×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
آمارها و اخبار جدید از کشته‌ها و زخمی‌های حادثه تروریستی مسکو/ حمله مرگبار تالار کروکوس به سود کیست؟ 

آمارها و اخبار جدید از کشته‌ها و زخمی‌های حادثه تروریستی مسکو/ حمله مرگبار تالار کروکوس به سود کیست؟ منابع خبری از کشته و زخمی شدن دهها نفر در حمله تروریستی مسلحانه به یک مرکز تجاری در حومه مسکو خبر داده‌اند و این سئوال مطرح است که حمله به تالار کروکوس در حومه مسکو به سود چه طرف‌هایی است؟

 

به گزارش شهر مردم به نقل از  تجارت ۱۰۰، رسانه‌های روس از تیراندازی در مجتمع تجاری در حومه مسکو خبر داده‌اند، فاجعه‌ای دلخراش که در طی سال‌های اخیر روس‌ها هرگز مانند آن را به یاد نمی‌آورند، اینکه چنین فاجعه امنیتی و انسانی در این کشور رخ داده باشد. حادثه‌ای تروریستی که نه تنها مردم روسیه بلکه افکار عمومی بسیاری از مردم جهان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و براساس اعلام رسانه‌های این کشور  به دنبال وقوع آن کمیته اضطراری برای تحقیق درباره آن  تشکیل شده است.

در این راستا، رسانه‌های روس  از کشته شدن ۴۰ نفر و زخمی شدن ۱۰۰ تفر در جریان این حادثه تروریستی خبر داده اند که در جریان آن به سالن کنسرت و مرکز تجاری در نزدیکی مسکو مورد حمله قرار گرفته است.

این در حالی بوده که کمیته تحقیق روسیه اعلام کرد: آمار کشته‌های حمله روز جمعه به یک سالن کنسرت در حومه مسکو به دست کم ۱۳۳ نفر رسیده است.

جزئیاتی از وقوع حادثه

طبق گزارش اسپوتنیک، افراد مسلح با لباس شبه‌نظامی به طبقه همکف تالار شهر کروکوس در حومه مسکو حمله و با سلاحهای خودکار خود شروع به تیراندازی کردند، آنها در ادامه نارنجک یا بمب آتش‌زا پرتاب کردند که سبب آتش‌سوزی شد.

این در حالی بوده که سرویس امنیت فدرال روسیه گزارش داد، افرادی که حمله تروریستی در حومه مسکو را مرتکب شدند، با اوکراین تماس داشتند و سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت: اوکراین به مرکز گسترش تروریسم در اروپا تبدیل شده است.

نوک پیکان حدسیات  به سمت اوکراین

همچنین در ساعت‌های اولیه این حادثه تروریستی گمانه‌زنی‌های دیگری در ارتباط با مسببان این اقدام در میان کارشناسان و محافل سیاسی در حال شکل‌گیری بود. روس‌ها نوک پیکان حدسیات خود را به سمت اوکراین و سازمات اطلاعات این کشور نشانه رفته بودند و از سوی دیگر کی‌یف طراحی و اجرای این اقدام تروریستی را برعهده دستگاه اطلاعاتی مسکو می‌دانست.

واکنش سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا چه بود؟

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ساعات اولیه پس از این حمله و زمانی که هنوز تالار کروکوس در شعله‌های آتش می‌سوخت هرگونه دخالت اوکراین در حادثه تروریستی مسکو را رد کرد. اما در این بین داعش دورترین گزینه‌ای بود که می‌شد عامل حمله به کنسرت شبانه مسکو خوانده شود.

اما بررسی این موضوع که حمله فوق در این شرایط زمانی، منافع کدامیک از طرفین درگیری را تامین می‌کند می‌تواند در مشخص شدن عاملان اصلی این حادثه تروریستی کمک کننده باشد.

کاخ سفید هم در واکنش به این حادثه اعلام کرد که تصاویر تیراندازی در مسکو هولناک است و ما با قربانیان ابراز همبستگی می‌کنیم.

