×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
واگذاری ۱۰ هزار قطعه زمین رایگان در طرح جوانی جمعیت به همت اداره کل راه و شهرسازی فارس

عملیات اجرایی ۶ شهرک در فارس آغاز شد، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار شهر مردم، در آیین افتتاح ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی و واگذاری زمین رایگان به ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور، به صورت ویدئو کنفرانس با حضور سرپرست ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و مدیران استانی به ۱۰ هزار خانواده در طرح جوانی جمعیت زمین رایگان واگذار شد.

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس در این آیین، با اشاره به واگذاری زمین رایگان به ۱۰ هزار خانواده در طرح جوانی جمعیت، گفت: تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ قرارداد از این تعداد، منعقد شده است و ۴ هزار و ۵۰۰ زمین نیز تخصیص داده شده و به زودی قرارداد آنها منعقد می شود.

وی افزود: همچنین امروز ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در روستاهای استان فارس تحویل داده می شود که در سفر دوم رییس جمهور شهید، آیت ا… رئیسی نیز ۷ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی تحویل داده شده بود.

نماینده عالی دولت در استان فارس، با اشاره به تلاش های رییس جمهور شهید در بحث مسکن، اعلام کرد: ۵۰ هزار زمین ویژه روستاییان، بارگذاری شده است که امیدواریم به زودی شاهد حل معضل مسکن در بخش روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها باشیم.

ایمانیه، اصلی‌ترین مشکل بخش پیشبرد پروژه های مسکن را تأمین تسهیلات بانکی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: بانک ها هر چه زودتر تسهیلات با سود اعلام شده را پرداخت کنند تا مردم زودتر خانه های خود را بتوانند تحویل بگیرند، همچنین تکلیف یک سوم‌های سهم مربوط به زیرساخت ها توسط وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و استانداری‌ها از طریق مولدسازی روشن شود.

وی همچنین از تحویل ۹۸ درصدی مسکن‌های طرح مسکن مهر، خبر داد و گفت: ۲ درصد باقیمانده، نیازمند تامین اعتبار است که در حال گفت‌و‌گو هستیم تا این مشکل هر چه زودتر حل شده و مابقی مسکن ها نیز تکمیل شوند.

استاندار فارس با تاکید بر لزوم ادامه دادن راه دولت سیزدهم در حوزه مسکن، توسط رییس جمهور بعدی، تصریح کرد: برای ۷ گروه از جامعه، شامل ایثارگران، پرستاران، کارگران، مهندسان، نخبگان، اساتید جوان و نیروهای مسلح به صورت گروهی در حال تامین مسکن هستیم و این مسئله در حال پیشروی است و به نقطه خوبی نیز رسیده است.

ایمانیه با اشاره به سفر دوم رییس جمهور شهید به استان فارس، گفت: آیت الله رئیسی وقتی متوجه مشکل تامین زمین در شهر شیراز شدند، از یک زمین بازدید کرده و زمینی را برای ۲۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفتند، وی اعتقاد داشتند نباید از کنار چاله ها به سادگی گذشت و باید چاره ای برای حل آنها اندیشید، همچنین در این سفر به یک روشن دل، قول حل مسکن دادند که امروز در این مراسم شاهد حل مشکل او هستیم.

* آغاز عملیات اجرایی ۶ شهرک در راستای طرح‌های تامین مسکن در فارس

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به قانون جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن، گفت: دولت از سه سال قبل در بحث تامین مسکن طرح جوانی مسکن، همت گماشته است، استان فارس حدود ۲۰۰ هزار نفر متقاضی واجد شرایط را در ذیل این طرح، در بحث جهش ملی و نهضت ملی مسکن داشت که بعد از آخرین سفر رییس جمهور شهید به استان فارس، برای پیشبرد کار و اجرای قانون تلاش کردیم و به نام نامی امیرالمومنین تصمیم گرفتیم به مناسبت عید غدیر، ۱۱۰ هزار زمین و واحد مسکونی در مرحله تامین زمین، تخصیص، واگذاری و افتتاح داشته باشیم.

