×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پروازهای داخلی با ایرلاین های خارجی!

 قیمت بلیت پروازهایی خارجی بدون دریافت خدمات یارانه ای دولتی معادل همان نرخ بلیت در خارج از کشور است مثلا این شرکتها برای ‏مسیر پروازی یک ساعته شیراز به تهران می توانند بلیتی معادل ۸۰ دلار بفروشند

فاطمه مقدم-شهرمردم
روزگاری نه چندان دور شرکت های هواپیمایی موظف بودند به هنگام بروز تاخیر در پروازها نسبت به اطلاع رسانی دقیق و لازم به مسافران اقدام کنند اما حالا افزایش تاخیر ایرلاین ها انقدر عادی شده که دیگر بلیت که می خری گویی تاخیر و حتی کنسلی پرواز را هم با آن خریده ای! نارضایتی هم هیچ فایده ای ندارد چون محملی برای پاسخگویی به این نارضایتی وجود ندارد و دیگر همه می دانند که یکی از مهم ترین دلایل تاخیرهای چند ساعته پروازها نقص فنی هواپیماست که ناشی از تحریم ورود قطعات است، هواپیماهای سالخورده ای که تعمیر چندباره قطعاتشان گاه غیر ممکن می شود و آنها را زمینگیر و پرواز را کنسل می کند یا با تاخیر همراه میسازد .
دیگر آش تاخیرها و کنسلی ها انقدر شور شده که چند روز پیش بازرس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نسبت به وضعیت تاخیرها و کنسلی متعدد پروازها هشدار داد. مهدی خنجری در این نامه تصریح کرده است: برابر بررسی‌های میدانی در فرودگاه‌ها و رصد فروش بلیت در فضای مجازی در مسافرت‌های هوایی مواردی از تضییع حقوق عامه؛ بازار سیاه، دلالی بلیت در ترمینال فرودگاه‌ها، تأخیرهای پی در پی و کنسلی‌های متعدد مشاهده می‌شود که باعث آسیب به مسافرین و تضییع حقوق آنان و ضررهای مادی و معنوی شده است. مطابق بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور ۲۶ درصد پروازها با تأخیر بالای ۳۰ دقیقه مواجه بوده و متوسط زمان تأخیر در پروازهای ‏تأخیردار بالای ۹۰ دقیقه بوده است. از سوی دیگر بطور میانگین ۴۹ درصد مجوزهای پروازی اخذ شده توسط شرکت‌های ‏هواپیمایی کنسل شده است‎. ‎

مدیر کل اداره کل فرودگاه های فارس در گفتگو باشهرمردم: ‏ شبکه بازار سیاه فروش بلیت در فرودگاه شیراز نداریم

