×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
مالیات چند درصد از فعالان اقتصادی فارس صفر شد؟

مالیات چند درصد از فعالان اقتصادی فارس صفر شد؟، شیراز-شهرمردم-معافیت‌های مالیاتی برای فعالان اقتصادی با درآمد پایین از رویکردهای متولیان اقتصادی در فارس بشمار می‌رود که بر اساس اعلام اداره‌کل امور مالیاتی استان امسال با بهره‌گیری از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم،مالیات بیش از ۴۸درصد از فعالان اقتصادی صفر شده است.

به گزارش خبرنگار شهرمردم، بهبود فضای کسب وکار و برطرف شدن موانع پیش روی فعالان اقتصادی با هدف حمایت از این قشر از مهمترین دغدغه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود و بر همین اساس مشوق های مالیاتی تدبیری حمایتی از سوی قانون‌گذار برای مؤدیان است که این مشوق‌ها کمک‌ شایانی به رونق فضای کسب و کار فعالان اقتصادی نیز می‌کند.

تبصره‌ای برای حمایت از مشاغل و کسب و کارهای کوچک

در واقع سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور گسترش فرهنگ مالیات و تشویق مؤدیان به پرداخت مالیات، افزون بر جریمه‌های مالیاتی، مشوق‌های مالیاتی متعددی را نیز برای مشمولان، تعریف کرده است.

یکی از این مشوق‌ها، قانون مالیات‌های مستقیم، تبصره ماده ۱۰۰ این قانون است که مطابق آن، صاحبان مشاغل، در صورتی که مجموع فروش سالیانه آنها، تا ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند.

می‌توان گفت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم یکی از مهم‌ترین امتیازاتی است که سازمان مالیاتی با هدف حمایت از مشاغل و کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته است.

فراهم شدن شرایط برای بهره‌گیری از تبصره ماده ۱۰۰ از سال ۹۴

این در حالیست که تمامی کسب و کارها تا سال ۱۳۹۳ ملزم به نگهداری دفاتر قانونی یعنی دفترکل، روزنامه و دارایی بودند اما از سال ۱۳۹۴ شرایط مناسبی برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک و جلوگیری از اتلاف وقت ممیزین مالیاتی و صاحبان کسب وکارها فراهم شد.

در طول این سال‌ها فعالان اقتصادی بسیاری از مزایای تبصره ۱۰۰ بهره‌مند شدند و توانستند از این طریق از معافیت‌ها و مشوق‌های قانونی قابل توجهی استفاده کنند.

بهره‌مندی سه میلیون و ۸۸ هزار نفر از تسهیلات این تبصره در سال ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۱ حدود سه میلیون و ۸۸ هزار نفر از تسهیلات تبصره ۱۰۰ بهره بردند و یک میلیون و ۳۷۰ نفر هم اظهارنامه مالیاتی ارایه کرده بودند؛ در واقع جمع افراد شامل تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه بیش از چهار میلیون و ۴۵۰ هزار نفر بوده است.

در واقع سال گذشته تا پایان خردادماه که مهلت قانونی استفاده از تبصره ۱۰۰ بود، حدود چهار میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از صاحبان مشاغل و اصناف از تبصره ۱۰۰ استفاده کرده و یا اقدام به ارایه اظهارنامه مالیاتی کرده بودند.

به گفته متولیان امور مالیاتی این آمار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰۵ درصدی روبرو بوده است که پنج‌ درصد بیشتر از کل پرونده‌های مالیاتی اصناف و مشاغل در سال گذشته بوده است.

صفر شدن مالیات نیمی از صاحبان مشاغل

رییس سازمان امور مالیاتی کشور اخیراً در رابطه با آمار مالیات‌های مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ اعلام کرده که مالیات بیش از نیمی از صاحبان مشاغل صفر شده و مالیات حدود ۹۰ درصد صاحبان مشاغل نیز کمتر از ۲۰ میلیون تومان برای یک سال تعیین شده است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور هم ۶تیرماه ۱۴۰۲ از رشد ۱۴۰ درصدی در میزان مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ و مالیات ابرازی اظهارنامه در عملکرد سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت:مالیات افزون بر ۵۰ درصد از مودیان مشاغل صفر بوده است و میانگین مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ پزشکان و دندانپزشکان ۳۵ میلیون تومان است.

