×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
جولان گرانی در بازار البسه زمستانی

الهام فیروزی

اگر این روزها برای خرید البسه پاییزی و زمستانه، راهی بازار شده باشید، شاید شما هم از جمله خریدارنی بوده اید که یا از تهیه لباس نو، ویژه این فصل سال منصرف شده باشید یا در ذهن خود، راهکارهای خرید ارزان تر را جست و جو کرده اید. آنچه که به طور مستقیم با بهای درج شده روی برچسب قیمت انواع بارانی ها، پالتوها و … ارتباط دارد. خریدهایی که در ارزان ترین حالت خود، بالغ بر یک تا دو میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت و ممکن است با یک حساب و کتاب ساده، به این نتیجه برسید، عطای خرید لباس نو پاییز و زمستانه را به لقایش ببخشید و فکر کنید آیا می توانم از لباس هایی که در سال های قبل، خریداری کرده ام، باز هم استفاده کنم، شاید هم به دنبال راه حلی باشید که این روزها، بسیاری از مردم برای داشتن لباس جدید، اما نه البسه نو، به آن اندیشیده اند. راه حلی که قیمت های میلیونی لباس، شما را هم می تواند به آن برساند.

*رویایی دور به نام خرید لباس زمستانه
واقعیت این بوده که این روزها، برای خرید یک پالتو ایرانی نه چندان برند با پارچه خارجی و دوخت به نسبت مناسب، باید بهای خرید یک خودروی پراید دست دوم چندین سال قبل را بپردازید، یا اگر هم کمی سلیقه تان را تغییر دهید و به دنبال تهیه لباس زمستانه ارزان تر باشید، داشتن چنین لباسی در ارزان ترین حالت خود، همانطور که اشاره شد، برای شما بیش از یک میلیون تومان، هزینه به همراه دارد.
رقمی که این روزها برای بسیاری از خانواده ها که گرانی گذران معیشت، عرصه را به آنها تنگ کرده است، خارج از تصور و حتی رویا است.
در این زمینه، تنها کافی است خانواده ای را در نظر بگیرید که دارای دو فرزند است و سرپرست آن خانواده، حقوقی در حدود ماهانه ۱۰ میلیون تومان دارد، حتی به فرض داشتن سرپناهی که نیاز به پرداخت اجاره بها نباشید، اکنون در این بازار، باید برای دو فرزندش، جهت تهیه یک دست پالتو و کفش زمستانه، چندین میلیون تومان پرداخت کند، البته اگر والدین نیز قصد خرید حتی یک ژاکت ساده را نیز برای خود داشته باشند، این رقم به مرز حقوق ماهیانه سرپرست خانواده نزدیک می شود و احتمال دارد، آرزوی لباس نو را بر دل فرزندانش باقی بگذارد، چرا که توان پرداخت این ارقام را ندارد.
حال تصور کنید، فردی که حداقل حقوق را دریافت می کند و باید اجاره خانه نیز بپردازند، آن هم اجاره بهایی که این روزها، خود بخش زیادی از درآمد خانواده ها را در بر می گیرد؛ به طور قطع نه تنها برای والدین بلکه برای فرزندانشان نیز خرید لباس نو زمستانه حتی در ارزان ترین حالت خود، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد.
به این ترتیب، تعداد زیادی از مردم، توان خرید لباس زمستانی را ندارند و رد شدن از کنار ویترین های مغازه ها، به حسرتی تلخ تبدیل خواهد شد.

*نو پوش‌های سابق دست دوم پوشان امروزی
البته در این بازار، بسیار هستند افرادی که برای خرید لباس زمستانی، به سراغ دست دوم فروشی ها رفته اند، فروشگاه ها حتی دستفروشانی که البته کارکرده را به خریدران عرضه می کنند، لباس هایی که خارجی و استفاده شده هستند و صاحبان شان، دیگر علاقه ای به پوشیدنشان نداشته اند، به عبارتی یا از مد خارج شده یا از شکل و فرم اولیه افتاده ، شاید هم دل شان را زده اند. این البسه، این روزها در سراسر شهر عرضه می شود، آن هم به بهایی بالا، لباس هایی که بسیاری از آنها لک دارد، بد بو، چروک، حتی پوسیده بوده و اما گرانی و تورم، موجب شده تا ایرانیانی که آوازه تمدن و فرهنگ شان در سراسر جهان، پیچیده و تا همین چند سال قبل، رسیدن فصول سرد سال، برای شان رنگ و بوی خرید لباس های زمستانه را به همراه داشته است، از سر ناچاری، تن به پوشیدن البسه دست دومی بدهند که تا همین چند وقت قبل، تصور بر تن کردن آنها به هیچ عنوان در ذهنشان نمی گنجید.
به این ترتیب، تهیه یک دست پوشاک گرم زمستانی ممکن است، حدود پنج میلیون تومان برای یک نفر هزینه داشته باشد. بنابراین اگر خانواده ای با سه فرزند، قصد خرید داشته باشد، باید حداقل در ارزان ترین حالت ۲۵ میلیون تومان برای خرید پالتو، پلور و کفش زمستانه برای خود هزینه کند. رقمی که حدود سه برابر دستمزد حداقل بگیران را شامل می شود و بنابراین در سه ماهه پیش رو، نه تنها پس اندازی در جیب خود برای پرداخت اجاره خانه، هزینه های معیشتی و … نخواهند داشت، بلکه درآمد ۹۰ روز زمستانه خود را نیز خرج کرده اند، روزهایی که پایان آن به نوروز گره خورده است.
بر این اساس، دیگر خرید البسته زمستانی برای بسیاری از خانواده ها و فرزندانشان به آرزویی دور تبدیل شده است، خانواده هایی که تعداد قابل توجهی از آنها، حتی توان خرید لباس های کارکرده را نیز ندارند.

true
true
جولان گرانی در بازار البسه زمستانی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true