***شرایط جغرافیایی یکی از عوامل تاخیر پروازهای شیراز در شش ماه اول سال
مدیر کل اداره کل فرودگاه های فارس در گفت و گو با شهرمردم درخصوص علت تاخیر پروازها گفت: یکی از عوامل اصلی تاخیرها نقص فنی هواپیماهاست. زمانی که هواپیما دچارنقص فنی شد عیب یابی و رفع نقص زمان می برد حتی ممکن است در حین رفع نقص هواپیما دچار مشکلی عمده تشخص داده شود و نیاز به تعویض قطعه باشد که در این صورت پرواز انجام نمی شود و باید هواپیمایی جایگزین آن شود که این خود زمانی قابل توجه می برد. نامناسب بودن شرایط آب و هوایی در این فصل سال خود عامل دیگری برای ایجاد برخی تاخیرهاست که به سبب شرایط بد آب و هوایی در مسیرهای هوایی سراسر کشور ممکن است اصلا هواپیما به شیراز نرسیده باشد که بخواهد پرواز از شیراز را انجام دهد.
فخرالدین کشاورز در ادامه افزود: فرودگاه شیراز به سبب آنکه از نظر مکانی نسبت به سطح دریا در ارتفاع بالایی قرار دارد وتوسط کوههای بلند، دراک، ‏کوه های مهارلو و بمو محاصره شده و جزو نقاط گرمسیر کشور است از این رو شرکت های هوایی در شش ماه اول سال نمی توانند کل صندلی ‏ها خود را بفروشند تا هواپیما در آب و هوای گرم، سبک تر پرواز کند و بتوانند نرخ افزایش ارتفاعش را نگه دارد تا ‏دچارسانحه نشود همین موضوع عاملی می شود که شرکت های هواپیمایی در نیمه اول سال از فروش بلیت برای ساعت های گرم ۱۲ تا ۶ بعد الظهر ‏خودداری کنند از این رو اکثر پروازهای شیراز خصوصا در نیمه اول سال از ساعت شش عصر آغاز میشود و تا ساعت ۱ ‏شب ادامه دارد چون هواپیماهای در ساعتهای آخر روز در انتهای یک مسیر پروازی قرار دارند همواره ‏حدود یک ساعت تاخیر دارند . این موضوع از مدیریت ما خارج است چون تاخیر هواپیماهای آخر مسیر در جای دیگری رخ ‏داده و ورود هواپیما درست راس همان ساعت پرواز انجام نشده است. در پروازهایی که در نیمه دوم شبانه روز انجام میشود تاخیر نتیجه تاخیرهای کوچک جمع شده هواپیمای مذکور در مسیرهای پیشین خود است جمع این تاخیرها به هر دلیلی حتی اگر در هر پرواز ده دقیقه باشد زمانی که هواپیما ۷ مسیر هوایی را در طول یک روز طی کرده این تاخیرهای ده دقیقه ای خود سرجمع ۷۰ دقیقه می شود که این انباشتگی تاخیر برای پروازهای شیراز که در انتهای روز انجام می شود پیش می آید. از سوی دیگر نمی توانیم شرکت های هواپیمایی را ‏مجبور به ارائه پرواز در ساعت های میان روز کنیم چون شرکتها منفعت ‏‏– هزینه می کنند و زمانی که پروازی (به سبب تعداد کم) برایشان ‏به صرفه نباشد قبول نمی کنند که پروازی داشته باشند اما ‏در نیمه دوم سال که هوا خنک شده است ما به توزیع ترافیکی پرداخته ایم و ‏پروازها را از ساعتهای آخر شب به ساعت ‏های بعدالظهر شیفت می دهیم تا تاخیرها کم تر شود.
کشاورز با اشاره به اینکه ما در فرودگاه سیستم پایش و نظارت بر پروازها داریم و هر روز گزارش تاخیرها به ما میرسد اظهار داشت: ما با بررسی دلیل تاخیرها و بررسی فعالیت شرکتهایی که بیشترین تاخیر را دارند سعی در کاهش ساعت تاخیر پروازها از مقصد شیراز داریم. اما در مسائلی که خارج از حیطه اختیارات ماست نظیر مسائل فنی تنها کاری که می توانیم انجام دهیم مدیریت سالن و جلب رضایت مسافرانی است که پروازشان تاخیر خورده است البته از ابتدا تلاش میکنیم با اطلاع رسانی به موقع به مسافران، از معطل شدن انها در سالن های فرودگاه خودداری شود تا حداقل زمان تاخیر برای مسافران آسان تر بگذرد.
وی در خصوص راوج بازار سیاه فروش بلیت در فرودگاه گفت: این اتفاق بیشتر در بازارهای حاشیه ای رخ می دهد نه در فرودگاه و عمدتا در شرکت های فروش بلیت آنلاین شاهد فروش بلیت به قیمتهای چند برابری هستیم. شبکه ای که اقدام به بلیت فروشی چند برابری در فرودگاه شیراز کند وجود ندارد و اگر کسی بلیتی با قیمت چند برابر تهیه کرد و عامل فروش در فرودگاه شیراز بود حتما مورد را به ما اطلاع دهد تا برخورد قانونی با شخص متخلف صورت دهیم. اما اغلب تلخف های گران فروشی در سایت های فروش بلیت رخ می دهد که نظارت بر آنها بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در گفتگو باشهرمردم :خدمات دهی شرکت های هواپیمایی خارجی در کشور در صحن مجلس بررسی می شود ‏

