جلالالدین عرفانی – خبرنگار شهر مردم، در جلسهی صحن علنی دو هفتهی قبل شورای شهر شیراز بود که شهردار شیراز متمم بودجه امسال و بودجهی ۴۶ هزار میلیارد تومانی سال آیندهی شهر را تقدیم شورای شهر کرد؛ بودجهای که بررسی آن در دستور کار کمیسیونهای شورای شهر بود و روز گذشته، جلسات کمیسیونهای برنامه و بودجه در راستای جمعبندی نهایی تصمیمات کمیسیونهای شورای شهر در خصوص بودجه برگزار شد تا امروز در صحن علنی شورای شهر شیراز تکلیف کلیات بودجهی سال آینده و متمم بودجهی امسال شهرداری شیراز مشخص شود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، حقوقی و املاک شورای شهر شیراز در حاشیهی این جلسه به خبرنگار ما گفت: دستور اصلی این جلسه مربوط به بودجهی سال آینده و متمم بودجهی امسال بود که هفتهی گذشته کلیات آنها در حوزهی منابع، مصارف و برشهای آن در کمیسیونهای مختلف مطرح و بررسی شد. در بحث متمم امسال همهی تصمیمات گرفته شده و امروز (شنبه) بعدازظهر هم در کمیسیون تلفیق هم کلیات و هم جزئیات متمم را بررسی خواهیم کرد.
محمود صفایی ادامه داد: در خصوص بودجهی سال ۱۴۰۵ هفتهی گذشته ما کلیات منابع را به تصویب رساندیم. از امروز نیز کمیسیون، هزینهی عمرانی در هر بخش را بررسی میکند و ما در کمیسیون برنامه و بودجه قبلاً مبلغ کلی بودجهی سال بعد را به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان تصویب کردیم.
وی تصریح کرد: بر همین مبنا مصارف بودجهی سال بعد را هم امروز بررسی کردیم که بر اساس مصوبهی این جلسه، بودجهی جاری سال آینده ۱۱ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان تعیین شد که بخش اعظم آن شامل حقوق و دستمزد میشود و بخشی هم به اجارهی ماشینآلات، حوزه خدمات شهری، پسماند، فضای سبز و غیره تعلق میگیرد که این بخش ۲۳ درصد از بودجه سال بعد را تشکیل میدهد.
صفایی ادامه داد: همچنین در این جلسه با بودجه ۳۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومانی حوزه عمرانی نیز موافقت شد که این بخش معادل ۷۷ درصد بودجه کل شهر است که با این اقدام در دورهی ششم بهخوبی توانستیم این تناسب را در تخصیص بخش اعظم بودجه به حوزهی عمرانی حفظ کنیم.
وی ادامه داد: این یعنی ما حداقل بودجه را به هزینههای جاری تخصیص دادیم و عمده درآمدها و عوارضی که ما از مردم اخذ میکنیم یا احیاناً درآمد فروش املاک صرف هزینههای عمرانی شهر، تملک پروژهها و توسعهی حملونقل عمومی، مترو و امثال آن میشود و ساخت تقاطعهای غیرهمسطح، پارکها، پیادهروسازی و پروژههای عدیدهای که در بودجه دیده میشود، از محل همین مبلغی است که در بخش عمرانی تعیین شده است.
عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: همانگونه که در سنوات گذشته در تفریغ بودجهها ما چیزی بیشتر از آنچه که در بودجه، مصوب کردیم را محقق میکردیم، در سال آینده هم به همین شکل شهرداری تلاش مضاعفی دارد تا بتواند این بودجه را محقق کند.
صفایی گفت: این هفته در صحن علنی فردا (یکشنبه) کلیات بودجه مصوب میشود و در ادامه، کل بودجه با جزئیات و ردیفهایش در جلسات کمیسیونهای برنامه و بودجه و تلفیق بررسی و در نهایت در صحن علنی شورا به تصویب نهایی خواهد رسید تا در موعد مقرر که ما موظف هستیم در بهمنماه بودجه را بررسی و به تصویب برسانیم و شورا به تکلیف خودش عمل کند.
صفایی با اشاره به تحقق ۱۰۶ درصدی بودجه سال قبل ادامه داد: اما دستور کار بعدی بررسی لایحه شهرداری در خصوص افزایش نرخ عوارض بر اساس آنچه که دولت و استانداری به شهرداری ابلاغ کردند بود؛ بر اساس قانون درآمدهای پایدار، ما موظف هستیم عوارضمان را حداکثر به میزان نرخ تورم افزایش دهیم و نرخی که استانداری اعلام کرده ۴۲ درصد بود که در این جلسه هم افزایش ۴۲ درصدی مصوب شد که این موضوع هم باید به صحن علنی ارجاع و در صورت تصویب، برای سال آینده اجرایی میشود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز در خصوص درصد تکیه بودجه به درآمدهای پایدار هم گفت: در تفریغ بودجه سال ۱۴۰۳، بودجهی چهار هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان از بودجهی مربوط به درآمد پایدار بود. در بودجه ۱۴۰۴ این رقم به چهار هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان رسید و آنچه شهرداری در ۱۴۰۳ محقق کرد، پنج هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان بود که در تفریغ بودجه هم آمد. در بودجهی ۱۴۰۴ هم در متمم بودجه رقم درآمد پایدار به هفت هزار و یکصد میلیارد تومان افزایش یافت و پیشبینی سال آینده هم برای اتکا به درآمد پایدار بیش از هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.
