×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۶ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
از احیای فرودگاه‌ها تا احداث پایانه بین‌المللی

آخرین وضعیت زیرساخت‌های فرودگاهی فارس؛ از احیای فرودگاه‌ها تا احداث پایانه بین‌المللی، خبرگزاری شهر مردم ، مدیرکل فرودگاه‌های فارس به بیان آخرین وضعیت زیرساخت‌های فرودگاهی در استان فارس پرداخت. احیای فرودگاه‌های قدیمی و احداث پایانه بین‌المللی در سایر فرودگاه‌ها از جمله این اقدامات است. فخرالدین کشاورز اظهار کرد: استان فارس از هشت فرودگاه بهره می‌برد که چهار فرودگاه شیراز، لارستان، لامرد و جهرم فرودگاه‌های عملیاتی استان هستند.

تلاش‌ها برای تبدیل شدن فرودگاه فسا به فرودگاه عملیاتی

وی به بیان وضعیت زیرساخت‌های فرودگاهی فارس پرداخت و گفت: فرودگاه فسا از ظرفیت‌های خوبی برای تبدیل شدن به فرودگاه عملیاتی بهره می‌برد، هرچند که این فرودگاه برای تبدیل به فرودگاه عملیاتی نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارد؛ در حال حاضر شاهد استقبال قابل توجهی از سوی سرمایه‌گذاران برای توسعه این زیرساخت‌ نیستیم و نیاز است راهکارهایی برای جذب هر چه بهتر سرمایه‌گذار ارائه شود.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس اضافه کرد: با توجه به پتانسیل‌های این شهرستان در بخش کشاورزی می‌توان پروازهایی را برای تسریع صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفت تا افزون بر صادرات از طریق حمل و نقل زمینی، شاهد صادرات از این شهرستان به صورت هوایی هم باشیم.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرودگاه زرقان

وی با بیان اینکه ‌ایجاد مدارس آموزش هوانوردی و خلبانی هم می‌تواند به فعال شدن این فرودگاه کمک کند، به آخرین وضعیت فرودگاه زرقان اشاره کرد و افزود: فرودگاه زرقان واقع در شمال شیراز، از جمله فرودگاه‌های تاریخی و قدیمی کشور است که از زمان احدث به عنوان مرکز پروازهای تفریحی و آموزشی گلایدر در مالکیت مرکز علوم و فنون هوایی بوده است.

کشاورز یادآور شد: این فرودگاه از قبل از انقلاب تحت‌عنوان باشگاه هوانوردی فعال و در آن پروازهای بسیاری با هواپیماهای فوق سبک انجام شده است که این هواپیماها مورد استقبال عموم است.

وی ادامه داد: ایراداتی از لحاظ استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری بر این فرودگاه وارد شد که جای بررسی دارد؛ در واقع با یک سری معافیت‌ها می‌توان این مشکلات را برطرف و به رونق این فرودگاه کمک کرد.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس افزود: با چندین مجوز موقت که اخیرا اخذ شده این فرودگاه در حال رونق گرفتن است؛ در حال حاضر حدود ۱۸ هواپیمای فوق سبک در این فرودگاه فعال هستند، البته شرکت‌های هواپیمایی در قالب بحث‌های آموزشی نیاز به دریافت مجوز دارند.

آخرین وضعیت فرودگاه شمال فارس

وی در رابطه با وضعیت ساخت فرودگاه در شمال فارس گفت: یکی از مسائلی که باعث توسعه بیش از پیش منطقه شمال فارس که حقیقتا سرشار از منابع خدادای و فرصت های بیشمار پیشرفت و توسعه هست،راه‌اندازی فرودگاه شمال فارس است.

کشاورز اضافه کرد: برای راه‌اندازی این فرودگاه مطالعات طرح جامع انجام و زمینی هم برای آن تعریف شده است اما برای اینکه این زیرساخت شکل عملیاتی به خود بگیرد نیاز است که تدابیر بیشتری اتخاذ شود.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس اظهار کرد: در بحث نامگذاری این فرودگاه بیشتر روی نام شهدای شمال فارس تأکید شده است؛ عملیات اجرایی برای اتمام این فرودگاه هم با تلاش‌هایی که از سمت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صورت گرفت و تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد در حال انجام است.

باند پرواز هنوز تکمیل نشده/ حصار فرودگاه نیازمند تأمین زمین

وی با بیان اینکه باند پرواز این فرودگاه هنوز تکمیل نشده است، گفت: بخشی از حصار فرودگاه هم نیاز به تأمین زمین دارد؛ در حال حاضر تأمین اعتبار برای حصار فرودگاه در حال انجام است و قرار است انتخاب پیمانکار در قالب فراخوان انجام و منابع موردنیاز تعیین تکلیف و تأمین شود.

کشاورز در خصوص وضعیت فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز نیز گفت: فرودگاه شیراز که در منطقه جنوب غرب و جنوب کشور به عنوان فرودگاه اصلی محسوب می‌شود از لحاظ حجم عملیات پرواز نیز جزو سومین فرودگاه کشور است؛ این فرودگاه همچنین در منطقه خاورمیانه و در سطح بین‌المللی هم به عنوان یک فرودگاه احتیاطی و کمکی برای هواپیماهای خارجی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه فرود اضطراری هواپیمای ایرباس ای‌۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای دنیاست در فرودگاه شیراز انجام می‌شود، افزود: یکی از مهمترین مشکلات فرودگاه شیراز فرسودگی و فرسایش زیرساخت‌های این فرودگاه است.