ناصر رضایی، افزود: در مجموعه های مختلف افتتاح نهضت ملی مسکن، واگذاری اراضی جمعیت جوانی، واگذاری مسکن مهر و آغاز عملیات اجرایی ۶ شهرک دولتی که بیشترین میزان اجرایی شدن شهرک های دولتی در کشور بود، به صورت ۵۱ هزار واحد را در پیش داریم.

رضایی با بیان اینکه امیدواریم اراضی باقیمانده که تعداد زیادی نیست و حدود ۳۰ هزار قطعه زمین است، به زودی تامین شود، اظهار کرد: قول می دهیم آماده‌سازی واحدها و تحویل واحد یا تحویل زمین تا پایان سال محقق شود تا عیدی خوبی به مردم دهیم.

وی تاکید کرد: مهم نیست رییس جمهور منتخب بعدی و وزیر بعدی چه کسی باشد، ما وظیفه داریم این قانون را ادامه دهیم و به قول خود به مردم عمل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیشترین مشکل تامین زمین در شهر جدید صدرا بوده است، عنوان کرد: در مجموع کلانشهر ها قرار بوده است که تامین زمین در شهرهای جدید در قالب طرح های جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن دیده شود، با توجه به کسری زمین، دو قطعه زمین در شرق و غرب صدرا تامین کردیم که امیدواریم به زودی وارد مرحله عملیات اجرایی شود و کسری زمین در شهر صدرا برطرف گردد.

رضایی به بیان اینکه امیدواریم بتوانیم به عنوان اولین استان کشور در تامین زمین شناخته شویم، خاطرنشان کرد: زمانی که این سمت را پذیرفتم، متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۲۰ درصد بود، با توجه به اینکه تامین زمین زمان برد و تأمین تسهیلات بانکی از بهمن ماه تعطیل شد، با مشکلاتی رو به رو شدیم، اما با تلاش شبانه روزی در طرح نهضت ملی یکصد واحد و در طرح مسکن مهر ۳۵۲ واحد آماده شد، همانطور که اطلاع دارید ۹۸ درصد طرح مسکن مهر تکمیل شده و ۲ درصد باقیمانده شامل تعاونی هایی است که دچار مشکل بودند، به طور کلی یک هزار و ۲۵۲ واحد باقی مانده بود که بخشی از آن امروز تامین شد.

وی با تاکید بر اینکه در طرح جوانی جمعیت، استان فارس بالاترین تعداد واگذاری را در کشور دارد، گفت: تا کنون ۱۰ هزار قطعه زمین به مردم واگذار شده است، همچنین ۳ هزار و ۴۰۰ قطعه این طرح در شهر شیراز در حال تامین است تا بتوانیم به زودی به صد در صد تامین برسیم.

*مشکل اصلی در اجرای طرح‌های مسکن، عدم تامین تسهیلات بانکی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، با اشاره به آمادگی مردم برای آورده ها، متذکر شد: مشکل اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تامین تسهیلات بانکی است، از ۲۶ بانکی که موظف به تسهیلات بانکی بودند، فقط ۸ بانک همکاری کردند که در استان فارس، فقط ۲ بانک مسکن و ملی پای کار آمدند، که به دلیل منفی شدن تراز بانک مسکن از بهمن ماه، پرداخت تسهیلات توسط این بانک متوقف شده است.

رضایی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد آورده برای اتمام پروژه ها، از محل تسهیلات تامین می شود، ما بیشتر به مردم فشار آوردیم تا کسری تامین شود و پروژه ها زودتر به اتمام برسد، چرا که هر چه پروژه ها دیرتر تمام شود، برای مردم گران‌تر درمی‌آید، در حال تلاشیم تا با مولدسازی یا دریافت تسهیلات از بانک های دیگر، این کسری بودجه را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه تعهدات راه و شهرسازی برای تامین زمین، پیمانکار، قرارداد مشارکت و غیره، محقق شده است، افزود: مشکل فقط تسهیلات بانکی است، ما برای عقب نماندن از پروژه ها، به صورت سه شیفت در حال کار هستیم تا عقب ماندگی جبران شود، ولی همه اینها نیازمند تامین منابع مالی است که امیدواریم بانک ها برای تسهیلات همکاری کنند، اگر اعتبار تامین شود، با استفاده از روش پیش ساخته، این عقب ماندگی زمان را می توانیم جبران کنیم، به جز منابع مالی در بخش های دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد.

