×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پوست اندازی مهمترین بافت هویتی شیراز با افتتاح و کلنگ زنی ۳۴ پروژه عمرانی همزمان با دهه فجر

شهردار منطقه بافت تاریخی و فرهنگی شیراز خبر داد: احیای میدان نقاره‌خانه در سیر احیای شیراز قدیم، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، دهه فجر امسال ۳۴ پروژه عمرانی در منطقه ۸ بافت تاریخی و فرهنگی شیراز کلنگ‌زنی و افتتاح می‌شود.

شهردار منطقه ۸ بافت تاریخی و فرهنگی شیراز در نشست روایت امید با اعلام این خبر گفت: بافت تاریخی شهر یک گنجینه با ارزش است که هم شهر شیراز و  هم در بعد بین المللی کشور به آن افتخار می‌کند و در واقع هویت و سرمایه اصلی شیراز همین بافت است، که می‌توان از آن بهره بیشتری برد.

علی مصلی نژاد، اظهار داشت: آنچه رسالت و کار ماست، احیا و باز آفرینی این بافت است که در وهله اول هدف ما رفاه ساکنین و در مرحله دوم تبدیل آن به مقصد گردشگری داخلی و خارجی است که در این راستا در این دوره بودجه‌های قابل توجهی برای آن  دیده شده که این ردیفهای بودجه علاوه بر ایجاد محل مناسبی برای سکونت، موجب رونق کسب و کار و گردشگری می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه تمرکز پروژه‌های منطقه در  حوزه زیباسازی، بدنه‌سازی و کف‌سازی است اظهار داشت: در همین ارتباط به مناسبت دهه فجر امسال ۳۴ پروژه با اعتبار ۱۶۵ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی می‌شود که از این بین ۱۸ پروژه با اعتبار ۹۰۹ میلیارد ریال سهم افتتاح و ۱۶ پروژه با ۷۳۸ میلیارد ریال سهم کلنگ زنی است.

مصلی نژاد اظهار داشت: از جمله مهمترین پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، می‌توان به افتتاح گذر چاپارخانه، کف‌سازی و بدنه‌سازی از خیابان سعدی تا دروازه اصفهان با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، لوله گذاری شبکه جمع‌آوری دفع آبهای سطحی ۷میلیارد تومان، کف‌سازی و بهسازی گذرهای بافت با۱۴ میلیارد تومان با اولویت گذرهای کردشگری، افتتاح مجموعه مهربانو با  ۱۱ میلیارد تومان، پارک محله ای در دروازه کازرون با  ۱۲ میلیارد تومان، و احیا و ساماندهی مدرسه خان با ۷میلیارد تومان اشاره کرد.

وی از پروژه‌ی احیا شیراز قدیم با  ۸میلیارد تومان و بهسازی، کف‌سازی و بدنه سازی بافت با ۴۸ میلیارد تومان به عنوان برخی از پروژه‌های آماده کلنگ‌زنی یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین پروژه ها، احیای محور زندیه است که  از سال ۶۸ تملک آن آغاز و تملکها انجام شده و امروز ما مجوز ایجاد میدان نقاره‌خانه با ۱۱هزار متر مربع وسعت را گرفتیم که با بیش از ۶۰ میلیارد تومان پروژه در حال اجرا، هم اکنون بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه برای این پروژه در نظر گرفته شده،که البته به دلیل اینکه دستگاههای متولی دیگر از میراث فرهنگی تا دستگاههای خدمات‌رسان نمی‌توانند همگام با شهرداری حرکت کنند، بخشی از پروژه‌های ما، معطل مانده است.

شهردار منطقه ۸ شیراز گفت: در همین راستا در حالی که بودجه امسال ما ۴۷۰ میلیارد تومان بود اما امروز ما به دلیل بروز همین مشکلات و اینکه دستگاههای دیکر نمی‌توانند پا به پای شهرداری بیایند، حتی در موقعی با تهاتر کار را پیش بردم اما مجبور شدیم در متمم بودجه را به ۲۳۳ میلیارد تومان کاهش دهیم.

