×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
 کودکانی بین دو راهی مرگ و زندگی

کودکانی بین دو راهی مرگ و زندگی، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار شهر مردم، «پارسا» هفت ساله و ساکن شیراز است و از وقتی به دنیا آمده با مفهوم مرگ آشناتر بوده است تا زندگی. تا به حال دوبار زیر تیغ جراحی رفته و نیاز است که باز هم قلب کوچک او جراحی شود اما پزشکی که می‌تواند او را جراحی کند، از جراحی ممنوع شده و درحال مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی است. پارسا تنها کودکی نیست که در لیست جراحی این پزشک متخصص قرار دارد.

در آذر ماه سال ۱۴۰۰ دکتر آموزگار، دستور عمل تعویض دریچه قلب پارسا را صادر می‌کند، جراحی که باید توسط «دکتر بهرام قاسم‌زاده» انجام شود، اما وقتی خانواده او برای تهیه دریچه قلب مراجعه می کنند با این جمله مواجه می شوند: «به ما گفتند درخواست های مربوط به دکتر قاسم زاده را قبول نکنیم.» به گفته مسئول تدارکات بیمارستان شهید فقیهی شیراز، این دستور از سوی ریاست بیمارستان صادر شده بود.

در شهر شیراز فقط دو پزشک متخصص جراحی های پیچیده قلب کودکان مشغول به کار هستند که یکی از این پزشکان در یکی از بیمارستان های خصوصی شیراز و دکتر قاسم زاده در بیمارستان شهید فقیهی (سعدی) جراحی ها را انجام می دادند اما با استعفای دکتر قاسم زاده، بیماران در لیست انتظار بیمارستان دولتی، بلاتکلیف باقی مانده اند و هر روز به تعداد آنها افزوده می شود، جان آنها به شدت در خطر است و بیشتر این خانواده ها از پس هزینه های جراحی در بخش خصوصی برنمی آیند.

ما با خبر شدیم که دکتر قاسم زاده در حال مهاجرت از کشور هستند و این خبر بسیار دردناکی است.با تحقیق از این خانواده ها متوجه شدیم که علت این قطع همکاری و ترغیب این پزشک متخصص به مهاجرت، بروز برخی اختلافات داخلی در بیمارستان بوده است و دکتر قاسم زاده بارها تمایل خود برای ادامه جراحی‌ها را ابراز کرده است و حتی یک بار بعد از پیگیری خانواده این کودکان بیمار، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی مکاتبه ای او را دوباره دعوت به کار می کند و دکتر قاسم زاده هم برمی گردد اما متوجه می شود که لیست عمل او را به یکی از پزشکان تازه فارغ التحصیل شده داده اند و این سبب می شود تا استعفا دهد و مدتی خانه نشین می شود.

این پزشک جراح قلب کودکان، حدود ۲ سال و نیم در شرایط بلاتکلیف باقی می ماند شاید که زورق امیدی باشد و بتواند به کودکان سرزمینش کمک کند اما بالاخره خسته شده و همچون صدها پزشکی که در این چند سال اخیر وطن را ترک کرده اند، برای مهاجرت اقدام می کند و سریع با درخواستش توسط یکی از کشورهای اروپایی موافقت می شود.

*لیست انتظار چند ساله جراحی قلب کودکان

کودکان بیمار قلبی علاوه بر سختی در تهیه لوازم و داروهای مورد نیاز، حالا باید نگران کمبود پزشک نیز باشند، در زمان نگارش این گزارش، لیست انتظار بیمارستان خصوصی برای جراحی کودکان، حداقل ۷ ماه است و هزینه های چند صد میلیونی باید برای این جراحی پرداخت کنند که در توان خیلی از خانواده ها نیست و لیست انتظار در بیمارستان دولتی نیز به بیش از دو سال رسیده است اما لج و لجبازی‌هایی باعث شده تا ما یکی از بهترین جراحان قلب کشور را از دست بدهیم.

خانواده های نگران این کودکان، بارها با نهادهای ذیربط مکاتبه و دیدار کرده اند اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است، حتی سراغ نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی رفته اند اما یکی از آنها صراحتا گفته، در این امور دخالت نمی کند در حالیکه ارتباط نزدیکی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارد.

خیلی از کودکان با مشکلات قلبی، در سکوت در حال مرگ هستند اما پیگیری ما برای مصاحبه در این زمینه، با مسئولان علوم پزشکی شیراز بی‌نتیجه ماند.

رفتن این پزشک متخصص در حالی است که وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود برای دوره تخصص قلب کودکان، هیچ کس متقاضی نیست.

