×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ساخت ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟

ساخت ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟ راه‌اندازی ناحیه‌تخصصی صنایع‌دستی شیراز که آرزوی دیرینه صنعتگران فارس برای داشتن مکانی مناسب جهت فعالیت و درآمدزایی است در دستورکار متولیان امر قرار دارد و برگزاری مستمر نشست‌های هم‌اندیشی با هدف استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران از مهمترین رویکردها جهت پیشبرد اهداف در این عرصه است.

 

به گزارش شهر مردم، ایجاد ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز سالهاست به عنوان یکی از نیازهای اساسی استان فارس پیگیری و دنبال می‌شود.

پس از ۱۶ سال وقفه؛ مصوبه ۱۳۹۶، شروع ساخت ۱۴۰۲

این پروژه که قرار است با مساحت حدود ۴۰هکتار در اراضی شمال غرب شیراز و در نزدیکی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس اجرا شود، مصوبه سال ۱۳۹۶ هیأت وزیران است که پس از ۱۶سال وقفه از سال گذشته در دستورکار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفته است.

عملیات اجرایی این ناحیه صنعتی که نخستین ناحیه صنعتی تخصصی صنایع‌دستی کشور به شمار می‌رود، همزمان با سفر رییس جمهور به استان فارس و با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت در شیراز آغازشد.

در حقیقت آغاز عملیات اجرایی این پروژه در سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت در شامگاه پنجشنبه ۲۰مهرماه با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیرصمت زده شد.

ساخت ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟

برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی؛ استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران

هفتم آبان ماه سال جاری نیز جلسه‌ای با هدف استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران صنایع‌دستی در طراحی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز با حضور متخصصان در این زمینه برگزار و در این جلسه اعلام شد که این ناحیه تخصصی قابلیت استقرار بیش از ۳۰۰ واحد صنایع دستی در قالب غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با اشتغال بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر را خواهد داشت.

 

چه پیشنهاداتی برای ساخت این ناحیه داده شد؟

معاون صنایع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که از طریق ارتباط ویدیوکنفرانسی در این نشست حضور یافته بود، ایجاد شهرک‌های تخصصی و صنفی را از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان دانست و گفت: در این زمینه زون‌بندی و جانمایی استقرار رشته‌های صنایع‌دستی بگونه‌ای انجام می‌شود که تکمیل‌کننده زنجیره تولید و ارزش باشند تا منجر به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات شود و اقتصاد این صنایع نیز متحول شود.

یکی از مهمترین پیشنهادات متولیان برای ساخت این شهرک بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز در طراحی است؛ به اعتقاد آنها بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز و استفاده از نخبگان معماری می‌تواند کمک‌شایانی به گردشگرپذیر شدن این ناحیه صنعتی کند.

برخی از صاحب‌نظران هم خواستار راه‌اندازی خطوط تولید و استقرار دفاتر تسهیل‌کننده صادرات در این ناحیه تخصصی هستند؛ آنها بر این باورند که رونق گرفتن بازار صنایع‌دستی فارس می‌تواند نقش بسزایی در گسترش صادرات داشته باشد و به رُشد اقتصاد کشور کمک کند.

آخرین تصمیمات اخذ شده چیست؟

اخیراً هم نشست هم‌اندیشی دیگری به منظور استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان، متخصصان و صاحب‌نظران صنایع‌دستی در طراحی ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز با حضور مسئولان و نمایندگانی از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استانداری فارس، شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان و نیز نمایندگان تشکل‌های فعال صنایع‌دستی استان برگزار شد.

مدیر عامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز را اولویت مهم این شرکت می‌داند در این نشست گفت: ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز جزء اولویت‌های این شرکت است و مراحل اجرایی آن با جدیت پیگیری می‌شود.

سید مسعود عظیمی افزود: با توجه به راهبرد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به منظور راه اندازی شهرک ها و نواحی صنعتی تخصصی در سطح کشور ،راه اندازی ناحیه صنایع دستی شیراز نیز در برنامه هدف این شرکت قرارگرفته و بر اساس آن اقدامات فنی و اجرایی را عملیاتی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد این ناحیه تخصصی برای نخستین‌بار در کشور صورت می گیرد و با توجه به اینکه طراحی و ایجاد این ناحیه صنعتی ،تجربه‌ای نو و جدید در احداث شهرک‌های صنعتی تخصصی محسوب می‌شود اهتمام خود را برای استفاده حداکثری از دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات کارشناسان، متخصصان و صاحبنظران حوزه صنایع‌دستی برای راه‌اندازی ناحیه تخصصی هوشمند بکار خواهیم بست.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به کلنگ‌زنی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی در دور دوم سفر ریاست محترم جمهوری به استان فارس گفت: فرآیندهای اجرایی احداث این ناحیه تخصصی آغاز و اقداماتی نظیر نقشه برداری از محدوده زمین و انجام توپوگرافی از زمین با پهباد به پایان رسیده است.

عظیمی همچنین بر ضرورت اختصاص اعتبارات ملی و استانی برای شتاب بخشیدن به روند ایجاد زیرساخت‌های این ناحیه تخصصی تاکید کرد و گفت: با برگزاری نشست‌های هم اندیشی با حضور متولیان و ذینفعان صنایع‌دستی استان، ضمن انجام نیازسنجی‌ها و تعیین رشته‌ها و گروه‌های مرتبط با صنایع‌دستی، جانمایی و زون‌بندی‌ها و هرگونه تصمیم‌گیری در ابعاد طراحی، معماری و شهرک‌سازی براساس خرد جمعی انجام می‌شود.

در این جلسه در خصوص تسریع در فرآیندهای، طراحی ومعماری ،تأمین زیرساخت‌ها و راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی بحث و تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری شد.

ساخت ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟

۱۲۰ رشته فعال در فارس

این در حالیست که استان فارس در عرصه صنایع‌دستی به عنوان یکی از مهمترین و فعال‌ترین استان‌های کشور مطرح است و جزو پنج استان برتر در کشور شناخته می‌شود و از ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی موجود در کشور ۱۲۰ رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۵ رشته فعال است.

رشته‌های خاتم‌سازی، قلمزنی، کاشی هفت‌رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، طراحی سنتی، گره‌چینی، گچبری، آیینه‌کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم‌دوزی و نقاشی روی چرم، از مهمترین رشته‌های فعال صنایع‌دستی در فارس به شمار می‌روند که بیش از ۲۱هزار صنعتگر توانمند در این رشته‌ها مشغول به کار هستند؛ صنعتگرانی که دغدغه بسیار برای ادامه فعالیت‌ها و درآمدزایی در این عرصه دارند.

به نقل از ایرنا، از این رو راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی در این استان می‌تواند نقش مهمی در رونق گرفتن بازار صنایع‌دستی و رشد و توسعه این بخش ایفا کند.

true
true
ساخت ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true