×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
احیای صنعت چوب در کوهچنار فارس؛از گَنج تولید تا رَنج واردات

احیای صنعت چوب در کوهچنار فارس؛از گَنج تولید تا رَنج واردات ، احیای واحدهای تولیدی در فارس نقش موثری در اشتغالزایی و ایجاد تکاپوی صنعتی شدن در شهرستان‌های مختلف ایفا کرده و شهرستان کوهچنار از جمله شهرستان‌هایی است که توانسته در این مسیر گام‌های اثرگذاری بردارد و با احیای یک واحد تولیدی در زمینه صنایع چوب به ایجاد اشتغالزایی در استان کمک کند؛ واحد تولیدی که هم‌اکنون با مشکلاتی در حوزه واردات مواجه است.

به گزارش خبرنگار شهرمردم ، احیای واحدهای تولیدی راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید نقش مهمی در اشتغالزایی و رُشد اقتصادی کشور دارد؛ این در حالیست که نبود زیرساخت‌ها، نداشتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و عدم توانایی در پرداخت تسهیلات در سال‌های گذشته تعطیلی و رکود یا نیمه فعال‌شدن بسیاری واحدهای تولیدی را رقم زده است.

مروری بر آخرین آمار احیای واحدهای راکد

برپایه آمارها، در سال ۱۴۰۰ تعداد یک هزار و ۶۱۲ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، احیا و به چرخه تولید بازگشت.

در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد یک‌هزار و ۷۵۱ واحد راکد و غیرفعال به چرخه تولید و فعالیت بازگشتند و از این تعداد واحدهای راکد مجدد راه‌اندازی شده، یک‌هزار و ۲۹۸ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۵۳ واحد در خارج از این شهرک‌ها بوده‌اند.

این مهم با سرمایه‌گذاری ۲۰۶ هزار و ۲۱۹ میلیارد ریالی به انجام رسید که اشتغال‌زایی برای ۳۴ هزار و ۶۷۳ نفر را به دنبال داشته است.

استان تهران با احیای ۲۱۱ واحد راکد، استان فارس با ۱۵۷ واحد و استان اصفهان با ۱۲۴ واحد، بهترین عملکرد را در سال گذشته در این زمینه داشته‌اند.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون هم یک هزار و ۲۴۰ واحد تولیدی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور راه‌اندازی و برای ۱۷ هزار و ۷۲۷ نفر شغل ایجاد شده است.

مشکلات واحدهای راکد و غیرفعال چیست؟

برپایه این گزارش، بررسی مشکلات واحدهای راکد و غیرفعال نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از مشکلات این واحدها به کمبود نقدینگی برمی‌گردد.

پس از آن، فقدان بازار برای محصولات، تأمین مواد اولیه، اختلاف شرکا، مشکلات زیرساختی، تأمین ماشین‌آلات و مشکلات قضایی، دلایل اصلی تعطیلی واحدهای یاد شده است.

احیای واحدهای تولیدی در استان فارس نیز در طول ۲سال گذشته نقش بسزایی در اشتغالزایی و ایجاد تکاپو برای صنعتی شدن در شهرستان‌های مختلف ایفا کرده و شهرستان کوه‌چنار از جمله شهرستان‌هایی است که توانسته در این مسیر گام‌های اثرگذاری بردارد.

کوهچنار یکی از شهرستان‌های نوپای غربی استان فارس محسوب می‌شود که در فاصله ۱۴۴ کیلومتری غرب شیراز واقع شده؛ شهرستانی که در مسیر صنعتی‌شدن قرار دارد و به گفته مسئولان در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، حدود ۵۰۰ شغل در این شهرستان ایجاد و نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی کم بهره به افراد متقاضی کم‌برخوردار پرداخت شد.

