×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
بازی جدید نتانیاهو با ارائه طرح آتش‌بس

بازی جدید نتانیاهو با ارائه طرح آتش‌بس، در چند روز گذشته رژیم صهیونیستی با بی‌توجهی به خطوط قرمز آمریکا پس از حمله به شرق رفح، مرکز این شهر را مورد حملات شدید قرار داد و فاجعه‌ای عظیم به بار آورد. در این شرایط تلاش‌ها برای بازگشایی گذرگاه رفح و کمک‌رسانی‌ها به مردم غزه از طریق این گذرگاه ادامه دارد. اما با این تفاوت که اگر در گذشته گذرگاه رفح تحت نظارت فلسطین و مصر بود، اکنون طرح‌ها نشان از حضور رژیم صهیونیستی در فرآیند نظارت بر گذرگاه دارد.

 

 

به گزارش شهر مردم،  از طرف دیگر بایدن نیز  روز جمعه طرح چند مرحله‌ای را که رژیم صهیونیستی برای توافق کامل آتش‌بس ارائه داده را منتشر و اعلام کرد که در صورت موافقت حماس، آمریکا اجرایی شدن این طرح توسط رژیم صهیونیستی را ضمانت خواهد کرد. این در حالی است که نتانیاهو در این خصوص اعلام کرده این طرح صرفا برای آزادسازی اسراست و جنگ تا نقطه رسیدن اسرائیل به اهدافش و نابودسازی حماس ادامه خواهد یافت.

طرحی که بایدن اعلام کرده و مدعی است که توسط صهیونیست‌ها ارائه شده، سه مرحله دارد؛ مرحله نخست شامل آتش‌بس کامل‌، خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در غزه، آزادی برخی از گروگان‌ها و تحویل اجساد برخی دیگر، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان در غزه‌ و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود. همچنین مرحله دوم نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده، خروج نیروهای اسرائیل از غزه است و نهایتا مرحله سوم شامل تلاش برای بازسازی غزه و تحویل اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان می‌شود.

حماس که چند روز قبل و پس از حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به رفح اعلام کرد در هیچ مذاکره‌ای شرکت نمی‌کند، واکنش مثبتی به این طرح داشته و آمادگی خود را برای برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس دائمی، خروج کامل نیروهای صهیونیستی از نوار غزه، بازسازی غزه و بازگشت آوارگان به محل زندگی خود اعلام کرده است.

«علی عبدی»، تحلیلگر مسائل فلسطین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چشم‌انداز اجرایی شدن طرح آتش‌بس رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ غزه و واکنش مثبت حماس به این توافق احتمالی، اظهار کرد: حماس تا کنون ایستادگی خوبی در دیپلماسی و میدان از خودش نشان داده و تا این لحظه با وجود فشارهایی که به آن وارد شده، تن به شروط طرف صهیونیستی-آمریکایی نداده است. آخرین مرتبه‌ای که حماس موافقتش را با آتش‌بس اعلام کرد، طرح از سمت مصر ارائه شده بود که رژیم صهیونیستی آن را برهم زد. الان هم معتقدم حماس با شروطی که بایدن اعلام کرده، باز هم هوشمندانه و حرفه‌ای بازی می‌کند و حتی اگر تغییر موضع آنی بدهد هم در همین چارچوب قابل تعریف است.

وی اضافه کرد: حتما کشتار فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی برای حماس هم دردناک است و این گروه نظامی نمی‌تواند نسبت به جان مردم غزه بی‌تفاوت باشد. اما باید دید روند آتی به چه صورت خواهد بود و طرف صهیونیستی چگونه رفتار خواهد کرد؛ آیا مانند گذشته مجددا بعد از اعلام موافقت حماس، توافق را برهم می‌زند یا بازی را ادامه می‌دهد. در نتیجه در حال حاضر بیشتر از اینکه رفتار حماس ملاک باشد، رفتار اسرائیل را باید زیر ذره‌بین قرار داد. علی‌رغم اینکه نتانیاهو موافقت ضمنی خودش را اعلام کرده، اما چون  صهیونیست‌ها به هیچ چارچوب و قاعده‌ای پایبند نیستند، اصلا نمی‌توان مواضعشان را جدی گرفت و مورد قضاوت قرار داد.