 

داعش یک مظنون مهم

این در حالی است که باتوجه به بیانه گروه داعش مبنی‌بر قبول مسئولیت حمله تروریستی در مسکو پایتخت روسیه در حال حاضر  این گروه تروریستی به‌عنوان مهم ترین مظنون این حادثه شناخته می‌شود.

گروه تروریستی داعش درست زمانی که حجم اتهامات افکار جهانی به سوی اوکراین و دستگاه اطلاعاتی این کشور معطوف شده بود در بیانه‌ای که کمتر از سه ساعت پس از حادثه تروریستی در کانال‌های منتسب به این گروه منتشر شد مسئولیت حمله تالار کروکوس مسکو را در پیامی کوتاه برعهده گرفتند.

این در حالی است که با رجوع به سابقه عملیات‌های تروریستی این گروه در نقاط مختلف از جمله ایران و برخی کشورهای منطقه این سرعت در قبول مسئولیت بدون ارائه هدف و دلایل اقدام تروریستی امری کم سابقه است.

آمارها و اخبار جدید از کشته‌ها و زخمی‌های حادثه تروریستی مسکو/ حمله مرگبار تالار کروکوس به سود کیست؟ منابع خبری از کشته و زخمی شدن دهها نفر در حمله تروریستی مسلحانه به یک مرکز تجاری در حومه مسکو خبر داده‌اند و این سئوال مطرح است که حمله به تالار کروکوس در حومه مسکو به سود چه طرف‌هایی است؟

از سوی دیگر باید گفت؛ هرچند می‌توان این اقدام را عکس‌العملی کورکورانه در مقابل اثرگذاری روسیه درشکست داعش در سوریه و عراق دانست. همچنین بازگشت بسیاری از اعضای هسته‌های اصلی گروهک تروریستی داعش که از منطقه قفقاز‌شمالی به این گروه پیوسته بودند می‌تواند توجیه کننده عملیات شب گذشته باشد.

در این میان اما سوال بزرگی در مقابل این نظریه به وجود می‌آید اینست که چرا در اوج عملیات‌های ارتش روسیه در منطقه شامات اقدامات تروریستی از سوی این گروه در گستره سرزمینی روسیه شاهد نبودیم و در حال حاضر که داعش در عراق و سوریه تقریبا از بین رفته است و این نوع از اقدامات به لحاظ راهبردی سودی برای باقیمانده اندک این گروهک ندارد شاهد حمله‌ای در این حجم باشیم؟

تلاش تروریست‌ها برای رفتن به اوکراین

براساس اعلام خبرگزاری «تاس»، دفتر روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد که جنایتکاران پس از ارتکاب حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس (Crocus City Hall) در حومه شهر  مسکو، قصد داشتند از مرز روسیه با اوکراین عبور کنند؛ آنها از طرف اوکراین تماس‌هایی در این رابطه داشتند.

در این رابطه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز ابراز عقیده کرد که اوکراین به مدت ۱۰ سال است که با دست کشورهای غربی به مرکز گسترش تروریسم در کل قاره اروپا تبدیل شده است.

او این واقعیت را مورد توجه قرار داد که تروریست‌ها پس از جنایت خویش قصد داشتند خود را به اوکراین رسانده و در آنجا پنهان شوند. زاخارووا افزود:  «همان کشوری که به دست رژیم های لیبرال غربی ده سال است که به مرکز گسترش تروریسم در اروپا تبدیل شد و در جنون افراطی حتی از کوزوو هم پیشی گرفته است.»

۱۱ نفر بازداشت شدند

در این رابطه ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه در  اولین واکنش به حمله تروریستی خونبار در شهر مسکو، با اعلام یک روز عزای عمومی، تاکید کرد که عاملان این حمله مجازات خواهند شد.

پوتین  در نطقی در واکنش به حمله تروریستی در مسکو با اعلام روز ۲۴ مارس (یکشنبه ۵ فروردین) به عنوان روز عزای ملی، گفت: فدراسیون روسیه همه کسانی را که حمله تروریستی را تدارک دیدند شناسایی و مجازات خواهد کرد.

پوتین گفت: فقط قصاص در انتظار تروریست ها است؛ آنها آینده ای ندارند.

