×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
بازار مِهر زیرذره‌بین بازرسان صمت استان فارس

بازار مِهر زیرذره‌بین بازرسان صمت استان فارس، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و همزمان با سایر استان‌های کشور اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس فارس از ۱۵شهریورماه سال جاری در دستور کار بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت)قرار گرفته و این طرح تا ۱۵ مهرماه سالجاری ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شهر مردم ،در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و در کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس، شور و شوق بسیاری در بین دانش‌آموزان برای خرید لوازم مدرسه ایجاد شده و بازارهای استان فارس مملو از حضور پررنگ کودکان و نوجوانانی است که همراه با پدر و مادر خود برای خرید وسایل ضروری مدرسه راهی فروشگاه‌های مختلف شده‌اند.

مسئولان فارس در تکاپوی آماده‌سازی شهر برای شروع سال تحصیلی جدید

همزمان با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، مسئولان استان فارس نیز تدابیر لازم برای حضور هر چه بهتر دانش‌آموزان در مدارس را اتخاذ کرده و اقدامات قابل توجهی به منظور تحقق این مهم انجام داده‌اند.

فرماندار شیراز ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲ در نشست شورای آموزش و پرورش شیراز از تشکیل کارگروه پشتیبانی و تربیتی و پرورشی شورای آموزش و پرورش شهرستان با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: تمامی مشکلات مربوط به نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز در این کارگروه‌ها بررسی و پیگیری خواهد شد.

به گفته لطف الله شیبانی هماهنگی لازم برای ساماندهی سرویس مدارس و استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی برای دانش آموزان انجام شده است و در مهرماه امسال استفاده از مترو برای دانش آموزان در این شهر رایگان خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش هم در همایش هشت هزار نفری مدیران مدارس فارس اعلام کرد روز اول مهرماه زنگ آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس در مدارس استان نواخته می‌شود و فضای مدارس باید شاد و با نشاط باشد لذا مدیران مدارس با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف تلاش کنند سال تحصیلی را در محیطی شاد و جذاب آغاز کنند.

دغدغه خانواده‌ها برای خرید

این در حالیست که دانش‌آموزان در شهرهای مختلف استان فارس هم در روزهای پایانی تابستان با کمک خانواده‌ها در حال آماده شدن برای سال تحصیلی جدید و شروع فصل دیگری با هدف کسب علم و دانش هستند و بازار خرید و فروش نوشت‌افزار، کیف و کفش در این استان پهناور حسابی پُرجنب و جوش شده است.

اگرچه دانش‌آموزان در تب و تاب انتخاب لوازم‌التحریر مدرسه از بهترین نوع و کیفیت هستند اما برای والدین آنها قیمت اجناس مربوط به مدرسه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ در واقع خانواده‌ها ضمن کمک به فرزندان برای انتخاب وسایل، بیشتر از قیمت‌ها سوال می‌کنند تا با در نظر گرفتن وضعیت مالی خود، لوازم موردنیاز را خریداری کنند.

گسترش تخلفات در بازار با افزایش تقاضای خرید وسایل دانش‌آموزی

در حال حاضر تقاضا برای خرید انواع نوشت افزار، کفش و کیف دانش‌آموزی در بازار بیشتر شده و عده‌ای از فروشندگان نیز از این فرصت استفاده کرده و نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند، اقدامی که می‌توان آن را با تفاوت قیمت‌ها در مغازه‌ها احساس کرد. برای حل این مشکل ؛ نظارت بر بازار و قیمت اجناس مورد نیاز دانش‌آموزان در دستور کار متولیان امر قرار گرفته که این مهم در قالب اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در حال انجام است.

مهدی حسنی معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان صنعت، معدن و تجارت فارس در این باره گفت: همزمان با سایر استان‌های کشور اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه سال جاری در استان آغاز شده است و تا ۱۵ مهرماه سالجاری ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

انجام گشت‌های مشترک و رسیدگی سریع به پرونده‌های تشکیل شده

حسنی با اشاره به اینکه بازرسی و نظارت بر قیمت، تأمین، توزیع و ارائه به موقع کالا و خدمات اولویت‌دار در ایام بازگشایی مدارس، از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است که با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود افزود: در اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از نحوه عرضه اقلام پر مصرف و مورد نیاز دانش‌آموزان در سطح بازار بازرسی و نظارت اتجام‌ می گیرد.وی اضافه کرد: این طرح با حضور بازرسان اداره‌کل صنعت معدن و تجارت، و با همکاری بسیج اصناف، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی به منظور بازرسی و نظارت از فروشگاه‌های عرضه کننده کیف و کفش، پوشاک مدارس و نوشت افزار انجام می‌شود.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان صنعت، معدن و تجارت فارس یادآور شد: انجام گشت‌های مشترک و رسیدگی سریع به پرونده‌های تشکیل شده بر رعایت درصدهای سود خرده و عمده‌فروشی، نصب برچسب قیمت و صدور فاکتور کالاهای لوازم‌التحریر، کیف و کفش و روپوش مدارس و رعایت نرخ‌های تعیین شده دفترچه‌های دانش‌آموزی، خدمات سرویس ایاب و ذهاب مدارس و نیز نحوه عملکرد آموزشگاه‌ها و مدارس غیر انتفاعی در دریافت شهریه‌های مصوب از جمله برنامه‌های این طرح ویژه محسوب می‌شود.

ضرورت نصب برچسب قیمت بر روی تمامی کالا

وی با اشاره به اجرای قوانین نظام صنفی به منظور جلوگیری از تخلفات صنفی تاکید کرد: بر همین اساس نصب برچسب قیمت بر روی تمامی کالا، ارائه فاکتور فروش به مشتریان،استفاده از نوشت افزار با موضوع ایرانی اسلامی و سایر موارد از اولویت‌های مهم نظارت و بازرسی در این طرح است.

شهروندان تخلفات را چگونه گزارش دهند؟

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار کرد: شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، امتناع ازعرضه کالا، فروش اجباری و سایر تخلفات اقتصادی مراتب را از طریق شماره تماس ۱۲۴ یا سامانه ثبت شکایات به نشانی samt.۱۲۴.ir گزارش دهند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

همان گونه که گفته شد چند روزی بیشتر تا فرارسیدن فصل پاییز و آغاز بهار تعلیم و تربیت و حضور دانش‌آموزان در مدارس باقی نمانده‌ و ضروری است برطرف کردن نیازهای این قشر برای برگزاری هر چه بهتر کلاس‌های درس مورد توجه قرار بگیرد تا دانش‌آموزان بتوانند با دغدغه خاطر کمتری سال تحصیلی خود را آغاز کنند.

true
true
بازار مِهر زیرذره‌بین بازرسان صمت استان فارس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true