×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
آغاز فعالیت پویش«چهارشنبه‌سوری اصیل» برای آرامش در شب دلهره

مدیر کل آموزش و پرورش فارس: فرهنگ‌سازی در لذت بردن از سنت چهارشنبه سوری آخر سال، بسیار مؤثر خواهد بود، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، مراسم چهارشنبه سوری، یکی از دغدغه هایی است که در روزهای پایانی هر سال، مدیریت شهری با آن دست و پنجه نرم می کند، مراسمی که سالهاست، دیگر از یک سنت پسندیده، تبدیل به آسیب اجتماعی شده و هر سال، شاهد آسیب دیدگی تعدادی از شهروندان هستیم، در این بین، از سال گذسته با تدبیر آتش نشانی شیراز و راه اندازی پویشی به نام (چهارشنبه سوری اصیل)، شاهد کاهش بسیار زیاد حوادث این شب پر دلهره بودیم. پویشی که امسال هم مرحله دوم آن، آغاز شده است، تا مراسم چهارشنبه، با همان اصالت ایرانی و به دور از تنش برگزار شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، در نشست خبری خود، پیرامون دومین پویش «چهارشنبه‌سوری اصیل»، خواستار برپایی مراسم چهارشنبه آخر سال، بر اساس آیین‌های اصیل ایرانی شد و گفت: در این راستا، دستگاه‌های مختلفی، پای کار آمده‌اند تا بتوانیم چهارشنبه‌ آخر سال بدون حادثه ای داشته باشیم.

هادی عیدی‌پور، با ابراز امیدواری از اینکه در چهارشنبه آخر سال، شاهد هیچ حادثه ناگواری نباشیم، از شهروندان، دعوت کرد تا در چهارشنبه پایانی سال، در محفل‌های گرم خانوادگی، حضور یافته و در پویش چهارشنبه‌‌سوری اصیل، با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، همراهی داشته باشند.

وی، افزود: مجموعه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، با شادی و امیدآفرینی در میان جامعه، در مناسبت‌ها همراه است و از عموم مردم، تقاضا داریم نسبت به رعایت موارد ایمنی، در چهارشنبه آخر سال، توجه ویژه ای داشته باشند.

عیدی پور، با اشاره به برخی اقدامات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، در زمینه چهارشنبه پایانی سال، گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۵ اسفند، ۲۳ هزار و ۵۰۴ حادثه و مانور انجام شد، این در حالی است که سال قبل در همین مدت، ۲۱ هزار و ۴۹۷ حادثه، ثبت شد که این نشان از ده درصد افزایش است.

رئیس سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری شیراز افزود: البته این افزایش در همه کلانشهرها، وجود دارد که یکی از دلایل این رشد حوادث، افزایش تماس ها و آگاهی بیشتر مردم و افزوده شدن بر وظایف ما در سازمان، بوده است.

وی، اضافه کرد: بر همین اساس، امسال ما  ۲۷۵۹۱۴ تماس داشتیم که به نسبت بیش از ۲۲۸ هزار تماسی که سال گذشته داشتیم، شاهد رشد ۱۷ درصدی تماس ها با سازمان بودیم.

عیدی پور، با اشاره به میانگین ۷۵۶ تماس روزانه با این سازمان، توسط شهروندان و اینکه گاه برای یک حادثه، چند تماس برقرار می شود، از فرهنگسازی به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها، در کاهش تلفات و پیشگیری یاد کرد و گفت: سال گذشته، پویش های خوبی آغاز شد و نتایج خوبی هم داشت که اولین پویش ما، پویش نجات طبیعت شیراز بود که با توجه به بارندگی خوب و رشد فضای سبز، احتمال آتش سوزی های زیادی می دادیم، اما با اجرای این پویش در اردیبهشت، آنچنان آتش سوزی نداشتیم.

