×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
صنعت ساختمان پیشران و موتور محرک توسعه کشور

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان فارس عنوان کرد: از اعمال سلیقه و محدودیت های قانونی تا سوداگری زمین بلای جان حوزه ساخت و ساز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگارشهر مردم، بیست و یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران، روز گذشته در حالی به میربانی شهر شیراز، به پایان راه خود رسید که در این اجلاس، فعالان حوزه انبوه سازی مسکن و ساختمان، پیرامون مسایل مختلف، به بحث و گفت وگو پرداختند تا شاید نتیجه آن، موجب رونق بیشتر در حوزه ساخت و ساز شود، اجلاسی که برای اولین بار در خارج از پایتخت و به میزبانی انجمن انبوه سازان فارس، برگزار شد.

رئیس بیست و یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران و رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان و ساختمان فارس نیز در این اجلاس، گفت: امر ساخت و ساز از آغاز مدنیت تا کنون، نقش موثر و غیر قابل انکاری در شکل‌گیری، توسعه و تثبیت جوامع داشته است و با ارزش افزوده‌ای که یافته، حوزه‌های متنوع گردشگری، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از آن، متنعم شده‌اند.

دکتر مهرداد خائف، افزود: امروز جایگاه و اعتبار این حوزه؛ آن را به صنعتی مبدل کرده که پیشران و موتور محرک سایر شئون، از جمله تولید علم، اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی، نانوتکنولوژی، فناوری‌های نوین، صنایع و معادن، حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و بالا بردن ارزش سرانه تولید ملی، شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان و ساختمان فارس، ادامه داد: این پدیده اقتصادی و اجتماعی که بعضاً آن را پارادایمی فرهنگساز در جهان معاصر، معنا می‌کنند و از قدمتی به بلندای تاریخ، برخوردار است به یک ابزار توسعه و نیز بستر توانمندسازی زیرساخت‌های شهری در نزد حکمرانان و سیاستگذاران اجتماعی و اقتصادی، مبدل شده است که در صورت تمرکز حاکمیت بر آن، امکان برتری و تفوق را برای هر حاکمیت، دولت، قوم، قبیله و جامعه فرهنگی، فراهم می‌کند.

خائف، در ادامه با اشاره به اینکه از منظر فرهنگی، ساختمان‌ها الگوساز فرهنگ شهروندی هستند و مبتنی بر ساختار طرح خود، رفتار و عادات مخاطبان را نظم می‌بخشد، گفت: آورده‌های اقتصادی صنعت ساختمان برای جوامع و شهرها، قابل تامل و تقدیر است؛ صنعت ساختمان از زمان طرح ایده تا تکمیل بنا و نیز فرایند بهره‌برداری از آن، به عنوان محرک بخش‌های تولیدی و خدماتی، علاوه بر کارآفرینی به رونق اقتصاد خرد و محلی و صنایع خانگی می‌انجامد.

این مقام مسئول، با تصریح بر اینکه اکنون باید پرسید که این همه اتفاق خیر که در قالب مجموعه و صنعت ساختمان رخ می‌دهد، مدیون چه کسانی است؟ افزود: پاسخ را همه می‌دانیم که سازندگان، سرمایه‌گذاران، توسعه‌گران و انبوه سازان هستند که با خون جگر و بدون حمایت مالی و معنوی، قدم‌های راسخ را برمی‌دارند.

خائف، تصریح کرد: چنین ارزش افزوده ای، نیازمند تدوین قوانین موثر، به روز و کارگشا از سوی مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی و نظارت کافی از سوی دستگاه نظارتی، قضایی و ثبت رای و نظر حکمرانان محلی و مدیران شهری و استانی، در اجرا است.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان و ساختمان فارس، اظهار داشت: استفاده از متد ساخت و ساز همچون نانوتکنولوژی، ساخت و ساز رباتیک، بتن‌ها و آجرهای هوشمند، مدل سازی اطلاعاتی، پل‌های حرارتی، پرینترهای سه بعدی، انرژی‌های تجدید پذیر، گجت‌ها، عایق‌های ساختمان‌های دوستدار محیط زیست، واقعیت مجازی روز، همکاری ابری، ساختمان ثبت و سایر الگوها، همه و همه فرصت‌های احیا، قوام بخشیدن و ترویج ساخت و ساز ایرانی است که خود روزگاری سبک و سیاق فرهنگ و الگوهای رفتاری شهروندان را تبیین می‌کردند(از جمله مکتب معماری شیرازی شهر راز) که عمدتاً بر محور ساختمان‌های برگرفته از عناصر ارگانیک، با در نظر گرفتن موقعیت طبیعی و پیشینه تاریخی، فرهنگی، هنری شکل گرفته است و اینکه مظهر کمال شیراز بوده است.

