×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
توسعه فیبرنوری در فارس؛چه شهرهایی در حال اتصال هستند؟

توسعه فیبرنوری در فارس؛چه شهرهایی در حال اتصال هستند؟به گزارش خبر گزاری شهر مردم،  اجرای طرح توسعه فیبر نوری در استان فارس در دستورکار مسئولان قرار دارد و تاکنون بهره‌برداری از این پروژه در کازرون صورت گرفته، اجرای آن در شهرهای آباده، صدرا و شیراز آغاز شده و از آذرماه سال جاری نیز اجرای طرح به شهرستان جهرم رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر مردم، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها یکی از مهمترین پروژه های کشور است که زیرساخت ارتباطی و پهنای باند مورد نیاز کشور برای سالهای متمادی را فراهم می‌کند و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۳، [جمعیتی معادل ۲۰ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش این پروژه قرار گیرند.

پیشبرد طرح توسعه فیبر نوری در فارس

پیشبرد طرح توسعه فیبر نوری در استان فارس هم در دستورکار مسئولان قرار دارد. این در حالیست که جلسات کنترل پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به صورت منظم هر هفته با حضور استاندار فارس، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها، شهرداران و سایر دست‌اندرکاران پروژه برگزار می‌شود. ۱۱تیرماه سال جاری بود که تفاهم نامه تسهیل در اجرای فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شیراز منعقد شد.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه که با هدف دسترسی به پهنای باند بیشتر و بهره‌گیری از سرویس‌های پایدار و پرسرعت ارتباطی بر بستر فیبر نوری به امضای دکتر محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و محمدحسن اسدی شهردار شیراز رسید، مقرر شد فراخوانی برای شرکت های دارنده پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت جهت تسهیل در اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها «FTTH» درشهر شیراز برگزار شود و پس از اعلام آمادگی اپراتورهای مربوطه، طی مراحل قانونی و تفاهم در جزییات پروژه، کار اجرایی آغاز شود.

تاکنون بهره‌برداری از این پروژه در کازرون صورت گرفته و اجرای آن در شهرهای آباده، صدرا و شیراز آغاز شده و از آذرماه سال جاری نیز اجرای طرح به شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز رسیده است.

بازدید معاون وزیر از روند عملیات فیبرنوری جهرم

اخیراً هم معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به شهرستان جهرم در حضور شماری از مدیران و مسئولان این شهرستان از روند عملیات اجرایی این پروژه در شهر جهرم بازدید کرد.معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بازدید گفت: عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها از ابتدای آذرماه در شهر جهرم آغاز شده و انتظار داریم با پشتیبانی فرمانداری و همکاری شهرداری این پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

علی اصغر انصاری افزود: برای تحقق این موضوع ۹اپراتور ارتباطی کشور و همچنین مخابرات ایران سهم شان از این پروژه مشخص و ابلاغ شده و اپراتورها موظفند مطابق تعهدات پروانه ای خود تمام امکانات و منابع خود را به کار گرفته تا این پروژه را در موعد مقرر به سرانجام برسانند. به گفته انصاری، این پروژه از ابتدای آذرماه امسال در شهر جهرم کلید خورده است و روزانه یک کیلومتر حفاری در این شهر توسط یک شرکت به عنوان اپراتور پروژه انجام می شود لیکن انتظار داریم با افزایش سرعت در اجرا با پشتیبانی فرمانداری و همکاری شهرداری جهرم، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها تا پایان امسال در شهر جهرم افتتاح شود و اینترنت پرسرعت و با کیفیت در اختیار شهروندان و کسب و کارهای جهرمی قرار گیرد.

بدین ترتیب اجرای این پروژه در گوشه گوشه استان فارس در اولویت متولیان امر قرار دارد و اتصال فیبرنوری در شهرها و روستاها بر اساس میزان کارکرد اینترنت در حال پیگیری و انجام است. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این پروژه در شیراز، آباده و صدرا آغاز شده و از آذرماه سال جاری نیز اجرای طرح به شهرستان جهرم رسیده است.

حمید سلیمان‌پور هدف از اجرای این پروژه را تأمین شبکه ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن در مناطق مختلف استان دانست و در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای توسعه فیبرنوری در فارس گفت: اجرای پروژه فیبرنوری در جهرم در دستورکار است که با حمایت و همکاری مسئولان و مدیران شهری، دسترسی خانوارها و کسب و کارهای این شهر تا پایان امسال به شبکه اینترنت پرسرعت چندصد مگابیت بر ثانیه فراهم خواهد شد. به گفته او عملیات حفاری این پروژه به صورت منطقه به منطقه در این شهر اجرا خواهد شد و با اجرا و تکمیل پروژه، منازل و کسب و کارها سرویس‌های اینترنت با سرعتی تا هزار مگابیت بر ثانیه به کاربران ارائه می‌شود. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس میزان فیبر نوری روستایی اجرا شده در این استان را تا مردادماه سال جاری ۶۰۰کیلومتر اعلام کرد و گفت:حدود ۹۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت به این امر اختصاص داده شده است.

بهره‌مندی سه میلیون خانوار در فاز اول

۲۷ اردیبهشت ماه افتتاح فاز اول پروژه فیبرنوری در ۱۱مرکز استان‌ و ۱۰۰شهر کلید خورد که در این فاز حدود سه میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.پس از گذشت هفت ماه از اجرای فاز اول این پروژه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دوم آذرماه اعلام کرد: اکنون چهار و نیم میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری هستند و تا آخر سال هشت میلیون خانوار را به فیبرنوری متصل خواهیم کرد که این میزان تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز هفته گذشته اعلام کرد: پوشش فیبر نوری اکنون در کشور به پنج میلیون خانوار رسیده است و برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت سیزدهم ۳۰ درصد خانوارها از آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین معتقد است اجرای کامل طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) در کشور ۷۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که دولت تامین ۳۰ درصد از این هزینه ها را تقبل کرده است.

بدین‌ترتیب اجرای این طرح در استان‌های مختلف کشور از جمله استان فارس همچنان ادامه دارد.

true
true
توسعه فیبرنوری در فارس؛چه شهرهایی در حال اتصال هستند؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true