این تحلیلگر مسائل فلسطین ادامه داد: آنچه که از این طرح مدنظر رژیم صهیونیستی است، این است که در ابتدا تمام اسرا آزاد شوند و سپس به مراحل بعدی ورود کنند که عملا این اتفاق نخواهد افتاد، زیرا رژیم صهیونیستی به محض اینکه از آزادی اسرا آسوده خاطر شود، پاک‌سازی کامل غزه را در پیش خواهد گرفت. از طرف دیگر حماس به قدری باهوش هست که بداند چه کاری باید انجام دهد. لذا بعید است این طرح به نتیجه برسد و جنگ همچنان ادامه دارد.

عبدی با اشاره به اینکه آمریکا مدام نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد اما در عین حال هیچ اقدامی برای توقف این جنایات انجام نمی‌دهد، عنوان کرد: آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی هیچ خط قرمزی ندارد. همان طور که رهبری در نامه اخیرشان خطاب به دانشجویان آمریکایی نوشتند، آمریکا حتی از نشان دادن یک اخم نسبت به جنایات اسرائیل ابا نداشته است‌. این نشان می‌دهد آمریکا مطلقا هیچ خط قرمزی در مقابل رژیم صهیونیستی ندارد، به جز اینکه از دولت نتانیاهو انتقاد کند. این انتقادات همیشه بوده ولی هیچ اقدام عملی که نشان‌دهنده نارضایتی و ناراحتی‌اش از کشته شدن شهروندان غیرنظامی باشد، نداشته است. لذا هیچ فشاری بر این رژیم وارد نمی‌کند؛ کاملا با اسرائیل همراهی دارد و بدون وقفه برای صهیونیست‌ها تسلیحات ارسال می‌کند. لذا اصلا نباید صحبت‌های آمریکا و خطوط قرمزی که برای رژیم صهیونیستی تعیین می‌کند را ملاک قرار داد.

وی با اشاره به طرح‌های بازگشایی گذرگاه رفح آن هم با شیوه‌ نظارتی که اسرائیل یک سمت ماجرا باشد، اظهار کرد: وقتی اسرائیل کنترل اوضاع را به دست گیرد، حتما در ارسال کمک‌ها اخلال وارد می‌کند. کما اینکه محموله‌های کمک‌رسانی که از مسیرهایی غیر از رفح وارد غزه می‌شد، توسط شهرک‌نشین‌های صهیونیستی تخریب شده و آنان مانع رسیدن کمک‌ها به مردم غزه می‌شدند؛ به خصوص اینکه در ماجرای تسهیل کمک‌رسانی به غزه، دولت‌های عرب مانند مصر و اردن که همسایه فلسطین هستند هم بیشترین رویگردانی را از فلسطین و بالاترین میزان همراهی را با رژیم صهیونیستی داشته‌اند. عملا جهان عرب با این رژیم همکاری می‌کند، لذا از اتحادیه عرب و کشورهای عربی به جز سوریه و لبنان، کارنامه تقریبا سیاهی در زمینه حمایت از فلسطین دیده می‌شود.

به نقل از ایسنا، این تحلیلگر مسائل فلسطین با اشاره به دلیل امتناع مصر از پذیرش طرح‌های بازگشایی رفح، گفت: مصر، اردن و کشورهای عرب کلا از پیروزی حماس استقبال نمی‌کنند. آنها دنبال برتری مقاومت نیستند، برتری مقاومت در فلسطین می‌تواند برای دولت‌های آنان در داخل کشورشان تبعات داشته باشد و منجر به اتفاقات مشابه سال ۲۰۱۱ یعنی بیداری اسلامی شود. لذا چون این‌ها مدافع مقاومت نیستند و حماس را بخشی از محور مقاومت می‌دانند که ایران در راس آن است، به هیچ وجه برای رسیدن به توافق همکاری نمی‌کنند و تا آنجا که در توان دارند سنگ‌اندازی می‌کنند تا حماس شکست بخورد.

true
true
بازی جدید نتانیاهو با ارائه طرح آتش‌بس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true