صفایی در پاسخ به این سؤال که علاوه بر درآمدهای پایدار، در درآمد ناپایدار بیشترین تکیه بر کدام بخش است و فروش زمین چه مقدار از درآمد را پوشش میدهد، اظهار کرد: در درآمد ناپایدار عمده درآمد از عوارض ساختمانی است، اما در خصوص فروش زمین، بسیاری از زمینها را در قالب سرمایهگذاری و با ایجاد ارزش افزوده به فروش میرسانیم و حتیالامکان زمین خام واگذار نمیشود، مگر اینکه ارزش افزوده برایش ایجاد کنیم که در همین ارتباط، حالا بخشی از فروش زمینهایمان ناشی از سرمایهگذاریهاست. بهعنوان مثال، در خصوص میدان دوم میوه و ترهبار اینگونه عمل شد که شهرداری زمین داد و سرمایهگذار آن را اجرا میکند و تعدادی غرفه، نصیب شهرداری میشود که سود بیشتری برای شهر دارد، یا در بحث پروژهی سیصد هکتاری پایانهها که همهی سود این پروژه به بودجهی سالانه شهر تزریق و صرف اجرای پروژههای عمرانی و خدماتی شهر میشود.
عضو شورای شهر شیراز گفت: در خصوص تکالیف سرمایهگذاری نیز ما هر سال تقریباً به اندازه بودجهی یک تکلیف جذب سرمایهگذاری هم به شهرداری ابلاغ میکنیم که در بودجهی سال آینده هم قطعاً این دیده خواهد شد. شهرداری پس از اجرای پروژههای سرمایهگذاری موظف است که اینها را بفروشد و بخشی از منابع مالی موردنیاز شهر را تأمین کند. حتی شهرداری برخی از زمینها را میتواند با قیمتهای نازل خریداری و با تعریف کاربری و با گذاشتن طرح روی آنها و بالا رفتن ارزش افزوده، سود حاصل را صرف پروژههای دیگر شهر کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز گفت: از سنوات گذشته، آنچه که تا الان در این حوزه محقق شده، چون ما هم درآمد فروش زمینهایمان از منابع سرمایهگذاری روی زمین خام بوده، چیزی نمیشود، اما سال ۴۰۴ ما ۱۴ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان درآمد از محل سرمایهگذاری داشتیم که این رقم در سال ۴۰۵ بالغ بر ۱۱ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل منابع فروش و منابع سرمایهگذاری خواهد بود؛ این یعنی درآمد حاصل از املاکی که در آن سرمایهگذاری کردیم.
سید ابراهیم حسینی نیز در این جلسه در مخالفت با درخواست شهرداری برای افزایش یکهزار میلیارد تومانی بودجهی جاری پیشنهادی، گفت: شهردار خودش بودجه جاری برای سال آینده را ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحهی بودجه پیشنهاد کرده و ما هم مخالفت نکردیم، اما بهمحض اینکه ما لایحهی بودجه پیشنهادی شهرداری را بهجای ۴۶ هزار میلیارد تومان، ۵۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد کردیم، آنها تقاضای افزایش بودجهی جاری از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را دارند که توجیه ندارد.
رئیس شورای شهر شیراز در خصوص سخنان مسئولان مالی شهرداری که این افزایش را به دلیل بالا رفتن بیش از ۴۰ درصدی حقوق کارکنان میدانستند، ادامه داد: من در خصوص حقوق و مزایای کارکنان شهرداری مشکلی ندارم؛ هرچقدر هم باشد باید بپردازید، اما میگویم چرا وقتی بودجه ۴۶ هزار میلیارد تومان بود این رقم مطرح نبود و تا بودجه بالا رفت این رقم جدید اعلام شد؟
حمید رضا اسماعیلی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز، هم گفت: بیش از ۸۸ درصد بودجهی جاری سال آینده مربوط به پرداخت حقوق است و اگر امروز خواستار افزایش یکهزار میلیارد تومانی جاری هستیم، علت آن است که ما لایحهی بودجه را دو هفته پیش دادیم، اما دولت جدول افزایش حقوق را چهارشنبه قبل ارائه کرده است و اگر این افزایش انجام نشود، در پرداخت حقوق میمانیم و مجبور میشویم شهریور متمم بودجه بزنیم.
گفتنی است در پایان، با افزایش بودجهی سال آینده شهر به عددی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان موافقت شد تا در ادامه و پس از تصویب کمیسیون تلفیق، مصوبه بودجه برای صدور رأی نهایی به شورای شهر ابلاغ شود.






