×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
یک دنیا شور در تخت جمشید ایران/ برگزاری کنسرت و حواشی میراثی

یک دنیا شور در تخت جمشید ایران/ برگزاری کنسرت و حواشی میراثی، تخت جمشید شیراز، این روزها میزبان برپایی کنسرت «علیرضا قربانی» خواننده سنتی کشورمان و علاقمندان به این رویداد است.

به گزارش شهر مردم، این روزها برگزاری کنسرت «علیرضا قربانی» خواننده سنتی کشورمان، در تخت جمشید شیراز به‌عنوان‌ یک رویداد بزرگ ملی، نشاط اجتماعی را به همراه می‌آورد و بی‌تردید تأثیر و نقش بسزایی در معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارد.

نوای دلنشین سازها در گوشه گوشه میراث جهانی تخت‌جمشید طنین انداز شده، ترکیبِ موسیقی، شعر و تصاویری از دیوارنگاره‌های تخت‌جمشید در کنار هم‌نوایی مردمی که دوش تا دوش ستون‌های عظیم این مکان، با عشق و شور، خواننده مورد علاقه خود را همراهی می‌کنند جلوه بی‌نظیری به این رویداد داده است.

همه یکصدا می‌خوانند:«روزگار غریبیست نازنین، آن که بر در می‌کوبد شباهنگام به کشتن چراغ آمده، نور را در پستوی خانه نهان باید کرد» و طنین هم‌نوایی آنها از جای جای این میراث جهانی به گوش می‌رسد.

فضا به شدت احساسی است، یکی اشک می‌ریزد و دیگری هر فراز و فرود ترانه‌ را لحظه به لحظه با خواننده همخوانی می‌کند؛ زن، مرد، پیر و جوان از سراسر ایران برای شرکت در این رویداد باشکوه آمده‌اند، رویدادی که به عنوان نخستین تجربه برگزاری اجرای زنده موسیقی صحنه‌ای در تخت جمشید شناخته شده و توانسته در شب‌های تابستانی شیراز خیل عظیمی از مردم را به این مکان بکشاند.

شکوهمند در تخت‌جمشید: با حواشی میراثی + فیلم

این شب‌ها میراث جهانی تخت‌جمشید میزبان کنسرت علیرضا قربانی است؛ این رویداد از شامگاه یکشنبه ۱۰ تیرماه در حالی آغاز به کار کرد که قرار بود نخستین شب آن شنبه نهم تیرماه برگزار شود.

با وجود برگزاری باشکوه این رویداد در ۲شب نخست اما برپایی این کنسرت در تخت‌جمشید تاکنون چالش‌ها و حواشی بسیاری را نیز به همراه داشته، حاشیه‌هایی که یکی از آنها پس از اعلام خبر برگزاری کنسرت در جوار میراث جهانی و یادمان تاریخی و ارزشمند تخت جمشید ایجاد شد.

در زمان اعلام این خبر برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و دوستداران میراث فرهنگی نگرانی‌ و دغدغه خود را در خصوص احتمال وارد شدن آسیب به این بنا مطرح کردند.

همچنین کارزاری در فضای مجازی با هدف درخواست لغو کنسرت تخت جمشید علیرضا قربانی برای جلوگیری از تخریب تخت جمشید شکل گرفت؛ در این کارزار خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر میراث فرهنگی، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمده: در تیر ماه امسال اجازه برگزاری کنسرتی در نزدیکی تخت جمشید داده شده؛ این تجمع افزون بر تراکم بالای جمعیت (که با توجه به سست بودن بستر زمین ممکن از باعث فرونشست زمین و آسیب جبران‌ناپذیر به این بنای تاریخی مهم بشود)، با ایجاد امواج صوتی بلند می‌تواند موجب لرزش و تخریب این اثر چهار هزار ساله شود؛ لذا ما مردم ایران به عنوان وارثین و محافظین فرهنگ و میراث تاریخی ایران، خواستار لغو کنسرت در اطراف این بنای تاریخی هستیم.

با این حال امیر سبوکی یکی از فعالان میراث فرهنگی و رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: در چند روز گذشته نگرانی درست بسیاری از فعالان و دلسوزان میراث فرهنگی و گردشگری اثرات احتمالی تأثیر منفی صدا بر بنای پارسه بود، علی رغم اینکه هیچ قانون داخلی و حتی قانون خارجی (یونسکو) برای ممنوعیت برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی وجود ندارد اما باز هم برای اطمینان خاطر بیشتر در بررسی میزان صدا در هنگام اجرای کنسرت در نقاط مختلف پارسه تخت جمشید پرداختیم.

