×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
دور جدید مذاکرات آتش‌بس درباره نوار غزه در قطر/ گِره «تضمین‌ها» همچنان باقی است

دور جدید مذاکرات آتش‌بس درباره نوار غزه در قطر/ گِره «تضمین‌ها» همچنان باقی است، روزنامه لبنانی «الاخبار» امروز شنبه جزئیات جدیدی درباره دور جدید مذاکرات در شهر دوحه پایتخت قطر برای برقراری آتش بس در نوار غزه را منتشر کرد و از باقی ماندن گِره «تضمین‌ها» در مفاد آن خبر داد.

 

به گزارش شهر مردم، روزنامه الاخبار در گزارش امروز خود درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برای برقراری آتش بس در نوار غزه با استناد به مطالب رسانه های رژیم صهیونیستی و رسانه های آمریکایی نوشت: «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به (موساد) که صبح جمعه به دوحه رفته بود، جمعه شب پس از برگزاری نشست هایی چند ساعته با مسئولان قطری از جمله «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر به تل آویو بازگشت. قطر و مصر در طول ۹ ماه اخیر نقش میانجی را برای دستیابی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به توافق آتش بس ایفا کرده اند.

به نوشته الاخبار، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه بارنیا را برای پاسخ به ملاحظات جنبش حماس درباره طرح پیشنهادی آتش بس و تغییر دو بند از پیشنهاد قبلی آتش بس، به دوحه فرستاد.

این روزنامه افزود: رئیس موساد به میانجی ها اطلاع داد که رژیم اسرائیل شرط جنبش حماس درباره دریافت «تضمین مکتوب» از سوی آمریکا، مصر و قطر مبنی بر ادامه مذاکرات پس از پایان مرحله اول توافق را نمی پذیرد.

برپایه این گزارش، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مذاکرات در دوحه چند ساعت طول کشید و تل آویو پیش بینی می کند که این مذاکرات چند هفته ادامه یابد.

به نوشته الاخبار، تل آویو شرط جنبش حماس درباره حق انتخاب نام اسیران فلسطینی دربند رژیم اسرائیل برای مبادله اسیران با این رژیم را رد کرده است و خواستار تضمین برای ازسرگیری جنگ علیه نوار غزه درصورت عملی نشدن تعهدات جنبش حماس است.

این روزنامه لبنانی افزود: از سوی دیگر، ارتش اسرائیل این مذاکرات را فرصتی برای دستیابی به توافق می داند و معتقد است که نبرد با جنبش حماس، به چند سال زمان نیاز دارد.

به نوشته الاخبار، پایگاه صهیونیستی «واللا» در ارتباط با درخواست جنبش حماس برای دریافت تضمین های مکتوب در مفاد آتش بس پیشنهادی نوشت: مقامات اسرائیلی می گویند اگر حماس تضمین مکتوبی از سوی آمریکا، مصر و قطر دست یابد، قادر خواهد بود که مذاکرات برای مرحله دوم توافق را تا مدت نامعلومی و حتی پس از پایان آتش بس (احتمالی) ۴۲ روزه، تمدید کند.

واللا اضافه کرد: مقامات اسرائیل معتقدند با چنین شرطی از سوی حماس، کار اسرائیل برای از سرگیری جنگ در صورت عملی نشدن تعهدات حماس بسیار دشوار است و حتی اگر همه اسیران آزاد نشوند، کاری از دست اسرائیل برنمی آید.

این پایگاه صهیونیستی اضافه کرد: بند۱۴ توافق (پیشنهادی برای آتش بس) تاکید می کند که «آمریکا، قطر و مصر تمام توان خود را برای اینکه این مذاکرات به توافق منجر شود، بکار می گیرند و آتش بس تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، برقرار باشد» در صورتی که حماس در پاسخ خود خواستار حذف عبارت «بکارگیری تمام توان» و اضافه کردن عبارت «تضمین می کنند» شده است.

واللا نوشت: مسئولان آمریکایی درباره این موضوع، عبارت پیشنهاد جدیدی ارائه کرده اند و آن هم، جایگزین کردن عبارت «متعهد می شوند» به جای عبارت «تضمین می کنند»، است که تعهد کمتری را متوجه آنان می کند ولی از «تمام تلاش خود را بکار می گیرند» قوی تر است.

رژیم اسرائیل خواستار آزادی عمل برای ازسرگیری جنگ است

به نوشته الاخبار، شبکه تلویزیونی صهیونیستی «کان» اعلام کرد که رئیس موساد این پیام را به قطر منتقل کرده است که «حماس را به پذیرش بند۱۴» وادار کنید. زیرا این بند تکلیف مذاکرات را در صورت دست نیافتن به توافق و ورود به مرحله دوم که همان مرحله پایان جنگ است، مشخص خواهد کرد.

این درصورتی است که جنبش حماس خواستار مذاکرات بدون سقف زمانی مشخص و گرفتن تضمین از میانجی ها درباره پایان جنگ است و رژیم اسرائیل با این دو درخواست حماس مخالف است و موفقیت و شکست مذاکرات به این دو موضوع بستگی دارد.

اما روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت: دستگاه های امنیتی اسرائیل بر کابینه برای دستیابی به توافق فشار وارد می کنند زیرا محاسبات آن ها درباره جنگ تغییر کرده است و به این نتیجه رسیده اند که «دستاوردهای ادامه جنگ بسیار ضعیف و یا حتی منفی» خواهد بود.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشت: مسئولان موساد اعلام کرده اند که خوشبین هستند که کابینه اسرائیل، این توافق را بپذیرد.

از سوی دیگر، «اسامه حمدان» از رهبران حماس در گفت و گو با «فرانس پرس» اعلام کرد که جنبش حماس انتظار دارد که پاسخ اسرائیل به پیشنهادهای این جنبش را روز یکشنبه دریافت کند.

وی افزود: ما نمی خواهیم بیشتر درباره جزییات صحبت کنیم و در انتظار پاسخ طرف مقابل هستیم که احتمال می رود امروز یا فردا اعلام شود.

به نقل از ایرنا، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز با اشاره وجود شکاف ها و اختلافاتی میان طرفین مذاکرات، اعلام کرد که رئیس موساد پس از نشست اولیه با میانجی ها از قطر بازگشته است و هیات مذاکره کننده، این هفته برای ادامه مذاکرات به دوحه بازمی گردد.

true
true
دور جدید مذاکرات آتش‌بس درباره نوار غزه در قطر/ گِره «تضمین‌ها» همچنان باقی است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true