×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
عرضه محصولات کشاورزی با کیفیت و قیمت مناسب هدف اصلی اجرای بازارچه های جدید میوه و تره بار

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز خبر داد: اختصاص ۱۷ بازارچه  میوه و تره بار این سازمان به صورت رایگان برای اجرای طرح از مزرعه تا سفره ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، اولین بازارچه های جدید شهرداری، در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز می کنند.

رئيس شورای شهر شیراز، در نشست با ۷ نفر از بهره برداران بازارچه های جدید عرضه مستقیم میوه و تره بار و نمایندگان اتاق اصناف، با اشاره به اینکه شورای ششم، با مصوبه واگذاری بازارچه ها به بهره برداران، حسن نیت خود را در ارایه خدمات مطلوب به شهروندان، نشان داده است، گفت: در این مسیر، اعضای شورا و شهرداری، نهایت همکاری را با بهره برداران از بازارچه ها، خواهند داشت تا شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان باشیم.

سید ابراهیم حسینی، تصریح کرد: مصوبات مرتبط با معیشت مردم، در کنار زمینه سازی برای افزایش رفاه و آسایش مردم، این آگاهی را برای شهروندان، به ارمغان می آورد که نمایندگان آنها در پارلمان محلی و شهرداری، در مسیر بهبود معیشت آنها، گام بر می دارند.

وی، ادامه داد: در مسیر اجرای این مصوبه مهم، باید این اعتماد را ایجاد کنیم که در مسایل رفاهی مردم، مدیریت شهری نیز گام های مرتبط با وظیفه و اختیارات خود را برمی دارد.

حسینی، گفت: معتقدیم مدیریت شهری، تنها مسئول ساخت پل و زیرگذر نیست، بلکه وظیفه ارایه خدمات رفاهی مردم را نیز بر عهده دارد که در این راستا، با عملکردهای مطلوب، باید جوابگوی شهروندان باشیم، همچنین در مسیر بهره برداری از بازارچه ها، باید تدابیری اندیشیده شود که منافع بهره بردار و شهروندان دیده شود.

☆اجرای ۱۵ پروژه بزرگ و شاخص حوزه خدمات شهری در راستای افزایش اعتماد عمومی مردم 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در این جلسه، با اشاره به وجود انضباط اداری، در سازمان میادین و مشاغل شهرداری، احساس رضایتمندی کرد و گفت: این سازمان، بسترساز اجرای موفق مصوبه شورا، در زمینه بهره برداری از بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار است.

مسعود زارعی، با اشاره به اینکه بهره برداران منتخب شهر شیراز، در یک فرایند ارزیابی عرضه میوه و تره بار، شناسایی شدند، افزود: اصناف، بخش مهم کار این پروژه خدماتی است و شورا، ناظر بر عملکردها است.

وی، با اشاره به اجرای ۱۵ پروژه بزرگ و شاخص حوزه خدمات شهری، در راستای افزایش اعتماد عمومی مردم، گفت: در اجرای این ۱۵ پروژه، تلاش کمیسیون خدمات شهری شورای ششم و مدیریت شهری، مبنی بر این بوده که اجرای آنها، اثرات مثبتی بر زندگی مردم و معیشت آنها داشته باشد.

زارعی، از اجرای مصوبه بهره برداری از بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار، به عنوان یک اتفاق مبارک یاد کرد که تاثیر مثبتی بر معیشت مردم خواهد گذاشت و افزود: در اسفند ماه سال گذشته، شورای شهر، مصوبه بهره برداری از بازارچه ها را به شهرداری ابلاغ کرد، اقدام موثر و بزرگی که بعضاً برخی از کلان شهرها، ضمن تبریک به  شورای شهر، به دلیل بزرگی این مصوبه و لحاظ نمودن حرفه ای  شرایط، خواستار الگو گرفتن از این مصوبه، برای اجرای آن در شهرهای خود شدند.

رئيس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، با تاکید بر این مطلب که مدیریت شهری، از درآمد ماهیانه ۲۰۰ میلیون تومانی هر کدام از  بازارچه ها، چشم پوشی کرده است، تصریح کرد: مدیریت شهری، با اجرای این مصوبه و احترام به سفره های مردم، از   کسب درآمد از ۴۳ غرفه بازارچه های شهری، صرف‌نظر کرده است.