تعداد جراحان عمل پیچیده قلب کودکان در کشور بسیار کم است و ما در اواخر سال گذشته با خبر مهاجرت دکتر «مازیار غلامپور دهکی» جراح و از بزرگان و نوابغ پیوند قلب کودکان مواجه شدیم، خبری که بعد رسانه ای زیادی داشت و جامعه را در یک شوک فرو برد و حالا ما در حال از دست دادن یکی دیگر از این جراحان این حوزه هستیم، متخصصی که با یک دلجویی کوچک و پذیرفتن شرایط به حقش، در کشور خواهد ماند.

این جراح قلب جزو محدود پزشکان کشور است که جراحی نوزادان چند روزه را نیز انجام می دهد و با مهاجرتش ما با یک بحران بزرگ در حوزه سلامت رو به رو خواهیم بود.

مساله مهاجرت کادر درمان و پزشکان، طی چند سال گذشته از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های نظام سلامت و مردم بوده است. دکتر غلامپور که اکنون از ایران مهاجرت کرده، در آذر ۱۴۰۲ طی مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری گفته بود: «برای یک جراحی، ۱۲ ساعت سرپا هستیم، سختی‌های جراحی روی نوزاد چندروزه یا کودک چندساله هم به جای خود. اما برای همه این سختی‌ها به اندازه یک بوتاکس یا دستمزد تعویض روغن یک تعمیرکار ماشین هم دریافتی نداریم. مشابه همین عمل در بخش خصوصی ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد دارد، اما یک درصد این مبلغ را هم در بخش دولتی به ما نمی‌دهند. زندگی، درآمد و ماشین ما به خوبی مشخص می‌کند که در تمام این سال‌ها، چه اندوخته‌ای برایمان حاصل شده است. این مشکلات را نمی‌گوییم که چیزی به ما افزوده شود، اما دیگران نمی‌آیند. من ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر بازنشسته می‌شوم، اما این راه دنباله‌رو ندارد. در تمام کشورها طرفداران این رشته‌های سخت، بسیار کم هستند و آنها یا به‌دنبال پزشکان سایر کشورها هستند یا پرداختی‌های این حوزه را آنقدر افزایش می‌دهند که حداقل مسائل مالی، سختی‌های این حوزه را پوشش دهد، اما در نظام سلامت ما، چنین تسهیلاتی برای پزشکان بخش دولتی نیست».

هر جراحی قلب کودکان برای دکتر قاسم زاده از ۱۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشته و حقوق ثابت او ۱۷ میلیون تومان بوده است اما موضوع مهاجرت او به مسائل مالی برنمی گردد. ما در حالی در حال از دست دادن سرمایه ها و نوابغ کشور هستیم که دیگر کشورها علاوه بر پیشنهادهای مالی بالا، حتی حاضرند پول بلیط این متخصصان را نیز پرداخت کنند.

این جراح متخصص، بارها اعلام کرده که حاضر است دو روز کامل در بیمارستان شهید فقیهی جراحی های لیست انتظار را انجام دهد اما علی رغم تمایل او بدون چشمداشت مالی خاصی، هیچ همکاری صورت نگرفته است. مدیران علوم پزشکی شیراز به خانواده ها گفته اند که منتظر این پزشک نمی مانند و جراحانی را برای آموزش در این حوزه می فرستند، اما تا زمانی که این جراحان بتوانند در حوزه جراحی های پیچیده قلب کودکان به تبحر برسند، چند نفر از لیست انتظار این جراحی ها جان خود را از دست خواهند داد؟!

لازم به ذکر است، روزنامه شهر مردم بارها به مهاجرت کادر درمان پرداخته است، پرستارها دسته دیگری هستند که مهاجرت بی رویه آنها ضربه جدی به سلامت جامعه می زند و در طی دو سال، حدود ۴۰۰ پرستار از مجموعه علوم پزشکی شیراز مهاجرت کرده اند، این قشر بارها برای مطالبات خود تجمع کردند اما تا به حال هیچ برنامه ای برای حفظ آنها در نظر گرفته نشده است.

کافی است سری به بیمارستان ها بزنید تا ببینید خیلی از پزشکان، پرستاران و سایر بخش های کادر درمان، در حال یادگیری زبان برای مهاجرت هستند و این یک فاجعه است، اگر با یک بحران دیگر سلامتی مانند اپیدمی کووید ۱۹ روبه رو شویم، جمعیت زیادی از جامعه را به دلیل کمبود نیرو در بخش سلامت از دست خواهیم داد.

امیدواریم به زودی شاهد تغییراتی در این بخش باشیم و مسئولان علوم پزشکی شیراز برای حفظ این پزشک متخصص، پیشقدم شده و راهکاری پیدا کنند.

true
true
 کودکانی بین دو راهی مرگ و زندگی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true