×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
مردی با یک پلاکارد در خیابان!

مردی با یک پلاکارد در خیابان!، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار شهر مردم، بیش از ۱۷ ماه است که در خیابان و جاهای شلوغ با پلاکاردهایی بر گردن و دست می‌ایستد. او مردی است که دختر جوانش را گم کرده و بعد از گذشت بیش از هفده ماه و علی‌رغم تلاش های نیروی انتظامی استان فارس، همچنان هیچ خبری از دختر خود ندارد.

سما جهانباز، دختر ۲۲ ساله اصفهانی که برای سفر و دیدار با اقوام خود به شیراز آمده بود، در ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۱ مفقود شد و تاکنون هیچ خبری از او در دسترس نیست. خانواده او، علاوه بر پیگیری انتظامی و قضایی، با فعالیت در فضای مجازی، حضور در خیابان ها و درخواست کمک از مردم، هنوز امیدوارند تا بتوانند دختر خود را پیدا کنند.

ماجرا از آنجا شروع شد که حدود ۱۰ روز قبل، پدر سما، این بار با پلاکاردهای خود در کنار ارگ کریمخان زند، از مردم برای یافتن دخترش طلب کمک می کرد و به همین دلیل، توسط نیروی انتظامی به یکی از کلانتری های شیراز، هدایت شد و همین موضوع زمینه‌ای را فراهم آورد تا وی، بتواند همراه با وکیل خود دیداری با فرمانده نیروی انتظامی فارس، رییس پلیس آگاهی فارس و افسر پرونده داشته باشد.

در این دیدار که خبرنگار روزنامه شهر مردم نیز حضور داشت، «رهام بخش حبیبی»، رییس پلیس فارس، ضمن همدردی با این پدر، به او اطمینان خاطر داد که پرونده، همچنان باز است و با جدیت در حال پیگیری است و حتی برای تسریع پرونده، افسر آن را تغییر داده‌اند.

حبیبی، ادامه داد: درصدی از پرونده‌ها، گاهی هیچ‌گاه حل نمی شوند و در تمام دنیا، به همین شکل است و معنی آن، کم‌کاری پلیس یا عدم اهمیت پلیس به موضوع نیست، با گم شدن یکی از افراد جامعه، انگار که فرزند خود ما، گم شده باشد، ما با تمام توان خود، در حال تلاشیم و در طول روند رسیدگی این پرونده، افراد زیادی بازداشت یا فراخوانده شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند، اما سرنخی به دست نیامده و آن افراد با تودیع وثیقه، آزاد هستند.

این مقام انتظامی، متذکر شد: تمام پرونده‌ها، برای ما حائز اهمیت هستند و گذر زمان، از اهمیت آنها کم نمی‌کند، ما تمام تلاش خود را می کنیم، اما باید به خدا توکل کنید و امید خود را از دست ندهید.

فرمانده نیروی انتظامی فارس، در پاسخ به صحبت‌های وکیل پرونده سها جهانباز، مبنی بر اینکه ابهاماتی در پرونده وجود دارد و نکات مهمی را باید با افسر پرونده در میان بگذارد، از رییس پلیس آگاهی و افسر پرونده خواست تا جلسات ماهانه‌ای را با وکیل پرونده داشته باشند، شاید که این نکات، سرنخ تازه‌ای باشد و بتوان این پرونده را با سرعت بیشتری حل کرد.

به گفته حبیبی، انتشار جزئیات یک پرونده، می‌تواند سبب فرار مجرم یا مجرمین احتمالی شود و کمکی به حل پرونده نمی‌کند، بنابراین باید در انتشار اخبار این پرونده، دقت عمل بیشتری به خرج داد.

بعد از مفقود شدن یک فرد، معمولا افراد زیادی با خانواده او تماس می گیرند تا با دادن اطلاعاتی، مژدگانی دریافت کنند و این مسئله، یکی از مشکلات پیش روی خانواده‌های افراد گمشده است، چرا که در حین نگرانی و مشکلی که دارند، باید با افراد سودجو و کلاهبردار نیز روبه‌رو شوند، خانواده جهانباز نیز از این قضیه مستثنی نبوده و بارها، پیام‌هایی مبنی بر این موضوع دریافت کرده‌اند. البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود، افرادی عموما سعی می‌کنند تا این خانواده‌ها، از جمله خانواده سما را با بیان موضوعاتی وحشتناک، مانند ماجرای مرگ و غیره، آزار دهند و یا با توهین به فرد گمشده و خانواده او، آنها را از لحاظ روانی شکنجه دهند.

