×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شیراز میزبان هم‌اندیشی علمی برای تحول تعلیم و تربیت ایران اسلامی

شیراز میزبان هم‌اندیشی علمی برای تحول تعلیم و تربیت ایران اسلامی، دانشگاه شیراز از امروز میزبان همایش ملی «تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای» شده و قرار است در ۲ روز ۲۰ سخنرانی علمی ارائه و از چهار کتاب در این زمینه رونمایی شود.

 

به گزارش شهر مردم، فرهاد خرمایی، دبیر علمی همایش روز سه‌شنبه در آغاز به کار این رویداد علمی، گفت: همایش ” تحول در نظام تعلیم و تربیت تلاش می‌کند تا شرایطی برای همفکری اندیشه‌ورزان حوزه تعلیم و تربیت به‌منظور مفهوم‌سازی، نظریه‌پردازی، الگویابی و مدل‌سازی تربیتی منطبق با اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب فراهم کند.

به گفته او این همایش با هدف تعیین شاخص‌های مسیریابی تحول در تعلیم و تربیت براساس اندیشه‌های تحولی رهبر انقلاب اسلامی به‌منظور ایجاد، اصلاح و ساختار سازی چارچوب‌هایی است که علاوه بر تربیت فرد در حوزه اجتماعی نیز منجر به نهادسازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی‌ایرانی شود.

خرمایی عنوان کرد: این همایش در محورهای مبانی آموزشی و تربیتی تحول در تعلیم و تربیت، زمینه‌های تحول در تعلیم و تربیت، نقش آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه و نهادهای متولی در تحول در تعلیم و تربیت، انقلاب اسلامی و تحول در تعلیم و تربیت، تحول در تعلیم و تربیت در زیرنظام‌های آموزشی، جایگاه و کارکرد نظام تعلیم و تربیت در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی، مبانی و معنای تحول در نظام تعلیم وتربیت، اهمیت و ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت و الزامات، اقتضائات و چگونگی تحول در نظام تعلیم و تربیت برگزار شده است.

فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی برای تحول در تعلیم و تربیت مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی، تحلیل مضمون اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای در حوزه نفوذ دشمن، مدارس سبز و تحول در برنامه‌های درسی جمهوری اسلامی ایران، جهت دهنده‌های کاربردی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موزه‌های مذهبی و رسانه‌ای تحول آفریت در امر تعلیم و تربیت، تبیین نقش معلم در تحول نظام تربیتی مبتنی بر مفهوم ولایت در قرآن کریم، ضرورت تربیت معلم تمام ساحتی، شایستگی‌های پایه نظام تربیت رسمی عمومی در اندیشه های امام خامنه‌ای، اثر محرومیت شهری در تعلیم و تربیت، دلالت‌های تربیت اجتماعی زنان از منظر مقام معظم رهبری و بررسی تحول در پژوهش با تاکید بر اقدام پژوهشی از موضوعات برخی از این سخنرانی‌های علمی است.

در این همایش پژوهشگرانی از شاخه‌های مختلف علوم انسانی از قیبل روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی حضور دارند.

شیراز میزبان هم‌اندیشی علمی برای تحول تعلیم و تربیت ایران اسلامی

دانشگاهیان انتقادات خود از نظام تعلیم و تربیت را تبدیل به پیشنهاد کنند

امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در فارس در این همایش با تاکید بر ارائه راهکار برای مدیریت و اجرای تحولات حوزه تعلیم و تربیت، از دانشگاهیان خواست تا انتقادات خود از نظام آموزش و پرورش کشور را به پیشنهادهای اجرایی تبدیل کنند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: یکی از سوالهای بنیادین چگونگی مدیریت صحنه تعلیم و تربیت‌ کشور است که دانشگاه باید این راه

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در تدوین سند تعلیم و تربیت نیست بلکه آنچیزی است که در کف جامعه رخ می‌دهد، بنابراین دانشگاهیان و پژوهشگران باید وضعیت مدارس و دانشگاه‌ها را به صورت کمی و کیفی ارزیابی کنند و نقاط ضعف را مشخص کنند.