وی از کف‌سازی و بدنه‌سازی خیابان هجرت، بدنه سازی آن تا ناصرخسرو، ساماندهی سرویس بهداشتی مسجد وکیل به عنوان برخی از طرحهای آتی این منطقه یاد کرد و در خصوص ضعف این منطقه در حوزه اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها هم گفت: بر طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اطلاع رسانی شهرداری به صورت مرکزی توسط روابط عمومی شهرداری مرکزی صورت می‌گیرد و ما نمی‌توانیم راسا برای برگزاری نشست خبری اقدام و مصاحبه کنیم و این کار باید از طریق سخنگوی شهرداری انجام شود و حتی همین جلسه هم از جانب شهرداری مرکزی برپا شده است.

مصلی نژاد گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حال حاضر چندین بسته سرمایه‌گذاری در منطقه تعریف شده و پرچم منطقه در حوزه سرمایه گذاری بالاست به طوری که تنها در همین دو سال گذشته، یک هزار میلیارد تومان سرمایه وارد منطقه شده و شاهد برپایی و افتتاح تعداد زیادی مهمانپذیر و هتل و پروژه های گردشگری بودیم.

وی گفت: در خصوص حضور معتادان متجاهر و جمع آوری آنان، این موضوع تنها به عهده ما نیست و ۱۸ دستگاه در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند که امیدواریم اتفاقی که در زمینه ممنوعیت حضور اتباع بیگانه در بافت افتاد برای معتادان هم تصویب شود، هر چند هر جایی که احیا شد، شاهد حضور کمتر آنها بودیم.

وی همچنین از تعطیلی ۱۸ضایعات فروشی در این منطقه خبر داد.

*باید در منطقه ۸ شیراز و شیرازی اصیل دیده شود

ناظر منطقه ۸ شهرداری شیراز در شورای شهر هم گفت: معتقدیم در زمینه پروژه های عمرانی و خدمات شهری سیاستگداری اصلی شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی نشان دادن بافت اصیل شهر شیراز است تا بیننده، شیراز اصیل و شیرازی اصیل را در آنجا ببیند و اگر کاری می‌شود باید هویت شیراز حتما حفظ شود.

علی رضا.اسکندری افزود: از طرفی هویت این منطقه شهر گردشگری است آن هم از نوع تاریخی و فرهنگی است، البته کمتر شهری را داریم که  این همه مدل گردشگری را در خود داشته باشد.

وی تصریح کرد: یک مشکل دیگر عدم همکاری دستگاههای خدمات رسان با شهرداری است که نمی‌توانند پا به پای شهرداری حرکت کنند البته ابتکار فرمانداری شیراز در زمینه تشکیل شورای بافت خوب است که امیدواریم این طلسم و مشکل همکاری با کمک این شورا بشکند.

وی اظهار داشت: در بحث پروژه زندیه هم امیدواریم بتوانیم به زودی گامهای عملی برداریم و شاهد ساماندهی اطراف میدان شهدا باشیم و معتقدیم این یک نوع سرمایه گذاری برای گردشگری است.

اسکندری گفت: سرمایه گذاری فقط ساخت تجاری نیست، گاه یک بازآفرینی برای توسعه شهر می‌تواند خود زمینه ساز حضور گردشگران و رونق اقتصادی شهر باشد و اقتصاد شهر را متحول کند.

عضو شورای شهر شیراز در خصوص انتخاب همدان به عنوان شهر گردشگری نمونه و انتخاب شیراز  به عنوان شهر نمونه محیط  زیست، گفت: این عناوین چرخشی است و هر روز به شهری می‌رسد و اگر شیراز هم عنوان شهر نمونه محیط زیست را کسب کرده، اهمیت آن کمتر نیست و علت هم آن بوده که حتی در سال یک روز هوای ناپاک نداشته و این نتیجه اقداماتی نظیر نوسازی۱۶۰۰ تاکسی، فعالیت دو خط مترو، توجه به حمل و نقل پاک و جلوگیری در وسایط نقلیه آلاینده و بسیاری موارد دیگر است.

 

true
true
پوست اندازی مهمترین بافت هویتی شیراز با افتتاح و کلنگ زنی ۳۴ پروژه عمرانی همزمان با دهه فجر
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true