×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
true
true
تحلیلی گذرا بر طرح ملی، تبیینی “جهت”

تحلیلی گذرا بر طرح ملی، تبیینی “جهت”، به گزارش سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار شهر مردم، “جهت” دوره‌ای آموزشی و تربیتی برای معلمان با هدف جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف، از جمله تعلیم و تربیت است که در سطح ملی از سوی آموزش و پرورش و سپاه و بسیج فرهنگیان در مناطق و استان‌هایی از کشور به اجرا در آمده یا در حال اجرا است. در استان فارس، آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز توسط کانون بسیج فرهنگیان این ناحیه چنین طرحی اجرا و دوره‌های آن برگزار و صاحب‌نظران دوره‌دیده در این راستا و در جهت بررسی ابعاد مختلف سند تحول بنیادین به صحبت پرداختند و افزون بر سیصد نفر از معلمان شیرازی طی دو روز آموزش‌های لازم در این زمینه دیده و با مسائل جدید حوزه تعلیم و تربیت آشنا شدند.

“جهت” می‌تواند رویدادی موفق و تحول‌گرا باشد اگر اولاً در بین معلمان اهمیت آن روشن گردد و در مرحله بعد اراده لازم معلمان برای ایجاد تغییر و تحول‌خواهی در جامعه پیرامونی و مخاطبانشان مصمم و مؤثر باشند. در مرحله بعد استادان طراز اول و صاحب‌نظر در جلسات ضمن خدمت معلمان بتوانند موفق عمل کرده و معلومات خود را به خوبی به مدعوین این‌گونه جلسات و همایش‌ها که اغلب معلمانند، منتقل کنند.

تا زمانی که در آموزش و پرورش سیاست بر علم و تجربه حاکم باشد، نباید توقع تغییر و تحول و اجرای سند بنیادین و یا تحقق هرگونه سند علمی و آموزشی و فرهنگی را انتظار داشت. وقتی معلمان در جایگاه تصمیم‌گیری نیستند و مدیرانشان را در اجرای امور اساسی کشور بازی نمی‌دهند و آن‌ها را به بازی و دخالت نمی‌گیرند، چرا باید از ضرورت اجرای سند تحول بنیادین یا هرگونه سند بالادستی سخن گفت؟!

بله، سند تحول بنیادین خوب و لازم است و بر اجرای آن هم تأکید بسیار شده است، اما چه کسانی قرار است این سند را اجرایی کنند و یا چرا وقتی اصلاحات ساختاری در فکر و ذهن معلم و دانش‌آموزان انجام نشده، به اجرایی شدن سند تحول و دیگر اسناد دل ببندیم و دل خوش کنیم. دانش‌آموز و معلم و محتوای کتب درسی باید در ذهن حاکمان ما جای و جایگاه مهم داشته باشند، اما در حال حاضر در تصمیمات دولت و حاکمیت، آموزش و پرورش و معلم محلی از اعراب  ندارند و آن‌ها دیده نمی‌شوند و در اولویت هیچ‌گونه پیشرفت و تحولی نیستند.

طرح ملی “جهت” در مسیر ایجاد تغییر و تحول در نگاه و عملکرد معلمان برای بازگشت به سمت فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی زمانی موفق خواهد بود و به نتیجه خواهد رسید که ابتدا مسئله قهر معلمان با جامعه و با بدنه‌های مؤثر تصمیم‌گیری کشور را حل و فصل کرد و نیازشان را پاسخ داد وگرنه برگزاری هزار بار همایش با هر نوع امتیازات مادی و معنوی و شغلی به آنان نتیجه نخواهد داد.

نمی‌گویم این طرح اجرا نشود، اما اجرای چنین دوره‌ها در این شرایط منوط به اقدام برای تلطیف اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور است و در ابتدا باید فضای موجود کشور که فضایی افسارگسیخته و به‌هم‌ریخته است را به آرامش رساند و آنگاه کم‌کم واقعیات جامعه را گفت و یک به یک ابهامات و پرسش‌های عزیزان فرهنگی و دانش‌آموزان برای دلیل این قبیل آموزش‌ها و دوره‌دیدنشان و اجرای اهداف و منویات مجریان طرح “جهت” را پاسخ داد.

باید پیش از اجرای دوره “جهت”، دیدگاه‌های معلمان و عوامل صف و ستاد نظام تربیتی کشور در مورد سند تحول بنیادین را دریافت و برابر نیاز واقعی آنان برنامه‌ریزی کرده و دوره‌های آموزشی مرتبط را تعریف کرد. گام نهادن در مسیر معلمی درست با دوره آموزشی و تربیتی و هرگونه اقدامات تبیینی زمانی ما را به نتیجه دلخواه و مد نظرمان می‌رساند که همه ما در هر پست و موقعیتی بتوانیم برای اجرای هر کار و اقداممان دلیل منطقی و عامه‌پسند داشته باشیم و در این مورد خاص و این‌گونه دوره‌های تربیتی و توجیهی و بصیرتی و اعتقادی معلمان را ابتدا باید رصد کرد و مورد نقد و بررسی قرار داد و سپس در صورت وجود شرایط لازم بین آنان به چنین اقداماتی روی آورد.

وقتی که در یک ارزیابی مختصر متوجه شده‌ایم سند تحول بنیادین در چشم‌انداز ۱۴۰۴ و نقشه راه تحول و پیشرفت ایران به نتیجه کافی نرسیده است، باید از سایر مسائل کمتر گفتگو کنیم و مدام به اجرای برنامه‌ها و دوره‌هایی بپردازیم که در آن‌ها به تبیین اهداف عالی و غایی اسناد بالادستی و از جمله سند تحول بنیادین که یک سند مهم و راهبری است برسیم.

true
true
تحلیلی گذرا بر طرح ملی، تبیینی “جهت”
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true