در نشست کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز مطرح شد؛ از کمبود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا فرار ۴۰ درصدی سرویسها ، به گزارش جلالالدین عرفانی – خبرنگار شهر مردم، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز گفت: خرید این تعداد اتوبوس نه در توان شهرداری است و نه در توان صنایع داخلی؛ بنابراین بخش خصوصی باید با کرایه آزاد وارد میدان شود.
نشست این هفته کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز شامگاه شب گذشته در حالی برگزار شد که اینبار نوبت به حوزه حملونقل مسافر رسیده بود تا میزبان کمیسیون باشد و مسائل و مشکلات این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.
رضا محمدیان در این جلسه با اشاره به اهمیت حملونقل گفت: یکی از مشکلاتی که چند سالی است در این حوزه با آن روبهرو هستیم، بحث اتوبوسهای گازسوز است. بهرغم آنکه ۲۰ تا ۳۰ دستگاه از آنها تعمیر شده، هنوز ۱۲۵ دستگاه باقی مانده که نیازمند تعمیر است و چند سال است در خصوص راهاندازی این اتوبوسها به نتیجه نرسیدهایم.
وی افزود: با توجه به مشکلات موجود، باید به بخش خصوصی اجازه دهیم خودِ آنها اتوبوس تهیه کنند و با قیمت آزاد و شناور به مردم خدمترسانی کنند؛ تجربهای مشابه آنچه در خصوص پارکینگها داشتیم و منجر به ساخت تعداد زیادی پارکینگ شد. چراکه نه توان شهرداری برای خرید این تعداد اتوبوس کافی است و نه صنایع داخلی ظرفیت تولید آن را دارند؛ پس باید بخش خصوصی را به میدان آورد تا مشکلات این حوزه حل شود.
محمدیان خواستار ارائه لایحهای برای بازسازی اتوبوسهای قدیمی و خرید اتوبوسهای جدید شد.
او با انتقاد از فعالیت رانندگان بهصورت «خرید خدمت» گفت: در همین دو سالی که قرارداد خرید خدمت داشتیم، اتوبوسها به اندازه ۱۰ سال فرسوده شدند، زیرا اگر اتوبوس یک میلیارد تومان خسارت میدید، راننده پاسخگو نبود. اما در مورد اتوبوسهایی که متعلق به شرکت بود و تحت نظارت قرار داشت، اینگونه نبود؛ بنابراین با اخذ تعهد و طرف حساب بودن با شرکت و نظارت بیشتر میتوان از شدت خسارتها کاست.
وی با اشاره به اینکه هنوز تعدادی از «میدلباسها» راننده ندارند، گفت: در این رابطه میتوان بهتدریج میدلباسها را جایگزین اتوبوسهای گازسوز کرد. معتقدیم با سیستم کارمندی نمیتوان اموال شهر را نگهداری کرد.
محمدیان خواستار ارائه لایحه بازسازی یکصد دستگاه اتوبوس قدیمی به شورا شد و افزود: در خصوص نظارت بر فعالیت اتوبوسها، اگر ۲ هزار نیرو هم داشته باشید، نمیتوان بهطور کامل نظارت کرد. بهترین راه، استفاده از سیستمهای هوشمند است. در همین راستا، بهتر است با بهرهگیری از تجربیات گذشته، اپلیکیشنی برای نظارت طراحی کنید؛ مشابه آنچه پیشتر برای تانکرهای آب بود تا فعالیتها در همه جا قابل رصد باشد.
نایبرئیس شورای شهر شیراز نیز در این نشست گفت: تعمیر اتوبوسهای گازسوز مانند «آفتابه خرج لحیم کردن» است؛ باید آنها را از رده خارج و اتوبوسهای جدید جایگزین کرد.