به گفته او چند نفر از محققان در عرصه بین‌المللی که بر روی این موضوع کار تحقیقاتی انجام داده‌اند میزان صدای تخریب احتمالی را ۹۰ دسیبل به بالا و به شرط تکرار مداوم و برخی دیگر از جمله دکتر عادل بینال بر اساس تحقیقی جامع در ترکیه ۱۲۰ دسیبل به بالا دانسته‌اند، که باید یادآوری کرد که سال‌هاست برنامه نور و صدا در خود تخت جمشید در حال برگزاری است و همچنین سالانه ده‌ها برنامه ده‌ها هزار نفره در میدان نقش جهان برگزار می‌شود که حتماً باید آنان را بررسی بیشتری کرد.

این نگرانی‌ها واکنش علیرضا قربانی خواننده این کنسرت را برانگیخت؛ او در شبکه‌های اجتماعی به این مسأله واکنش نشان داد و گفت: تیم برگزاری کنسرت از کارشناسان میراث خبره‌ای مشورت گرفته و تمام تلاش خود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بنا را کرده‌اند و تمام تلاشمان بر این بوده نزدیکی با خود سایت و بنا نداشته باشیم و تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی قرار دارد.

در پی آن علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید هم اعلام کرد این کنسرت در فاصله ۵۰ متری در زیر سطح ارتفاع ۱۷ متری تختگاه انجام می‌شود و صوت کنسرت با طی فاصله از منبع، انرژی خود را در مقصد از دست می‌دهد و برای این بنای ارزشمند مخرب نخواهد بود.

بدین ترتیب مقرر شد که به منظور پیشگیری از آثار احتمالی صوت بر این مجموعه باستانی، کنسرت بیرون از تختگاه اصلی تخت جمشید برگزار شود.

اما تخریب تخت‌جمشید تنها حاشیه برگزاری این رویداد نبود، این رویداد بزرگ و باشکوه در حالی در میراث جهانی تخت‌جمشید در حال برگزاری است که شب نخست آن بدون حضور رسانه‌های رسمی برگزار شد و در شب دوم نیز تنها عکاسان خبری مجوز ورود به این رویداد را کسب کردند.

اگرچه قرار است این رویداد در شب دیگری هم به خبرنگاران اختصاص داده شود اما در شب‌های نخست برگزاری این رویداد جای خالی خبرنگاران به شدت احساس می‌شد؛ این در حالیست که رسانه رکن اصلی هر رویداد فرهنگی هنری است و از آنجا که در چنین رویدادهای بزرگی امکان رفت و آمد و فعالیت برای افراد غیر رسانه‌ای مجاز نیست، فراهم شدن شرایط حضور اصحاب رسانه ضروری است و کمک شایانی به انعکاس هر چه بهتر این رویدادها خواهد کرد.

با این حال برگزاری این کنسرت اتفاقات بسیار خوبی را نیز برای شهر شیراز و استان فارس رقم زده؛ افزون بر ایجاد فضای شور و نشاط در جامعه، استقبال باشکوه و حضور مردم از گوشه گوشه کشور در این رویداد نیز نقطه عطفی برای جذب گردشگران و علاقمندان از مناطق مختلف به استان فارس محسوب می‌شود.

در حقیقت برپایی این رویدادها می‌تواند منجر به رونق گردشگری شود و فضای جامعه را از یاس و ناامیدی برهاند؛ این شب‌ها برای بسیاری از علاقمندان به موسیقی و شیفتگان تخت‌جمشید شب‌های ارزشمندی است؛ شب‌هایی که تکرار شدنی نیست و سالها در ذهن و یاد مردم باقی خواهد ماند.

به نقل از ایرنا، دوشنبه شب نیز این کنسرت برگزار شد و علیرضا قربانی در این شب نیز توانست جمعیت ۲ هزار و ۷۰۰ نفری مخاطبانش را با خود همراه کند؛ او به همراه ارکستر خود قرار است تا روز پنجشنبه هفته جاری در مجموعه جهانی تخت جمشید اجرا داشته باشد.

true
true
یک دنیا شور در تخت جمشید ایران/ برگزاری کنسرت و حواشی میراثی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true