خائف، گفت: ما انبوه سازان و توسعه گران، هنوز امید در دل داریم و با تاکید مجدد به موضوع پیش گفته، به مسئولان تاثیرگذار از بالاترین مقام مسئول از جمله نمایندگان مجلس، وزیران، معاونین و مشاورین آنها و مدیران استانی و همچنین تصمیم گیران محلی و شهرداران، متذکر می‌شویم که اگر دنبال کم اثر کردن دوران تحریم و خواهان رفع مشکلات و توسعه اقتصادی کشور هستید، به بخش خصوصی اعتماد کنید تا همه به عنوان یک تکلیف و وظیفه شرعی در کنار هم قدم برداریم.

وی، تصریح کرد: می‌توانیم با خلق فرایندی مبتنی بر آخرین متد ساخت و ساز و بومی‌سازی آن، با تکیه بر دانش جوانان فرهیخته ایرانی، عمران بیشتر و آبادانی وسیع‌تری به این سرزمین جاودان ببخشید و کمی به خواسته‌های منطقی بخش خصوصی، ارزش نهاده شود.

*۱۵ تا ۱۸ درصد اشتغال توسط انبوه‌سازان انجام می‌پذیرد

رئیس انجمن انبوه سازان کشور در این اجلاس، با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۱۸ درصد اشتغال، توسط همکاران انبوه ساز، انجام می‌پذیرد، گفت: امروز با توجه به تولید ۹۷ درصد مصالح در داخل و با پذیرش اینکه محصول نهایی همه آن‌ها، مسکن است که تاثیر بسیار زیادی در آرامش خانواده دارد، باید نسبت به آن، توجه ویژه داشته باشیم، اما پس از ۴۴ سال، نتوانستیم بپذیریم که در این امور، باید تسهیل صورت گیرد و حق هر شهروند، یک خانه است.

جمشید برزگر، با اشاره به وجود ۷۵ هزار بافت فرسوده در سطح کشور، تصریح کرد: امروز ۲۵ میلیون نفر از شهروندان در حاشیه نشینی و خانه‌های ناامن، سکونت دارند و ۳۷ درصد جمعیت شهری ما، مستاجر هستند و علی رغم تلاش‌ها، تا کنون هیچ کدام از طرح‌های دولتی مسکن (از مسکن اجاره به شرط تملیک، مسکن مهر و نهضت ملی)، به نتیجه مطلوب نرسیده است.

برزگر، ادامه داد: در مسکن مهر، اگر دستان توانمند انبوه ساران نبود، دولت به مشکل برمی خورد به گونه‌ای که در آن زمان، ما با یک تفاهم نامه سه جانبه، ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن را عهده دار شدیم و تا کنون هم بیش از ۲ میلیون واحد، تحویل داده شده است.

وی، اظهار داشت: در این راستا، نهضت ملی مسکن هم چند سال است شروع شده که در این زمینه، از ظرفیت انبوه سازان، آنگونه که باید استفاده نشده و با این ارقام، دستیابی به ۴ میلیون واحد، امکان پذیر نیست و با وضعیت فعلی به عملکرد مطلوب، دست نخواهیم یافت.

رئیس کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران، خطاب به نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که در جلسه حضور داشت، بیان کرد: به‌رغم تمامی مشکلات، هر روز یک دستور العمل جدید صادر و دست و پای کسانی را که خودشان بدون کمک دولت  ساخت و ساز می‌کنند، بستید.

وی، خواستار رفع موانعی شد که از جانب سازمان نظام مهندسی بر سر راه انبوه سازان، قرار می‌گیرد و گفت: مشکل سازمان نظام مهندسی ساختمان را حل کنید؛ مشکل مهر و نظارت سوری را حل کنید، با یک عزم قاطع ببینید در کشور همسایه، چگونه کار می کنند و شما هم این موارد را برطرف کنید، مطمئن باشید اگر به بخش خصوصی اعتماد کنید، می توانند همه مشکلات را برطرف کنند و در کنار آن، دستگاه‌های مرتبط هم به وظایف خود عمل کنند.

*انبوه‌سازان هنوز ورود خوبی به حوزه بافت فرسوده نداشته‌اند

معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم، گفت: در بیست و یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در شیراز، با بیان اینکه در مجموع تاکنون، برای ۲۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده، پروانه صادر شده است، اظهارداشت: این تعداد، در ۶۲ هزار نقطه است که عدد خوبی در سهم انبوه‌سازان در این پروژه‌ها نیست.