وی، با اشاره به نقش مثبت رسانه ها، در آگاهی بخشی پیرامون حوادث افزود: پویش زمستان را به شادی و ایمن بگذرونیم دیگر پویش ما بود که رویکرد ما، بیشتر حول گاز گرفتگی بود و با مشارکت مردم، امسال شاهد کمترین حادثه بودیم به گونه ای که سال قبل، ۲۹ حادثه گاز گرفتگی داشتیم که امسال این به ۱۶ حادثه کاهش یافت و در حالی که سال قبل، ۱۶ نفر نجات یافته داشتیم، امسال این رقم به ۲۶ نفر نجات یافته، افزایش یافت و تعداد مصدومین، از ۱۶ نفر سال قبل به ۴ نفر و تعداد فوتی ها، از ۷ نفر سال قبل با ۸۶ درصد کاهش، به یک نفر رسید که همه اینها، به لطف همکاری مردم شهر و اطلاع رسانی رسانه ها بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، گفت: یک اتفاق خوب در این پویش، بازدید رایگان از داداشیا بود که ۷۴۰ تماس در این زمینه داشتیم که  ۲۱۷ مورد منجر به بازدید ایمنی و توصیه موارد ایمنی شد، ۱۶۸ تماس هم منجر به ارایه مشاوره همکاران برای مردم شد.

عیدی پور، گفت: اما یکی از مهمترین پویش های ما، پویش چهارشنبه سوری اصیل بود که از سال قبل، آغاز شد و در اولین دوره آن، شاهد کاهش ۵۹ درصدی حوادث چهارشنبه سوری بودیم و تلاش داریم هر سال، آن را بهتر از سال قبل، برگزار کنیم، اجرای این پویش، باعث شد سال قبل در چهارشنبه سوری، ما هیچ فوتی نداسته باشیم و یکی از ایمن ترین چهارشنبه سوری ها را داشته باشیم.

وی، تصریح کرد: در همین راستا، از سال قبل با آگاهی بخشی مردم، اقدامات خوبی با کمک مردم، انجام شده است و با هم افزایی با مردم، آمادگی داریم این پویش را افزایش دهیم، چرا که معتقدیم با هم افزایی، اتفاق خوبی می افتد.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز، با اشاره به آماده باش کلیه نیروهای آتش نشانی، طی روزهای منتهی به چهارشنبه سوری، گفت: در حالی که تا کنون، در کشور ۵ فوتی مربوط به حوادث چهارشنبه سوری داشتیم، اما در شیراز، هیچ تلفاتی نداشتیم، فقط یک حادثه ساخت مواد محترقه که آن هم نه مصدوم داشت و نه کشته، که امیدواریم این روند، ادامه یابد، اما هم اکنون در آمادگی صد درصدی هستیم و از شهروندان، میخواهیم که این شب را در کنار خانواده باشند و مراقب فرزندان خود نیز باشند.

عیدی پور، با چند توصیه ایمنی، پیرامون مراسم چهارشنبه سوری مردم، از جمله عدم استفاده از نارنجک های دست ساز و ناایمن و یا خطر پرش از روی آتش های  بزرگ و لباسهایی از جنس مواد آتش زا، گفت: تجربه نشان داده، بسیاری از کسانی که حوادثی برای آنها در این شب، رخ می دهد، تماشاگران هستند، پس از حضور در این تجمع ها و تماشا خودداری کنید و از روشن کردن آتش در کنار نقاط حساس، مثل باغ ها و حصار اطراف، بیمارستان ها و یا کنار ماشین ها، خودداری کنید و اگر آتشی درست کردیم، یک ظرف آب برای خاموش کردن حتما باید باشد و البته از ریختن مایعات قابل اشتغال روی حریق، خودداری کنید.

وی، اضافه کرد: همچنین اگر دچار سوختگی شدید، از هیچ ماده دیگری، مثل خمیر دندان، سیب زمینی و از این دست، استفاده نکنید و تنها ده تا ۱۵ دقیقه، محل سوختگی را زیر آب سرد بگیرید تا اورژانس برسد.

وی، با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح بام، ویژه بانوان خانه دار، گفت:در تحقیقی که پیرامون علت آتش سوزی، در شهر داشتیم، عوامل آتش سوزی به ترتیب، نشت گاز طبیعی و یا پیک نیک، اتصال برق و وسایل برقی، آشپزی با روغن که روی گاز آتش می گیرد و یا سوختن غذا بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، گفت: متاسفانه گاه ما در برنامه های شاد، به سمت شادی نمی رویم و به خودمان و دیگران، آسیب می زنیم ما می گوییم چهارشنبه سوری را برگزار کنید، اما طبق سنت، ما مخالف شادی مردم نیستیم و رویکرد ما، در این پویش هم همین است و سال قبل، شاهد کاهش ۶۰ درصدی حوادث بودیم که نتیجه آن، چیز کمی نیست و حتی یک فوتی نداشتیم.

