×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سفیر ایران در آنکارا: توسعه روابط با ترکیه یک اختیار نیست؛ اجبار است

سفیر ایران در آنکارا: توسعه روابط با ترکیه یک اختیار نیست؛ اجبار است ، سفیر ایران در آنکارا گفت مطمئن هستم که هر رئیس‌جمهور و هر دولتی که در ایران بر سر کار بیاید حتماً راه توسعه مناسبات با همسایگان از جمله کشور دوست و برادرمان ترکیه را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش شهرمردم، محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در گفت‌وگو با خبرگزاری اخلاص با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و جمعی از همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید ظرف ۵۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور مقدمات قانونی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و خوشبختانه مقدمات این امر در کمتر از ۵۰ روز فراهم شد و روز جمعه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، سفیر ایران در ترکیه

وی افزود: اهمیت این انتخابات برای ما این است که به هر حال بعد از این حادثه دردناک و جانخراشی که برای ملت ما رخ داد و خدمتگذاران خودشان را از دست دادند، اکنون باید دوباره دست به انتخاب بزنند و برای یک دوره چهار ساله دیگر سکان قوه مجریه و امور اجرایی کشور را به شخص دیگری بسپارند.

سفیر ایران با اشاره به حضور  همه سلایق سیاسی کشور در بین کاندیداها اظهار امیدواری کرد که  این انتخابات بعد از حادثه دلخراشی که برای ملت ایران رخ داد منشأ خیر، برکت و گشایش باشد و بتوانیم مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هر چه سریع‌تر طی کنیم و از این مرحله سخت و دشوار عبور کنیم.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در آنکارا

حبیب‌الله‌زاده درباره برگزاری انتخابات ایران در ترکیه یادآور شد بر اساس وظیفه ای که ما اینجا داریم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور ما از چندی پیش مقدمات این کار را فراهم کردیم، با دولت ترکیه مکاتباتمان را انجام دادیم و مجوز برگزاری انتخابات در ۷ شهر ترکیه و ۸ صندوق رأی را از دولت ترکیه اخذ کردیم. بر این اساس ما در شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر، ترابوزن، ارزروم، آنتالیا و وان صندوق رأی داشتیم که در استانبول ۲ شعبه مستقر بود. برخی از این شعبه ها برای اولین بار بود که شعبه اخذ رأی شدند به عنوان مثال در شهر وان برای اولین بار شعبه اخذ رأی دایر شد. در دور گذشته انتخابات که ۳ سال پیش برگزار شد، هم برای اولین بار در آنتالیا شعبه اخذ رأی دایر کردیم.

وی افزود دلیل این اقدام این بود که می‌خواستیم هر چه بیشتر به دلیل پراکندگی ایرانیان مقیم در اقصی و اکناف ترکیه تسهیل و دسترسی راحت‌تری به صندوق رأی داشته باشند و بتوانند راحتتر به شعبه اخذ رأی بیایند و در تعیین سرنوشت خودشان و تعیین سرنوشت کشور خودشان برای ۴ سال آینده نقش مؤثر و مفیدی را ایفا کنند. از ساعت ۸ صبح جمعه شعبه صندوق اخذ رأی در آنکارا و هفت شهر دیگر را باز کردیم و هموطنان ما از همان ۸ صبح مراجعه کردند و رأی خودشان را به صندوق‌های رأی واریز کردند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ترکی

سفیر ایران در آنکارا در ارزیابی از روابط ایران با کشورهای همسایه آن و به ویژه ترکیه گفت: همانطور که می‌دانید یکی از اصول سیاست خارجی دولت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان توسعه مناسبات با همسایگان بود که اصطلاحاً به آن می‌گفتیم سیاست همسایگی دولت. در این چارچوب دولت تمرکز ویژه‌ای به توسعه مناسبات با کشورهای پیرامونی ایران داشت.

حبیب‌الله‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور در اطراف خود هم مرز هست که در این دوره چند سال گذشته تلاش مضاعف و زیادی شد که تا آنجا که ممکن است حجم روابط کشور ما با این ۱۵ کشور چه در تجاری، سیاسی رفت و  آمدها و تبادلات توسعه پیدا کند. طبیعتاً ترکیه نیز یکی از مهمترین کشورهای همسایه ما هست که در این چارچوب تلاش های زیادی برای توسعه روابط فی مابین شد.  سفرهای مختلفی از ۲ طرف از جمله سفرهای وزرای خارجه مرتب به آنکارا و تهران صورت گرفت. همچنین وزرای اقتصادی و بخش های اقتصادی  با یکدیگر تبادل داشتند.

وی افزود: آخرین نمونه نیز سفر شهید رئیسی در تاریخ ۲۴ ژانویه امسال به آنکارا بود. این سفر در پاسخ به سفر سال گذشته جناب اردوغان رئیس جمهور محترم ترکیه به تهران بود. در این سفر حدود ۱۰ سند مهم همکاری بین ایران و ترکیه به امضا رسید. مذاکرات بسیار خوبی بین رؤسای جمهور و وزاری همراه آنها انجام شد. جلسه شورای عالی روابط ایران و ترکیه برگزار شد و در آنجا نیز تصمیمات خوبی برای ارتقا و جهش و توسعه روابط اتخاذ شد. من مطمئن هستم که هر رئیس‌جمهور و هر دولتی که در ایران بر سر کار بیاید حتماً راه توسعه مناسبات با همسایگان از جمله کشور دوست و برادرمان ترکیه را در پیش خواهد گرفت.

دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه در آنکارا

سفیر ایران در آنکارا تاکید کرد: توسعه روابط ایران با ترکیه و همسایگان یک اختیار نیست بلکه یک اجبار است؛ یک اجباری است که مال این  دولت و آن دولت و این قرن و آن سده نیست. یک اجبار تاریخی است که ملت‌های ما، فرهنگ ما، تاریخ ما، صدها سال هزاران سال به هم گره خورده‌اند و این مسیر است که ان‌شاءالله ما در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود.

true
true
سفیر ایران در آنکارا: توسعه روابط با ترکیه یک اختیار نیست؛ اجبار است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true