دژکام اذعان کرد: نقد از وضعیت موجود به تنها پیشرفت را به دنبال ندارد بلکه باید این انتقادات به تناسب تخصص، تبدیل به پیشنهادات اجرایی شود و در سوی دیگر نیز گوش شنوا برای اجرای این پیشنهادات علمی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه برخی از دانشکده‌های دانشگاه شیراز باید در این زمینه بیشتر کمک کنند، پیشنهاد داد: نشستی با ابعاد کوچکتر، از متخصصان مدیریت تعلیم و تربیت تشکیل شود و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: پس از ارائه تحلیل منطقی و راهکار به ۲ دلیل ممکن تحول رخ ندهد که ناشی از ندانستن و نخواستنی است که به دنبال ندانستین شکل می‌گیرد.

دژکام گفت: تا کنون پژوهش‌ها و راهکارهای خوبی ارائه شده اما جزیره‌ای بوده و این سبب شده تا کارایی نداشته باشد؛ یکی از اهداف این همایش نیز هم‌افزایی و با هم کار کردن است و اگر این دستاورد را نداشته باشد، بدهکار هزینه‌هایی که شده خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: برای ایجاد انگیزه اقدام در جهت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ایجاد انگیزش به تنهایی کافی نیست چرا که بسیاری از مدیران میانی و صف نمی‌دانند چگونه باید در این مسیر اقدام کنند.

وی ادامه داد: در این جهت نیز دانشگاه باید پای کار باشد و نقش آفرینی آن در گام دوم انقلاب بسیار مهم است.

شیراز میزبان هم‌اندیشی علمی برای تحول تعلیم و تربیت ایران اسلامی

شکل‌گیری نظام تعلیم و تربیت از مسیر علم و اندیشه و دانشگاه می‌گذرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در ادامه این همایش ملی گفت: هدف تعلیم و تربیت شکوفایی قوای درونی و حرکت انسان به سوی کمال است و برای ساختن یک تمدن انسانی مانند هر تمدن دیگری ۲ عنصر اساسی تولید فکر و پروش انسان لازم ااست.

علی حفیطی افزود: اگر به دنبال بازسازی یک کشور به معنای واقعی باشیم باید به انسان و تربیت نیروی انسانی توجه شود.

وی اظهار کرد: رسالتی که در این مسیر از دانشگاه مرود انتظار است، مدل سازی و الگو سازی برای ارتقای تعلیم و تربیت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اذعان کرد: مساله اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور تا کنون این بوده که آن را مانند بسیاری دیگر از امور قرض گرفته و تنها آن را اسلامیزه کرده‌ایم در حالی که باید این نظام بر اساس مبانی اولیه هویت دینی و ملی شکل گیرد و شکل گیری آن از مسیر علم و دانشگاه محقق می‌شود.

 

شیراز میزبان هم‌اندیشی علمی برای تحول تعلیم و تربیت ایران اسلامی

در ادامه این همایش ملی، با حضور اساتید پیشکسوت روانشناسی و جامعه شناسی، نماینده ولی فقیه در فارس و مدیرکل تبلیغات اسلامی از پروژه تحقیقاتی “تربیت تمدنی در افق انقلاب تمدن‌ساز” رونمایی شد. مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس درباره این طرح پژوهشی گفت: این پروژه ناظر به میدان و مدیریت در تحولات تعلیم و تربیت کشور است.

حجت الاسلام حسن قانع با بیان اینکه ساخت انسان تمدن ساز از اهداف تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: در قالب این پروژه تحقیقاتی پرورش انسان و تولید فکر ادر جهت تمدن‌سازی اسلامی دنبال می‌شود.

به نقل از ایرنا، از ظهر امروز سخنرانی‌های علمی پژوهشگران و اساتید حاضر در همایش ملی ” تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای” آغاز شد.

true
true
شیراز میزبان هم‌اندیشی علمی برای تحول تعلیم و تربیت ایران اسلامی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true