×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
رشد نامتعارف مصرف برق در تابستان امسال

سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان تقاضای مصرف برق در کشور گفت: طبق آمار سال‌های گذشته انتظار می‌رفت که میزان مصرف برق ۴ درصد افزایش یابد، اما در تابستان امسال میزان تقاضای مصرف بیش از ۸ درصد افزایش‌یافته و این رشد نامتعارف است.

به گزارش شهر مردم به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی افزود: مصرف برق کشور از ۶۸ هزار مگاوات در سال گذشته، به رقم ۷۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات در تیرماه جاری رسیده که نشان می‌دهد درعمل دچار ناترازی هستیم.

وی در خصوص طرح مدیریت بار در صنایع ادامه داد: صنایع به سه دسته تقسیم شده‌اند که در این قالب، صنایع کوچک ۹۰ درصد مشترکان صنعتی ما را تشکیل می‌دهند که هیچ‌گونه محدودیتی برای تأمین برق آنها وجود ندارد. بااین‌وجود باید با رعایت مدیریت مصرف به‌ویژه در بین ساعات ۱۳ تا ۱۸ همکاری لازم را با صنعت برق کشور داشته باشند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: با هماهنگی و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، صنایع متوسط و بزرگ با تغییر روز تعطیل به روزهای عادی وسط هفته و نیز انتقال مصارف بخش‌های انعطاف‌پذیر به ساعت‌های غیر اوج بار، در این طرح مشارکت مطلوبی داشته‌اند.

رجبی مشهدی گفت: ۲۰ شهرک صنعتی در کشور بسیار بزرگ و پرمصرف هستند به‌طوری‌که ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات مصرف برق دارند، بنابراین برای مدیریت ناترازی، این صنایع با جابه‌جایی روز تعطیل با یک روز در وسط هفته، با صنعت برق برای تأمین برق پایدار همکاری می‌کنند.

وی افزود: حدود ۷۰۰ واحد صنعتی در کشور در رده صنایع انرژی بر و بزرگ قرار می‌گیرند که بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی، این صنایع مکلف به احداث نیروگاه به میزان حداقل ۱۰ هزار مگاوات هستند که هزار مگاوات از این مقدار را نیروگاه‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تا این لحظه حدود ۱۶۰۰ مگاوات به تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های احداثی بخش صنایع اضافه شده است.

رجبی مشهدی درعین‌حال منطقه تهران با ۳ استان تهران، البرز و قم را با بیشترین مصرف برق و استان‌های شمالی را با کمترین میزان مصرف برق دانست و خاطرنشان کرد: مصرف برق استان مازندران منعطف بوده و متناسب با شرایط جوی نوسان دارد. به‌طوری‌که مصرف ۵ هزار مگاواتی این استان با بارش باران به ۲ هزار مگاوات کاهش می‌یابد؛ بنابراین حدود ۳ هزار مگاوات از مصرف برق استان‌های مازندران و گلستان مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۰ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق ادامه داد: باید مصارف بخش‌های انعطاف‌پذیر را به ساعات غیر اوج بار منتقل کنیم. در این زمینه مصارف صنایع و ادارات را با کاهش یا تغییر ساعت کار می‌توان مدیریت کرد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: برق بخش‌های مختلف را تاکنون با وجود ناترازی با موفقیت تأمین کردیم و توانستیم انرژی پایدار داشته باشیم.

 

true
true
رشد نامتعارف مصرف برق در تابستان امسال
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true