محمد آیینی، تصریح کرد: میانگین متوسط واحدها، در پروژه‌های بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، ۳/۸ واحد است که عدد خوبی در این زمینه نیست و این، نشان دهنده این است که انبوه‌سازان، هنوز ورود خوبی به این حوزه نداشته‌اند که اگر ورود کنند، قطعا شرایط متفاوت می‌شود.

وی، با بیان اینکه در این راستا، چند تدبیر جدی اندیشیده شده است، ادامه داد: همگرایی نظری و ذهنی در نوسازی بافت فرسوده، بیشتر شده و‌ موضع گیری وزارتخانه هم در این بخش، سریعتر و شفاف‌تر شده است.

آیینی، با تاکید بر اینکه بازسازی بافت فرسوده، از مسکن ملی هم مهمتر است، چرا که زودبازده، مفیدتر و اثربخش‌تر است، گفت: در استان فارس، ۱۴۱ هزار بنای فرسوده ناپایدار داریم که این عدد ضرب در ۴، جمعیتی را در این راستا در خطر هستند، نشان می دهد.

وی، با تاکید بر اینکه این رقم در کشور، عدد بالایی است، ادامه داد: در بافت‌های تاریخی، میانگین واحد‌های مسکونی کمتر از ۲۰ واحد می‌شود که مسکن‌های کم‌ارتفاع را می‌توان با طراحی دیگر هم به واحد‌های مسکونی افزود و بافت تاریخی را هم نجات داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با دعوت از انبوه‌سازان برای نجات بافت تاریخی شیراز، تصریح کرد: منظور از این دعوت، این نیست که بافت تاریخی را با ساخت و ساز بی رویه، خراب کنیم، اما زمینه‌ای فراهم شده که حرایم غیر ضروری، محدود و تعدیل شود تا امکان ساخت و ساز مناسب‌تری وجود داشته باشد.

وی، با اشاره به گنجاندن ۵ بند در برنامه هفتم توسعه، افزود: این اتفاق برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، رقم خورده تا حداکثر زمان برای صدور پروانه در این بافت‌ها، از متوسط ۸ ماه به ۲تا ۳ ماه، تقلیل یابد.

آیینی، ادامه داد: بافت‌های تاریخی و فرسوده در برنامه هفتم، در اعداد مناطق کمتر توسعه یافته، لحاظ شده و این یعنی اینکه تمام تسهیلات و حمایت‌های مسکن ملی، شامل این موارد هم می‌شود.

وی، تصریح کرد: پروژه‌هایی هم که در خارج و مجاورت بافت‌های فرسوده، ساخته می‌شود، اگر به منظور سکونت سکنه بافت فرسوده باشد، شامل ۴۰ درصد تخفیفات شهرداری می‌شود.

*در زمینه پاسخگویی به نیازهای جامعه تسهیل گری شود

در ادامه این مراسم، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان فارس، با برشمردن چالش های این حوزه، خواستار تسهیل گری در زمینه پاسخگویی به نیازهای جامعه شد.

رضا محمدیان، با اشاره به برخی چالش های فراروی حوزه سرمایه گذاری در صنعت ساختمان، گفت: متاسفانه به رغم آنکه صنعت ساختمان، مشاغل زیادی ایجاد می کند، اما چالش های مختلفی، نظیر بروکراسی های اداری و اعمال سلایق شخصی را به دنبال دارد که هر یک از آنها، حداقل یکسال زمان ساخت را به تاخیر می اندازند.

وی، برگزاری این همایش را در سومین حرم اهل بیت(ع) مغتنم برشمرد و اظهار داشت: صنعت ساختمان، موتور محرک و پیشران توسعه است و جایگاه ارزنده ای را در رشد و بالندگی کشورها در سطح جهان، ایفا می کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل  شورای شهر شیراز، اظهار داشت: در نقاط مختلف کشور، فعالان حوزه انبوه سازی با اعمال سلیقه، روبرو هستند و در کنار آن، ادارات خدمات رسان و نظام مهندسی هم با محدودیت های قانونی روبرو بوده و این امر در نهایت به بحران مسکن، دامن می زند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان فارس، با تشریح دیگر عواملی که به بروز چالش دامن می زند، اظهار داشت: دومین مبحث، سوداگری زمین است که در جامعه ما، باب شده است. فعالان این حوزه، نقش موثری در فرآیند تولید و پاسخگویی به نیازهای جامعه ندارند و در برهه های کوتاه مدت، سود کلانی به جیب می زنند.

