×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اجرای ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال

ساماندهی نظام انتقال آب فرسوده و کهنه که سبب مشکلاتی در حوزه نگه‌داشت و عملیات آبرسانی شده در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته؛ بر همین اساس شرکت آب و فاضلاب شیراز اخیراً از اجرای بیش از ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب در ۲سال گذشته خبر داده است. به گزارش خبرنگار شهر مردم، با توجه به اولویت تأمین آب شرب در تمام نقاط کشور و با عنایت به ظرفیت موجود جهت حل مشکلات زیرساختی در این حوزه، اهمیت نوسازی و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب در دولت سیزدهم با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

۳۱٫۵ درصد آب بدون درآمد در کشور

در حقیقت یکی از مهمترین عوامل هدر رفت آب، وجود شبکه‌های فرسوده در سطح شهرها و روستاهاست؛ شبکه‌های فرسوده‌ای که بیش از ۳۰ سال عمر دارند و در حال حاضر به دلیل کارکرد در طولانی مدت فرسوده شده و دچار حوادث، ترکیدگی و هدر رفت آب می‌شوند. در حال حاضر میزان آب بدون درآمد در کشور ۳۱٫۵ درصد و تعداد انشعاب آب غیرمجاز ۶۰۰ هزار انشعاب بوده است.

مدیرکل دفتر مدیرت مصرف آبفای کشور شهریورماه سال جاری میزان آب بدون درآمد در کشور را ۳۱٫۵ درصد دانست و اعلام کرد که در حال حاضر ۶۰۰ هزار انشعاب آب غیرمجاز درکشور وجود دارد. این در حالیست که‌ شناسایی یکصد هزار انشعاب آب غیرمجاز در کشور، رقمی قابل‌توجه با هدف جلوگیری از هدررفت آب در کشور است.

دلیل بخشی از مشکل تنش آبی؛ شبکه‌های فرسوده، کنتورهای خراب یا انشعابات غیرمجاز

به‌نظر می‌رسد که بخشی از آب بدون درآمد مربوط به شبکه‌های فرسوده، کنتورهای خراب یا انشعابات غیرمجاز بوده است؛ در واقع پنج درصد آب تولیدی از طریق انشعابات غیرمجاز مصرف و این میزان سالانه معادل ۴۰۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

لذا بازسازی و نوسازی شبکه‌های فرسوده و شناسایی انشعابات غیرمجاز آب در اولویت کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

برای کاهش این نوع اقدامات و مقابله با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، شرکت‌های آب و فاضلاب گروه‌هایی را با هدف گشت‌زنی در محدوده‌های تعیین شده و شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز تشکیل می‌دهد تا ضمن قطع این انشعاب‌ها و یا تبدیل آنها به انشعاب مجاز، امکان این‌گونه استفاده‌های غیرمجاز را کاهش دهند.

چندی پیش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون چهارهزار و۵۸۴ فقره انشعابات غیرمجاز آب در شیراز شناسایی‌شده و از این تعداد چهار هزار و ۱۳۹ فقره به انشعاب مجاز تبدیل‌شده است. شناسایی انشعاب های آب غیر مجاز رویکردی برای کاهش تنش آبی تابستانی در این شهرستان است

۱۹ مردادماه ۱۴۰۲ نیز مدیرعامل آبفای شیراز گفت از ابتدای سال تا مردادماه ۲۱هزار و ۳۴۴ متر اصلاح و توسعه شبکه آب شهری و روستایی در شیراز و ۹ هزار و ۹۵ متر توسعه و هشت هزار و ۴۴۱ متر تعویض شبکه شهری و روستایی اجرا شده است.

توسعه و تعویض بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب شیراز هم از جمله اقداماتی بود که با هدف حل مشکل تنش آبی تابستانه در این کلانشهر اجرایی شد.

اجرای ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب در دولت سیزدهم

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اخیراً هم گزارشی از عملکرد ۲سال اخیر این شرکت ارائه و اعلام کرده که از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب در شهر شیراز، صدرا و روستاها اجرا شده است.

بهمن بهروزی به عملکرد شرکت آب و فاضلاب شیراز در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: در راستای تامین و توزیع عادلانه و بهداشتی آب شرب طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به میزان ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع آب و خط انتقال در شهر شیراز، صدرا و روستاهای شهرستان شیراز اجرا شده است. وی ادامه داد: اجرای این ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع آب و خط انتقال با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

۱۳۷ کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب در روستاهای شیراز

بهروزی با تأکید بر توجه ویژه آبفا شیراز به روستاها و مناطق محروم گفت: ۱۳۷ کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب اجرا شده معادل ۵۲ درصد در روستاهای شهرستان شیراز انجام شده است.

مدیر عامل آبفا شیراز اظهار کرد: شبکه توزیع و خط انتقال آب با جنس لوله پلی اتیلن، فلزی و جی آر پی، در بخش شهری با سایز ۱۱۰ تا هزار میلیمتر و در روستاها نیز با سایز ۶۳ تا ۲۵۰ میلیمتر بوده است.

بدون شک میزان هدررفت و تبخیر آب در کشور رقم بسیار بالایی بوده و سه برابر میانگین جهانی است‌ و این شرایط به واسطه تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف تشدید شده است؛ لذا نیاز است اقدامات قابل توجهی برای جلوگیری از هدررفت آب در مناطق مختلف به ویژه استان فارس که با بحران کم‌آبی و خشکسالی مواجه است، انجام شود.

true
true
اجرای ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true