×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
همسفر شدن با”یار مهربان” از شرق تا غرب شیراز!

سفری از جنس رویا در شرق و غرب شیراز! به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، ثبات در امر کتابخوانی، شاید رویایی باشد که کشور ما با آن فاصله زیادی دارد. برای رسیدن به آن، راهکارهای موازی از خانواده تا مدرسه و محیط های عمومی، به منظور علاقمند کردن نسل تریبت پذیر، باید به کار بسته شود تا در نهایت در دهه های آینده، شاهد توسعه کتابخوانی در کشورمان باشیم، اما یکی از مهم ترین روش های توصیه شده، برای ایجاد عشق و اشتیاقی ابدی به خواندن در کودکان، این است که کتاب پیش چشم کودک، قرار داده شود، نزدیک و قابل دسترس. آنقدر که والدین مجبور نشوند، عطای همنشینی و دوستی فرزندان خود با کتاب را به لقای ترافیک و راه دور کتابخانه ها ببخشند.

کتابخانه های عمومی، سابقه درازمدتی در ارائه خدمت به نسل جوان دارند و در برآوردن نیازهای مطالعه ای، با نیروهای موجود در خانواده ها و مدارس، متحد شده و همراه با آنها، به صورت یکی از قسمت های مهم جامعه درآمده اند. در شیراز نیز خوشبختانه طی دو دهه گذشته، کتابخانه های عمومی که تجمع آنها در مناطق مرکزی و مناطق قدیمی شهر شیراز بود، به تدریج به سمت مناطق دیگر، چون غرب و شرق شیراز، گسترش خوبی یافتند و امکان دسترسی به آنها در مناطق مختلف، برآورده شده است. به طوری که از ۲۶۸ کتابخانه عمومی فعال در سراسر استان، ۶۳ کتابخانه در شیراز قرار دارد و ۶ کتابخانه نیز به زودی به جمع کتابخانه های عمومی فعال شهر شیراز، اضافه می شود.

***استقبال بی نظیر شهروندان از بازگشایی کتابخانه دستغیب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در گفت و گو با «شهر مردم»، در خصوص پروژه های در دست ساخت کتابخانه های جدید در استان، اظهار داشت: در استان فارس، حدود ۲۱ پروژه کتابخانه ‏عمومی، در شهر و روستا و کتابخانه سیار در دست تجهیز است و تلاش داریم با تامین اعتبار، بر تعداد پروژه های کتابخانه ای ‏استان، افزوده شود. در این میان، ۸ پروژه کتابخانه ای در حال تجهیز و آماده بهره برداری است که ۶ کتابخانه، در شهر شیراز و ‏‏۲ کتابخانه در شهرستان های استان در حال تجهیز است. از میان ۶ پروژه کتابخانه ای شیراز، ۳ پروژه به صورت مشارکتی با ‏شهرداری شیراز، در حال تکمیل است که این ۳ کتابخانه مشارکتی، در سه فرهنگسرای بزرگ شیراز، قرار گرفته اند، فرهنگسرای ‏حکمت، در شهرک گلستان، فرهنگسرای بهمن بیگی، در بلوار طلاییه و فرهنگسرای شهروند، در بلوار اتحاد که با راه اندازی آنها ‏غرب، جنوب و شرق  شیراز، تحت پوشش کتابخانه ای قرار خواهد گرفت.‏

محمدحسین فیروزی، در ادامه افزود: کتابخانه های این فرهنگسراها، از شهریور ماه سال گذشته، در حال طراحی و تجهیز است و تلاش داریم که خدماتی نوینی، نظیر آنچه در کتابخانه دستغیب، انجام می شود، به شهروندان شیرازی ارائه دهیم. جز این شش کتابخانه، دو کتابخانه نیز درشهر خان زنیان و شهر صدرا، در حال تجهیز است کتابخانه شهر صدرا، پس از راه اندازی، دومین کتابخانه بزرگ این شهر جدید، خواهد بود. هفتمین کتابخانه از این پروژه، مربوط به شهر داراب است که کتابخانه ای بالغ بر ۱۱۰۰ متر زیر بنا، در حال تجهیز زیرساخت ها و تامین منابع است و هشتمین کتابخانه نیز در شهر فیروزآباد است که در حال تجهیز و تامین زیرساخت هاست، ان شالله مرحله تجهیز این کتابخانه ها به سرعت، به اتمام رسیده و به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