عیدی پور، گفت: به عنوان مثال، ترقه در سنت ما جایی ندارد، هر چند به مرور زمان، در یک سری سنت ها، تغییراتی ایجاد می شود، اما نارنجک دستی، جزء فرهنگ ما نیست، اگر هم کسی قصد این کار را دارد، باید از وسایل استاندارد و تایید شده، استفاده کرد.

* نَه بزرگ ۱۰۰۰ دانش‌آموز شیرازی به چهارشنبه سوزی

گفتنی است پس از این نشست خبری، همایش و رویداد آموزشی فرهنگی، با موضوع ایمنی در چهارشنبه‌سوری، با شرکت یک هزار دانش‌آموز از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز، در سایت آموزشی تاکتیک ایستگاه ۱۴ آتش‌نشانی، در حالی برگزار شد که  مدیرکل آموزش و پرورش فارس که مهمان ویژه این مراسم بود، گفت: فرهنگ‌سازی، در لذت بردن از سنت چهارشنبه سوری آخر سال، بسیار مؤثر خواهد بود.

فرشید قاسمی، افزود: دانش‌آموزان، به عنوان سفیر هدایت و آموزش، می‌توانند با تلاش و فعالیت در بین هم‌سالان و در سطح جامعه، در تحقق سلامت و ایمنی این سنت باستانی، مؤثر باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس، تصریح کرد: معلمان، یکی از مؤثرترین قشرها در امر فرهنگ‌سازی جامعه، از طریق آموزش به دانش‌آموزان هستند، از این رو در استان فارس، ما از ظرفیت ۹۵۰ هزار نفری دانش‌آموزان، برای پیشگیری از مخاطرات چهارشنبه سوری و نهادینه کردن فرهنگ صحیح آن، استفاده خواهیم کرد.

قاسمی، با ترغیب دانش‌آموزان به رعایت نکات ایمنی، در برنامه چهارشنبه سوری، اضافه کرد: دانش‌آموزان، می‌توانند با تهیه فیلم از مراسم سنتی و ایمن چهارشنبه سوری و ساخت کلیپ یک دقیقه‌ای و ارسال آن در شبکه شاد، در پویش «پیشگیری از مخاطرات چهارشنبه سوری»، مشارکت کنند و از جوایز مربوطه، بهره‌مند شوند.

*دانش آموزان نقش موثری در برپایی جشن‌های اصیل ایفا کنند

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این همایش با اشاره به اینکه آداب و سنن ارزشمندی در تمدن و تاریخ ایرانیان وجود دارد که در برگزاری آیین ها نمایان می شود و باعث شادی، نشاط، همدلی و اتحاد بین اقوام و جامعه می شود، تاکید کرد: چهارشنبه سوری یکی از این آیین هاست که باید به شکلی برگزار شود که مردم در کنار هم قرار بگیرند و نوع شادی آن را، اصیل و آنگونه که در گذشته عمل می شده در یک فضای امن انجام دهند و بنا را بر ابراز مهر و محبت و احترام به یکدیگر و حفظ سلامتی خود و شهروندان بگذارند.

مسعود زارعی بیان کرد: مسئولین و همه دست‌اندرکاران موافق با شادی‌های مردم هستند اما شادی‌ها نباید منجر به از بین رفتن سلامت شهروندان و ایمنی و امنیت شهر شود و حوادثی همچون قطع عضو، سوختگی‌های شدید برای افراد و زشت کردن و تخریب چهره شهر را به دنبال داشته باشد.

عضو و ناظر شورا در سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه ایمنی یک شهر قطعاً با همکاری همه شهروندان و احساس مسئولیت تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های موجود در آن جامعه امکان پذیر است، گفت: در این میان آموزش و پرورش و دانش آموزان و اولیای آنان نقش موثری دارند و انتظار ما از دانش آموزان این است تاریخ و شیوه برگزاری جشن‌ها و آیین‌های ایران عزیزمان را مطالعه کنند و فرهنگ احیا و پاسداشت صحیح آن‌ها را امروز در خانه و مدرسه و در میان دوستان؛ و فردا در مسئولیت های مدیریتی در جامعه نهادینه کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان با آرزوی سلامتی و شادکامی برای شهروندان و دانش آموزان فهیم شهر شیراز، پایان سالی آرام و شروع خوش سال نو را خواستار شد

true
true
آغاز فعالیت پویش«چهارشنبه‌سوری اصیل» برای آرامش در شب دلهره
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true