شهردار شیراز خبر داد: اشتغال بیش از یکصد هزار نفر در ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه شهرداری شیراز، به گزارش جلالالدین عرفانی – خبرنگار شهر مردم، در پنجاهوپنجمین گام از جهش عمرانی شهرداری شیراز، دستگاه حفار TBM خط ۳ مترو وارد ایستگاه شهید بهشتی شد؛ طرحی بزرگ که با اعتبار یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا شد.
نماینده ولیفقیه در استان فارس و امامجمعه شیراز در مراسم ورود دستگاه TBM خط ۳ مترو به ایستگاه شهید بهشتی در بلوار دکتر حسابی گفت: ما از گذشته بیتی از شعر را در کتب درسی خود زمزمه میکردیم که میفرمود: «باغبان که گل بهسوی بَرزَن آورد، شیراز را دوباره به یاد من آورد.» امروز نیز این اقدام ارزشمندِ مجموعه شهرداری، با مدیریت شهردار و همراهی رئیس و اعضای شورا، چون گل به برزن شیراز آوردن است و خدا را شکر که آبادانی و رفاه شهروندان با اخلاص تقدیم شهر میشود.
حجتالاسلام والمسلمین لطفالله دژکام افزود: رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری چند لحظه قبل اعلام کردند که با وجود کاملنشدن همه خطوط مترو، روزانه ۱۲۰ هزار نفر از مترو شیراز استفاده میکنند. امیدواریم روزی برسد که دیگر کسی برای تردد در شهر نیازمند خودروهای تکسرنشین نباشد و همه از خطوط امن و پرسرعت مترو بهرهمند شوند. البته باور داریم که همه راهها باید به حرم مطهر منتهی شود.

وی ادامه داد: یادمان نرود آزادی، عزت، سربلندی و همه چیز از حرم شروع میشود. در گذشته خودروها از جلو حرم عبور میکردند اما امروز مسیر دیده نمیشود، در حالیکه هنوز هم بسیاری دوست دارند از جلو حرم بگذرند؛ حتی عروس و دامادها در روز نخست زندگی مشترکشان تمایل دارند مسیرشان از مقابل حرم باشد. بنابراین باید حملونقل عمومی بهگونهای طراحی شود که هم بافت تاریخی و مذهبی حفظ شود و هم زیباییهای شهر نمایان شود.
امامجمعه شیراز گفت: بدون تعصب، امروز شیراز از نظر زیبایی از بسیاری شهرهای جهان جلوتر است و بهدلیل تاریخ فرهنگی و ادبی، در آداب شهرنشینی نیز پیشتاز است. بسیاری نقاط کشور از این منظر مدیون شیراز هستند و باید همان جایگاه فرهنگی و ادبی دیرینه خود را حفظ کند.
دژکام افزود: تلاشهای شهرداری در این سالها قابل تقدیر است. این دوره از شورا و شهرداری با اقدامات چشمگیر عمرانی و رفاهی، بهراستی نمونه است و امید داریم شیراز همچنان در جهان بدرخشد.
اشتغالزایی برای یکصد هزار نفر در پروژههای شهرداری شیراز
شهردار شیراز در این مراسم ضمن گرامیداشت ایام اخیر از جمله روز حافظ، با اشاره به نمایشگاه شیراز اکسپو ۲۰۲۵ و برنامه تلویزیونی «ایرانجان، فارسایران» گفت: در خصوص احداث خط ۳ مترو، متقاضیان متعددی داشتیم که یکی از آنها شرکت شمس عمران بود. من شرط خرید دستگاه TBM را برای آغاز کار گذاشتم که باید مالکیت دستگاه با خود شرکت باشد. آنان دستگاه را با هشت میلیون یورو اعتبار از قزوین خریدند. در بازدیدی که از دستگاه در قزوین داشتم، مشاهده شد دستگاهی به طول ۱۳۵ متر و وزن یکهزار و ۵۰۰ تن است که تنها مونتاژ آن زمانبر بود و از نظر قطر، با بیش از ۹ متر، بزرگترین دستگاه در ایران بهشمار میرفت.