زارعی، با اشاره به اینکه عرضه و فروش میوه و تره بار با کیفیت در این بازارچه، کمتر از قیمت بازار است، تصریح کرد: ساز و کاری در استانداری مشخص شده است که کار آن، نظارت بر عملکرد بازارچه ها، بر عهده اتاق اصناف و سازمان میادین و مشاغل است.

عضو شورای شهر شیراز همچنین از کمیته نرخ گذاری برای قیمت های میوه و تره بار، در این بازارچه ها خبر داد و گفت: با نرخ گذاری هوشمند، تمام قیمت ها یکسان خواهد بود.

وی، همچنین بر اهمیت سیمای بازارچه ها و بهبود شرایط موجود، تاکید کرد و گفت: یکی از مصوبات شورای شهر، احداث بازارچه های بزرگ مقیاس، در  مناطق یازده گانه شهرداری و واگذاری آن، به بهره برداران است که در همین راستا، اولین بازارچه، با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان، در منطقه هفت شهرداری  کلنگ زنی شده است.

زارعی، ادامه داد: کلنگ زنی چند بازارچه دیگر، در سطح مناطق یازده گانه، در دستور کار است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته، ظرف مدت ۲ تا ۳ سال، بازارچه های بزرگ مقیاس، در مناطق یازده گانه احداث می گردد.

وی، همچنین از رسانه، به عنوان ناظران و مطالبه گران احداث و عملکرد این بازارچه ها، یاد کرد و افزود: راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار، یک طرح مردمی است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز، گفت: شهرداری تهران، موفق تر از مابقی شهرها، در خصوص واگذاری بازارچه ها، عمل کرده است و از درآمد چنین فضاهایی، چشم پوشی کرده و نتیجه آن را دیده است که این موضوع، بیانگر این است که  شهرداری ها، باید از برخی درآمدها، برای ارایه مستقیم خدمات به مردم، صرف نظر کند تا شاهد افزایش رفاه مردم باشیم.

زارعی، گفت: راه اندازی بازارچه های جدید به شکل متفاوت، بعد از ناموفق بودن واگذاری این بازارچه ها، در دوره های پپشین، یک موفقیت و سنگ بنای بزرگ،  در مدیریت شهری دوره فعلی است و از خرداد ماه، شاهد واگذاری بازارچه ها، به بهره برداران خواهیم بود.

وی، در خصوص ساماندهی وانت بارهای میوه و تره بار نیز تصریح کرد: طرح ساماندهی بارفروشان، جزء پروژه های ۱۵ گانه است، اما نمی شود یک شبه آنها را جمع کرد، ساماندهی آنها، باید گام به گام پیش برود.

☆خروجی این مصوبه باید به نفع مردم باشد

نایب رئیس شورای شهر شیراز، در این جلسه نیز با اشاره به تاریخچه راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار به شهروندان، گفت: در شورای پنجم، با وجود اینکه با دعوت از ۷ دستگاه، تفاهم نامه ای فی مابین آنها و مدیریت شهری، امضا گردید، اما به دلیل عدم واگذاری کار، به کنندگان واقعی  این مصوبه، نتوانست به سرانجام برسد.

محمدتقی تذروی، با تاکید بر تغییر رویکرد نسبت به بهره برداری متمایز این بازارچه ها، در شورای ششم و انجام کار کارشناسی، بر مصوبه قبلی، تصریح کرد: با اصلاحیه ای که در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، صورت گرفت، امروز شاهد هستیم که با انتخاب بهره برداران واقعی، کار به کننده کار واگذار می گردد.

نایب رئيس شورای شهر شیراز، ادامه داد: خروجی این مصوبه، باید به نفع مردم باشد و رضایتمندی آنها را به همراه داشته باشد که انتظار است، با نظارت سازمان مشاغل و اعضای شورا و کمیسیون، این موفقیت حاصل گردد.

  ☆طرح از مزرعه تا سفره دغدغه مسئولین استانی و شهری بوده است

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز نیز از اختصاص غرفه های میوه و تره بار به شکل رایگان، در ۱۷ بازارچه زیر نظر این سازمان، برای اجرای طرح از مزرعه تا سفره، بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و تاکید شهردار شیراز و استاندار فارس، خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح را عرضه محصولات با کیفیت، قیمت مناسب و تامین منافع شهروندان است.

