true
آمارهای رسمی حاکی از آن است که تولیدات ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش داشته و آثار زیان بار مدیریت دولتی در این شرکت، همچنان بعنوان مشکل و معضل اصلی به چشم میخورد.
به گزارش شهر مردم: سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که دلیل مخالفت با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی سهامدار چیست؟
گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که تولید ایران خودرو در 7 ماهه نخست سال جاری، 9 درصد عقب ماندگی دارد.
این گزارش نشان میدهد که میزان تولید ایران خودرو از 299 هزار دستگاه در هفت ماه نخست سال 1402 به 290 هزار دستگاه در هفت ماه نخست سال جاری رسیده است.
بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ساختار و مدیریت دولتی و به دوش کشیدن زیان انباشته 245 همتی از مهمترین معضلات خودروسازان دولتی است و زیان انباشته 120 همتی در ایران خودرو بخش کوچکی از آثار زیان بار مدیریت دولتی حاکم بر این شرکت است.
خصوصیسازی در ایران خودرو به صورت کاملا نمایشی اجرا شده و علی رغم واگذاری عمده سهام به بخش خصوصی مدیریت عملا در چنبره دولت است و این موضوع تنها به تامین منافع عدهای خاص و زیان هنگفت 100 میلیارد تومانی در روز از مال مردم منجر شده است.
بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیر تلفیقی بوده و فقط به سه شرکت مادر ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو مربوط میشود و شرکتهای زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، نشان میدهد زیان انباشته همچنان ادامه دارد و هر ماه رکوردهای جدیدی را ثبت میکند؛ به شکلی که مجموع زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر ماه به ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان رسیده است.
بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس که در تاریخ 20 شهریور 1403 منتشر شده است نشان میدهد که بیش از 50 درصد از سهام شرکت ایران خودرو در اختیار دولت، شرکتهای عمومی غیردولتی، شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو و بانکهاست و عملا تمامی این سهام توسط دولت کنترل میشود؛ از این رو با وجود واگذاری سهام دولت، عملا کنترل مدیریتی و انتخاب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره به جز یک صندلی در اختیار دولت است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس اذعان دارد که ” ساختار سهامداری شرکتهای ایران خودرو و سایپا به شکلی است که به رغم واگذاری عمده سهام دولت، عملا مدیریت بنگاه به صورت کامل در اختیار دولت قرار دارد، درنتیجه، دولت یا هر نهادی که از امکان چانه زنی با دولت و یا بخش های مرتبط با صنعت خودرو بهره مند است، موفق به اعمال نظر و دخالت بی واسطه و بدون درنگ در این شرکتها خواهد شد.”
با این اوصاف، واگذاری صحیح و اصولی مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی دارای اهلیت و سهامدار تنها راه رهایی از این کلاف سردرگم است موضوعی که رهبر انقلاب نیز در بهمن 1402 بر آن تاکید داشتند.
سوالی که مطرح میشود این است که علی رغم تاکید دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم مبنی بر واگذاری شرکتهای زیانده و در حالی که ایران خودرو زیانده ترین شرکت در اختیار دولت میباشد، علت تعلل و مانع تراشی وزارت صمت در واگذاری مدیریت این شرکت به بخش خصوصی سهامدار چیست؟
true
true
https://shahrmardomdaily.ir/?p=63540
true
true