محمدحسن اسدی بیان کرد: خطوط مترو با توجه به هزینهها، حساسیتها و دشواریهای اجرایی، از سختترین پروژههای عمرانی شهرها هستند؛ به همین دلیل بسیاری از مدیران شهری از اجرای آن شانه خالی میکنند. امروز در این ایستگاه، ما در عمق ۲۳ متری زمین هستیم. بهرغم جنگ ۱۲روزه و دوبار حمله موشکی و پهپادی به صنایع الکترونیک که موجب تخریب بخشی از پروژه شد، این طرح در زمان مقرر به پایان رسید.

وی افزود: اکنون بهانههای کارنکردن زیاد است، اما ما از همه موانع عبور میکنیم تا کارها به سرانجام برسند. در سفر رئیسجمهور فقید و هیئت دولت وقت به استان، با زحمات فراوان اجازه اجرای خطوط یک و چهار را گرفتیم، چراکه معتقدیم برای انجام کار باید دوید، نه منتظر دعوت بود. این سفر برای شیراز برکت زیادی داشت و توانستیم مجوز اجرای ۲ خط دیگر را بگیریم.
اسدی تأکید کرد: در هیچ شهری چهار خط مترو بهطور همزمان در حال اجرا نیست. در هر ایستگاه حدود ۷۳۰ نفر مشغول به کارند و در ۲هزار و ۳۰۰ پروژه شهرداری، مجموعاً یکصد هزار نفر فعالیت دارند. کدام کارآفرین را میشناسید که در یک شهر برای یکصد هزار نفر اشتغال ایجاد کند؟ این عشق به مردم، آب و خاک است که باعث شده مدیریت شهری فارغ از خط و خطوط سیاسی، صرفاً به خدمت به شهر بیندیشد.
وی با اشاره به همکاری دستگاههای مختلف در تحقق این موفقیتها اظهار کرد: در زمینه مقابله با تخلفات نیز با همکاری دستگاههای امنیتی و قضایی اقدامات مؤثری انجام دادیم. همین حالا نیز همکارانم در عملیات تخریب یکی از بناهای متخلف حضور دارند. شهرداری در کنار توسعه فضای سبز و کاشت نهال، وظایف متعدد دیگری انجام میدهد و عملکرد آن قابل دفاع است.
شهردار شیراز بیان کرد: امروز در منطقه ۹، پیشرفتهای چشمگیری مشاهده میشود که باورکردنی نیست. مسیرهای تازهای باز شده و افراد منصف میتوانند گواه باشند که فاصله شمال و جنوب شهر بسیار کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: شیراز به شهری مذهبی و در عینحال جذاب بدل شده است. اکنون از استانهای جنوبی و همجوار، مردم برای خرید و سرمایهگذاری به این شهر میآیند. این پروژه نیز نمادی از خدمترسانی صادقانه مجموعه شهرداری است. با توجه به دوری دستگاه تولید سگمنت از محل لپویی، برای سهولت کار، در فاصله ۳۰۰ متری این محل کارگاه جدیدی احداث شد تا روند تولید سریعتر پیش برود.
دیدگاه شورای شهر در خصوص اجرای همزمان چهار خط مترو
رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز، نیز در این مراسم گفت: نیروهای شهرداری مشغول انجام کارهای بزرگی در حوزههای مختلف هستند. در حال حاضر مترو در چهار جبهه شهر فعال است، در حالیکه در هیچ شهری جز شیراز چنین حجم کاری وجود ندارد. این دستاورد حاصل تدبیر شورای ششم و مدیریت مؤثر آقای اسدی است.
محمدیان درباره ورود TBM به ایستگاه شهید بهشتی توضیح داد: این پروژه حدود یکونیم سال پیش آغاز شد و امروز شاهد ورود دستگاه هستیم. نکته قابلتوجه این است که نوع اجرای پروژه بهگونهای بود که دستگاه TBM بهراحتی از ایستگاه عبور کرد و نیازی به خاکبرداری مجدد نبود که همین امر موجب صرفهجویی چند میلیارد تومانی شد.
وی ضمن قدردانی از تلاش نیروهای شهرداری، قرارگاه خاتم، مجموعه شمس عمران و سازمان قطار شهری، عنوان کرد: از معاونتهای عمرانی و مالی نیز تشکر میکنم که نقش کلیدی در پیشرفت پروژهها دارند.