پژمان شفیعی، اظهار داشت: برای اجرای مطلوب طرح از مزرعه تا سفره، ۷ بسته متنوع در نقاط مختلف شهر، تهیه و از طریق فراخوان، پروسه انتخاب واجدین، با در نظر گرفتن ۱۳ شاخص، در دستور کار قرار گرفت.

وی، با بیان اینکه واگذاری رایگان غرفه ها، اقدامی بزرگ از سوی شهرداری است، اظهار داشت: رایگان شدن غرفه ها، مشوقی برای مشارکت بهره برداران توانمند و در راستای افزایش رضایت مندی شهروندان، انجام شده است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز، گفت: بزودی این طرح در بازارچه های شهرداری، اجرایی خواهد شد، با این کار، قطعا عرضه محصولات کشاورزی، به لحاظ کیفیت و قیمت، در مقایسه با گذشته، متفاوت خواهد بود و شهروندان، آن را حس خواهند کرد‌.

شفیعی، حسن سابقه بهره برداری در بازارچه های شهرداری، مالکین و مستاجرین باغات فعال، سردخانه، گلخانه های فعال، مالکیت و فعالیت در زمین زراعی زیر کشت، بهره بردار سورتینگ میوه، تولید و توزیع کنندگان میوه گواهی شده، عضویت در شبکه تعاونی روستایی، دارا بودن پروانه کسب یا معرفی نامه از سوی اتحادیه صنف میوه و تره بار و شهروند بومی شیراز بودن را از جمله مهمترین شاخص های انتخاب واجدین شرایط یاد کرد و گفت: پرونده متقاضیان در کمیته ارزیابی، متشکل از نماینده اتاق اصناف، رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار، نهادهای نظارتی و شهرداری شیراز، بررسی و در نهایت افراد واجد شرایط، بر اساس امتیازات اخذ شده، بر مبنای شاخص های ۱۳ گانه، انتخاب شده اند.

وی، در ادامه با بیان اینکه طرح از مزرعه تا سفره، دغدغه مسئولین استانی و شهری، بوده است تا بتوانند اقدام موثری در رضایت مندی مردم و تاثیر مثبتی در سفره مردم داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های اقتصادی و فشاری که بر مردم تحمیل می‌شود و توقعاتی که مردم از مسئولین دارند، دست به دست هم دادیم تا با توجه به تاکیدات اعضای شورای شهر و شهردار، برای معیشت مردم، طرحی که مورد توجه استاندار نیز هست، در قالب غرفه های شهری و غرفه هایی که قبلا هم با این عنوان فعال بوده، اقدام نماییم.

* طرح مزرعه تا سفره الگوی بومی است

شفیعی، در ادامه با بیان اینکه ساز و کار نظارتی خوبی، در حوزه عرضه محصولات، پیش بینی شده است، گفت: نظارت بر اجرای این طرح، در مرحله اول توسط حوزه نظارتی سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز، پیش بینی و در مرحله دوم، این نظارت در حوزه بسیج اصناف، اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه، در کنار کمیته نظارتی استانداری، پیش بینی شده است.

وی، اضافه کرد: مردم، بهترین ناظر بر امور هستند و در همین راستا، شماره تلفن هایی در اختیار شهروندان، قرار خواهد گرفت تا تخلفات احتمالی را گزارش دهند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز، طرح مزرعه تا سفره، الگوی بومی است، گفت: در شهر تهران، بیش از سیصد بازارچه عرضه محصولات کشاورزی، وجود دارد که بر اساس روش خودشان، اداره می گردد، پایتخت مسایل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حمایت های هیات دولت را دارد، اما چنین ساز و کاری، در دیگر شهرها وجود ندارد، در شهر شیراز، شهرداری شیراز از درآمد های غرفه ها، چشم پوشی کرده است تا عرضه کنندگان محصولات کشاورزی، اجناس خود را ارزان تر به دست مصرف کنندگان برسانند.

true
true
عرضه محصولات کشاورزی با کیفیت و قیمت مناسب هدف اصلی اجرای بازارچه های جدید میوه و تره بار
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true