×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
از گمنامی یک شورا تا انبوه مشکلات بر جامانده در شهرها، بخش ها و روستاهای شهرستان شیراز

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز:مظلومترین روستاهای فارس روستاهای نزدیک به مرکز استان هستند که کمترین خدمات را می گیرند به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، نشست شورای اسلامی شهرستان شیراز، در حالی پس از مدت ها، برگزار شد که نمایندگان شورای چند شهر و بخش شیراز، پیرامون مشکلات خود سخن گفتند.

رئیس شورای شهرستان شیراز، در این نشست، ضمن گلایه از ناشناخته ماندن این شورا، با اشاره به برخی وظایف و اختیارات شورای شهرستان، گفت: شرح وظایف شورای شهرستان، مانند شورای شهر، ۳۲ مورد است و تنها ما انتخاب شهردار نداریم، این در حالی است که شورای شهرستان، دارای اختیاراتی است که حتی می تواند، مشکلات را از طریق دستگاه های بالاتر نیز مورد بررسی قرار دهد.

محمدتقی تذروی، با اشاره به اینکه شورای شهرستان، هیچ بودجه و بازوی اجرایی ویژه ای ندارد، از فعالیت ۴ شورای شهر، ۳ بخش و ۱۳۴ روستا، در زیر مجموعه این شورا خبر داد و افزود: در این دوره، ما تا کنون ۳۵ جلسه داشتیم که در هر کدام از جلسات، یکی از وظایف ما، بررسی مصوبات شوراها و پیگیری رفع برخی مشکلات شهرها و بخش های زیر مجموعه، از طریق مراجع بالادست بوده است.

نایب رییس شورای شهر شیراز، گفت: برخی از مدیران، نمی‌دانند جایگاه شورای شهر در کجاست و بر همین اساس، لازم است نکاتی را ذکر کنیم.

وی، افزود: وظایف شورای شهرستان، توسط قانون‌گذار مشخص شده است و همان وظایفی که شورای شهر، یعنی مرکز استان دارد را شورای شهرستان دارد و تمام خدمات، وظایف به صورت یکسان باید انجام شود.

تذروی، با بیان اینکه شورای شهرستان، شامل سه بخش است، ادامه داد: شورای شهرستان شیراز، متشکل از هشت عضو است، همچنین جای قدردانی از شهردار و شورای شهر شیراز است، به دلیل تخصیص بودجه‌ای که برای ما قرار داده‌اند.

نماینده شورای شهر شیراز در شورای شهرستان شیراز، با تصریح اینکه کار بزرگی که شورای شهرستان شیراز، می‌تواند انجام دهد، ارائه دادن پیشنهاد است، ادامه داد: به صورت ثابت، ماهانه یک جلسه جهت رفع مشکلات و خدمات به مردم شهرستان شیراز انجام شده است.

وی، ادامه داد: با توجه به اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم، رتبه برتر کشوری را کسب کردیم، همچنین در سامانه دولت عضو نبودیم؛ اما امروزه در سامانه دولت، عضو هستیم.

وی، با تأکید بر اینکه نبود آموزش کافی، در سطح شوراهای روستاها و بخش‌ها که باعث معضل بزرگی شده است، اظهار داشت: با همکاری استانداری، توانستیم کارگاه‌های آموزشی را جهت توجیهات بخشدارها و دهیارها، قرار دهیم.

نماینده شورای شهر شیراز در شورای شهرستان شیراز، افزود: یکی از مشکلات شهرستان شیراز، جمعیت رو به رشد روستاها است و با توجه به اینکه جمعیت روستاها، افزایش یافته و مشکلاتی را برای دهیار و شوراهای ما به وجود آورده است، مظلومترین روستاهای فارس، روستاهای نزدیک به مرکز استان هستند که کمترین خدمات را می گیرند و محرومیت در آنها، به وفور دیده می شود.

تذروی، گفت: یکی دیگر از مشکلات، افزایش حریم طرح هادی در روستاهاست، از سوی دیگر، ما شاهد ایجاد هزاران باغ شهر، در اطراف این روستاها هستیم که صاحبان آنها، پس از اینکه تفریح خود را انجام می دهند، زباله خود را در آنجا می گذارند و می روند و چون طرح هادی، گسترش نیافته است، نمی شود حداقل از آنها عوارضی دریافت کرد.

وی، ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم سرشماری به موقع، سهمیه آرد در روستاهای شهرستان شیراز، افزایش نیافته است و مشکلاتی را به وجود آورده است.

رییس شورای اسلامی شهرستان شیراز، تصریح کرد: وجود انبوه اتباع بیگانه در برخی شهرها، روستاها و بخش های شیراز، بیداد می کند، در نقاطی مثل خان زنیان، بسیار زیاد است و معضل بسیار بزرگی را به وجود آورده است، همچنین باعث شده است که مردم خان زنیان، در صف‌های طولانی نانوایی باشند.

سید ابراهیم حسینی، رییس شورای استان فارس و رئیس شورای شهر شیراز هم با تقدیر از فعالیت این دوره شورای شهرستان و اشاره به کسب رتبه نخست این شورا، در کشور در سال گذشته، گفت: اعضای شورا در این دوره، شورای شهرستان را پس از سال ها، احیا کردند تا مسئولين، توجه و نگاه ویژه ای به نقش و جایگاه این شورا داشته باشند، آنها الگوی کار شورایی را به درستی به اجرا در آوردند.

در ادامه این جلسه، نمایندگان شورای شهرها و بخش های صدرا، خان زنیان، داریان و سیاخ دارنگون، هر کدام به ترتیب به بیان برخی از مشکلات خود، از جمله افزایش تعداد افاغنه، کمبود سهم نانوایی، عدم توازن در ایجاد مراکز آموزشی با افزایش جمعیت، نبود و کمبود مسیرهای دسترسی و سایر موارد از این دست، پرداختند تا شاید با رسانه ای شدن این مشکلات، راهی برای برون رفت از این مشکلات نیز پیدا شود.

true
true
از گمنامی یک شورا تا انبوه مشکلات بر جامانده در شهرها، بخش ها و روستاهای شهرستان شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true