×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نماینده مجلس: دولت به دنبال کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه است

نماینده مجلس: دولت به دنبال کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه است، به گزارش شهر مردم، نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت درصدد است اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهد تا بتواند کسری بودجه را تا اندازه‌ای جبران کند.

مسلم صالحی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار شهر مردم ، در پاسخ به این پرسش که آیا درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه قابل تحقق است، گفت: دولت سیزدهم تلاش کرده که درآمدهای حاصل از فروش نفت را در بودجه ۱۴۰۳ نسبت به بودجه ۱۴۰۲ کاهش دهد، در واقع دولت درصدد است اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهد تا بتواند کسری بودجه را تا اندازه‌ای جبران کند.

نماینده شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما این بدان معنا نیست که تمامی درآمدهای ما قابل پیش‌بینی خواهد بود، به احتمال زیاد درآمدهای نفتی ما قابل پیش‌بینی نخواهد بود چراکه در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه به قیمت ۷۱ دلار در روز صادرات در نظر گرفته است؛ این در حالیست که میزان فروش و قیمت تعیین شده را نمی‌توان برای سال آینده پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری به طور متوسط در روز یک میلیون بشکه نفت فروش داشتیم، افزود: به نظر می‌رسد پیش‌بینی قیمت نفت برای سال آینده هم به خاطر بحث تحریم‌ها امکان‌پذیر نباشد چراکه ما باید تخفیف‌هایی را برای خریداران در نظر بگیریم اما ممکن است به خاطر ضررهای ناشی از تحریم‌ها که از سوی آمریکا متوجه خریداران می‌شود، این امر محقق نشود.

صالحی عنوان کرد: بنابراین این امکان وجود دارد که درآمدهای پیش‌بینی شده صددرصد محقق نشود اما امید است که در بحث درآمدها شاهد وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۲ باشیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اتکای دولت بر درآمدهای پایدار در بودجه ۱۴۰۳ چه مزیت‌هایی دارد و نمایانگر چه دغدغه‌ای در دولت است، گفت: هر چه که بر درآمدهای پایدار بیشتر اتکا کنیم میزان کسری بودجه هم به صورت قابل‌توجه‌تری کاهش می‌یابد و دغدغه کمتری نسبت به میزان فروش، قیمت نفت، تحقق درآمدهای مالیاتی و یا تحقق درآمدهای فروش از اموال مازاد دولت خواهیم داشت.

نماینده مردم شهرستان اقلید با بیان اینکه با اتکا بر درآمدهای پایدار می‌توان از بی‌ارزش شدن پول ملی جلوگیری کرد، در خصوص معایب بیش‌برآورد درآمدها در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: اگر بیش‌برآورد داشته باشیم خود به خود با کسری بودجه روبرو خواهیم شد چراکه هزینه‌ها بر اساس درآمدها مشخص می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه هر چه درآمد بیشتر باشد هزینه بیشتری هم برایش تعریف می‌شود، افزود: اگر درآمدها را بیش از آن چیزی که واقعیت دارد در نظر بگیریم به مرور زمان تأمین هزینه‌ها از عهده ما خارج خواهد شد؛ این اتفاق کسری بودجه را به دنبال خواهد داشت و کسری بودجه‌ هم به استقراض، چاپ کردن پول، فروش اوراق و در نهایت بی‌ارزش شدن پول ملی منجر می‌شود و اقتصاد کشور را دچار اختلال می‌کند.

true
true
نماینده مجلس: دولت به دنبال کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true