×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
گام بزرگ شهرداری شیراز برای ارتقای فرهنگ شهروندی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازدر گفتگو با شهر مردم  به دنبال تربیت یک شهروند تراز اسلامی هستیم ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم ، بی شک یکی از مهمترین فاکتورهای زندگی در جوامع بزرگ و پیشرفته بحث فرهنگ شهروندی است. موضوعی که گاه کمبود و حتی نبود آن باعث بروز مشکلاتی در شهرها می‌شود. مشکلاتی که شاید با یک آموزش ساده قابل رفع باشد. موضوعی که طی دو روز جمعی از مسئولین، شهروندان و اعضای سازمانهای مردم نهاد در نخستین همایش تبیین سیاست‌های فرهنگ شهروندی گرد هم آمدند تا شاید راهکاری مناسب برای رفع این مشکلات پیدا کنند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در مراسم اختتامیه این همایش با اشاره به نقش مشارکت مردم در ارتقای این فرهنگ گفت: با برگزاری اینگونه همایش‌ها و اقداماتی از این دست می‌توان شاهد اثرگذاری خوب آن در حوزه فرهنگ شهروندی بود و به نظر می‌رسد؛ شهرداری شیراز باید یک سازمان یا اتاق فکر را  مختص موضوعات شهروندی ایجاد کند تا در آنجا طرح‌ها و ایده های جدیدی برای این حوزه ابداع و اجرا شود.محمودرضا رضایی‌کوچی  ادامه داد: آموزش و آگاهی شهروندی یکی از مباحثی است که می‌تواند ساکنان شهر را به یک شهروند مشارکت‌پذیر تبدیل کند.وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله هزینه می‌شود که اگر این میزان هزینه‌ در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف  شود، علاوه بر کاهش هزینه، تولید زباله کمتری را شاهد خواهیم بود.

*مهم‌ترین مأموریت مدیریت شهری، مدیریت فرهنگ است

رئیس شورای شهر شیراز هم گفت: مهم‌ترین مأموریت مدیریت شهری، مدیریت فرهنگ است و مهم‌ترین بخش این مدیریت تربیت شهروند تراز و موفق است. فرهنگ دو بعد شخصی و جمعی دارد و مهم‌ترین مأموریت ما این است که انسان‌ها را از بعد شخصی و جمعی بسازیم.

سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه فرهنگ شهروندی مهم‌ترین بخش فرهنگ است و تأثیر خود را بر همه بخش‌ها خواهد گذاشت افزود: در این بین اصلی ترین عنصر محوری فرهنگ شهروندی سبک زندگی است. زیبایی‌های شهر، نمادهای شهری، رعایت قانون و مواظبت از حقوق دیگران همگی از دیگر بخش‌های فرهنگ شهروندی است که باید رعایت شود، پس همه باید دست به دست هم دهیم و این سبک زندگی که بخش مهم فرهنگ شهروندی است را در اولویت اول قرار دهیم.رئیس شورای شهر شیراز گفت: بودجه شهرداری شیراز در دو سال گذشته چهار برابر شده است این در حالی است که در بخش فرهنگی این بودجه ۱۰ برابر افزایش یافته که این بی نظیر است و نشان از توجه شورای ششم به این بخش است. بخش فرهنگی بسیار مهم است و نیازمند یک برنامه و مشارکت همگانی است که در این ارتباط  علاوه بر حضور تمام دستگاه‌های اجرایی باید مردم هم پای کار باشند و شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

*شهرداری نمی‌تواند در حوزه فرهنگی به تنهایی فعالیت داشته باشد

قائم مقام شهردار شیراز هم در این زمینه گفت: طی دو سال گذشته شورای اسلامی شهر شیراز سخاوتمندانه و با تغییرات اقتصادی کشور، بودجه شهر و شهرداری شیراز را ۴برابر افزایش داد.

آرش فرج زاده تصریح کرد: معتقدیم شهرداری نمی‌تواند در حوزه فرهنگی به تنهایی فعالیت داشته باشد، چراکه از مجموع ۱۳ هزار نفر از کارکنان شهرداری شیراز بخش اعظم آنها در حوزه های خدماتی مشغول به کار هستند وکه البته  هر کدام از آنها شاید بتوانند به عنوان یک سفیر فرهنگ شهروندی عمل کنند اما مهمترین مورد حضور و مشارکت مردم در این چرخه است.وی تصریح کرد: در این راستا اگر بتوانیم در چارچوب ارتقای فرهنگ شهروندی گام برداریم، به طور قطع شاهد اثر بخشی بیشتری  در این حوزه خواهیم بود.

