×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
فروردین و خبر خوش راه‌اندازی «بازار هنری ایران»

فروردین و خبر خوش راه‌اندازی «بازار هنری ایران»، فروردین سال ۱۴۰۳، طلیعه‌ بهاری متفاوت از سال‌های گذشته بود؛ ماهی که با عطر قرآن آغاز شد و پایانی با «روایت باران» به همراه خبر خوش راه‌اندازی «بازار هنری ایران» داشت.

 

به گزارش شهر مردم، فروردین امسال شاهد برگزاری رویدادهای بسیاری در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بودیم؛ از نمایشگاه قرآن در تقارن بهار قرآن(ماه مبارک رمضان) با بهار طبیعت و نوروز گرفته تا تجلیل از خادمان قرآنی، رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور، آیین جهانی افطار ملل، ضیافت افطاری سازمان سینمایی با هنرمندان سینما، معرفی مدیر جدید موسسه ایران، تصویب پیوست فرهنگی شعار سال در پارلمان فرهنگی، معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب و خبر خوش برگزاری بازار هنری ایران.

سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن و تاکید بر منویات رهبری و تحقق شعار سال

شاید مهمترین رخدادهای فروردین برگزاری سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم باشد. این نمایشگاه روز نخست فروردین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اول فروردین در آیین آغاز به کار نمایشگاه که تا ۱۴ فروردین ادامه داشت، گفت: خدا را شاکریم که سنت برگزاری نمایشگاه قران کریم وارد دهه چهارم عمر خودشده است و برگزاری این‌ نمایشگاه پربرکت با آغاز بهار طبیعت سال ۱۴۰۳ هجری شمسی و ماه مبارک‌ رمضان همزمان شده است.

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور وزیر فرهنگ
 افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور وزیر فرهنگ

وزیر فرهنگ تاکید کرد: در فاصله برگزاری نمایشگاه قرآن سال گذشته و امسال روزهای تلخی بر اصحاب قرآن گذشت و در تابستان گذشته زنجیره‌ای از اهانت‌ها توسط دشمنان قرآن به قرآن کریم صورت گرفت و کشورهای غربی میزبان این توهین‌ها بودند.

وی تصریح کرد: همه شاهد بودیم که رئیس‌جمهوری ما در صحن عمومی سازمان ملل متحد، قرآن کریم را سردست گرفت و باجهانیان درباره عظمت قرآن‌کریم صحبت کرد و این اعتقاد عملی دولت و مردم‌ مسلمان ایران به آموزه‌های قرآن و حفظ و صیانت از آن است.

وزیر فرهنگ در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم: با تمسک به قرآن به همه آرمان‌ها خواهیم رسید
 وزیر فرهنگ در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

نشست «نقش قرآن کریم و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی»

دیگر رویداد امسال، دومین نشست قرآنی تهران با عنوان نقش قرآن کریم و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی بود که روز دوم فروردین برگزار شد. در این نشست، وزیر فرهنگ گفت: روابط اقتصادی با صهیونیست‌ها خیانت آشکار به جهان اسلام است. در برابر چشمان مدعیان حقوق بشر در کشورهای غربی به کتاب مقدس آسمانی مسلمانان که نزدیک به دو میلیارد نفر از جمعیت امروز دنیا را تشکیل می دهند توهین کردند ولی در واکنش به این توهین اتفاق جدی، قابل تامل و واکنش درخور توجهی را از مجامع جهانی مشاهده نکردیم.

دومین نشست قرآنی تهران با عنوان نقش قرآن کریم و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی
 دومین نشست قرآنی تهران با عنوان نقش قرآن کریم و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی

سی و یکمین نمایشگاه قرآن و تاکید بر منویات رهبری و تحقق شعار سال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدیدهای مکرری از سی و یکمین نمایشگاه قرآن داشت. اسماعیلی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی تبیین شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: همه بحث ما این بود که بتوانیم به شعار سال که مقام معظم رهبری نام‌گذاری کردند، پیوست فرهنگی بزنیم. سال گذشته هم تلاشمان همین بود. در مجموعه دولت هم زمینه این کار مهیا است. وی همچنین خبر داد که احداث شهر صنایع فرهنگی به تصویب رسید.