فرسودگی و فرسایش زیرساخت‌های فرودگاه شیراز

مدیرکل فرودگاه‌های فارس ادامه داد: برنامه‌های مطالعاتی احیای زیرساخت‌های فرودگاه شیراز از دهه ۷۰ شروع شد و در دهه ۸۰ به دلیل اتفاقاتی که بین شرکت‌های مشاور مطالعاتی رخ داد مجددا بازنگری شد.

وی یادآور شد: اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بود که این مطالعات منجر به عملیات اجرایی شد؛ قرار بود باندهای پروازی، مسیرهای خزش هواپیما و پارکینگ‌ها در قالب آن قرارداد احیا شود اما از آنجا که اعتبارات اختصاص یافته نتوانست جوابگوی عملیات اجرایی باشد این پروژه به سرانجام نرسید؛ هرچند هر ۲باند پروازی احیا شد.

نداشتن پارکینگ استاندارد

کشاورز با اعتقاد به اینکه فرودگاه شیراز از نداشتن پارکینگ استاندارد هواپیمایی رنج می‌برد، گفت: باید بحث مطالعاتی در این زمینه انجام شود تا بتوانیم کار اجرایی را آغاز کنیم و به راه‌اندازی، بهسازی و بازسازی پارکینگ این فرودگاه بپردازیم.

وی با بیان اینکه پروازها در فرودگاه شیراز با ۱۰شرکت هواپیمایی به ۱۳مقصد بین‌المللی انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر هفت شرکت هواپیمایی خارجی و بین المللی و سه شرکت داخلی در فرودگاه شیراز این پروازها را برنامه‌ریزی می‌کنند، این در حالیست که ترمینال فعلی پاسخگوی این پروازها نیست چراکه این ترمینال از همان ابتدا طراحی ترمینالی نداشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس یادآوری کرد: در حقیقت این ترمینال در گذشته دو سوله بوده که در دهه ۶۰ برای انتقال شهدا و مجروحین استفاده می‌شده؛ هرچند بهسازی در این مکان صورت گرفته اما بخشی از ساختمان فرونشست دارد و این فرونشست محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.

تعریف پروژه‌ احداث ترمینال در دهه ۹۰

کشاورزی اضافه کرد: در دهه ۹۰ پروژه‌ای تحت عنوان احداث یک ترمینال بین‌المللی بر اساس طراحی‌های استاندارد تعریف شد، از سال ۹۳ پیمان انجام و سال ۹۴ عملیات اجرایی آغاز شد.

وی بیان کرد: متأسفانه عملیات در مقطعی متوقف شد و این توقف باعث شد عملیات اجرایی متناسب با اعتباراتی که برای آن در نظر گرفته بودند پیش نرود.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس عنوان کرد: این پروژه با پیشرفت ۲۵درصد در آن مقطع زمانی قرار بود با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان به پایان برسد اما با ۵۵درصد پیشرفت فیزیکی با چالش‌هایی مواجه شد به گونه‌ای که در حال حاضر با برآورد اولیه‌ای که صورت گرفته مشخص شده که برای اتمام این پروژه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مذاکرات را با شرکت مشاور آغاز کردیم؛ البته مشاور ادعا کرد قراردادش برای ادامه فعالیت به پایان رسیده و تعهدی برای ادامه کار ندارد، لذا مسئولین شرکت فرودگاه‌ها را متقاعد کردیم تا قراداد دوباره منعقد شود.

کشاورز اظهار کرد: اگر مسیری را که در پیش گرفتیم به همین سرعت ادامه دهیم تا پایان شهریورماه می‌توانیم شرایطی فراهم کنیم تا مجوزی از سازمان برنامه و بودجه برای فراخوان مجدد صادر و پیمانکاری انتخاب شود تا پروژه معطل مانده به پایان برسد،امیدواریم با این اقدامات سالن، بخش پارک هواپیما و بخش دسترسی مردم به ترمینال هر چه سریعتر آماده شود.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس ادامه داد: البته وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان فارس و بازدید از این پروژه تأکید زیادی روی جذب سرمایه‌گذار برای به سرانجام رساندن پروژه داشتند.

وی گفت: رویکرد وزیر برای جذب سرمایه‌گذار هم در حال پیگیری است؛ در واقع فرصت‌های سرمایه‌گذاری احصا شده و در نهایت به پکیج‌هایی رسیدیم تا بتوانیم این پکیج‌ها را که با هدف ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری تعریف شده‌اند به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم و آنها را به سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب و تشویق کنیم.

پیشرفت۵۵درصدی پروژه

کشاورز اضافه کرد: این پروژه ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما با مهیا شدن شرایط قطعاً روند عملیات پروژه سرعت بالایی خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۰ یا ۱۲ ماه سالن شکل بگیرد و تا شش ماه هم مسائل پیرامونی انجام شود.

وی به اقدامات فرهنگی در فرودگاه شهید دستغیب شیراز هم اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگی متشکل از شرکت‌های هواپیمایی و ارگان‌های فعال در فرودگاه تشکیل شده است، تا هر کس وارد این فرودگاه می‌شود ضمن آشنایی با پیشینه تمدنی و فرهنگی استان فارس با جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) هم آشنا شود.

true
true
از احیای فرودگاه‌ها تا احداث پایانه بین‌المللی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true