وی، با تاکید بر اینکه از گذشته، نگاه به توسعه کتابخانه های شهر شیراز، وجود داشته، اما طی سال ها، موفقیت های کمی در این زمینه، به دست آمده است، گفت:  کتابخانه عمومی شهید دستغیب، قدیمی ترین و بزرگترین کتابخانه عمومی شیراز و جنوب کشور، حدود ۷ سال درگیر تعمیرات و بازسازی بود که در ۱۴ماه گذشته، با برنامه ریزی های دقیقی که انجام شد، بیش از ۷۰ درصد تعمیرات آن، صورت گرفت و بالاخره این کتابخانه، در ۲۶ اردیبهشت در ۲ هزار متر زیربنا، با تنوع بخش های مختلف، افتتاح شد و در بازه کوتاه بازگشایی این کتابخانه قدیمی، روزهای بسیار خوبی را در این کتابخانه، شاهد بودیم، به طوری که مردم، برای دریافت خدمات و ثبت نام در این کتابخانه، در ده روز اول افتتاح، صف کشیده بودند  برای اولین بار بود که برای ثبت نام در یک کتابخانه، صف بسته می شد و این باعث افتخار ما بوده است و البته وظیفه ما را در ارائه خدماتی مشابه در سایر کتابخانه ها، سنگین تر می کند.

فیروزی، در ادامه بیان کرد: در زمان تعمیرات کتابخانه دستغیب، شیراز از داشتن کتابخانه های بزرگ، محروم بود و جز کتابخانه های رئیسی و ابوریحان، در این ۷ سال تعمیرات کتابخانه دستغیب، بار این کتابخانه را، کتابخانه های کوچک و محلی، به دوش می کشیدند و همکاران ما در این کتابخانه ها، همت خود را بر ارائه خدماتی مقبول قرار دادند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس‏، با اشاره به استقبال شهروندان، از خدمات نوین ارائه شده در کتابخانه دستغیب، خاطر نشان کرد:  افتتاح کتابخانه دستغیب، سرآغازی برای راه اندازی کتابخانه ها با خدمات نوین و با تجهیزات مدرن، در استان فارس است و این کتابخانه، با ارائه خدماتی، نظیر سالن مطالعه عمومی، سالن مطالعه ویژه و سالن مطالعه پژوهشگران، سالن اختصاصی کودک و نوجوان، بخش ساختکده‌ و بخش علم، سطح جدیدی از خدمت رسانی، در کتابخانه های عمومی فارس را ارائه داد و در نظر داریم، در این ۸ پروژه نیز در ادامه مسیر کتابخانه شهید دستغیب، به ارائه خدمات جدید به هم استانی ها بپردازیم.

تعطیلی هیچ کتابخانه ای به دلیل کمبود نیروی انسانی در دستور کار نیست‏

فیروزی، در پاسخ به این سوال که آیا ادامه فعالیت کتابخانه های کوچک و محلی و کتابخانه های واقع در بوستان های شیراز، تحت الشعاع افتتاح کتابخانه های جدید، متوقف خواهد شد؟  گفت: نهاد کتابخانه های عمومی فارس، هیچ طرحی برای تعطیل شدن کتابخانه های کوچک و محلی ندارد و افتتاح ۶ کتابخانه جدید در شیراز، هیچ منافاتی با فعالیت کتابخانه های محلی و کتابخانه های واقع در بوستان ها، نخواهد داشت و اگر هم بنا بر تغییراتی در این کتابخانه ها باشد، تنها مربوط به بهسازی داخلی و گسترش خدمات آنها خواهد بود، اما هنوز در این زمینه، تصمیمی گرفته نشده است و هیچ بنایی بر تعطیلی در مجموعه کتابخانه های عمومی و محلی شیراز، وجود ندارد.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا کتابخانه های جدید، با بهره گرفتن از نیروهای قدیمی فعال در کتابخانه های محلی و بوستان ها، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد یا تامین نیروهای انسانی این کتابخانه ها، با به کار گیری نیروهای جدید انجام خواهد شد؟ گفت: به میزان نیاز هر کتابخانه، نیروی جدید و تازه نفس، به کار گرفته خواهد شد، در واقع افزایش این شش کتابخانه، به معنای افزایش کتابداران جدید و نیروهای انسانی لازم، برای گرداندن کتابخانه ها خواهد بود و تعطیلی هیچ کتابخانه ای، به دلیل کمبود نیروی انسانی، در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی فارس  نیست

true
true
همسفر شدن با”یار مهربان” از شرق تا غرب شیراز!
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true