×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
 یک شات زهر‌ماری به قیمت یک عمر زندگی

یک شات زهر‌ماری به قیمت یک عمر زندگی، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، هنوز آب از سرشان نگذشته، اما خودشان هم می دانند اگر جلوی آن را نگیرند، فردایشان بدتر از امروز است. به جایی رسیدند که دیگر شاتهای الکلی، بیش از خوشی لحظه‌ای، برایشان به زجری دائمی بدل شده، دیگر زندگی برایشان عادی نیست. اینجا انجمن الکلی های گمنام است، انجمنی که اعضایش گمنام تر است، اینجا همه دردشان یکی است، اما هر کدام داستان خود را دارند، یکی راجع به از دست رفتن مال و اموالش می گفت، دیگری از ترک همسر و فرزندش و آن یکی از گوشه نشینی، افسردگی و دست آخر کارتن خوابی و…؛ اینجا آخر خط است. عبدا…، هماهنگ کننده این انجمن، در گفت وگو با شهر مردم، با اشاره به تاریخچه این انجمن، گفت: انجمن ما در ایران، از سال ۱۳۶۹ در قرچک تهران فعالیت خود را آغاز کرد، اما بعد از چند ماه، به دلیل حساسیت‌های موجود در خصوص بحث الکلیسم، این محل تعطیل شد.

وی، اظهار داشت: اما پس از آن، از ۱۷ سال قبل، جلسات دوباره شروع شد و در شیراز هم بیش از یک سال قبل، اولین جلسه در شهرک گلستان و دومین جلسه در کوی زهرا برگزار شد و پس از آن، با راه‌اندازی خانه امید و سلامت در خیابان کارگر، تا به امروز، هر هفته کلاس های ما در اینجا برگزار می شود.

این نجات یافته از اعتیاد به الکل، اظهار داشت: ما جلسات خود را با یک یا دو عضو، شروع کردیم و امروز تعداد اعضای ما، به ۶۰ نفر می‌رسد، اما با توجه به نامناسب بودن زمان جلسه که از شنبه تا پنج شنبه، ساعت ۱۲ ظهر است و همه سر کار هستند، تعداد کمی حضور می‌یابند که در صورت تغییر زمان به بعد از ظهر، قطعا تعداد بیشتری حضور خواهند یافت.

وی، اظهار داشت: من خودم ۱۰ سال درگیر بودم، از سیگار و دخانیات آغاز شد تا انواع و اقسام مواد مخدر و بعد از آن، انواع  مشروبات الکلی و بدترین دوران را گذراندم، امروز ۲۱ سال و ده ماه و دوازده روز است که پاک هستم و در شیراز، هزار نفر داریم که پاک شدیم.

عبدا…، گفت: اعتیاد باعث می شود تا زندگی از حالت عادی خارج شود، در این بین، فرد معتاد وقتی الکل گیر نمی‌آید، سراغ مواد مخدر می‌رود، وقتی یک نوع از مواد مخدر نباشد، سراغ نوع دیگر یا حتی مواد مخدر صنعتی می‌رود.

امروز انجمن ما، درگیر بیماری الکلیسم است و فعالیت ما، به گونه‌ای است که فرد، دیگر هیچ مصرفی ندارد، اما اگر جلسه نیاید احتمال دارد، لغزش کند.

وی، با اشاره به اینکه ورود به این انجمن، شرایط خاص و ویژه‌ای نمی‌خواهد، گفت: برای عضویت در این انجمن، ما شرایط خاص نداریم و هر کس با هر گرایش مذهبی، سیاسی، طبقاتی، طبقه اجتماعی و جنسیتی، می‌تواند در کلاس‌های انجمن، شرکت کند.

عبدا…، در خصوص روش فعالیت این انجمن، گفت: در این جلسات، موارد و مشکلات از جانب افراد از طریق یک تجربه روحانی، مطرح می‌شود و طی یک فرآیند تجربی، همدلی و هم افزایی، مشکلات برطرف می‌شود.