رئیس جمهوری روسیه به همه کسانی که عزیزانشان در حمله تروریستی جان باختند تسلیت گفت و تاکید کرد: نکته اصلی این است که از ارتکاب جنایات جدیدتوسط کسانی که پشت قتل عام کروکوس هستند، جلوگیری شود.

وی گفت که اقدامات فوق‌العاده مقابله با تروریسم در مسکو و سایر مناطق اتخاذ شده است.

رئیس جمهوری روسیه در ارتباط با چگونگی دستگیری عاملان کشتار در منطقه کروکوس مسکو، گفت که هر چهار عامل مستقیم حمله تروریستی بازداشت شدند؛ آنها سعی کردند به سمت اوکراین فرار کنند.

پوتین افزود: در طرف اوکراینی، طبق داده‌های اولیه، “کوریدوری” برای عبور تروریست ها از مرز آماده شده بود.

وی با اشاره به این که وظیفه مشترک روس ها در حال حاضر این است که در کنار هم باشند، خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی تواند وحدت شهروندان روسیه را متزلزل کند.

پوتین تصریح کرد: روسیه همیشه در سخت ترین آزمایش‌ها حتی قوی تر شده است و اکنون نیز چنین خواهد بود. هیچ کس نمی‌تواند بذرهای سمی اختلاف، وحشت و اختلاف را در روسیه بکارد.

کاخ کرملین نیز در این زمینه  از دستگیری ۱۱ نفر از جمله چهار تروریستی که مستقیم در حمله تروریستی به مجتمع کروکوس دخالت داشتند، خبر داد.

انتشار جزییات بیشتر

به نقل از الجزیره، کمیته تحقیقات روسیه درباره حمله تروریستی به سالن موسیقی «کروکاس» در مسکو اعلام کرد که چهار مظنون این حمله در استان «بریانسک» در مرز اوکراین بازداشت شده‌اند.

سرویس امنیت فدرال روسیه هم تأکید کرد که مظنونان حمله تروریستی مسکو برنامه‌ریزی کرده بودند که از مرز روسیه عبور کنند و آنها با همدستان خود در در داخل خاک اوکراین در ارتباط بودند.

کرملین نیز با اعلام بازداشت ۱۱ مظنون از جمله چهار تروریستی که به صورت مستقیم در حمله تروریستی مسکو نقش داشتند، افزود سرویس امنیت فدرال روسیه برای شناسایی طرف‌هایی که با تروریست‌ها برای انجام این حمله همکاری و همدستی کرده‌اند، تلاش خواهد کرد.

منابع روس پیشتر اعلام کرده بودند: یک خودروی «رنو سیمبل» که مظنونان با آن متواری شده بودند، در منطقه بریانسک شناسایی و پس از تیراندازی پلیس به لاستیک آن متوقف شد. این خودرو در ۳۷۶ کیلومتری بزرگراه کیف در نزدیکی روستای خاتسون، منطقه کاراچفسکی – در ۱۰۰ کیلومتری مرز با اوکراین متوقف شد.

به نقل از مهر، این منایع افزودند: یک نفر بلافاصله بعد از متوقف شدن خودرو بازداشت شده است، اما بقیه سرنشینان رنو به جنگل فرار کردند و ساعتی بعد، نفرات بعدی هم بازداشت شدند.

کمک رسانی به قربانیان

علاوه بر این خبرگزاری «تاس» نیز خبر داد که دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین صبح امروز اعلام کرده بود، رئیس سرویس امنیت فدرال (FSB) روسیه- الکساندر بورتنیکوف، وزیر امور داخلی- ولادیمیر کولوکولتسف، فرمانده گارد روسیه- ویکتور زولوتوف و رئیس کمیته تحقیقات این کشور- الکساندر باستریکین در خصوص روند پیشرفت تحقیقات در مورد حمله تروریستی در مجتمع تالار شهر کروکوس (Crocus City Hall) در حومه شهر مسکو به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گزارش دادند.

