×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
رونق بازار طلای زرد فارس؛خرید یک میلیون‌ تُن گندم‌ و پرداخت مطالبات کشاورزان

رونق بازار طلای زرد فارس؛خرید یک میلیون‌ تُن گندم‌ و پرداخت مطالبات کشاورزان ، در حال حاضر میزان خرید گندم در استان فارس از مرز یک میلیون تُن عبور کرده و حدود ۱۵۰هزار میلیارد ریال مطالبات گندم‌کاران فارس پرداخت شده است. به گزارش خبرنگار شهر مردم ، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران ۱۰ استان کشور که تا صبح امروز بیشترین آمار خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند، معرفی و اعلام کرد ۴۶ درصد گندم کشور از کشاورزان ۴ استان خریداری شده است.

چه استان‌هایی بالاترین میزان خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند؟

طبق گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدا)، تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۲۴ هزار تُن گندم در قالب ۲ میلیون و ۱۱ هزار محموله از ۷۰۹ هزار کشاورز در ۳۱ استان کشور خریداری شد که از رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۲۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ برخوردار است.

در حقیقت میزان خرید گندم در هر یک از سه استان خوزستان، کردستان و فارس از مرز یک میلیون تُن عبور کرده است و این استان‌ها به همراه استان کرمانشاه، در مجموع ۴۶ درصد از کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده‌اند.بدین ترتیب استان‌های خوزستان با خرید یک میلیون و ۷۲۰ هزار تُن، کردستان با خرید یک میلیون و ۱۰۹ هزار تُن، فارس با خرید یک میلیون و ۲هزار تُن و کرمانشاه با خرید ۸۰۲ هزار تُن گندم، رتبه‌های اول تا چهارم بیشترین آمار خرید گندم کشور را تا این تاریخ به دست آورده‌اند.

بعد از این چهار استان، به ترتیب استان‌های آذربایجان غربی با خرید ۶۴۲ هزار تُن، گلستان با خرید ۵۵۵ هزار تُن، لرستان با خرید ۴۹۲ هزار تُن، همدان با خرید ۴۰۶ هزار تُن، آذربایجان شرقی با خرید ۳۹۸ هزار تُن و زنجان با خرید ۳۹۱ هزار تُن گندم، رتبه‌های پنجم تا دهم جدول پیشتازان خرید گندم کشور را کسب کرده‌اند.

جایگاه استان فارس در تولید و خرید گندم

استان فارس که در حوزه تولید گندم از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است، امسال با تولید یک میلیون و ۳۰۰هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیم‌زارها روبرو شده و شهرستان مرودشت نیز با ۲۰درصد تولید گندم، مقام اول را در بین ۳۷شهرستان استان به خود اختصاص داده است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اخیراً از اتمام برداشت گندم در این استان خبر داده و اعلام کرده که پس از ۱۳ سال میزان گندم خریداری شده از کشاورزان این استان از مرز یک میلیون تن فرا تر رفت که نسبت به سال گذشته افزایش ۲برابری دارد.

مجتبی دهقان پور ضمن تقدیر از زحمات و همت تک تک کشاورزان این استان که گام بلندی در راستای تامین امنیت غذایی جامعه برداشته اند، گفت: استان فارس با برداشت گندم از سطح ۳۹۹ هزار هکتار از مزارع این استان در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران فارس

این مقام مسئول با بیان اینکه تا کنون از ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم کاران استان فارس ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است، اظهار کرد: پیگیری‌های لازم جهت پرداخت مابقی مطالبات ادامه دارد و امید است تا پایان شهریور ماه پرداخت مطالبات گندم کارات به صورت کامل انجام شود. پرداخت وجوه گندم بر اساس اولویت ثبت اطلاعات گندم کاران در سامانه، توسط بانک کشاورزی تامین اعتبار و پرداخت می شود.

استفاده از حدود یک هزار و۱۰۰ دستگاه کمباین سبک و سنگین

وی با بیان اینکه عملیات برداشت گندم در استان فارس با استفاده از حدود یک هزار و۱۰۰ دستگاه کمباین سبک و سنگین صورت گرفته است، افزود: تعداد ۱۰۷ مرکز خرید گندم در سال زراعی جاری خرید گندم را در استان پهناور فارس بر عهده داشته اند.دهقان پور با بیان اینکه گندم محصولی راهبردی است و بهبود عملکرد تولیدی مزارع غلات به طور جدی دنبال می شود، اضافه کرد: در سال زراعی جاری شاهد گسترش استفاده از کود های پایه در مزارع گندم بودیم به نحوی که وزن هزار دانه گندم افزایش یافت و از افزایش تولید برخوردار شدیم.بدون شک تولید گندم و کشت خوب آن در مناطق مختلف فارس می‌تواند گام بزرگی در مسیر توسعه اقتصادی این استان پهناور باشد.اگرچه استان فارس همواره در بخش کشاورزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هست اما ادامه یافتن این روند قطعاً مسیر را برای ورود به بازارهای جهانی هموارتر خواهد کرد.

true
true
رونق بازار طلای زرد فارس؛خرید یک میلیون‌ تُن گندم‌ و پرداخت مطالبات کشاورزان
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true