×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بسیج تمام ظرفیت‌های فارس برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی

بسیج تمام ظرفیت‌های فارس برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهرمردم، معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، دیروز در نشست خبری مدیران پاسخگو، با اشاره به اینکه کارگروه های ستاد خدمات سفر، از چند ماه پیش، فعالیت خود را برای میزبانی شایسته از مسافران و گذر از نوروزی خاطر انگیز برای همشهریان، آغاز کرده اند، گفت: این کارگروه ها، در حوزه های مختلف کمیته حمل و نقل مسافر، کمیته خدمات امداد و نجات، انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، کمیته امور هماهنگی امور شهرداری و دهیاری، برنامه ریزی و آمار، اسکان و رفاه، نظارت تنظیم بازار، ارزیابی و رسیدگی به شکایات، خدمات بهداشت، سلامت و محیط زیست و کمیته اطلاع رسانی در ایام نوروز، فعالیت دارند که در هر کارگروه، دستگاه های مختلفی عضو هستند.

محمد فرخ زاده، در ادامه افزود: با توجه به اینکه سال گذشته، به دلیل ضعف هایی که در حوزه نمازخانه و مساجد بین راهی و بسته بودن درب این اماکن، وجود داشت و مهمانان نوروزی و شهروندان، نسبت به این موضوع گلایه داشتند، مسئولیت این بخش را به کمیته ساماندهی و نظارت بر اقامه نماز، در راه های مواصلاتی، واگذار کردیم و مسئولیت این کمیته، به عهده  کانون مساجد، محول شد.

قائم مقام استاندار در ستاد خدمات سفر، در ادامه به فعالیت کارگروه «سی شصت»، برای پیشگیری از تصادفات جاده ای، اشاره کرد و اظهار داشت: امسال، بیش از ۱۶۰ ایستگاه «سی شصت» در سراسر استان، توسط اداره امور عشایر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، در فاصله سی کیلومتر مانده به شهرهای استان، ایجاد خواهد شد تا مسافران در این ایستگاه ها، ضمن استراحت، با محصولات عشایری استان نیز آشنا شوند تا با رفع خستگی رانندگان در این ایستگاه ها، از تصادفات در نزدیکی مقصدها، پیشگیری شود. همچنین در ساعت افطار نیز با توزیع افطاری ساده، از مهمانان پذیرایی خواهد شد.

ارائه آماری از اسکان های ویژه مهمانان نوروزی، بخش دیگری از سخنان فرخ زاده، در این نشست بود. وی، با اشاره به اینکه جمعا ۸ هزار و ۲۷۸ کلاس در استان فارس، به اسکان مسافران نوروزی، اختصاص یافته است، گفت: ۹۷۰ مدرسه در استان فارس، برای اسکان پیش بینی شده که ۴۳۱ مدرسه، در شیراز است، همچنین ۶۸ پایگاه اسکان، برای پذیرش و راهنمایی مسافران، توسط آموزش و پرورش ایجاد شده است، همچنین ۴۶ خانه معلم در فارس، به پذیرایی از مهمانان نوروزی، اختصاص خواهد یافت که شش خانه معلم آن، در شیراز است. ظرفیت اقامت روزانه این مدارس، در کل استان، ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر و در شیراز ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر، خواهد بود.

به گفته فرخ زاده، امسال درب مدارس اطراف اماکن گردشگری، به صورت روزانه  برای استفاده از حیاط مدارس و استفاده از سرویس بهداشتی، به روی مسافران نوروزی، باز است، همچنین مسافران، می توانند از نمازخانه این مدارس نیز استفاده کنند، البته استفاده از این فضاها، رایگان نبوده و مدارس، تعرفه مصوب شورای شهر را برای ارائه این خدمات، از مسافران دریافت خواهند کرد.

فرخ زاده، با اشاره به اینکه شهرداری شیراز، امسال چهار کمپ اسکان را برای مهمانان نوروزی، اختصاص داده است، افزود: کمپ اسکان زیبا شهر، باغ جنت، مسجد جامع شهدا و سعدی، چهار مکانی است که شهرداری، برای اقامت مسافران، در نظر گرفته است. همچنین امسال، برای اولین بار، ۵ سوله از نمایشگاه بین المللی فارس، برای اسکان مسافران نوروزی، اختصاص خواهد یافت. ۱۳ سالن ورزشی شهرداری و ۲۰ سالن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان نیز برای اسکان مهمانان نوروزی، پیش بینی شده است. پارک سایه و نماز نیز تنها مکان های مجاز برپایی چادر، در شیراز است. همچنین ۴۲ حسینیه و مساجد، برای اسکان دادن مسافران، در موقعیت های خاص، پیش بینی شده است که در صورت نیاز، به ظرفیت اسکان، اضافه خواهد شد.