پوتین همچنین با تاتیانا گولیکووا، معاون نخست‌وزیر، میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت و آندری واروبیوف، فرماندار منطقه مسکو، در خصوص روند کمک رسانی به قربانیان و وضعیت مجروحان این حمله تروریستی دیدار و گفتگو کرد.

تیراندازی افراد ناشناس در تالار کروکوس “سیتی هال” در شامگاه روز جمعه رخ داد. سالن کنسرت قرار بود میزبان اجرای زنده گروه موسیقی “پیک‌نیک” باشد. علاوه بر این، مهاجمان سالن را به آتش کشیدند که تقریباً ۱۳ هزار متر مربع در آتش سوخت. نیروهای امداد در طول شب درصدد مهار آتش سوزی بودند.

کمیته تحقیقات روسیه صبح امروز گزارش داد که تعداد کشته شدگان در  این اقدام تروریستی به بیش از ۶۰ نفر  افزایش یافته است. در بیانیه منتشره آمده است: اجساد کشته شدگان در حال بررسی است. تاکنون مشخص شده که بیش از ۶۰ نفر در نتیجه این حمله تروریستی کشته شده‌اند. متأسفانه ممکن است تعداد قربانیان افزایش یابد.»

طبق این اطلاعات، بیش از ۱۰۰ نفر هم در این حمله مجروح شدند. به گفته میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، در نتیجه این اقدام تروریستی در مجموع ۱۱۵ نفر در بیمارستان بستری شدند که وضعیت بیش از  ۶۰ آنها وخیم گزارش شده است. در میان قربانیان پنج کودک وجود دارند که حال یکی از آنها وخیم است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، گفت که در پایتخت، بعد از اتفاق شب گذشته، تمامی رویدادهای ورزشی، فرهنگی و سایر رویدادهای عمومی تا آخر روز یکشنبه لغو شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به تالار شهر کروکوس در حومه شهر مسکو را بر عهده گرفت. البته این اطلاعات ممکن است نامعتبر باشد.

 

ایران در این واقعه خود را کنار ملت و دولت روسیه می‌بیند

در پی حادثه تروریستی در تالاری در شهر مسکو، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه این حادثه را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفته این گونه اقدامات را محکوم کرد.

متن پیام سفیر ایران در مسکو به‌شرح زیر است:

متأسفانه باخبر شدیم که در اقدامی تروریستی در شهر مسکو، جمعی از شهروندان فدراسیون روسیه کشته و زخمی شده‌اند.

اینجانب ضمن محکوم کردن اقدامات وحشیانه‌ای از این دست، برای جان‌باختگان آرامش و برای بازماندگان ایشان صبر آرزو می‌نمایم.

جمهوری اسلامی ایران در این واقعه خود را در کنار ملت و دولت روسیه ‌دیده و با ایشان همدردی می‌کند.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز باراشاره به حادثه تروریستی در مسکو گفت که مبارزه مؤثر با ‎تروریسم، نیازمند اقدام جدی جامعه بین‌المللی است

وزیر امور خارجه:  اقدام تروریستی اخیر در شهر مسکو را قویاً محکوم کرده، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان،  به همکارم سرگئی لاوروف، دولت و ملت روسیه این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم.

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله تروریستی خونین و وحشیانه به یک مرکز تجاری در مسکو را که به کشته و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان روسیه منجر شد، شدیداً محکوم کرد.

کنعانی ضمن ابراز تسلیت به دولت و ملت روسیه به‌ویژه خانواده‌های قربانیان گفت، جمهوری اسلامی ایران در این حادثه تلخ خود را دکنار روسیه می‌بیند.

سوریه حمله تروریستی را محکوم کرد

وزارت خارجه سوریه: حمله تروریستی وحشیانه در نزدیکی مسکو را محکوم و بر ضرورت تشریک مساعی تمام کشورهای جهان برای مقابله با این جنایات و بازخواست عاملان و گروه‌ها و کشورهایی که در پس آن قرار دارند، تأکید می‌کنیم.

واکنش ابومازن، ازبکستان و ترکیه به حادثه تروریستی

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن حمله تروریستی در حومه مسکو به پوتین و مردم روسیه تسلیت گفت.