محمدیان افزود: برخی افراد که گاهی با نگاه سیاسی یا بغض شخصی عملکرد شهرداری را میسنجند، نباید مانع دیدهشدن تلاشهای مجموعه شوند. اینکه گفته شود چرا بیش از ۲ خط مترو فعال است، خندهدار است. هر مدیریتی که پویا و فعال باشد باید تشویق شود، نه تخریب. خوشحال باشیم که در شهر ما چهار خط مترو همزمان در حال اجراست.
خط سه مترو؛ نماد پیشرفت، عدالت اجتماعی و امید در شیراز
علی کلانتری، رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز، نیز با ارائه گزارشی از روند اجرا گفت: ورود دستگاه حفار خط سه مترو به ایستگاه شهید بهشتی نماد پیشرفت فنی و گسترش عدالت اجتماعی و امید در زیرساختهای شهری شیراز است.

وی افزود: این اتفاق در ظاهر یک پیشرفت مهندسی است، اما در عمق، نشانه توسعه متوازن و کاهش فاصله طبقاتی در شهر محسوب میشود.
کلانتری بیان کرد: تونلها و ایستگاههای مترو تنها سازههای بتنی نیستند؛ بلکه تجسم ایمان، امید و تلاش جهادی در کالبد تاریخی شیراز هستند. خط یک و سه مترو به طول ۳۴ کیلومتر، راهآهن شیراز را به فرودگاه متصل میکند. از این مسیر، ۱۲ کیلومتر در خط سه در حال اجراست که تاکنون بیش از سههزار و ۲۰۰ متر حفاری و ۱۸ هزار و ۶۰۰ قطعه سگمنت برای ساخت تونل استفاده شده است. همچنین بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب گل و خاک از محل خارج و چهار هزار تن فولاد مصرف شده است.
رئیس سازمان حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۴۰ کیلومتر نوار آببند برای آببندی تونل استفاده شده است که تولید آن برای نخستینبار در شیراز و توسط شرکتهای داخلی انجام گرفته و در بیش از ۲۰ جبهه کاری در شهر فعال است.
کلانتری افزود: در خط سه، هفت ایستگاه بهطور همزمان در دست ساخت است و میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۴۰ درصد برآورد میشود. اگر روند فعلی تداوم یابد، این خط تا پایان سال ۱۴۰۶ یا اوایل ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید.

وی درباره خط ۲ مترو بیان کرد: فاز نخست از ایستگاه میانرود تا امام حسین (ع) پیشتر افتتاح شده و اکنون با ۱۲ ساعت فعالیت روزانه در خدمت مردم است. در فاز دوم حفاریها بهزودی پایان مییابد و امید داریم تا دهه فجر به اتمام برسد.
کلانتری ادامه داد: حفاری خط چهار مترو نیز از بلوار رازی تا منطقه استقلال پیش میرود؛ چهار ایستگاه آن تجهیز کارگاه شده و دسترسی مستقیم به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را فراهم خواهد کرد. پیشبینی میشود تا عید فطر عملیات حفاری آغاز شود.
رئیس سازمان حملونقل ریلی تصریح کرد: پروژه ارتباطی بین خطوط یک و چهار پیچیدهترین تونل مترویی کشور است که با مقطع ۱۱ متری و عمق ۱۶ متری در بافت زمینشناسی خاص شهر اجرا میشود. اکنون مترو از چهار جبهه فعال در حال پیگیری است و با تأمین مالی مناسب، پیشرفت چشمگیری دارد.
وی اعلام کرد: در پروژه خط سه حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر و در چهار خط مترو شیراز مجموعاً بیش از چهارهزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم دارند. این طرحها علاوه بر توسعه زیرساخت شهری، فرصتهای اقتصادی و علمی برای جوانان فراهم کردهاند.
کلانتری با تأکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ملت ایران، ملت امید است»، گفت: آینده کشور و شهر شیراز روشن است، به شرط آنکه میدان به اهل کار و همت سپرده شود. امید با سخن ساخته نمیشود، بلکه با عمل، حضور میدانی و نمایش دستاوردها تحقق مییابد.
گفتنی است مراسم با ورود دستگاه TBM به ایستگاه شهید بهشتی به پایان رسید.






