×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
خط ۳ مترو شیراز شتابان بر ریل توسعه

شهردار شیراز: شهرداری شیراز جز معدود کلان‌شهرهایی است که دو خط مترو در آن در حال انجام است، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، هشتمین فصل از بازدیدهای شبانه مدیریت شهری و خبرنگاران، مانند هفته های گذشته، در حالی برگزار شد که این نوبت، بازدید به خط ۳ مترو شیراز رسید، جایی که قرار است به نوعی در راستای توسعه بخش غربی در امتداد همان خط یک شیراز، ۱۲ کیلومتر دیگر از مترو شیراز، ۷ ایستگاه اجرا شود، خطی که از ایستگاه بصیرت یا همان پل معالی آباد، آغاز و از طریق بزرگراه دکتر حسابی به شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، گلستان، زیرگذر شهرک گلستان و ایستگاه راه‌آهن شیراز منتهی می شود و با اجرای آن و اتصال به ۲۴ و نیم کیلومتر خط یک، طول خط یک شیراز به ۳۶ و نیم کیلومتر می رسد که  این خط مترو، بالاتر از خط ۶ مترو تهران، به طول ۳۶ کیلومتر و پایین تر از خط ۱۰ تهران، به طول ۴۳ کیلومتر در رده دوم، طولانی ترین خط مترو کشور قرار می گیرد که البته با توجه به توسعه محور شمال غرب، احتمال افزایش طول این مسیر تا گویم و دو کوهک نیز دور از ذهن نیست، اما از جمله نکات فنی در زمینه ساخت خط سه مترو، اجرای ۱۰ کیلومتر تونل، با روش مکانیزه است که به نسبت به روش‌های سنتی، دارای سرعت اجرا و ایمنی بسیار بالاتری است، پروژه ای که عملیات اجرایی تونل و ایستگاه‌های آن، از سال گذشته توسط شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران، به‌عنوان پیمانکار اصلی پروژه آغاز شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در این بازدید، ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه، گفت: تلاش جهادی حضرت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور شهید که در لایه‌های مختلف، از جمله مدیریت شهری نهادینه شده بود، همچون گذشته در مجموعه شهرداری شیراز، تداوم خواهد یافت.

سید ابراهیم حسینی، تصریح کرد: بازدیدهای نوبت شب پروژه‌های بزرگ مقیاس شهرداری شیراز، بیش از هر چیز، جنبه تقدیر از نیروهای خدوم در عملیات اجرایی پروژه‌ها را دارد.

*اجرای پروژه‌های خطوط ریلی در کلان‌شهرها، از پروژه‌های با اهمیت مدیریت شهری است

شهردار شیراز، در حاشیه بازدید از روند اجرای شیفت شب این پروژه، در ایستگاه ابتدای شهرک گلستان در جمع خبرنگاران، گفت: اجرای پروژه‌های خطوط ریلی در کلان‌شهرها، از پروژه‌های با اهمیت مدیریت شهری است، چراکه یک عملیات فنی، پرهزینه، زمان‌بر و پیچیده است و باید در اجرا، تمام جوانب کار در نظر گرفته شود.

محمدحسن اسدی، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی که هر هفته در روزهای شنبه، برنامه بازدید از پروژه‌های بزرگ مقیاس شهر شیراز، با حضور مدیریت شهری و در برخی مواقع مدیران استانی و خبرنگاران، برگزار می شود که امشب در ادامه این بازدیدها و هشتمین هفته، نوبت به ایستگاه گلستان خط سه مترو رسید.

وی، اضافه کرد: اواخر سال گذشته بود که با ورود و استقرار دستگاه TBM در ایستگاه گلستان، عملیات اجرایی این خط آغاز شد.

اسدی، گفت: یکی از  مسائلی که در زمان اجرای عملیات چنین پروژه‌هایی، با آن مواجهیم، وجود برخی اتفاقات و موارد خاص، از جمله معارضین تاسیساتی است. در این پروژه نیز یکی از مسائلی که با آن مواجه شدیم، بحث برق‌رسانی پروژه بود که با اقدامات انجام شده، این مشکل هم برطرف شد و در حال حاضر، عملیات احداث ایستگاه در حال انجام است.

وی، ضمن ارایه گزارشی از مشخصات اجرایی خط سه مترو شیراز، افزود: طول خط ۳ مترو شیراز، حدود ۱۲ کیلومتر است و دارای  ۷ ایستگاه است که تا کنون عملیات اجرایی چند ایستگاه، توسط سازمان بازآفرینی شهرداری شیراز آغاز شده و در حال ساخت است و ساخت بقیه ایستگاه‌ها نیز به عهده شرکت شمس عمران است.

شهردار شیراز، گفت: با توجه به اینکه استقرار دستگاه TBM، نیازمند موقعیت و مکانی مناسب بود، اجرای عملیات این ایستگاه، بسیار خاص و پیچیده بود.

وی، اضافه کرد: شهرداری شیراز، جز معدود کلان‌شهرهایی است که به جز خط سه، در خط دو مترو نیز از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی به سمت میدان کلبه، طراحی دو تونل و دو دستگاه تی‌بی‌ام صورت گرفته است.

اسدی، ادامه داد: در خصوص خط چهار مترو نیز هم اکنون این پروژه، در دستور کار کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز است که در حال بحث و تبادل نظر است و به زودی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی، اظهار داشت: این در حالی است که ایستگاه بلوار رازی، شفت که ورودی آن بوده، کار آغاز شده است و محل اتصال این خط به خط یک مترو است و با این کار، عملا ما در اتصال خط دو به چهار و اتصال خط یک به چهار، شاهد انجام عملیات عمرانی هستیم.