محمدتقی تذروی با اشاره به گزارش «۴۰ درصد فرار سرویسهای اتوبوس از مسیر فعالیتشان» افزود: با گفتن «إنشاءالله میخریم» به نتیجه نمیرسیم. متأسفانه در حوزه حملونقل غفلت کردهایم. مردم از ما انتظار دارند مشکلاتشان را حل کنیم. ما در این دوره باعث دردسر برای شهرداری شدیم و یکی از مشکلات این است که هیچ نیرویی جذب نمیشود. امروز، برای مثال، فرهنگسراهای ما نیرو میخواهند یا حوزههای دیگر؛ اجازه دهید نیرو بگیرند، بدون نیرو نمیتوان کار کرد.
تذروی با اشاره به اینکه بخش اعظم مشکلات مردم در حوزه حملونقل عمومی است، افزود: بیایید برای رضایت مردم یک فداکاری کنیم؛ یکی از پروژههای عمرانی شهر را حذف کرده و بودجهاش را به حوزه حملونقل اختصاص دهیم تا سیستمهای نظارتی و کمبود اتوبوسها برطرف شود. امروز در این ترافیک سنگین، مردم به اتوبوسها اعتماد ندارند و اگر از مترو راضی هستند، بهدلیل نظم آن است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این جلسه گفت: امروز برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، نیازمند حداقل ۲۰۰ اتوبوس جدید و بازسازی یکصد دستگاه فرسوده هستیم.
محمد فرخزاده با اشاره به اجرای چندین سیستم نظارتی در آینده نزدیک بر اتوبوسها ادامه داد: از سوی وزارتخانه، یک ماه فرصت داده شده تا سامانه «سیپاد» ویژه سوخت ناوگان بر همه اتوبوسها نصب شود، در غیر این صورت سوخت به آنها تعلق نمیگیرد. با اجرای این سامانه و راهاندازی مرکز مانیتورینگ سازمان حملونقل مسافر و مرکز کنترل و نظارت ترافیک، دیگر عملاً هیچ تخلفی از سوی اتوبوسها امکانپذیر نخواهد بود.
فرخزاده گفت: تا زمانی که جریمه توقف یک خودرو سنگین در شهر ۱۵۰ تومان و کمتر از قیمت یک بطری شیر است، هر چقدر برای سیستم نظارت هوشمند هزینه کنیم، راه به جایی نخواهد برد؛ زیرا جریمهها بازدارنده نیستند.
رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز نیز با گلایه از تلفیق سه سازمان «اتوبوسرانی»، «تاکسیرانی» و «پایانهها» گفت: بهزودی با رأی یک دادگاه، ۵۸ دستگاه اتوبوس ما از رده خارج میشود و از طرفی آزادسازی گازسوزها آغازگر مشکلات و اعتراضهایی از سوی مردم خواهد بود.
رامین طالبی افزود: امروز از بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهر، بیش از ۳۰۰ دستگاه باید از رده خارج شوند که بخش زیادی از آنها اتوبوسهای گازسوز هستند.
وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۰۰ هزار سفر با اتوبوسهای شهری انجام میشود، گفت: امسال ۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده بود که این رقم به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما با این ارقام مشکلات حل نمیشود؛ زیرا قیمت هر اتوبوس دیزل امروز ۱۵ میلیارد تومان و اتوبوس برقی ۲۳ میلیارد تومان است که تنها کفاف خرید حدود ۲۰ دستگاه را میدهد. در حالیکه باید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و گازسوز از چرخه خارج شود.
طالبی گفت: برای بازسازی یکصد دستگاه اتوبوس، به ازای هر دستگاه سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و امیدواریم شورا این پیشنهاد را مصوب کند.
وی افزود: زمانی برای نظارت بر اتوبوسها ۲۷۰ بازرس داشتیم، اما امروز این رقم به ۱۵ بازرس رسیده و از سوی دیگر، سیستم نظارت هوشمند هنوز اجرا نشده است. این در حالی است که ۴۰ درصد اتوبوسهای ما از خط خارج میشوند؛ یعنی از مسیر خود منحرف میگردند. این موضوع ناشی از کمبود نیرو و نیز عدم اجرای نظارت هوشمند است که امیدواریم با راهاندازی سامانههای هوشمند و مراکز مانیتورینگ سازمان و مرکز کنترل ترافیک، این مشکل بهطور کامل برطرف شود.





