×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
آیا بازار خودرو در آستانه شوکی جدید قرار دارد؟!

آیا بازار خودرو در آستانه شوکی جدید قرار دارد؟!به گزارش الهام فیروزی خبرنگار شهر مردم، در شرایطی که به زودی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار می شود، تا سکاندار دولت چهاردهم راهی ساختمان خیابان پاستور تهران شود و اذهان جامعه مشغول به اخبار انتخابات است، به نظر می رسد حال و هوای برخی بازارها در این روزها به سمت گرانی گرایش دارد و فعالان آن از فرصت فراهم شده استفاده کرده و با این نگاه که در فاصله کوتاه پایان کار دولت سیزدهم و آغاز دولت چهاردهم، مسئولان درگیر کنش های سیاسی و انتخاباتی شده اند و جامعه نیز توجه اش بیشتر به سمت و سوی اخبار انتخابات است، بدون نگرانی قیمت ها را بالا می برند. به این ترتیب موج آهسته ای از تورم در بهای خودرو در بطن بازار جریان پیدا کرده است.

به طور نمونه می توان به گرانی ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی انواع خودرو از جمله فیدلیتی هفت نفره، جک جی چهار، شاهین و تارا اتوماتیک و… در بازار اشاره کرد. این در حالی بوده که بررسی ها نشان می دهد در یک هفته اخیر هم دیگر خودروها مانند پراید ۱۵۱ SE ، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما و دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال نیز جهش قیمتی داشته اند.

*رسوخ موج آهسته جهش قیمت ها

افزایش بهای خودرو در شرایطی به صورت موجی آهسته در حال رسوخ به بازار است که برخی از کارشناسان براین باور بوده اند که در شرایط کنونی بازار خودرو رکورد را تجربه می کند و چشم انتظار برپایی انتخابات و برنامه هایی هستند که دولت جدید برای این بازار دارد، اینکه چه تدابیری در این راستا به را وزارت صمت ابلاغ خواهد کرد و حدود  دخالتش در این بازار چه خواهد بود؟ آنچه که بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو نیز به آن اشاره دارد و اینکه باید دید به چه میزان تصمیمات دولت، بازار را به سمت کاهش قیمت ها خواهد برد، یا بهای کنونی وسایل نقلیه را حفظ خواهد کرد یا نمودار قیمت ها را به سمت صعودی شدن هدایت می کند.

نگاهی که به نظر نمی رسد شیب آهسته قیمت ها چندان با آن همخوان باشد، بلکه بیشتر می توان اینگونه متصور شد که بازار تلاش دارد در روزهای کوتاه منتهی به برگزاری دور دوم انتخابات و بعد از آن تا استقرار دولت و وزرای جدید، قیمت ها را دست به عصا و آهسته افزایش دهد و در بازار جا بیندازد.

*کاهش دستوری قیمت ها باز هم تکرار می شود؟

در این میان هرچند ممکن است، بعد راهی شدن وزاری دولت چهاردهم به وزارتخانه های مربوط، تا حدی قیمت ها در قالب دستوری کاهش یابد، اما تجربه سال های اخیر نشان می دهد کاهش بها به این شیوه نه تنها نقش موثری ندارد، بلکه گاها موجب می شود تا در بازه زمانی کوتاه شاهد رشد دوباره قیمت ها باشیم.

به عنوان نمونه و در قالب یک تجربه می توان گفت، زمانی که در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ روند کاهش بهای خودرو در قالب دستوری شکل رفت و توانست تا شهریورماه همان سال تداوم یابد، اما با آغاز فصل پاییز این روند متوقف و در نهایت بهمن ماه قیمت ها دوباره سیر صعودی را در پیش گرفتند.

به هر حال جدا از همه این مباحث این روزها همانطور که اشاره شد، بازار خودرو تجربه ای جدید درباره افزایش قیمت ها را پشت سر می گذارد، روندی که شامل خودروهای داخلی، مونتاژی حتی وارداتی می شود. اگر بخواهیم مثال بیشتری در این زمینه بزنیم، می توانم به نمونه های زیر اشاره کنیم، دوشنبه اخیر، ۱۱ تیر، تیگو۷ پرو پرمیوم و آریزو ۶ پرو در یک روز به ترتیب ۶۵ میلیون تومان و ۲۴ میلیون تومان افزایش بها داشتند. X۳۳ کراس اتوماتیک ۲۰ میلیون تومان، کی ‌ام ‌سی جی هفت، ۳۹ میلیون تومان و هیوندای النترا هم ۷۰ میلیون تومان رشد قیمت را به مشتریان اعلام کرد. حتی در گزارشی درباره بهای خودرو سایت خبرآنلاین عنوان کرد که قیمت لاماری ایما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۱۸۰ میلیون گران شده است.

اعداد و ارقامی که به نظر می رسد، به نوعی خریداران را دچار اضطرابی جدید برای خریداری خودروی مورد نظرشان کرده است، اینکه اگر دیر دست بجنبانند باید وسیله نقلیه مدنظر خود را به بهایی بالاتر و شاید خارج از توان مالی خود تهیه کنند. روندی که به تدریج پیامد آن نه تنها در بازار خودرو بلکه ممکن است در سایر بازارها رخنه کند و در فاصله زمانی که توجه آحاد جامعه و مسئولان متوجه اخبار انتخابات و ملزمات آن است، از این فضا برای افزایش قیمت ها و به تدریج ثبات این ارقام جدید بهره گرفته شود. مقوله ای که این روزها نیازمند مدیریت متولیان امر است، تا باز دور تکراری تجربه های گذشته خریداران خودرو و سایر افراد جامعه را درگیر موج جدید گرانی ها نکند، گرانی هایی که طیف وسیعی از جامعه دیگر توان تحمل آن را ندارند

true
true
آیا بازار خودرو در آستانه شوکی جدید قرار دارد؟!
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true