محمدیان، در همین رابطه، افزود: گاه شاهدیم یک زمین کشاورزی با مبلغ اندکی، توسط فردی در اطراف کلانشهرها، خریداری و تفکیک شده و به چند صد نفر فروخته می شود و سود آن، چند ده برابر خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان فارس، ادامه داد: مشکل سوم، عدم هماهنگی و استفاده از نظرات فعالان این حوزه و تاثیر آن در سیاست گذاری ها است که جا دارد از این ظرفیت، در سیاست گذاری کلان استفاده شود، چرا که وضعیت ساخت و ساز در هر نقطه کشور، متفاوت بوده و از سویی دیگر، نوسانات در این حوزه بسیار زیاد است.

*قانونگذاری در راستای تسهیل در حوزه ساخت و ساز در مجلس

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به برخی قانونگذاری ها در راستای تسهیل در حوزه ساخت و ساز در مجلس، گفت:در این راستا، حتی ما قوانینی مثل قانون تسهیل  کسب و کار را داشتیم  و نظر ما بر تسهیل در صدور مجوزها بود.

جعفر قادری، افزود: این برای ما قابل قبول نیست که زمان صدور پروانه و مجوزهای ساختمان، طولانی شود و قانون بعدی  تسهیل و تامین زیر ساختهاست که باید همه ابعاد آن، بررسی شود.

وی، در خصوص مصوبه مجلس در خصوص بیمه کارگران ساختمانی هم گفت: در خصوص بیمه کارگران ساختمان، متاسفانه ما از راه بدی ورود پیدا کردیم و  در کمیسیون اجتماعی، مسیر اشتباهی طی شد و زمانی هم که من صحبت کردم، یک جو عوام فریبی ایجاد کردند و من در پاسخ به آنها، گفتم این کار شما، کار پوپولیستی است و حال چند ماه طول کشید تا هفته گذشته که فهمیدند، اشتباه کردند، اما مجلس است و رای به اکثریت است و امیدواریم این مشکلات، برطرف شود.

*در بحث مسکن پیش ساخته و سبک معماری باید خیلی جلوتر از این باشیم

نماینده اول شیراز در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ما در بحث مسکن پیش ساخته و سبک معماری، باید خیلی جلوتر از این باشیم، اما سنتی می سازیم، البته شیراز از نظر معماری، خیلی جلوتر از دیگر شهرهاست، اما هنوز جای کار دارد.

علیرضا پاک فطرت، در خصوص بیمه کارگران ساختمانی هم اظهار داشت: به نظرم در بسیاری شهرها، بیمه های ساختمانی بهانه است و حتی خودمان هم نفهمیدیم، این قانون چگونه در مجلس تصویب شد و اینکه می گویند ۲۵ درصد  پول پروانه برای تامین اجتماعی و برای بیمه کارگران است، انگار فقط می خواهند پولی به تامین اجتماعی بدهند.

وی، افزود: این در حالی است که برای بیمه کارگران در هر شهری، می توان کارگروهی از تامین اجتماعی، شورا و شهرداری، تشکیل داد و آنها بنشینند ببینند به ازای هر متر ساخت و ساز، چند کارگر نیاز است و بعد به مدت معین آن، کارگر را بیمه کنند، اما با این روش، دردی دوا نمی شود.

پاک فطرت، گفت: در خصوص گرفتن انشعاب آب و گاز هم که مشکلات بسیار است، همین خدماتی که به مسکن دولتی می دهید به بخش خصوصی هم بدهید، متاسفانه ما شهرسازی را رها کردیم و امروز با مشکلات بسیاری، روبرو هستیم.

*حوزه ساخت و ساز هنوز با صنعت فاصله دارد

معاون عمرانی استانداری فارس هم در این اجلاس گفت: امروز حوزه ساخت و ساز هنوز با صنعت فاصله دارد و در کنار آن، سهم اشتغال در مسکن هم قابل تامل است و اگر در کشور مسکن بسازند، این اثر زیادی هم در اشتغال زایی دارد.

محمودرضا رضایی کوچی، گفت: هدف دیگر دولت در مسکن، رفع مشکل اقشار آسیب پذیر است، امروز در مسکن نهضت ملی، بروکراسی اداری را به حداقل رساندیم و آماده ایم هر جا بخش خصوصی بخواهد کار کند، با آنها همکاری کنیم.

true
true
صنعت ساختمان پیشران و موتور محرک توسعه کشور
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true