×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
در پایان دولت سیزدهم شاهد تامین بخش قابل توجهی از زمین مورد نیاز مسکن هستیم

فرودگاه های فارس بهسازی و فعال می شوند، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار شهر مردم، نشست خبری مشترک مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس، مدیرکل هواشناسی استان فارس، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس، مدیر کل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در استان فارس، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس، مدیرکل بانک مسکن استان فارس، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان فارس روز گذشته برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس که میزبان این نشست بود، با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم گفت: باید با ارائه خدمات مردم را امیدوار کنیم، امروز عملیات اجرایی دهکده لجستیک آغاز شد، که این اقدام در راستای افزایش رضایتمندی مردم است.

ناصر رضایی، با بیان اینکه مجموعه وزارت راه و شهرسازی نقش عمده‌ای در توسعه کشور دارد، عنوان کرد: سازمان‌ها و ارگان‌هایی در ذیل مجموعه راه و شهرسازی در این توسعه نقش دارند، دولت سیزدهم خدمات تأثیرگذاری در این حوزه رقم زد که باید به اطلاع مردم برسد.

رضایی ادامه داد: بزرگترین موضوعی که در مجموعه دولت اتفاق افتاد، قانون جهش مسکن بود که براساس این قانون باید ۴ میلیون مسکن در کشور ساخته می شد. بنابراین اداره کل راه و شهرسازی استان فارس بر اساس وظیفه سهم بندی این قانون، ساخت ۲۳۰ هزار واحد را برعهده گرفت، تامین زمین و ساخت مسکن در دستور کار گرفت و اتفاق خوبی در استان فارس رقم خورد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۴۸۴ هزار درخواست در این زمینه ثبت شد، تصریح کرد: ۱۷۲ هزار نفر از این افراد تعیین وضعیت شدند و در راستای تهیه زمین برای این افراد اقداماتی صورت گرفت، استان فارس اولین استان کشور در تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن است و بیش از ۹ هکتار زمین برای جامعه هدف ما در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، ابراز کرد: در کنار طرح نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت مصوب شد و فارس بالاترین تامین زمین در این قانون با بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین را تاکنون داشته است. همچنین فارس در قانون تعریف شهرک های جدید توانست به عنوان اولین استان مصوبه‌ها را دریافت کند و هفته گذشته عملیات اجرایی ۶ شهرک در راستای تامین مسکن آغاز شد.

رضایی با اشاره به تاکید دولت بر موضوع مسکن، خاطرنشان کرد: ما در پایان دولت سیزدهم شاهد تامین بخش قابل توجهی از زمین مورد نیاز مسکن هستیم.

وی متذکر شد: در آینده فارس در یک شاهراه ترافیکی کشور قرار خواهد گرفت، ۲۰ میلیون جمعیت کشور باید در شهرهای ساحلی مستقر شوند که در همین راستا  ۲۷ نقطه پهنای جدید ساحلی مصوب شده تا با واگذاری هر پهنا به یک استان، مسئولان آن استان بتوانند برنامه ریزی کنند. استان فارس با توجه به ویژگی منحصر به فردی که دارد توانست به عنوان اولین استان، به یکی از پهناها دست یابد.

رضایی خبر داد: ۴ استان از مسیر ترانزیتی به جنوب کشور محروم هستند، که ایجاد آزاد شیراز به بوشهر، بندرعباس، کرمان، گل‌گهر و غیره در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم خود را در یک کانون اقتصادی قرار دهیم و بتوانیم تعیین‌کننده اقدامات خوبی در این زمینه باشیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بخش ریلی و دریایی، اشاره کرد: بندر چابهار تنها نقطه ای است که درگیر تحریک‌ها نیست و اتصال فارس به دریا با توجه به این موضوع حائز اهمیت است، چرا که فارس می تواند شاهراه اتصال جنوب به شمال باشد، بنابراین بخش ریلی در آینده اقتصادی استان فارس تاثیر مهمی دارد. این بخش ریلی برای جابجایی مسافر نبوده و با ویژگی اقتصادی، برنامه‌ریزی شده و می تواند خیلی از مشکلات اقتصادی استان را حل کند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس تصریح کرد: ۴ درصد راه آهن کشور در استان فارس قرار دارد که شامل ۶۴۰ کیلومتر راه ریلی است.

*تا پایان تابستان تعداد واحدهای تحویل داده شده به ۱۶ هزار واحد می‌رسد

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز در ادامه این نشست با تاکید بر ارتباط سازمانی، خاطرنشان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ۳۰ هزار و ۸۰ قطعه زمین تامین، ۲۶ هزار‌ و ۱۵۷ پروانه اخذ و ۳۸۳ واحد رسمی افتتاح شد و بیش از ۱۹ هزار و ۲۶۶ پروژه در دست اجرا قرار دارد.

علیرضا حمیدی، افزود: حل مشکلات مسکن مهر از دیگر دغدغه‌های بنیاد مسکن، بوده است که با توافق بین راه و شهرسازی و بنیاد مسکن کشور حل این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است.

