×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
اجرای ۹۲ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در دستور کار امسال شهرداری شیراز

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری شیراز مطرح کرد  قرارداد با شرکت جدید دوچرخه های اشتراکی، شاید سال دیگر،  به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار ” شهر مردم” حوالی سال ۹۶و ۹۷ و سالهای ابتدایی شورای پنجم بود که بحث ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و توجه به حوزه حمل و تقل پاک، به عنوان سیاست اصلی شورا، در آن زمان، مطرح شد و در ادامه، فعالیتهای حوزه حمل و نقل، به این سمت هدایت شد و یک سال پس از آن، در اردیبهشت سال ۹۸ بود که شیراز به عنوان اولین شهر کشور، شاهد رونمایی از دوچرخه های نسل ۴هوشمند، با عنوان «بیدود» بود.

در آن زمان، مجتبی زوربخش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، عنوان کرد که بر طبق قرارداد با مسئولین شرکت بیدود، در این طرح ۵ ساله، ده هزار دستگاه دوچرخه هوشمند، در اختیار ناوگان حمل و نقل غیر موتوری، قرار می‌گیرد. همچنین مقرر شد بر اساس مصوبه‌ شورای شهر، از مبلغ ١٨٩ هزار و ٩٠٠ تومان حق اشتراک؛ ۱۳۹ هزار تومان را شهرداری، ٢٠ هزار تومان را مردم و ٣٠ هزار و ٩٠٠ تومان پول بیمه را در سال اول شهرداری و سال‌های بعد مردم، پرداخت کنند و نهایتا با این روند، کار آغاز شد و شهرداری هم سپرده ٧٥ هزار نفر از شهروندان را از قبل، در ازای ضمانت نامه، پرداخت کرد.

البته این جدای ۱۰ و نیم میلیارد تومانی بود که شهرداریف به عنوان ضمانت به این شرکت، پرداخت کرد. همچنین زوربخش، از ایجاد  ۲۸۵ ایستگاه، برای این دوچرخه‌ها، تا پایان برنامه ۵ ساله و نیز ایجاد ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه در شیراز، خبر داد و چندی بعد، با اجرای جداکننده‌های پلاستیکی در برخی خیابانهای مرکزی شهر، عملا این طرح، عملیاتی شد، که البته با انتقادات و مشکلاتی نیز از جمله تردد موتورسیکلتها در مسیرهای دوچرخه‌سواری و نیز توقف خودروها، در مسیر دوچرخه‌ سواری نیز همراه شد. همین موارد باعث شد تا شهر شیراز، سال ۱۳۹۹تبدیل به شهر ملی دوچرخه، شود. اما این پایان کار دوچرخه در شیراز، نبود، چرا که با آمدن شورای پنجم، از اوایل سال قبل بود که شرکت بیدود، دوچرخه های خود را به بهانه عدم ارائه یارانه، طی این سالها، از جانب شهرداری، جمع آوری و از ارایه خدمت به شهروندان، خودداری کرد تا دوچرخه های نارنجی، به پارکینگی در کنار پارک بعثت، منتقل شوند،حال پس از گذشت بیش از یکسال از توقیف دوچرخه های بیدود،از چندی قبل، دیگر از دوچرخه های نارنجی رنگ، در پارکینگ بعثت، نیز خبری نیست.

به گزارش «شهر مردم» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، در این رابطه، به خبرنگار ما، گفت: متولیان دوچرخه های بیدود، از دو سال گذشته، مواردی خارج عرف و قرارداد را مطرح کردند که بعضا، قابل پذیرش نبود. در همین ارتباط، برای رفع مشکلات شورای راهبری، با حضور دو نفر از شهرداری، ۲ نفر از جانب شرکت طرف قرارداد و رئیس شورای شهر، تشکیل شد تا موضوع در این شورا، بررسی شود.

هادی شهدوست شیرازی، افزود: پس از طرح دعوی در ماده ۳۸، شرکت طرف قرارداد، ملزم به ادامه همکاری شد و به آنها گفتیم که کارشان را آغاز کنند و مشکلشان را اعلام کنند و چند نشست هم با آنها داشتیم و توافقاتی داشتیم و سعی کردیم شرایط حضور مجدد دوچرخه‌های اشتراکی را فراهم کنیم و در آخرین مورد هم اسفند ماه سال قبل، با حضور رییس شورا، جلسه ای داشتیم.