در این میان، احیای واحدهای تولیدی در این شهرستان را می‌توان از مهمترین اتفاقات در طول ۲سال گذشته قلمداد کرد؛ واحدهای تولیدی که با تلاش سرمایه‌گذاران احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

یکی از این واحدهای تولیدی شرکت امین سازه گستران کوهچنار است؛ شرکتی که در زمینه صنایع چوبی و تولید پروفیل و پالت چوبی فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۹۹ تعطیل و غیرفعال بود اما این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۰ با استخدام ۱۲ کارگر و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات با مبلغی بیش از ۵۰ میلیارد تومان به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش شهرمردم ، مشاور بازرگانی خارجی این واحد تولیدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲سال است که این واحد تولیدی احیا شده و با احیای آن اتفاقات خوبی در زمینه اشتغالزایی رقم خورده است.

ملک حسین محمدی میزان تولید این واحد صنعتی را سالانه ۴۲هزار تُن‌ دانست و افزود: این واحد تولیدی در حال حاضر در شهرستان محرومی مانند کوه چنار حدود ۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات این واحد تولیدی را فعالیت در حوزه واردات قلمداد کرد و گفت: این واحد تولیدی برای فعالیت در حوزه واردات چوب و حل مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز به تسهیلاتی حدود ۲میلیون دلار یعنی معادل هزار میلیارد ریال دارد.

این فعال صنعتی ادامه داد: تولیدات این واحد در حوزه صنایع چوب است و مواد اولیه این واحد تولیدی باید از کانادا یا روسیه وارد شود اما در حال حاضر شرایط مطلوبی برای واردات چوب وجود ندارد؛ این در حالیست که سالیانه مبالغ بسیاری هم برای پول بیمه، کارگر و هزینه‌های برق آب و گاز پرداخت می‌شود و این واحد صنعتی برای ادامه فعالیت نیازمند حمایت است.

وی به بیان راهکارهایی برای حل مشکلات واحدهای صنعتی پرداخت و گفت: در همه کشورهای توسعه یافته واحدهای تولیدی با دریافت تسهیلات بانکی فعالیت می‌کنند و برای حل مشکلات تولید باید از نظرات و پیشنهادات صنعتگران بهره گرفته شود؛ بدون شک مشکل تولید به دست صنعتگران قابل حل است، اگر امورات صنعتی به صنعتگران سپرده شود بسیاری از دغدغه‌های آنها در این زمینه حل خواهد شد.

ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی

متولیان اقتصادی استان هم بر این باور هستند که احیای واحدهای تولیدی و حل مشکلات این واحدها در بخش‌های مختلف نیازمند همکاری بیش از پیش دستگاه‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صمت فارس معتقد است که به منظور توسعه فعالیت‌های اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری ضروری است امکانات، تسهیلات و زیر ساخت‌های اساسی برای آنها فراهم شود.

مجید کشاورز فرآیند احیای واحدهای راکد را نیازمند همکاری دستگاه‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی دانست و گفت: به منظور اجرای عملیاتی برنامه‌های اقتصادی ضرورت دارد تا از همه ظرفیت‌های قانونی برای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی راکد استفاده شود.

وی ادامه داد: ضمن آسیب شناسی واحدهای غیر فعال و نیمه فعال و تشکیل کمیته تخصصی ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کارگروه استانی به ریاست استاندار فارس برای رفع موانع و مشکلات هر هفته به صورت مستمر برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود و در تلاش هستیم تا از این طریق بتوانیم مشکلات این واحدها را به حداقل برسانیم.

این در حالیست که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ یعنی از ۱۵ فروردین ماه تا ۲۸شهریورماه توانست مشکلات ۶۱۹ واحد تولیدی فارس را که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند با برگزاری ۲۱ جلسه گره‌گشایی کند.

این کارگروه با گره‌گشایی از مشکلات ۲۸بنگاه اقتصادی در آخرین هفته از دی‌ماه نیز موفق شد تعداد واحدهای تولیدی حمایت شده در استان فارس از ابتدای سال جاری تاکنون را به یک هزار و ۷۸واحد برساند.

true
true
احیای صنعت چوب در کوهچنار فارس؛از گَنج تولید تا رَنج واردات
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true