به طور کلی تمام اشخاص حقیقی که مجموع درآمد آنها در سال ۱۴۰۱ کمتر از شش میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان بود موفق شدند از این تبصره استفاده کنند.

این مبلغ هر سال به استناد قانون بودجه تعیین می‌شود که امسال هم این اتفاق افتاد و به استناد قانون بودجه میزان ثبت فروش کالا و خدمات تعیین شد.

بهره‌گیری فعالان اقتصادی فارس از مشوق مالیاتی

در فارس نیز استفاده از این تبصره در سال ۱۴۰۲ مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفت به گونه‌ای که مدیرکل امور مالیاتی استان در رابطه با استقبال فعالان اقتصادی از این تبصره گفت: با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۰۰، در حال حاضر مالیات بیش از ۴۸درصد از فعالان اقتصادی در استان صفر شده و در واقع ۴۸درصد از فعالان اقتصادی نیاز به پرداخت مالیات ندارند.

حمیدرضا محمدابراهیمی در گفت‌وگو با شهرمردم افزود: حدود ۳۲۰ هزار اظهارنامه‌ مالیاتی تسلیم شده که مالیات ۸۶ درصد از فعالان اقتصادی از یک میلیون تا ۱۵ میلیون تومان بوده است. تنها ۱۴درصد از فعالان اقتصادی هستند که مالیات آنها بیشتر از ۱۵میلیون تومان است

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که افزایش مالیات‌ها فشار زیادی به فعالان اقتصادی وارد می‌کند، درصورتی که دولت شرایطی را فراهم کرده تا با بهره‌گیری از مشوق‌های مالیاتی بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی نیازی به پرداخت مالیات نداشته باشند.

ضرورت معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی با درآمد پایین

محمد ابراهیمی رویکرد دولت سیزدهم را معافیت‌ مالیاتی فعالان اقتصادی با درآمد پایین دانست و گفت: سیاست دولت و سازمان امور مالیاتی این است که فعالان اقتصادی با درآمد پایین ملزم به پرداخت مالیات نباشند.

وی پیگیری فرارهای مالیاتی را از دیگر اهداف دولت در سازمان امور مالیاتی قلمداد کرد و افزود: دولت معتقد است که نباید رقمی به مالیات فعالان اقتصادی با درآمد پایین اضافه شود بلکه جرائم حاصل از فرار مالیاتی و هزینه‌های پنهان آن می‌تواند جبران کننده افزایش مالیات باشد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس یادآور شد: مالیات فعالان اقتصادی بر اساس بانک‌های اطلاعاتی تشخیص داده می‌شود.

محمدابراهیمی افزود: اگر اطلاعات مالی، بانکی و اطلاعات دستگاه پوز فرد در سامانه مالیاتی نسبت به فروشی که سال قبل اعلام کرده چندین برابر شده باشد قطعا با تغییر در رقم مالیات روبرو خواهد شد.

لزوم ثبت اطلاعات مالیاتی فعالان اقتصادی در سامانه

وی با اعتقاد به اینکه سازمان امور مالیاتی به استناد قانون اساسی و قانون مالیات‌های مستقیم بر اساس اسناد و مدارک مکلف به مالیات ستانی است، گفت: هرچه بانک‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی قوی‌تر شود به تبع مالیات‌ستانی واقعی بهتر خواهد شد؛ البته فعالان اقتصادی بایستی اطلاعات مالیاتی را ثبت کنند تا اجحافی در حق آنها صورت نگیرد و بدون شک مالیات آنها بر اساس قانون محاسبه می‌شود.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی فارس بخش عمده ای از فعالان اقتصادی شرایط استفاده برای تبصره ماده ۱۰۰ را دارند و درآمد آنها به گونه‌ای است که می‌توانند از این تبصره بهره ببرند.

رفع تشریفات زمان‌بر و تسهیل وصول مالیات

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به گونه‌ای مقرر شده که بسیاری از تشریفات زمان‌بر و اختلاف‌برانگیز بین مؤدی و اداره مالیاتی را مرتفع و وصول مالیات توسط اداره مالیاتی را با جلب رضایت مؤدی تسهیل می‌کند لذا فعالان اقتصادی می‌توانند با بهره‌گیری از این ظرفیت شرایط مطلوبی را برای رونق واحدهای تولیدی خود فراهم کنند

true
true
مالیات چند درصد از فعالان اقتصادی فارس صفر شد؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true