حمیدی با اشاره به بخش مسکن روستایی، تاکید کرد: ۷ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی در سفر دوم دولت تحویل داده شد که از آن زمان تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر در حال تحویل است . امیدواریم با همکاری بانک ها و تامین منابع مالی مشکلات بخش مسکن حل شود. بیش از ۳۰ هزار متقاضی روستایی به بانک معرفی کردیم و امروز بیش از ۹ هزار واحد تحویل شده و تا شهریور ماه به حدود ۱۶ هزار واحد خواهد رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: ۲۵۵ هزار واحد روستایی در دولت سیزدهم مقاوم‌سازی شده و در زلزله شاهد مشکلات نخواهیم بود. همچنین در دولت سیزدهم حدودی نیمی از طرح های هادی روستاهای استان فارس بازنگری شد.

*پرداخت تسهیلات بانکی بیش از دو برابر منابع مالی

مدیرکل بانک مسکن استان فارس نیز در این نشست عنوان کرد: بانک مسکن به عنوان بانک اصلی در ارائه تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن، رسالت تامین منابع این طرح را برعهده دارد و ۹۰ درصد تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن و سایر بخش های مسکن را تامین کرده است.

احمدعلی جعفری، افزود: بانک مسکن فارس در طرح نهضت ملی مسکن توانسته رتبه نخست کشور را با مبلغ ۱۴ همت و ۳۲ هزار واحد تسهیلات پرداخت شده، به دست آورد. از ابتدای سال گذشته تاکنون نیز ۴/۱۳ همت با ۳۶ هزار و ۸۷۳ فقره تسهیلات پرداخت کرده که ۱۲ همت آن به صورت ویژه در بخش مسکن بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن استان فارس خاطرنشان کرد: بیش از دو برابر یعنی بیش از ۱۹۸ درصد از منابع استان استفاده و تسهیلات پرداخت کردیم.

*تامین اعتبار۵۰درصد از بهسازی ۳۸۰ کیلومتر راه در لارستان توسط خیران

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز در این نشست گفت: جنوب فارس که در نزدیکی دریا و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفته، در حوزه راه و مسکن بسیار دارای اهمیت است.

حسن شبانی، افزود: ۴۷ هزار متقاضی مسکن داشتیم که بیش از ۱۶ هزار نفر دارای شرایط بودند. در این راستا بیش از ۳ هزار هکتار زمین تامین شد. خیلی از مسکن‌ها به صورت ویلایی ساخته شده و کمتر شاهد مسکن‌های طبقاتی بودیم.

وی با اشاره به طرح جوانی جمعیت گفت: در این طرح جزو استان‌های اول هستیم و حدود یک هزار و ۸۱۵ قطعه زمین تامین و واگذار شده است و یک هزار و ۵۰۰ قطعه نیز آماده واگذاری در این بخش است.

شبانی با اشاره به حوزه راه گفت: تاکنون ۲۱۷ کیلومتر راه آهن از راه های اصلی، بزرگراه، راه های فرعی و غیره احداث و حدود ۱۶۰ کیلومتر راه نیز بهسازی شده است، خیران فارس به میدان آمده و اعتبار حدود ۵۰ درصد از بهسازی ۳۸۰ کیلومتر راه توسط این عزیزان تامین خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به سفر دوم دولت سیزدهم به استان فارس اعلام کرد: ۸۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها و حدود ۳ هزار میلیارد تومان از دو سفر دولت سیزدهم به فارس برای حوزه راه و شهرسازی لارستان تامین شده است و افزایش بودجه در این بخش ۸ برابر بوده است که اتفاق مبارکی برای تامین بودجه پروژه‌های تعطیل و نیمه تمام و مطالبات مردمی بوده است.

*رفع ۱۷ نقطه حادثه خیز در لارستان

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در ادامه افزود: بیش از ۲۴۰ کیلومتر راه در جنوب استان روکش شده است، ۱۷ نقطه حادثه‌خیز شناسایی و رفع شدند.  ۸ و نیم کیلومتر روشنایی طولانی و ۶۱ قطعه روشنایی نقطه‌ای داشتیم. در بخش روستایی و فرعی ۷۰ کیلومتر احداث و ۱۶۰ کیلومتر بهسازی شده است.

شبانی با اشاره به برخی از پروژه‌های حوزه لارستان و روند پیشرفت آنها، عنوان کرد: براساس شاخص‌های ترکیبی در بحث زمین رتبه ۴ کشور، در بخش مسکن و مدیریت ساخت و تامین مالی رتبه ۶ کشوری، در شناسنامه‌دار کردن ابنیه رتبه نخست و در حوزه مسکن در گروه هم تراز نیز توانستیم رتبه نخست را به دست آوریم.