رضایی متذکر شد: از مرحله تامین زمین تا اتمام پروژه، ۱۵۶ قدم وجود دارد که هر قدمی که محقق نشود پروژه می خوابد، حتی در بحث نظام مهندسی، بیشترین تعاملات را با سایت ها داشتیم و در برخی از سایت ها بیش از ۸۰ هزار مهندس ناظر وجود دارد که با تعامل توانستیم این مرحله را تسریع ببخشیم.

این مقام مسئول خبر داد: از روز ششم تیر ماه، آغاز عملیات اجرایی ۶ شهرک آغاز شده است، سه شهرک در مجموعه داریون، یک شهرک در کوهمره، شهر شهید مرادی و شهرک جهرم برای این طرح در نظر گرفته شده است.

*روستاییان متقاضی مسکن در سامانه «تم» ثبت نام کنند

مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران، گفت: امروز ما در سه مقوله، در این مراسم افتتاح شرکت کردیم؛ در موضوع نخست، واگذاری واحدهای مسکونی بود، در سفر قبلی هیئت دولت، شهید آیت ا… رئیسی در بخش روستایی تعداد ۷ هزار و ۲۰۰ واحد را افتتاح کردیم، امروز هم ۲ هزار و یکصد واحد را افتتاح می کنیم و ۱۲۰ واحد نیز مسکن شهری تحویل می شود، یعنی ۲ هزار ۲۲۰ واحد از ۲ هزار ۸۴۴ واحد امروز، بنیاد مسکنی است.

سید علیرضا حمیدی، افزود: یکی از شهرک ها از ۶ شهرک در نظر گرفته شده، توسط راه و شهرسازی، شهر شهید مرادی است که شاید در حقیقت عملیات اجرایی آن را ما قبول و شروع کنیم، این شهرک نرسیده به دشت ارژن قرار دارد،حمیدی اظهار کرد: بنیاد مسکن کشور در بحث نهضت ملی روستایی و تامین زمین روستایی قرار است یک میلیون قطعه زمین را تامین کند و به مردم تحویل دهد که سهم استان فارس، ۶۰ هزار قطعه است که ۴۰ هزار قطعه هم اکنون در سامانه «تم» بارگذاری شده است و ۱۵۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کردند، استراتژی واگذاری زمین در بخش روستایی، از نزدیک به دور است که ابتدا اولویت با بومیان روستا است، اگر روستاییان ثبت نام نکرده باشند، خودمان به صورت آفلاین آنها را ثبت نام می کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه بعد از ثبت نام بومیان، به سراغ متقاضیان روستاهای مجاور زمین مورد نظر و شهرهای مجاور می رویم، تصریح کرد: اگر متقاضیان روستایی پیش از این ثبت نام کرده بودند و رد درخواست شدند، باید در سامانه «تم» ثبت نام کنند و یا خود ما برای آنها ثبت نام می کنیم، خیلی از متقاضیان شهرها، ساکنان روستاها بودند، الان با تامین زمین روستاییان، از بار تقاضای شهرها کم می شود و از مهاجرت به شهرها و افزودن بار اضافی به شهرها جلوگیری می شود.

حمیدی خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار زمین، شناسایی شده که تمام این زمین‌ها از اراضی ملی هستند و در حال طی شدن مراحل تملک هستند و در سامانه بارگذاری می شوند، فقط بومی روستا، آفلاین ثبت نام می شود، بنابراین اگر از روستاهای همجوار هستید، باید خودتان ثبت نام کنید.

در این آیین که به صورت ویدئو کنفرانس بود، سرپرست ریاست جمهوری و وزیر نیرو، از عملکرد فارس در حوزه مسکن تقدیر کردند.

true
true
واگذاری ۱۰ هزار قطعه زمین رایگان در طرح جوانی جمعیت به همت اداره کل راه و شهرسازی فارس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true