×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
مولدسازی اقتصاد در فارس با ایجاد شهرک‌های کشاورزی محقق می‌شود

مولدسازی اقتصاد در فارس با ایجاد شهرک‌های کشاورزی محقق می‌شود، به گزارش عباس امیری خبرنگار شهر مردم، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی فارس یکی از راهبردهای توسعه پایدار کشاورزی را کشت گلخانه‌ای دانست و این الگوی کشت را یکی از راهکارهای حل مشکلات کم‌آبی و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی و همچنین یک گام توسعه‌ای در راستای توسعه صادرات محصولات استاندارد در بازارهای جهانی معرفی کرد.

مرتضی زکی‌پور در نشست تخصصی هفته جهاد کشاورزی طی گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار شهر مردم با تاکید بر اینکه توسعه شهرک‌های تخصصی یکی از رویکردهای توسعه‌ای در راستای تولید نظام‌مند و برنامه‌محور است، مطرح کرد: این شرکت در راستای توسعه بخش کشاورزی و دامپروری در زمینه گلخانه‌ها، شیلات و دامداری‌ها در مولدسازی اقتصاد ملی نقش موثری داشته است.

وی با اینکه ماموریت اصلی این شرکت دولتی بر پایه جذب و حمایت از فرآیند سرمایه‌گذاری در تولید محصولات تعریف شده است، افزود: یکی از رویکردهای اصلی در فرآیند توسعه مربوط به ایجاد و توسعه زنجیره ارزش در تولید است که با توجه به منابع محدود در تلاشیم تا بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی‌ها در احداث شهرک‌های کشاورزی و ایجاد زیرساخت‌های آن به توان تولید ملی و کارآفرینی پایدار و درآمدزا نیز عملکرد موثر داشته باشیم.

وی چشم‌انداز توسعه بخش کشاورزی در تولید محصولات زراعی و باغی را کشت گلخانه‌ای معرفی کرد و گفت: با کمبود منابع آب و تغییر نگاه سنتی به تولید محصولات از دهه‌های قبل کشت در محیط کنترل شده آغاز شده که امروزه بر ضرورت توسعه فراگیر آن تاکید می‌شود.

زکی‌پور از میزان سطح و تعداد این شهرک‌های تخصصی در فارس به ارائه آمار و ارقام پرداخت و اعلام کرد: در حال حاضر ۱۰ شهرک گلخانه‌ای و یک شهرک دامی با مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار ایجاد شده است که در سه سال اخیر ۵ شهرک غیرفعال پس از رفع مشکلات حقوقی و ایجاد شرایط لازم برای تولید از جمله تامین آب به سرمایه‌گذاران واگذار شد و در دیگر شهرک‌ها نیز این روند ادامه دارد.

این مقام مسئول از احداث ۶ شهرک کشاورزی دیگر نیز خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مجدد شهرک‌های جدید در شهرستان‌های زرین‌دشت، فسا، اقلید، سرچهان، داراب و فیروزآباد شناسایی و در حال تملک است و فرآیند ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در این محدوده‌ها در مسیر شکل‌گیری قرار دارد.

مدیر شهرک‌های کشاورزی فارس همچنین آینده‌ای امیدبخش در بخش کشاورزی استان در راستای اجرایی شدن کشت‌های نوین ترسیم کرد و افزود: فرصت‌ها و ظرفیت‌های متنوع سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد که علاوه بر ایجاد تولید و کارآفرینی بر افزایش بهره‌وری آب و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی تأثیرگذار است.

زکی‌پور در پایان توسعه کشت گلخانه‌ای را از اهداف راهبردی جهاد کشاورزی اعلام نمود و خاطرنشان کرد: این الگوی کشت علاوه بر حل بحران آب در مسیر توسعه کشاورزی پایدار و دانش‌بنیان است و شرایط توسعه صادرات کالاهای تولیدی استاندارد و گواهی شده برای عرضه در بازارهای بین‌المللی فراهم خواهد کرد.

true
true
مولدسازی اقتصاد در فارس با ایجاد شهرک‌های کشاورزی محقق می‌شود
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true