×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
نویسنده شیرازی برای بار دوم نامزد جایزه لیندگرن شد

نویسنده شیرازی برای بار دوم نامزد جایزه لیندگرن شد، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، احمد اکبرپور و هدی حدادی، به عنوان نامزدهای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۵ توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معرفی شدند. این برای بار دوم است که این نویسنده شیرازی، نامزد دریافت گران ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان شده است.

به گزارش شهر مردم، احمد اکبرپور ۵۴ ساله، نویسنده کار بلدی است که زبان قصه نویسی برای بچه ها را خوب می داند. این نویسنده که نزدیک به ۵۰ اثر چاپی دارد، ‏اغلب داستانهایش از طنزی ظریف و ادبیاتی برخوردار است که قدرت جذب مخاطبان بزرگسال را نیز دارد. ‏اکبرپور نویسنده پرکاری است که تا کنون توانسته جوایزه متعددی را در کارنامه ادبی ‏خود ثبت کند. جایزه کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قطار آن شب، دیپلم ‏افتخار‎ IBBY ‎در پکن برای امپراتور کلمات، ‏برگزیده شورای کتاب سال کودک برای امپراتور ‏کلمات، برگزیده کتابخانه بین‌المللی مونیخ برای کتاب من نوکر بابا نیستم، برگزیده ‏یونیسف ‏برای کتاب شب‌بخیر فرمانده، پنج لاک پشت پرنده برای کتاب شب بخیر فرمانده، چهار ‏لاک ‏پشت برای من مترسکم ولی می‌ترسم، برخی از جوایز اکبرپور است.‏ ‏

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ‏که یکی از هیات‌های انتخاب ایران ‏برای جایزه آسترید لیندگرن است، درباره دلایل انتخاب این نویسنده شیرازی عنوان کرده است: « احمد اکبرپور به دلیل دیدگاه‌های نو در روایت داستان، جهان داستانی طنز، فانتزی، اسطوره و افسانه، جسارت طبع آزمایی در گونه‌های گوناگون ادبی، بازتاب آثارش در دیگر کشورها و به زبان‌های دیگر و همچنین در پژوهش‌های دانشگاهی، نوشتن برای کودکان با نیازهای ویژه، توجه به ارزش‌های جهان‌شمول، مانند صلح، دوستی، مدارا و خانواده، سه دهه فعالیت مستمر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، فعالیت‌های موثر فرهنگی و اجتماعی در شهرها و روستاهای مختلف، از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و… برای نامزدی این جایزه انتخاب شد.‏ »

این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج و …صرف نظر از زبان و ملیت آنان اعطا می شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش های انسانی باشند که آسترید لیندگرن (نویسنده سوئدی) به آنها باور داشت. جایزه نقدی آلما به مقدار ۵ میلیون کرون سوئد، به عنوان بزرگ ترین و گران ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات – پس از جایزه هانس کریستین اندرسن – در جهان مطرح است. به گفته مسئولان برگزاری این جایزه، امسال ۲۵۰ هیات انتخاب از  کشورهای جهان برای معرفی نامزد‌های خود به این مسابقه ‏معرفی شده‌اند.

‏پیش‌تر نیز شورای کتاب کودک که یکی از دیگر هیات های ایرانی، معرفی نامزدهای این جایزه است، سید نوید سیدعلی اکبر به دلیل توجه خاص به آزادی کودکان و ایجاد فضایی برای بازیگوشی و خلاقیت در داستان‌هایش، به‌عنوان نامزد بخش نویسندگان جایزه و علیرضا گلدوزیان را در بخش تصویرگران به دلیل بیش از دو دهه فعالیت مستمر در تصویرگری کتاب کودک، تاثیر ماندگار و مهم در رشد ادبیات و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، راه یافتن آثار او به فهرست‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین کسب جوایز متعدد داخلی و بین المللی و همچنین نقش برجسته در ارتقای سطح تصویرگری ادبیات کودک و نوجوان ایران، داشتن نگاه شخصی و متفاوت در هر یک از آثار، توانایی بازنمایی و طراحی طیف وسیعی از فرم‌ها، فضاها و شخصیت‌ها با الهام از هنرهای تصویری ایران و جهان، مهارت در خلق تصاویری قدرتمند، زیبا و تاثیرگذار و گسترده بودن موضوعات تصویر شده و حضور پررنگ و تأثیرگذار در تربیت تصویرگران نسل جوان؛ نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما)۲۰۲۵ معرفی کرد.

گفتنی است هیئت داوران این جایزه، از میان کارشناسان برجسته ادبیات کودکان سوئد برگزیده می شوند. ‏آنها هر ساله از سراسر دنیا سازمان‌هايى را که دارای گسترده‌ترين و بیشترین اطلاعات ‏درباره نويسندگان، تصويرگران، ‏قصه‌گويان و فعالان ادبيات کودک هستند، به عنوان ‏سازمان‌هاى نامزدکننده، ‏منصوب مى‌کنند تا نامزدهاى خود را از سراسر ‏دنیا به هيئت داوران معرفى کنند.‏ از ایران نیز شوراى کتاب کودک کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشى تاريخ ادبيات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، به عنوان سازمان‌هاى نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند. دو سازمان کانون پرورش فکری و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک هنوز نامزدهای خود را برای این جایزه معرفی نکرده اند.

true
true
نویسنده شیرازی برای بار دوم نامزد جایزه لیندگرن شد
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true