×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
این دندان درد لعنتی!

رئیس هیات مدیره جامعه دندان پزشکان ایران شعبه فارس:
افزایش ۶۰ درصدی قیمت خدمات دندانپزشکی در سال جاری
زنگ خطر مراجعه مردم به سودجویانی که به صورت زیر زمینی خدمات دندانپزشکی می‌دهند
دولت به عوض تحمیل تعرفه‌های دستوری جلوی فعالیت دندان پزشک‌نماها را بگیرد

فاطمه مقدم-شهر مردم
اگر دندان درد دارید و درد آن، شبها بیدار نگهتان میدارد یا در زمان جویدن غذا و یا هنگام دراز کشیدن، افزایش می‌یابد به احتمال زیاد پالپ و عصب دندان شما عفونی شده است و متاسفانه در بیشتر موارد، دندان شما نیاز به عصب کشی دارد. اینجاست که باید هم درد جسمی بکشید و هم درد تامین هزینه ها، که حداقل آن، بین دو تا سه میلیون تومان تنها برای عصب کشی یک دندان است.
این روزها، دست به جیب شدن برای هزینه های دندان پزشکی، از عهده هر کسی بر نمی آید. در این وانفسای تورم که هزینه مایحتاج زندگی هم به سختی، تامین میشود، عده زیادی از همشهریانمان، از شدت درد و سنگینی هزینه های دندان پزشکی، مجبور به کشیدن دندانی می شوند که به رغم پوسیدگی، هر کدام از آنها مروایدی گرانبهاست که ایمپلنت های لاکچری سوئیسی نیز نمی تواند به پای آن دندان اصلی برسد. حال با این هزینه های گران با این دندان درد لعنتی که خواب و آرام را از ما ربوده، چه کنیم؟ خصوصا آنکه وقتی به دندان پزشکی، مراجعه می کنیم، متوجه می شویم چند دندان پوسیده دیگر نیز داریم که امروز و فردا به همین درد دچار خواهند شد؟!
*هزینه های عمومی دندان پزشکی که دود از سرتان بلند می کند؟
درد دندان، می‌تواند دلایل مختلف و شدت‌های متفاوتی داشته باشد. تعرفه های دندانپزشکی نیز بسته به محل قرار گرفتن کلینیک و مطب دربالای شهر یا پایین شهر و کیفیت مواد و تجهیزات مورد استفاده و… بسیار متنوع و متفاوت است. قصد نداریم در این گزارش، به ریز هزینه های درمان دندان بپردازیم، فقط برای آشنایی با افزایش قیمت ها در طول یک سال گذشته، چند مورد عمومی از هزینه های دندان پزشکی را بر اساس تعرفه خدمات دندانپزشكي مصوب هيئت وزيران در سال ۱۴۰۲ می آوریم. ابتدا ویزیت دندان پزشک عمومی که نسبت به سال ۱۴۰۱ با صد در صد افزایش از ۵۰ هزارتومان به ۱۰۰ هزارتومان رسیده است. معاینه کامل و جزء به جزء دهان توسط یک متخصص نیز ۲۷۸ هزار تومان هزینه دارد. کشیدن دندان های موسوم به قدامی(پیشین) بدون نیاز به جراحی آنهم توسط دندان پزشک عمومی با بیش از ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، از ۶۰۰ هزارتومان به بالا هزینه خواهد داشت. کشیدن دندان های عقبی هم درد بیشتر و هم هزینه بیشتری دارد. این دندان ها را به شرط آنکه هیچ جراحی نداشته باشد از ۹۰۰ هزار تومان برایتان می کشند! هزینه کشیدن دندان عقل نیز از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز میشود. هزینه عصب کشی دندان بدون ترمیم با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، برای دندان یک کانال از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می شود و بسته به تعداد کانالها تا ۳ میلیون تومان هزینه بر می دارد.( تعداد کانال‌ها، زمان صرف شده در کاهش یا افزایش هزینه عصب کشی دندان، تاثیر مستقیم می‌گذارد.) البته این قیمت ها، کاملا دستوری است و در هر مطب و کلینیک، این قیمتها بسیار متفاوت است.
به دلیل آنکه دیواره‌های دندان در زمان عصب کشی، زیاد تراشیده می‌شود تا به پالپ دسترسی کامل داشته باشند، دندان سست و شکننده می‌شود. برای جلوگیری از ترک و شکستن دندان، باید روی آن روکش کشیده شود و این کار، برای افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده، ضروری است. هزینه روکش دندان از ۱ میلیون ۴۰۰ هزارتومان آغاز تا ۶ میلیون ۶۰۰ هزار تومان برای روکشهای سرامیکی می رسد. با این حساب، عصب کشی و روکش کردن تنها یک دندان از ۳ میلیون تا حدود ۱۰ میلیون تومان، هزینه دارد،
‏*برابری درمان یک دندان با نصف حقوق ماهانه‏
‏ با این حساب، اگر درآمد افراد را با افزایش حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۲، حدود ۷ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای انجام ‏‏عصب‌کشی یک دندان و روکش کردن آن با کف قیمت، ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد یک ماه یک کارگر، باید هزینه شود و اگر درمان ‏دندان پیچیده تر باشد و نیاز به خدمات گرانتر ‏چون بریج، ایمپلنت و…داشته باشد که هزینه بسیار بالاتر است و عملا حقوق چند ماه یک کارگر را ‏می‌بلعد. دریافت خدمات دندان پزشکی در مراکز دولتی شیراز نیز اغلب محدود به کشیدن دندان، بدون عصب کشی و بدون جراحی لثه و ‏‏… است و همین خدمات نیز گاه با چنان کیفیت پایینی، ارائه می‌شود که مردم عطای دندان پر کردن ارزان را به ‏دردسرهای بعدی، چون خرد شدن دندان در دهان تا آسیب به لثه می بخشند و ناگزیر به ‏سمت مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی ‏میروند. ‏