*به دنبال تربیت یک شهروند تراز اسلامی هستیم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش با بیان این که در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های مدیریتی و خدمات‌رسان، پیوست برنامه‌های فرهنگ شهروندی را تدوین کنیم.

محمدعلی چوبینی افزود: همچنین در حوزه فرهنگ شهروندی نیز به دنبال تربیت یک شهروند تراز اسلامی هستیم. شهروندی که برای هم‌زیستی مومنانه در کنار دیگر شهروندان آماده می‌شود؛ بنابراین این موضوع نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است.وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در اجرای برنامه‌های فرهنگی وجود دارد، نداشتن سناریو و یک ریل‌گذاری دقیق در این زمینه است، با توجه به اینکه در زمینه مباحث فرهنگی در بخش‌های مختلف اقدامات زیادی انجام می‌شود، اما برای ترویج  این اقدامات و تعریف پیوست‌های مناسب برای یک کار فرهنگی دقیق، نیازمند همدلی و همگرایی در این زمینه هستیم.

چوبینی در خصوص این همایش نیز گفت: این همایش در راستای ایجاد همدلی میان بخشهای مختلف شکل گرفت و در کنار آن دبیرخانه فرهنگ شهروندی نیز کار خود را آغاز کرد تا با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های مدیریتی و خدمات‌رسان در این حوزه مرتبط، پیوست برنامه‌های مختلف تدوین شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف یک برنامه هوشمند و هدفمند به لحاظ محتوایی وجود دارد اظهار داشت: در همین راستا اقدامات لازم از جانب سازمان فرهنگی شهرداری شیراز آغاز شده و ریل‌گذاری خوبی شکل گرفته است، این در حالی است که در حوزه ایده‌پردازی باید با ایجاد اقدامات جدید و متفاوت، مسائل را کشف کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز گفت: در طول  دو روز برگزاری این همایش بیش از ۳۰۰ مسئله در حوزه‌های مختلف مطرح شد که نیاز است نظام مسائل این حوزه استخراج و روی آن‌ها کار شود.

وی با اشاره به هزینه روزانه هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله و تاثیر ارتقای سطح فرهنگ شهروندی بر کاهش این مشکلات گفت: اگر این میزان هزینه‌کرد در حوزه فرهنگ‌سازی صرف شود، علاوه بر کاهش هزینه، تولید زباله کمتری را شاهد خواهیم بود.

چوبینی گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود در اجرای برنامه‌های فرهنگی عدم هماهنگی بین بخشی و ناهماهنگی میان دستگاههای مرتبط است و اگر عدم هماهنگی و عدم فهم مشترک در خصوص یک موضوع پیش آید ما دچار مشکل می‌شویم.وی تصریح کرد: شیراز مردمی متدین، با محبت و با فرهنگ دارد که بزرگترین سرمایه کلان‌شهر شیراز هستند و  این ادعا را داریم که با وجود این تمدن غنی مردم با فرهنگ شیراز می‌توان حکومت جهانی تشکیل داد و در تمام دنیا شیراز را به دلیل مردمان خوب، تاریخ و پیشینه آن دوست دارند و مردم این شهر بارها این را ثابت کردند که نمونه آن را در حادثه سیل نوروز۹۸یا حادثه تروریستی اخیر حرم شاهد بودیم.

رونمایی از کتاب کیفیت مسکن و سلامت روان ساکنان با حضور طاهره نصر و عبدالرسول امیری دو نویسنده این کتاب، رونمایی از پنج پوستر شامل پوستر رویداد  مدرسه شهرآموز ویژه مدارس شهر شیراز، پوستر شهر خنده با موضوع طنز فرهنگ شهروندی، پوستر فراخوان عضویت دبیرخانه دائمی فرهنگ شهروندی کلان شهر شیراز ویژه نهادهای دولتی، مراکز تابعه شهرداری، انجمن‌ها و مؤسسات مختلف آموزشی و فعالان عرصه فرهنگ شهری، پوستر استاروند فراخوان ملی نخستین استارتاپ فرهنگ شهروندی با موضوعات پسماندهای شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، ایمنی و آتش‌نشانی، فضای سبز شهری، پرداخت عوارض و توسعه فرهنگ شهروندی پایان بخش این مراسم بود.

true
true
گام بزرگ شهرداری شیراز برای ارتقای فرهنگ شهروندی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true