* وجود ۱۰۰آزمایشگاه خاک فعال در فارس

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه آزمایشگاه با توجه به ماهیت حضوریش، پروژه ای تعریف نمی‌کند، متذکر شد: در یکصد نقطه استان فارس، آزمایشگاه مستقر است و تاکنون بیش از یک میلیون آزمایش کنترل کیفی و بیش از ۱۷ هزار متر حفاری و غیره را انجام دادیم و بر روی تمام پروژه‌ها ما نظارت کامل داریم.

محمدامین کریم زاده، عنوان کرد: به ۱۸ استان خدمات ارائه می‌دهیم، از ظرفیت خالی وزارت راه برای کلانشهر شیراز سامانه پی ام اس، شهرداری شیراز درنظر گرفته شده است.

*افزایش ۳۰ ایستگاه هواشناسی در دولت سیزدهم و آغاز فعالیت سامانه هواشناسی کشاورزی

مدیرکل هواشناسی استان فارس نیز در این نشست گفت: در بخش هواشناسی استان فارس اقدامات خوبی در دولت سیزدهم صورت گرفته است مسعود حقیقت، افزود: توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی یکی از اولویت‌ها است که با گسترش این ایستگاه‌ها می‌توان اشراف بیشتری داشت. در دولت سیزدهم ۳۰ ایستگاه هواشناسی در استان فارس اضافه شد در حالیکه در دولت دوازدهم فقط ۴ ایستگاه راه اندازی شده بود.

وی با تشریح جزئیات ایستگاه‌های راه اندازی شده، افزود: در دولت قبل ۷ شهرستان فاقد ایستگاه داشتیم که در دولت سیزدهم به یک ایستگاه رسید، ایستگاه کوه دراک، سومین ایستگاه هواشناسی مرتفع کشور است که می تواند در بخش اقلیمی استان تاثیر بسزایی داشته باشد.

حقیقت متذکر شد: هشدار، یکی از وظایف هواشناسی است، در صحت پیش بینی ها در دو سال گذشته در استان های نخست بودیم و ۵ هزار اطلاع رسانی از طریق رسانه ها انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌های هواشناسی، هواشناسی کشاورزی است، عنوان کرد: سامانه هواشناسی کشاورزی در دولت دوازدهم راه اندازی شد که در دولت سیزدهم توسعه قابل توجهی داشت. اطلاع رسانی، آموزش برای استفاده از اطلاعات، تطابق کشت با هوا و غیره از جمله خدماتی است این سامانه ارائه می دهد و در اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است.

* تلاش برای فعال سازی تمام فرودگاه های استان فارس

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: در ساختاری که برای مدیریت کشور وجود دارد، شرکت فرودگاه ها و ناوهای هوایی ایران باید برای توسعه زیرساخت ها هزینه کند.

فخرالدین کشاورز، افزود: ما در استان فارس ۸ فرودگاه داریم که تقریبا دو فرودگاه قابلیت پرواز بین المللی دارند، باید فرودگاه‌های موجود از شرایط رهاشدگی درآمده و با صدور مجوزهای لازم، تکمیل شوند. با بهره برداری از این فرودگاه ها می‌توانیم پاسخگوی نیاز بخشی از جامعه به ویژه در سفرهای عتبات باشیم.

کشاورز با تاکید بر لزوم توسعه فرودگاه های استان در شهرستان‌هایی مانند جهرم، داراب و غیره، خاطرنشان کرد: فرودگاه شمال فارس در آباده اقلید رها شده بود که با پیگیری های انجام شده اعتبار ۲۱۷ میلیارد تومانی برای آن درنظر گرفته شد و پیمانکار در حال بهسازی آن است و در فاز بعدی بعد از مطالعه، ساختمان‌های اداری و عملیاتی انجام می شود.

*موانع ساخت ترمینال خارجی فرودگاه شهید دستغیب رفع شده است

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس ابراز کرد: ترمینال پروازهای بین المللی یکی از مطالبات است که این پروژه به دلیل چالش‌های حقوقی بین کارفرما و پیمانکار به بن بست رسیده بود که با پیگیری‌های انجام شده موانع فنی و حقوقی برطرف و این پروژه در اختیار ما قرار گرفت و در حال مناقصه است.

*کسب گواهینامه بین‌المللی توسط فرودگاه شهید دستغیب

وی با اشاره به خرید رادار و نصب آنتن سامانه راهداری، افزود: این پروژه اولین نصب ایرانی آنتن سامانه راهداری بدون حضور مستشار خارجی بود، به عنوان یکی از زیرساخت های استاندارد، اخذ گواهینامه است، اولین فرودگاهی که توانست این امتیاز بین المللی را کسب کند، فرودگاه شهید دستغیب شیراز بود. برج مراقبت سیار برای لامرد نیز توسط شرکت صاایران در راستای حمایت تولید داخلی ساخته و نصب شد.

true
true
در پایان دولت سیزدهم شاهد تامین بخش قابل توجهی از زمین مورد نیاز مسکن هستیم
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true