وی با اشاره به توافق در خصوص ماده۳۸ و ابلاغ تصمیمات اتخاذ شده، تصریح کرد: پس از ابلاغ تصمیم ماده ۳۸، شورا در خصوص افزایش نرخ کرایه و مواردی دیگر، موافقت کرد و شرکت طرف قرارداد، مکلف بود تا از ۱۵اردیبهشت مجددا فعالیت دوچرخه‌های بیدود را از سر گیرد و ما نیز قیدهایی برای فسخ قرارداد، داشتیم، اما بار دیگر شرکت، با بهانه هایی از جمله ادعای پرداخت خسارت، پای کار نیامد.

شهدوست، اضافه کرد: با توجه به این موضوع، ما رفع بخشی از موانع را پذیرفتیم، اما بخشی از موارد هم قابل قبول نبود. در این بین، قرار بود بخشی از موارد را پرداخت کنیم اما با توجه به بدعهدی قبلی شرکت، در کمیسیون عمران و حمل و نقل، قرار شد فعلا این پول، پرداخت نشود و حالا آنها در ماده ۳۸ اعاده دعوی کرده اند.

وی، در خصوص علت ناپدید شدن دوچرخه اشتراکی که در پارکینگ بعثت، نگهداری می شد، اظهار داشت: دوچرخه ها، جزء اموال خود شرکت است اما چون به تعهدات، عمل نکرده به دستور قضایی، به پارکینگ بعثت، منتقل شد، اما با توجه به اینکه پارکینگ روباز بود و دوچرخه ها، در حال تخریب بود، فعلا دوچرخه ها به یک پارکینگ سرپوشیده، منتقل شدند اما هنوز در توقیف شهرداری، هستند. همچنین در حالی که شرکت، تا کنون، باید بیش از ۵ هزار دوچرخه، وارد می کرد ولی امروز کمتر از هزار دستگاه دوچرخه بیدود، در شهر وجود دارد.

معاون شهردار شیراز، در خصوص علت عدم همکاری با یک شرکت دیگر، برای استفاده از دوچرخه‌های نسل جدید، گفت: یکی از نکات مهم، در خصوص قرارداد شرکت بیدود، انحصاری بودن آن، است. با توجه به اینکه در یکی از بندهای قرار داد این شرکت، قید شده تا خرداد سال ۱۴۰۳، هیچ شرکتی جز این شرکت، نمی‌تواند در شیراز، فعالیت داشته باشد ما در زمینه بستن قرارداد، با شرکت جایگزین، محدودیت داریم، اما هم اکنون نیز با چند شرکت از جمله یک شرکت برای ورود دوچرخه های دنده ای، وارد مذاکره شده ایم.

وی، در خصوص علت جمع آوری مسیرهای دوچرخه سواری، در برخی از خیابانهای مرکزی شهر، گفت: در حال حاضر، در مسیرهای دوچرخه سواری، به جای جداکننده‌های پلاستیکی، از میخ کوبی استفاده کردیم اما خودروها، در محل پارک می‌کنند و به نظر می‌رسد در حوزه فرهنگی، ضعیف عمل کردیم که باید در حوزه فرهنگسازی، بیشتر فعالیت کنیم.

شهدوست شیرازی، با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح جامع، با ۶ محور، گفت: مسیرهای دوچرخه، پیوسته جزء مصوبه‌های شورای عالی ترافیک، بوده و در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک است که در این طرح، ۶۰ مسیر دوچرخه سواری، با بیش از ۳۰۰ کیلومتر طول، دیده شده که باید تا سال ۱۴۰۹ این مسئله در شهر، ایجاد شود و امسال اجرای ۹۲ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و ۷و یک دهم کیلومتر، مسیر پیاده راه را در دستور کار داریم.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز هم در این رابطه، به خبرنگار ما، گفت: مشکل دوچرخه‌های اشتراکی، یک مشکل حقوقی و قراردادی، است که در دستور کار کمیسیون، است و اگر احیا شود، جدا کننده‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری هم بار دیگر، اجرا می‌شود، همچنین در خصوص قرار داد با شرکت جدید، با توجه به اینکه انحصار دوچرخه اشتراکی تا سال آینده با این شرکت است، فعلا کاری نمی‌توان انجام داد، اما پس از آن، می‌توان با شرکتهای دیگر وارد مذاکره شد.

true
true
اجرای ۹۲ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در دستور کار امسال شهرداری شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true