معاون زیارت و گردشگری استاندار فارس، در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری، امسال نیز چون سال گذشته، به برپایی ایستگاه های توزیع افطاری، در سطح شهر شیراز، خواهد پرداخت، تعداد این ایستگاه ها را ۱۱ مورد عنوان کرد.

فرخ زاده، در خصوص افزایش ظرفیت پارکینگ، در نوروز ۱۴۰۳ در سطح شهر شیراز، گفت: به جز ۸۶۵ پارکینگ متعلق به شهرداری شیراز که ۴ هزار خودرو را در خود جا می دهد، برای افزایش ظرفیت پارکینگ های نوروزی، شهرداری از مدتی پیش، از مالکان زمین های شهری، خواسته که برای دریافت مجوز تبدیل زمین خود به پارکینگ موقت نوروزی، اقدام کنند که تا کنون، با اعلام آمادگی مالکان زمین های بخش خصوصی، نزدیک به ۳۰ هزار واحد پارکینگ، به ظرفیت شهر شیراز، اضافه شده است.

وی، با تاکید بر اینکه امسال، بنابر اعلام پلیس راه فارس، خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند، حق تردد در جاده های استان را ندارند، گفت: مجموعه راهداری و ایستگاه های راهدارخانه، در ۶۰ مجموعه خدمات بین راهی در استان فارس، چون سابق به خدمت دهی به مسافران نوروزی، خواهند پرداخت و گشت های راهور پلیس انتظامی و پلیس نامحسوس نیز فعالیت خود را در جاده های استان، آغاز کرده است.

وی، با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی هواشناسی، در خصوص بارندگی های نوروزی، برنامه هایی برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز، صورت گرفته است، افزود: مردم، در خصوص باز بودن و ایمنی جاده ها، می توانند از طریق تماس با سامانه ۱۴۱، کسب اطلاع کنند.

فرخ زاده، با اشاره به اینکه نیروهای هلال احمر، با افزایش ۶۰ درصدی توان عملیاتی خود، برای کمک به مسافران نوروزی در طول این عید نوروز، در حال آماده باش خواهند بود، گفت: در تمام ایام نوروز، کل نیروهای امداد، در آماده باش کامل هستند و ۱۳۴ نقطه در سراسر فارس، تحت پوشش تیم هلال احمر، خواهند بود و بیش از ۴۰۰ نفر نیروی هلال احمر، به صورت آماده باش به فعالیت و کمک رسانی در جاده ها، خواهند پرداخت. همچنین ۲۶۳ خودرو آمبولانس و استقرار ۶۰ پایگاه اورژانس موقت، به فعالیت در این ایام، خواهند پرداخت. در خصوص خدمات امنیتی و انتظامی، سارقین و اراذل و اوباشی که امنیت مسافران نوروزی را به مخاطره می انداخته اند، در چند روز گذشته، دستگیر شدند تا مسافران و زائران استان، در امنیت کامل، به سر ببرند.

معاون گردشگری استاندار فارس، عنوان کرد: طرح تعریض میسر ورودی شمال غرب شیراز، به اتمام رسیده است و با زیر بار ترافیک رفتن این مسیر، از بار ترافیکی ورودی شمال غرب، تا زمان اتمام زیرگذر گویم، کم خواهد شد و بار ترافیکی این محور که در نوروز بیشتر می شد، با تعریض این مسیر، تعدیل خواهد شد.

فرخ زاده، با اشاره به اینکه چون سال های گذشته، ۳ هزار و ۹۰۰ نگهبان محله یا پلیس یاران، به برقراری امنیت در خیابان های استان، خواهند پرداخت تا از سرقت های احتمالی، به سبب خالی بودن منازل و دیگر سرقت ها، جلوگیری کنند، گفت: این طرح، با چندین خودرو پلیس نامحسوس، گشت کمیته ای و پلیس پیاده، در سطح شهرهای استان، اجرا خواهد شد.

تحویل سال نو، در یکصد بقعه متبرکه، برگزار خواهد شد و آمادگی ۵ مسجد در مناطق یازدگانه شهرداری، برای برگزاری مراسم سال نو و آمادگی ۳۰۰ زائرسرا در استان فارس، برای اقامت مسافرین نوروزی، از دیگر مواردی بود که معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس، به آن اشاره کرد.

فرخ زاده، افزود: اقدامات خوبی در زمینه آماده سازی و نصب تجهیزات ایمنی و رفاهی در آزادراه شیراز –اصفهان، صورت گرفته است، گفت: با نصب تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و راهنمای مسیر، در یک هفته گذشته، شاهد ابراز رضایت بسیاری، از سوی رانندگان این مسیر بودیم، همچنین تعداد ۲ مجتمع مجهز به جایگاه ثابت سوخت نیز در مسیر آزادراه، راه اندازی شده و سه جایگاه سیار سوخت نیز در این محور، پیش بینی شده است تا نبود سوخت، دیگر دغدغه رانندگان این مسیر نباشد

true
true
بسیج تمام ظرفیت‌های فارس برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true