وزیر فرهنگ: احداث شهر صنایع فرهنگی به تصویب رسید
 وزیر فرهنگ: احداث شهر صنایع فرهنگی به تصویب رسید

نشست مشترک وزیران فرهنگ و اقتصاد در نمایشگاه قرآن

نشست مشترک اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره تبیین شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» دیگر رویداد امسال بود که روز هفتم فروردین در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. در این نشست، وزیر فرهنگ با بیان اینکه شعار سال یکی از راهبردهای اساسی کشور در سال پیش رو است، تصریح کرد: شاید با نگاهی ناکافی تصور کنیم که شعار سال اقتصادی است و باید همه تمهیدات برای تحقق آن از حوزه اقتصاد سرچشمه گیرد که اشتباهی راهبردی محسوب می شود.

نشست مشترک وزرای فرهنگ و اقتصاد در نمایشگاه قرآن
 نشست مشترک وزرای فرهنگ و اقتصاد در نمایشگاه قرآن

وزیر فرهنگ همچنین در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در دولت این نگاه وجود دارد که حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست در هم تنیده است و حوزه فرهنگ، حوزه ای پیشینی به‌شمار می‌رود.

رونمایی از مجموعه سر دلبران

همچنین همزمان با ایام میلاد امام حسن مجتبی (ع) از ترجمه مجموعه سر دلبران تالیف میشل کعدی نویسنده مسیحی لبنانی که در ان به جایگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) در بیان ادیبان مسیحی پرداخته شده، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد. در این رویداد وزیر فرهنگ گفت: نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارائه آثار فاخر به زبان‌های زنده دنیا هستیم. وزارت فرهنگ از پیشنهادهای خلاقانه باز استقبال می‌کند.

رونمایی از مجموعه سر دلبران 
 رونمایی از مجموعه سر دلبران

دیدار وزیر فرهنگ با مدیران کانون پرورش فکری

وزیر فرهنگ در نهم فروردین هم در دیدار با مدیر و عوامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از حوزه‌های اصیل و مانای ما است، با این تجربه و حضور نیروهای جوان و با انگیزه ترکیب این دو، افق روشن‌تری را در برابر فعالیت‌های این حوزه قرار داده است.

تجلیل از ۱۵ خادم قرآنی با حضور رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ
 تجلیل از ۱۵ خادم قرآنی با حضور رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ

تجلیل از ۱۵ خادم قرآنی با حضور رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ

روز یازدهم فروردین، ۱۵ خادم قرآنی در حوزه های قرائت، حفظ، آموزش، پژوهش، نشر، مدیریت، سینما و خوشنویسی با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

وزیر فرهنگ در این آیین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب با هدایت کشتی انقلاب با تمسک به قرآن کریم به راه ادامه دادند، گفت: کدام اندیشمند، نظریه‌پرداز و تحلیل‌گری پیش‌بینی می‌کرد رئیس جمهوری انقلابی در صحن سازمان ملل، قرآن کریم را به دست بگیرد و از هدایت‌های قرآنی سخن بگوید، غرب را با استناد به قرآن استیضاح کند. به همین دلیل فضا و برکت نام قرآن است که در سراسر کشور می‌درخشد.

آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور
 آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور

آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور روز سیزدهم فروردین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. وزیر فرهنگ در این آیین گفت: ممکن است با توجه به اینکه حوزه شورای فرهنگ عمومی در حوزه وزارت فرهنگ قرار گرفته است تلقی شود که به مسایل خاص و نخبگانی باید توجه کند در حالی که ماهیت این شورا توجه به احیای سنت های مختلف در لایه های گوناگون اجتماع است.

براساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین روز گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهریور روز خرما، ۵ آبان روز زعفران، ۷ آبان روز انار و ۴ آذر روز زیتون در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

رونمایی از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

چهاردهم فروردین شاهد برگزاری آیین رونمایی از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بودیم که رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در این آیین تاکید کرد: فردوسی نماینده کم‌نظیر تمدن ایرانی اسلامی است. احیای زبان فارسی، حکمت، عقلانیت، خرد ورزی، عدالت و همه شاخصه هایی که در تمدنی بزرگ به دنبال آن هستیم در شاهنامه وجود دارد. نگاهمان به فردوسی تجلیل از زبان فارسی و تجلیل تمدنی از گذشته ایران است و فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می دانیم به همین دلیل فردوسی کهنه نمی شود و همیشه در تاریخ فرهنگ، هنر و حکمت این سرزمین می‌درخشد.

آیین رونمایی از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی  
 آیین رونمایی از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

سکوهای عرضه لباس و نخستین آیین جهانی افطار ملل

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جلسه شورای مدیران که روز نوزدهم فروردین از راه‌اندازی راه‌اندازی سکوهای دائمی جدید عرضه لباس تا اردیبهشت در سراسر کشور خبر داد. وی همان روز در نخستین آیین جهانی افطار ملل در کاخ ملت در مجموعه سعدآباد حضور یافت؛ مراسمی با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از سفرای کشورهای خارجی در تهران، وزیر فرهنگ در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: نگاه دولت در حوزه تعاملات فرهنگی این است که با اتکا به ارزش های سنتی، اصیل، بومی و دینی از آنها به عنوان مزیتی مطلق، در گفت‌وگوهای فرهنگی با دنیا استفاده کند.

برگزاری نخستین آیین جهانی افطار ملل در کاخ موزه ملت
 برگزاری نخستین آیین جهانی افطار ملل در کاخ موزه ملت

برگزاری ضیافت افطاری سازمان سینمایی با هنرمندان سینما

همان شب افطاری سینماگران هم برگزار شد، و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ضیافت افطاری به میزبانی سازمان سینمایی و با حضور جمعی از هنرمندان اهالی سینما و رسانه ایران برگزار شد، حضور یافت.

برگزاری ضیافت افطاری سازمان سینمایی با هنرمندان سینما
 برگزاری ضیافت افطاری سازمان سینمایی با هنرمندان سینما

اسماعیلی در جمع هنرمندان سینما گفت: در وزارت فرهنگ و مجموعه های عالی مرتبط تلاشمان این است که با حضور اصحاب فرهنگ و هنر در سالی که آغاز شد گام های مهمی را برای ارتقای وضعیت فرهنگی و هنری کشور برداریم. محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این آیین هم به خبرنگاران گفت: با فضایی که در دو سال گذشته مهیا شده، امسال شاهد حضور پررونق‌تر اصحاب فرهنگ، هنر و سینما در حوزه تصدی گری فعالیت ها باشیم و ما هم وظیفه حمایتی را به شکل حداکثری انجام دهیم.

معرفی مدیر جدید موسسه ایران

یکی از مهمترین خبرهای حوزه رسانه و مطبوعات آن هم در نخستین ماه سال، تغییر مدیریتی در موسسه ایران بود، بیست و سومین روز فروردین مدیر مسئول روزنامه ایران تغییر کرد، و با حکم وزیر فرهنگ و رئیس هیات امنای روزنامه ایران احسان صالحی به عنوان مدیر جدید موسسه ایران منصوب شد.

معرفی مدیر جدید موسسه ایران
 معرفی مدیر جدید موسسه ایران

اسماعیلی در آیین معرفی مدیر جدید موسسه ایران گفت: با بیان اینکه ما افتخار سربازی رهبر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنیم مهم ترین افتخار را نشاندن لبخند رضایت بر چهره رهبر انقلاب توصیف کرد.

دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر فرهنگ

حوزه فرهنگ و هنر اگر قرار است تحولی را تجربه کند، قطعا بخشی از آن منوط به حوزه قانون گذاری مجلس و تعامل دولت و مجلس است، در همین چارچوب در نخستین ماه سال و در بیست و هفتم فروردین، ۱۷ عضو اعم از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با وزیر و مدیران وزارتخانه دیدار کردند، در این درباره بررسی مباحث فرهنگی ‌اعم از عفاف و حجاب گفتگو شد.

دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر فرهنگ
 دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر فرهنگ

وزیر فرهنگ در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به امید خدا بتوانیم امسال قدم های جدی‌تری برای تحقق منویات رهبری برداریم. در فتنه فرهنگی سال گذشته حجاب مورد هجمه قرار گرفت و در همان وقت به عنوان وزیر فرهنگ خودم را موظف دانستم در صف اول دفاع از حجاب و عفاف بایستم.

تصویب پیوست فرهنگی شعار سال

در اواخر ماه هم هشتصد و هجدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور (پارلمان فرهنگی) برگزار شد، در این نشست که روز ۲۸ فروردین برگزار شد، پیوست فرهنگی شعار سال به تصویب رسید.

تصویب پیوست فرهنگی شعار سال
 تصویب پیوست فرهنگی شعار سال با حضور وزیر فرهنگ در نشست شورای فرهنگ عمومی

وزیر فرهنگ در این نشست با بیان این‌که طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود، درباره پیوست فرهنگی گفت: پیوست فرهنگی پس از تدوین به امید خدا در دولت ارائه خواهد شد؛ گفتمان عمومی ما تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار گرفته است و کمتر در سخنان مسئولان، نگاه فرهنگی وجود دارد و این نقص باید برطرف شود.

قدردانی وزیر فرهنگ از مدیران فعال در حوزه نماز

سه روز از عملیات وعده صادق می‌گذشت، ۲۹ فروردین که اتفاقا با روز ارتش همزمان شده بود، مراسم گرامیداشت پیروزی رزمندگان سپاه اسلام در نبرد با رژیم غاصب صهیونیستی در عملیات «وعده صادق»، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. اسماعیلی در این آیین گفت: کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» بر اساس تفاهماتی با سازمان برنامه و بودجه راه‌اندازی می‌شود.

تقدیر وزیر فرهنگ از مدیران فعال در حوزه نماز
 تقدیر وزیر فرهنگ از مدیران فعال در حوزه نماز

آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب

همان شب آئین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب» هم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برگزار شد. در این آیین، مسعود نجابتی به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شد.

برگزاری آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب
 آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب/ مسعود نجابتی چهره سال هنر انقلاب شد

وزیر فرهنگ در این آیین، به سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران (۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) اشاره کرده و گفت: وزیران تعدادی از کشورها برای حضور در این رویداد بزرگ در تهران دعوت شده‌اند. وی همچنین از حمایت بنیاد رودکی از برخی مفاخر حوزه موسیقی به‌شکل ویژه خبر داد.

راه‌اندازی بازار هنری ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین رویداد فروردین ۳۱ فروردین امسال از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه قرآنی روایت باران بازدید کرد و در جمع خبرنگاران گفت: «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود.

راه‌اندازی بازار هنری ایران
 نمایشگاه خوشنویسی قرآنی روایت باران

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خودش را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند زیرا وظیفه ما حمایت‌گری، نظارت و تنظیم‌گری است و هر میزان جریان مردمی حضور قوی‌تری داشته باشند می‌توان امیدوار بود این کار ادامه یابد و رشد کند.

۳۱ روز از سال ۱۴۰۳ گذشت، رویدادها و دستاوردهای همین یک ماه حوزه فرهنگ، نویدبخش سالی پر دستاورد است و انتظار می‌رود تولیدات فرهنگی در سالی که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، با حضور و مشارکت مردم و هنرمندان در بخش های مختلف و حمایت بخش خصوصی در کنار حمایت‌های دولتی نسبت به سال‌های قبل رشدی چشم‌گیر داشته باشد.

true
true
فروردین و خبر خوش راه‌اندازی «بازار هنری ایران»
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true