بهزاد، یکی دیگر از اعضای این انجمن نیز گفت: اولین مورد همدلی یک الکلیسم، زمانی آغاز می‌شود که تنها و سرخورده است که این باعث افسردگی می‌شود، اما وقتی با همدردان خود باشند، احساس همدلی می‌کنند.

وی، در خصوص اینکه به چه کسانی الکلی می گویند، اظهار داشت: ما سه نوع الکلی داریم، یکی متعادل که در طول چند روز و حتی چند هفته، در برخی مراسم و جشن ها، الکل مصرف می کند و کاری نمی کند که به ضرر دیگران باشد، مورد دوم، الکلی قهار است که هر روز چند وعده می خورد و مست و خمار می شود و گاه می بینید، بر اساس یک اتفاق بد، آن را کنار می گذارد.

بهزاد، گفت: اما بدترین الکلیسم، کسی است که هر دو را طی کرده و از خط قرمزها گذشته، این فرد، هر چقدر مصرف می کند، سیر نمی شود، این فرد، تنها راه نجاتش انجمن است، ما اعضایی داریم که ده بار بیمارستان رفتند، حتی خون خود را عوض کردند، اما ده روز بعد، باز هم به گذشته باز گذشتند و کاری که ما با آنها انجام می دهیم، این است که اینها لذت خوردن را از دست می دهند.

یکی دیگر از اعضای این انجمن هم گفت: البته ما در کار پزشکی، دخالت نمی کنیم و تنها از طریق تجارب روحانی و تعریف داستان زندگی خودمان، کاری می کنیم که طرف مقابل می فهمد، ما همه درد کشیده ایم و حرفهای ما، جنبه نصیحت و ارشاد نیست و دردش را می فهمیم.

مریم، یک عضو دیگر این انجمن هم گفت: یکی دیگر از مشکلات امروز، پایین آمدن سن اعتیاد به الکل و مواد مخدر است و البته در میان دختران بیشتر شده است، البته در این راستا، خانواده ها به ویژه در برخی جشن های خانوادگی، باید مراقب باشند، چرا که کودکان از آنها الگو می گیرند.

وی، ادامه داد: بهترین توصیه ما به کسانی که درگیر الکل شدند، این است که وارد جلسات ما شوند و جامعه هم باید یاد بگیرد با یک بیمار، چگونه برخورد کند، اما حتما باید در جلسات ما، حضور یابند.

*تشکیل جلسات انجمن به همت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز

نایب رییس مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز هم در نشست هفتگی این انجمن، گفت: جلسات این انجمن و برخی دیگر از این نمونه، برای اولین مرتبه به همت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز، برگزار گردید.

عبدالمحمد طاهری، افزود: کسانی که در چنین محافلی، شرکت می کنند و در راستای بهبود خود، گام مثبت برمی دارند، در واقع، انسان های با شهامت، با سخاوت و صادقی هستند که دست یابی به این خصایص ارزشمند را سرلوحه کار خود، قرار داده اند.

گفتنی است، جلسه انجمن الکلسیم ها یا همان الکلی های گمنام و گروه های وابسته آلانان و آلاتین، با حضور پنجاه نفر آقا و خانم از شهرهای رشت، گناوه و داراب، به میزبانی انجمن الکلی های گمنام شیراز، در خانه سلامت، امید و زندگی خیابان کارگر(گلکوب)، برگزار گردید،

در این نشست، دو نفر از آقایان و یک نفر از خانم های عضو این انجمن که سالها در اصطلاح این انجمن، پاک شده‌اند، پیرامون تجربیات تلخ خود، تا پیش پاکی و آسیب هایی که به زندگی آنها وارد شده، سخن گفتند و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند.

true
true
 یک شات زهر‌ماری به قیمت یک عمر زندگی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true