* دولت با تعیین تعرفه غیر واقعی مردم و دندان پزشکان را مقابل هم قرار داده است
رئیس هیات مدیره جامعه دندان پزشکان ایران شعبه فارس، در گفت و گو با شهر مردم، با اشاره به اینکه افزایش قیمت دستوری ۲۰ درصدی تعرفه ها، توسط دولت آنقدر غیر واقعی است که خود، عاملی برای تخطی از این تعرفه را فراهم می کند، گفت: با توجه به اینکه هزینه مواد و تجهیزات دندان پزشکی، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و وابستگی این مواد و تجهیزات به ارز نیز کاملا روشن است و ما چیزی به نام تولید داخلی در زمینه دندانپزشکی نداریم و با توجه به اینکه هزینه های دیگری، چون اجاره مطب، کلینیک و … نیز افزایش بسیار زیادی یافته است، توقع نا به جایی است که دنداپزشک، با تن دادن به تعرفه دستوری غیر واقعی، هزینه های افزوده شده را از جیب بپردازد.
دکتر نازیلا شهبازی در ادامه، افزود: بیمه های تکمیلی نیز زیر بار تعرفه های واقعی نمی روند و حتی گاه پرداخت تعرفه ۲۰ درصدی دولت را نیز کاهش میدهند. در حالی که زمانی تعیین تعرفه، بر عهده نظام پزشکی بود و قیمت ها به صورت واقعی، تعیین می شد و خود نظام پزشکی نیز با متخلفین برخورد میکرد اما حالا با تعیین این تعرفه نادرست و غیر واقعی، دولت، مردم و دندانپزشکان را مقابل هم قرار داده است. این مشکلی است که دولت ایجاد کرده است و همکاران ما نیز اگر قیمت دستوری دولت را رعایت نکنند به تعزیرات معرفی می شوند.

*دندان پزشکان زیر زمینی تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه
دکتر شهبازی، در پاسخ به این سوال که اکنون هزینه خدمات دندان پزشکی چند درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به اینکه نوع خدمت و مواد استفاده شده، متفاوت است و در حوزه دندان پزشکی، برندینگ اتفاق افتاده است، تعیین رقم دقیق برای هزینه های دندانپزشکی، دشوار است اما به طور میانگین، قیمت خدمات دندانپزشکی، نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است، افزایشی معادل نرخ تورم.
عضو دندان پزشک نظام پزشکی شیراز در ادامه، خاطرنشان کرد: آنچه که غیر از قیمت، باید برای مردم مهم باشد، سلامت دهان و دندان است که با مراجعه به پزشکان متخصص تابلو دار، این سلامت تا حدود زیادی، تضمین خواهد شد اما متاسفانه به سبب مشکلات اقتصادی، عده ای سودجو که فاقد صلاحیت هستند با تهیه تجهیزاتی، به صورت زیر زمینی، اقدام به انجام کارهای دندان پزشکی میکنند و مردم نیز به گمان آنکه این افراد، خدمات ارزان تری نسبت به دندانپزشکان متخصص، ارائه میدهند به این افراد که به صورت زیر زمینی یا در خانه ها فعالیت میکنند، مراجعه میکنند.

***معرفی سودجویان به دادگاه انقلاب بی ثمر است
وی، در ادامه گفت: دولت به عوض آنکه با ضرب و زور، تعرفه را انقباضی کند، باید بر فعالیت این افراد سودجو که اصلا هم دندان پزشک نیستند، نظارت کند و مانع فعالیت آنها شود. که البته یافتن آنها، دشوار است و نهاد نظارتی، چون دانشگاه علوم پزشکی هم در صورت معرفی به دادگاه انقلاب، نمیتواند مانع فعالیت آنها شود، چرا که این سودجویان که با سلامت جامعه معامله می کنند، در دادگاه انقلاب، با جریمه بسیار کمی، تاوانی ناچیز، برای جرم بزرگشان میپردازند و باز هم به انجام این کار مبادرت می کنند. درصورتی که باید به دلیل مداخله در سلامت جامعه، این افراد، حکم های کیفری بگیرند تا نظارت بر آنها بازدارنده باشد. درحالیکه این افراد، بعضا خدمات ارزان تری هم ارائه نمی دهند، اما فقط وضعیت اقتصادی و فقر دانش، عاملی برای گرایش مردم به این سودجویان در لباس دندانپزشک، شده است. دکتر شهبازی، در پایان هشدار داد: با توجه به خطرات انجام کارهای دندانپزشکی، توسط این سودجویان غیر متخصص، از مردم درخواست دارم تنها به دندانپزشکان تابلو دار برای درمان بیماریهای دهان و دندان، مراجعه کنند چون هزینه های چنین درمان های غلطی برای سلامت آنها، بسیار کلان خواهد بود.

* افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه مواد دندانپزشکی ‏در سال جاری
با قطع شدن ارز دولتی، تجهیزات و مواد دندانپزشکی از مهر ماه ۱۳۹۸، تامین این مواد با دلار ۵۰ هزار تومانی، فشار سنگینی را بر مراکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی، وارد کرده است که این مسئله، به اضافه افزایش چند برابری دستمزدها، سبب شده قیمت خدمات دندانپزشکی نیز افزایش چشمگیری بیابد، عدم پوشش خدمات دندانپزشکی در قالب بسته بیمه پایه دندانپزشکی، از سوی سازمانهای بیمه گر نیز از جمله عواملی است که جز افزایش آمار پوسیدگی دندان، خود باعث ضرر و زیان کلینیک های دندان پزشکی نیز شده است.
مسئول فنی یک کلینیک دندان پزشکی مشهور در شیراز در گفت و گو با «شهر مردم»، با اشاره به اینکه هزینه مواد دندان پزشکی در برخی موارد تا ۲۰۰ درصد، افزایش قیمت داشته است، گفت: «با توجه به اینکه اغلب مواد مصرفی ما، وارداتی است نوسانات ارزی، کار دندان پزشکی را در کشور با چالش جدی، مواجه کرده است. چرا که ما نمی توانیم این افزایش قیمت مواد و تجهیزات را به تعرفه دندان پزشکی، اضافه کنیم چون مردم توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند، از این رو فشار سنگینی بر مراکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی وارد شده است و گاه درآمد این مراکز، به صورت سر به سر می شود. »
این دکتر دندان پزشک که نخواست نامش در گزارش درج شود، در ادامه افزود: «به رغم مصوبه هیات وزیران در سه سال گذشته، هنوز پوشش خدمات دندانپزشکی توسط بیمه ها، در حد بسیار کمی است و با همه پیگیری ها، امسال سازمان های بیمه گر، کمی پوشش خدمات دندان پزشکی خود را افزایش داده اند اما این مقدار افزایش نیز هم جوابگوی افزایش هزینه ها نیست. همچنین دستمزد پزشکان نیز گاه تا صد درصد افزایش داشته است.»
این مدیر فنی کلینیک دندان پزشکی شیراز، در ادامه با اشاره به اینکه عوامل متعددی در تفاوت قیمت‌های دندان پزشکی، دخیل هستند، اظهار داشت: «گرچه هزینه های دندان پزشکی، یک متوسط قیمت دارد، اما مواردی مانند پزشک عمومی یا متخصص، مجرب یا تازه کار بودن، مواد مورد استفاده خارجی یا داخلی و نوع درمان دندان و میزان پیچیدگی آن، تفاوت نوع مطب از درمانگاه خیریه تا کلینیک، همگی بر تفاوت‌های نرخ هزینه‌های دندانپزشکی، موثر هستند. »
وی، در ادامه عنوان کرد: «مردم، به اهمیت دندان پی برده اند و دیگر کسی حاضر نیست به راحتی دندانی را بکشد و دور بیندازد به همین دلیل، مردم با استفاده از بیمه، سعی میکنند به بهداشت دهان و دندانشان برسند. با این همه، عمده همشهریان تا زمانی که دندانی به درد نیامده باشد یا دندانی را از دست نداده باشند، برای جایگزینی آن به دندانپزشک، مراجعه نمی کنند البته مراجعه برای دریافت خدمات و درمان های دندانپزشکی زیبایی، چون لمینت، کامپوزیت دندان نیز به قوت خود باقی است که این مراجعات هم با توجه به افزایش شدید قیمت ها، نسبت به سال های گذشته، کاهش یافته است. »
*دولت بیمه ها را مکلف به پوشش خدمات دندانپزشکی کند
این دکتر دندان پزشک، با اشاره به اینکه اگر بخواهیم هزینه های درمان دنداپزشکی را ارزان کنیم، مشخصا باید سطح درمان و کیفیت مواد را کاهش ‏دهیم که این خود، به ضرر سلامت جامعه است، گفت:«لازم است دولت، بیمه ها را مکلف به حمایت از خدمات دندان پزشکی کند. سازمان های بیمه گر، باید در قالب بسته بیمه پایه دندانپزشکی، وارد عمل شوند و از سلامت دهان و دندان مردم، حمایت بیشتری کنند. درحالیکه برخی از سازمان های بیمه گر مهم با بدحسابی های بسیار زیادی که داشته اند، کلینیک ها را مجبور به لغو قرارداد کرده اند.»

true
true
این دندان درد لعنتی!
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true