×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تراز تجاری ایران و پاکستان در دولت سیزدهم افزایش یافت/تعامل برای امنیت مرزهای دو کشور

تراز تجاری ایران و پاکستان در دولت سیزدهم افزایش یافت/تعامل برای امنیت مرزهای دو کشور ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان با بیان اینکه سفر آیت‌الله رئیسی به اسلام‌آباد در راستای تقویت تعاملات انجام شده است، گفت: طی چند سال اخیر و با تلاش دولت سیزدهم تراز تجاری دو کشور افزایش یافته است.

به گزارش شهرمردم ، احمد امیرآبادی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان اظهار داشت: پاکستان یکی از کشورهای بسیار مهم منطقه است و جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی با این کشور دارد و از نظر روابط اقتصادی در طول این چند سال گذشته به ویژه با روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی تراز تجاری ما افزایش یافته است.

وی بیان داشت: اگرچه در بحث تراز تجاری وضعیت خوبی نسبت به گذشته داریم، اما این عدد، عدد مناسبی برای دو کشور مسلمان با فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم مشترک نیست و باید تلاش بیشتری برای تقویت تعاملات انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گذرگاه‌های خوبی بین ایران و پاکستان طی سه سال اخیر ایجاد شده است، اضافه کرد: در شرایط فعلی ۶ گذرگاه بین دو کشور وجود دارد و گروه دوستی پارلمانی به دنبال این است که این رقم به ۹ گذرگاه برسد و این اقدام هم به زودی انجام خواهد شد.

امیرآبادی با بیان اینکه ارتباط خوبی بین نیروهای مسلح دو کشور برای امنیت مرزی برقرار شده است، اظهار داشت: در حوزه تامین امنیت باید تلاش بیشتری شود تا جلوی ورود برخی از ناامنی ها از طرف مرز پاکستان به ایران گرفته شود و این موضوع مهمی برای همکاری امنیتی دو کشور است.

وی با اشاره به اهمیت اولین سفر رئیس جمهور در سال ۱۴۰۳ با روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان این سفر را مهم دانست و یادآورشد: تعیین تکلیف خط لوله صلح انتقال گاز به پاکستان در این سفر حائز اهمیت است چون ایران به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است و تا مرز پاکستان لوله گاز برده شده است اما این کشور در مورد خط لوله صلح تعهداتی دارد که انجام نشده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت پاکستان مساله گاز طبیعی را از طریق ایران به مصرف‌کنندگان کشورش برساند به طور قطع یک رضایتمندی خوبی در داخل و به نفع دولت این کشور شکل خواهد گرفت چون تامین گاز آنها از طریق (ال پی جی) است و بسیار گران تمام می شود و این خط لوله صلح می تواند در اقتصاد، رشد صنعت و آسایش مردم پاکستان مفید واقع شود.

امیرآبادی تصریح کرد: پیشنهاداتی برای عملیاتی کردن این خط لوله وجود دارد، اما برخی کشورهای ثالث خارج از منطقه با ایجاد موانع، دخالت هایی در این مورد دارند که دولت پاکستان باید بدون توجه به آنها منافع مشترک دو ملت را مد نظر قرار دهد.

وی سفر آیت الله رئیسی به پاکستان را در راستای تقویت تعاملات دو کشور عنوان کرد و افزود: اتاق تهاتر یکی از مباحثی است که در دولت سیزدهم به خوبی پیش می رود به گونه ای که اکنون اتاق بازرگانی تهران، زاهدان و قم با اتاق بازرگانی کراچی ارتباطات مناسبی با هم دارند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان با اشاره به ظرفیت حوزه گردشگردی بین دو کشور یادآورشد: پاکستان بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و آنها عاشق اهل بیت (علیهم السلام) هستند و سالیانه افراد زیادی از این کشور به قم و مشهد سفر می کنند و همچنین از طریق خاک ایران به عراق می روند، این ارتباطات می تواند در بحث گردشگری هم مورد توجه قرار گیرد.

امیرآبادی با بیان اینکه دولت سیزدهم در توسعه تعاملات با همسایگان موفق عمل کرده است، گفت: یکی از کارهای بسیار خوب دولت آیت الله رئیسی در حوزه سیاست خارجی، تقویت تعاملات با کشورهای همسایه و منطقه از جمله پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق و جمهوری آذربایجان بوده است و در مورد ارتباط با کشور پاکستان هم این ارتباط رو به رشد است و این سیاست خوب و بجای دولت سیزدهم در بحث سیاست خارجی می تواند دستاوردهای خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران امروز – دوشنبه سوم اردیبهشت ماه – به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی به پاکستان سفر کرد.

رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه خود پس از استقبال رسمی از سوی نخست وزیر پاکستان، با محمد شهباز شریف دیدار خصوصی خواهد داشت و به اتفاق وی نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار می‌شود.

آیت الله رئیسی در این سفر همچنین با آصف‌ علی زرداری همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت و علاوه بر آن با سفر به برخی شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی نیز دیدار و گفت‌ وگو می‌کند.

سفر به شهر لاهور قلب فرهنگی پاکستان و شهر کراچی به عنوان قلب اقتصادی این کشور از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر خود به پاکستان خواهد بود.

true
true
تراز تجاری ایران و پاکستان در دولت سیزدهم افزایش یافت/تعامل برای امنیت مرزهای دو کشور
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true