×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
پرداخت وام ازدواج به مشمولین غایب، تکلیف دستگاه‌ها است/ «سربازی ناپیوسته» چه ابعادی دارد؟

پرداخت وام ازدواج به مشمولین غایب، تکلیف دستگاه‌ها است/ «سربازی ناپیوسته» چه ابعادی دارد؟ تهران – شهرمردم – نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یک نشست دانشجویی، به ابعاد طرح «سربازی ناپیوسته» پرداخت و تاکید کرد که مشمولین این طرح در اولویت جذب و استخدام قرار خواهند گرفت.

به گزارش حوزه احزاب شهرمردم، «محسن دهنوی» در اولین سلسله نشست دانشجویی «طلوع» که به همت کمیته‌ی دانشجویی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اصلاح قانون سربازی اظهار کرد: قبل از ورود به مجلس، طبق بررسی‌های به عمل‌آمده، حدود ۳ میلیون مشمول غایب، ۵۰۰ هزار نفر سرباز و ۴ میلیون نفر در آستانه سربازی بودند که این افراد به اتفاق خانواده‌ها و وابستگان، حدود ۵۰ درصد جامعه را تشکیل داده‌اند؛ از این رو مساله سربازی طیف گسترده‌ای از مردم را شامل می‌شد و اصلاح آن ضروری بود.

وی با اشاره به بهره‌مند نشدن مشمولین غایب از خدمات اجتماعی افزود: حدود ۳ میلیون نفر، مشمول غایب در کشور حضور داشتند که علی‌رغم اینکه از خدمات اجتماعی مثل وام ازدواج و اشتغال… محروم بودند اما خدمت سربازی را نگذراندند که این اتفاق، پیامد خوبی را برای جامعه نداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکردهای اصلاح سربازی گفت: اولین رویکرد، تعطیلی کلی سربازی بود که موافق نبودیم و دستگاه متولی هم نمی‌پذیرفت؛ رویکرد بعدی اصلاح تدریجی بود که در پیش گرفته شد؛ به عنوان نمونه میانگین حقوق سرباز در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵۰ هزار تومان در ماه بود که این آمار، تاکنون حدود ۴ میلیون تومان، یعنی چیزی حدود ۱۲ الی ۱۴ برابر شده است؛ این اصلاح حقوق موجب شد در سال ۱۳۹۹ طبق آمار ستاد کل نیروهای مسلح، برای اولین بار شیب اعزام به سربازی مثبت شود و حداقل ۱۰ درصد جذب سرباز داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در گام دوم اصلاحی و در راستای سیاست‌های کلی نظام مبنی بر حمایت از ازدواج و فرزندآوری، با تصویب یک طرح دو فوریتی بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها را مکلف کردیم که به مشمولین غایب هم وام ازدواج پرداخت کنند.

دهنوی تصریح کرد: اصلاح بعدی که امسال در قانون برنامه آمده است، کاهش مدت سربازی به میانگین ۱۲ ماه بود. مورد دیگر، طرح جایگزینی خدمت است؛ طبق آمار حدود ۳۰ درصد سربازان قابل جایگزینی با نیروی متخصص در قالب خرید خدمات هستند؛ به عنوان مثال اقداماتی مثل نظافت، باغبانی، نگهبانی، انتظامات و… در نیروهای مسلح مانند سایر دستگاه‌های اجرایی، قابل جایگزینی با نیروهای متخصص در قالب خرید خدمات است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ستاد کل نیروهای مسلح هم در صورت تامین بودجه با این طرح موافق است؛ البته این موضوع برای سربازانی است که کار آن‌ها قابل جایگزینی است و شامل سربازان مشغول در سازمان رزم نمی‌شود.

دهنوی با اشاره به طرح «سربازی ناپیوسته» تصریح کرد: این طرح به این معنی است که سربازانی که در یگان‌های عملیاتی خدمت نمی‌کنند، سربازی خود را به صورت ناپیوسته اما منظم طی کنند؛ به عنوان مثال، ۲ سال خدمت سربازی را در طول ۵ سال بگذرانند؛ همچنین سربازان عملیاتی مدت بیشتری را آموزش ببینند و مدت خدمت خود را به صورت پیوسته اما با حقوق کامل، سپری کنند و در انتها در اولویت جذب و استخدام قرار گیرند.

وی افزود: سیری که مجلس برای اصلاح قانون سربازی طی کرده را می‌توان برای اصلاح سایر امور و مشکلات کشور، الگو قرار داد.

true
true
پرداخت وام ازدواج به مشمولین غایب، تکلیف دستگاه‌ها است/ «سربازی ناپیوسته» چه ابعادی دارد؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true