وزارت امور خارجه ازبکستان نیز حمله تروریستی در کروکوس را به‌شدت محکوم کرد.

زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: وزیر خارجه ترکیه با لاوروف تماس گرفت و از طرف اردوغان به مردم روسیه تسلیت گفت.

 

مدودف: تروریستها فقط زبان انتقام را می‌فهمند

دیمیتری مدودف نخست وزیر و رئیس جمهور اسبق روسیه: تروریستها هیچ زبانی جز انتقام نمی‌فهمند، اگر زور را با زور پاسخ ندهیم، هیچ محاکمه یا تحقیقاتی سودی نخواهد داشت.

انتقاد روسیه از دفتر دبیرکل سازمان ملل

وزارت خارجه روسیه از دفتر دبیرکل سازمان ملل به‌دلیل واکنش ضعیف به حادثه تروریستی در حومه مسکو انتقاد کرد.

واکنش اوکراین به حادثه تروریستی در حومه مسکو

ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور هیچ ارتباطی با حمله در مسکو ندارد.

ریزش سقف محل حادثه تروریستی در حومه مسکو

رسانه‌های روس اعلام کردند که سقف سالنی در حومه مسکو که هدف حمله تروریستی قرار گرفت، شروع به ریزش کرده است.

مصر حمله تروریستی به حومه مسکو را محکوم کرد

وزارت خارجه مصر، حمله تروریستی به سالن کروکوس در حومه مسکو را محکوم و با مردم و دولت روسیه ابراز همبستگی کرد.

واکنش پاکستان به حمله تروریستی در حومه مسکو

وزارت خارجه پاکستان حمله تروریستی هولناک به سالن کروکوس مسکو را محکوم و با خانواده‌های قربانیان  ابراز همبستگی کرد.

افزایش آمار تلفات حمله تروریستی در مسکو به ۴۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی

رسانه‌های روس از افزایش آمار تلفات حمله تروریستی به مجتمع تجاری در حومه مسکو به ۴۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی خبر دادند.

واکنش بلاروس به حادثه تروریستی در مسکو

وزارت خارجه بلاروس در واکنش به حمله تروریستی به مرکز تجاری در حومه مسکو اعلام کرد که نمی‌توان این اقدام تروریستی وحشیانه را توجیه کرد.

نیروهای ویژه روس در تعقیب چهار فرد مهاجم به مرکز  تجاری مسکو

رسانه‌های روس اعلام کردند که نیروهای ویژه روسیه موفق به ورود به مرکز تجاری در نزدیکی مسکو شده و در حال تعقیب چهار فرد مهاجم مسلح هستند.

شهردار مسکو: تمام تجمعات لغو شد

شهردار مسکو گفت: تمام تجمعات در تعطیلات آخر هفته پس از حوادث اخیر لغو شده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اظهار داشت: جامعه بین‌المللی باید حوادث فاجعه‌بار در مسکو را محکوم کند.

داعش مسئولیت را بر عهده گرفت

گروهک تروریستی داعش با انتشار پیامی در کانال «ناشر نیوز» به عنوان رسانه رسمی این گروهک، مسئولیت حمله مرگبار در روسیه را بر عهده گرفت.

به نقل از تسنیم، در اطلاعیه داعش آمده است: «نیروهای دولت اسلامی یک تجمع بزرگ مسیحیان در شهر کراسنوگورسک در حومه مسکو پایتخت روسیه را مورد هدف قرار دادند و صدها  نفر را کشته و زخمی کردند و پیش از آن که به سلامت به پایگاههایشان بازگردند، خسارت شدیدی به آن مکان وارد کردند».

ادعای داعش در خصوص بازگشت امن تروریست‌ها به پایگاههایشان در حالی است که طبق تصاویر منتشر شده، حداقل یکی از ۴ تروریست، به بازداشت نیروهای امنیتی روسیه در آمده است.

true
true
آمارها و اخبار جدید از کشته‌ها و زخمی‌های حادثه تروریستی مسکو/ حمله مرگبار تالار کروکوس به سود کیست؟ 
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true