شهردار شیراز گفت: معتقدم شیراز، جزء کلان‌شهرهایی است که با قوت، سرعت و کیفیت عملیات عمرانی تمام پروژه‌ها، به‌ویژه خطوط مترو در آن در حال انجام است.

اسدی، تصریح کرد: خطوط مترو، جزو پروژه‌های اجرایی با اهمیت است، به‌ویژه اجرای خط سه مترو برای کلان‌شهر شیراز که از پل معالی‌آباد آغاز و تا پایان میدان گلستان، خواهد بود و می‌تواند اتصال به سایر خطوط را ایجاد کند.

وی، ادامه داد: در هیچ بخشی از شیراز، حجم و تعداد جمعیت به میزان محور شمال‌غرب نیست و بسیاری از شهرک‌ها، همچون شهر چند صد هزار نفری صدرا، بزین، گلستان، استقلال و بهشتی، در این منطقه قرار دارند و اجرای خطوط مترو در این محور، می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین خط مترو شهر شیراز باشد.

شهردار شیراز، گفت: در راستای اجرای پروژه های عمرانی شهر، امروز(دوشنبه) نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی دو تقاطع در کمربندی جنوب شرق شیراز و بهره‌برداری و افتتاح یک بوستان و یک فرهنگسرا خواهیم بود.

*تحول بزرگی در حوزه مترو شهر شیراز

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید، گفت: اگر در بازه زمانی ۵ ساله آینده، شهرداری شیراز بتواند چهار خط ریلی مترو شیراز را به انجام برساند، شاهد تحول بزرگی در حوزه حمل‌ و نقل و ترافیک شیراز خواهیم بود و این امر، باعث تسهیل در ترافیک و تردد شهروندان خواهد شد.

رضا محمدیان، افزود: با توجه به اینکه شهر شیراز، طولی است و دارای مسافت زیاد بوده، بخش زیادی از سطح شهر شیراز در پوشش مترو قرار می‌گیرد و مدیران آینده، باید بتوانند روی طرح اجرایی ادامه خطوط چهار و خط پنج که طرح مصوب دارد، تمرکز داشته باشند تا نقاط خلأ در شهر شیراز، پوشش داده شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز، تصریح کرد: مترو، با توجه به نبود آلایندگی و ایجاد نکردن مزاحمت‌های ترافیکی، یک وسیله عبور و مرور داخل شهری است و تحولی که در این حوزه در حال اتفاق است، به نسبت سایر کلان‌شهرها، وضعیت شهر را بهتر خواهد کرد.

* تغییر در پیاده راه استاد شجریان با خروج TBM خط ۳ مترو

رئیس سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، گفت: خط سه مترو شیراز، از ایستگاه چهارراه میرزای شیرازی (پل معالی‌آباد) آغاز و از طریق بزرگراه دکتر حسابی به شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، گلستان، زیر گذر شهرک گلستان و ایستگاه راه‌آهن شیراز می‌رسد.

امیر یقطین، با اشاره به اینکه عملیات احداث این خط، توسط شرکت مهندسی و ساختمانی شمس عمران اجرا می‌شود، افزود: ایستگاه میلاد که دومین ایستگاه این خط است، به صورت زیرزمینی اجرا می‌شود، همچنین دو ایستگاه صنایع و دکتر حسابی نیز طراحی نقشه‌ها انجام شده است و درباره احداث ساخت ایستگاه‌ها، طی روزهای آینده، تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی، ادامه داد: دو ایستگاه بهشتی و آفرینش، همچون سایر ایستگاه‌ها، عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است، همچنین در ایستگاه گلستان که شفت ورودی TBM در این ایستگاه قرار دارد، با این دستگاه، تا کنون عملیات حفاری ۱۰۰ متر خاک انجام شده است.رئیس سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری شیراز، تصریح کرد: با استقرار دستگاه TBM که در این پروژه صورت گرفت، با خاک کامل و دژی که این منطقه دارد، عملیات حفاری در حال اجرا است و برنامه ما این است که این دستگاه، در یک زمان سه ساله، از ایستگاه گلستان حرکت کند و در پیاده‌راه سلامت، حاشیه جنوبی بلوار چمران، از زمین خارج شود.

یقطین، گفت: با طراحی و ساخت خروجی این ایستگاه، در حاشیه جنوبی بلوار چمران، تغییراتی را در پیاده‌راه سلامت خواهیم داشت تا بتوانیم با تکمیل عملیات اجرایی، دستگاه TBMرا از این نقطه خارج کنیم.

* امیدواریم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم

حسین شاهسون، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران نیز گفت: این شرکت، زیر مجموعه وزارت دفاع است که علاوه‌ بر فعالیت در حوزه دفاعی، در سایر حوزه‌ها، خدمتگزار مردم است و امید است، خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم.

هشتمین بازدید از فعالیت شیفت های شبانه کلان پروژه های شهرداری شیراز، در حالی برگزار شد که پیش تر پروژه هایی از جمله تقاطع های نواب، قائم رحمت، ساماندهی و ایمن سازی کمربندی جنوبی، اجرای فاز دوم خط ۲ مترو، تکمیل محور شمالی بزرگراه مرحوم آیت الله حائری شیرازی، آکواریوم و پارک آبی شیراز، مورد بازدید قرار گرفته بود.

true
true
خط ۳ مترو شیراز شتابان بر ریل توسعه
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true