ماجرای گمشدن سما، به ساعت ۹ شب ۲۵ تیرماه سال ۱۴۰۱ برمی گردد، خانواده سما جهانباز برای سفر به شیراز و خانه عمه «سما» آمده بودند. قرار بود همان شب یا فردا صبح، او به همراه خانواده‌اش به اصفهان برگردند. «سما» ساعت ۷:۲۰ عصر، از منزل عمه‌اش، برای فروش مدال طلایش بیرون می‌رود و دو ساعت بعد، سما به خانواده‌اش خبر می‌دهد که در حال برگشتن به خانه است و ۱۰ دقیقه دیگر می‌رسد. اما پس از آن، گوشی او خاموش می‌شود و دیگر هیچ خبری از «سما» نمی‌شود، آخرین اطلاعاتی که خانواده سما و پلیس از او دارند، ویسی است که سما همان شب حادثه، برای دوستش ارسال و گفته: « فاطی، خیلی احتیاج دارم الان باهات صحبت کنم. یک مشکلی پیش آمده. به من زود زنگ بزن.» قبل از آن هم با مادرش تماس گرفته بوده و گفته بوده که تا یک ربع بعد به خانه می‌رسد و دیگر از او خبری نشده است، بر اساس دوربین های موجود در خیابان، سما آخرین بار در خیابان معالی‌آباد دیده شده است و با نقطه‌زنی تلفنش توسط پلیس، تا یکی از محلات شیراز موبایل او روشن بوده، بعد از آن، خاموش شده و تا این لحظه، هیچ خبری از این دانشجوی ۲۲ ساله در دسترس نیست.

خانواده سما، احتمال فرار این دختر را رد می کنند و ربودن این دختر جوان، هنوز قوی‌ترین احتمال است.چندی قبل نیز جسدی سوخته در حوالی قم پیدا شد که بر اساس اطلاعات سما از لحاظ سن همخوانی داشت، اما با انجام تست دی ان ای با خانواده او، مشخص شد که این جسد به فرد دیگری تعلق دارد و با خانواده سما، همخوانی نداشت.

به گفته سعید جهانباز پدر سما، دو وکیل بر روی پرونده دخترش کار می کنند، ولی تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده اند. او از عملکرد دستگاه قضایی و برخی رفتارها، دلخور است و می گوید در پیگیری پرونده دخترش به او گفته‌اند که روزانه افراد زیادی گم می شوند و این پرونده برای آنها، مهم نیست و مثل سایر پرونده های گمشده است.

خواهر سما نیز چندی قبل در یک مصاحبه، گفته بود؛ «یک بار گفتند سما در افغانستان است و یک معتمد را فرستادیم آنجا و فهمیدیم خبری نبود. باز گفتند سما را به ترکیه برده‌اند و به اسپانیا می‌خواهد فرستاده شود که فهمیدیم یک کلاهبرداری برای پول بوده است. اینترپل در ایران و ترکیه با ما همکاری کرد که فهمیدیم کلک پول است.»

هر سال در سراسر جهان، افراد زیادی گم می شوند و این موضوع تا کنون، مورد توجه تعداد زیادی از فیلمسازان قرار گرفته و فیلم‌های زیادی ساخته شده است، همچنین انجمن‌هایی در سراسر دنیا از جمله ایران، برای گمشدگان تشکیل شده و در حال فعالیت هستند، با گسترش فضای مجازی هم افراد زیادی، توانستند با کمک مردم، گمشده خود را پیدا کنند و یکی از دلایل فعالیت خانواده افراد گمشده در فضای مجازی، امیدواری به همین موضوع است.

 

 

true
true
مردی با یک پلاکارد در خیابان!
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true