** خدمات دهی شرکتهای هواپیمایی خارجی در مسیرهای داخلی با نرخ های بین المللی
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با «شهرمردم » با اشاره به اینکه برای حل مشکل کمبود بلیت هواپیما طرح خدمات دهی شرکتهای هواپیمایی خارجی در مسیرهای داخلی در کمیسیون تلفیق مصوب شده است که احتمالا امروز دوشنبه برای رای گیری راهی صحن مجلس میشود و درصورت آوردن رای اجرایی خواهد شد، گفت: از آنجا که به سبب تحریم ها امکان خرید هواپیما نداریم. از این رو برنامه ای داریم که شرکت های هواپیمایی خارجی یا ایرانی هایی که در خارج از کشور توان ثبت شرکت هواپیمایی دارند در مسیرهای داخلی اجازه پرواز داشته باشند تا محدودیت برای جابه جایی مسافران داخلی و گردشگران خارجی برداشته شود.
جعفر قادری در ادامه افزود: این شرکت های خارجی می توانند بازاری به موازات بازار داخلی ایجاد کنند تا ضمن رفع کمبود پروازها رونقی نیز به خدمات پروازی داده شود ازآنجا که در نظر داریم نه خدمات یارانه ای به این شرکت های خارجی اختصاص دهیم و نه سوخت یارانه ای و نه خدمات دیگر قیمت بلیت آنها آزاد خواهد بود و افرادی که تمکن مالی دارند چون فعالان اقتصادی و … از این پروازهای خارجی استفاده کنند تا عرضه و تقاضا در پروازهای داخلی برابر شود.
قادری در ادامه با اشاره به اینکه قیمت بلیت پروازهایی خارجی بدون دریافت خدمات یارانه ای دولتی معادل همان نرخ بلیت در خارج از کشور است مثلا این شرکتها برای مسیر پروازی یک ساعته شیراز به تهران می توانند بلیتی معادل ۸۰ دلار بفروشند که چیزی برابر با ۴ میلیون تومان می شود. اظهار داشت: ما به این ایرلاین ها هیچ گونه خدمات دولتی ارائه نمی کنیم و خدمات فرودگاهی نیز به نرخ بین المللی به انها عرضه میشود و درصدی از پول فروش بلیتشان هم به عنوان عوارض گرفته میشود به ایرلاین های داخلی به عنوان یارانه اختصاص می یابد تا این شرکت ها بتوانند قیمت بلیتشان را کنترل کنند ‏ بنابراین تبعیضی برای شرکتهای داخلی به شمار نخواهد رفت و کمبود پروازهای داخلی را نیز جبران خواهد شد.
وی در ادامه افزود: ورود شرکتهای هواپیمایی خارجی جز کمک به حل مشکل کمبود پروازهای داخلی، بازار سیاه بلیت فروشی را هم خواهد شکست همانطور که از زمان مجوز گرفتن واردات خودرو، بازار سیاه داخلی خودرو فرو ریخت و خوردو به عنوان کالای مصرفی در جامعه مطرح شد .اکنون هم درپروازهای داخلی چون میزان تقاضا از عرضه بیشتر است عده ای از محدودیت عرضه خدمات هواپیمایی سواستفاده میکنند و بلیتی که حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد را تا ۳ میلیون و نیم و ۴ میلیون تومان به مردم عرضه می کنند که خود عاملی برای گران فروشی خارج از قاعده شده است درحالیکه با ورود شرکت های خارجی بدون آنکه برای بازار داخلی مشکل ایجاد کند می تواند بازاری هم عرض بازار داخلی را فراهم نماید.
قادری در پاسخ به این سوال که آیا ورود شرکتهای هواپیمایی خارجی مغایرتی با تحریم ها ندارد گفت: نه مغایرتی ندارد و حتی ایرانی ها هم امکان این را دارند که در خارج از کشور شرکتهایی را ثبت کنند و هواپیما خریداری کرده و هواپیماهای خریداری شده خود را در داخل استفاده کنند. حتی می توان هزینه بلیت ها را از ارزهای مازاد پرداخت کرد تا این شرکت ها مشکلی برای پرداختهایشان نداشته باشند.

 

true
true
پروازهای داخلی با ایرلاین های خارجی!
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true