×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شهرهای فارس چه زمانی به فیبرنوری متصل می‌شوند؟

شهرهای فارس چه زمانی به فیبرنوری متصل می‌شوند؟ ریشبرد طرح توسعه فیبر نوری در استان فارس در دستورکار مسئولان قرار دارد که پس از بهره‌برداری از این پروژه در کازرون و آغاز آن در شهرهای آباده، صدرا و شیراز در سال جاری، اجرای طرح هم‌اکنون به شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز رسیده است.

به گزارش شهر مردم، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در شهرهای کشور است که در استان فارس نیز پس از بهره‌برداری از این پروژه در کازرون توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه امسال، عملیات عمرانی این پروژه در شهرهای آباده، صدرا و شیراز نیز آغاز شد.

تکاپو برای اتصال شهرهای فارس به فیبرنوری

در واقع استاندار فارس در آذرماه ۱۴۰۱ در حاشیه جلسه بررسی روند اجرایی اتصال منازل استان فارس به شبکه فیبر نوری گفت: پیرو جلسه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین با توجه به ضرورت افزایش دسترسی مردم استان به پهنای باند بیشتر، خواستار احداث و تکمیل شبکه فیبر نوری تا منازل تمام شهروندان استان هستیم و امیدواریم با توجه به قول پیمانکار، تا پایان امسال شاهد اتمام شبکه‌گذاری فیبر نوری در شهرستان‌های لار، فسا، کازرون و مرودشت باشیم.

بدین‌ترتیب پیگیری‌ها برای تحقق این مهم ادامه یافت تا اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۲مهرماه سال جاری از آغاز اجرای طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شیراز خبر داد و اعلام کرد: با امضای تفاهمنامه بین شهرداری شیراز و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانسل، شاتل و آسیاتک، طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهر شیراز کلید خورد.

بر همین اساس قرار شد ظرف یک سال سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه‌ای برای مردم شیراز فراهم و طرح فیبرنوری در سایر شهرهای استان نیز به مرور آغاز شود.

وضعیت اینترنت فیبرنوری فارس به کجا رسید؟

در حال حاضر نیز اجرای شبکه فیبرنوری در شهر جهرم به عنوان پنجمین شهر استان فارس کلید خورده و عملیات عمرانی این پروژه در این شهر آغاز شده است.

آغاز عملیات اجرای فیبرنوری در شهر جهرم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس از آغاز عملیات اجرایی این پروژه در شهر جهرم با هدف تأمین شبکه ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن در این منطقه خبر داد و گفت: با اجرا و تکمیل پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها سرویس‌های اینترنت با سرعتی تا هزار مگابیت بر ثانیه به کاربران ارائه می‌شود.

حمید سلیمان‌پور افزود: عملیات حفاری پروژه به صورت منطقه به منطقه در این شهر اجرا خواهد شد و هم‌اکنون نیز ۶کیلومتر حفاری در شهر جهرم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با حمایت و همکاری مسئولان و مدیران شهری، دسترسی خانوارها و کسب و کارهای شهر جهرم تا پایان امسال به شبکه اینترنت پرسرعت چندصد مگابیت بر ثانیه فراهم خواهد شد.

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس جلسات کنترل پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به صورت منظم هر هفته با حضور استاندار فارس، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها، شهرداران و سایر بازیگران پروژه برگزار می‌شود و به زودی رفع تدریجی موانع و بالارفتن سرعت اجرای این پروژه در شهرهای استان فارس رقم خواهد خورد.

از اجرای مصوبه تا افق ۱۴۰۴

این در حالیست که دولت سیزدهم بر اساس مصوبات بالادستی از جمله مصوبه شورای عالی فضای مجازی که تأکید دارد تا افق ۱۴۰۴، باید ۸۰ درصد خانوارها به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند، به جای انتخاب فناوری‌های در آستانه منسوخ شدن از جمله VDSL، به سراغ این پروژه راهبردی و البته دشوار یعنی فیبرنوری منازل و کسب و کارها رفته است.

این پروژه از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ در ۱۱مرکز استان و ۱۰۰ شهر آغاز و مقرر شد که دولت بابت ایجاد پوشش به اپراتورها از محل «حساب توسعه فیبرنوری» به اپراتورها در شهرهای کوچک به ازای هر خانواری که تحت پوشش قرار بگیرند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مراکز استان، غیر از هشت کلانشهر ۵۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند و ۲ میلیون تومان هم برای اتصال به عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد که قرار است این یارانه، هزینه اتصال منهای مودم را پوشش دهد.

وضعیت اینترنت فیبرنوری فارس به کجا رسید؟

بهره‌مندی سه میلیون خانوار در فاز اول

۲۷ اردیبهشت ماه افتتاح فاز اول پروژه فیبر نوری کلید خورد که در این فاز حدود سه میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.

پس از گذشت هفت ماه از اجرای فاز اول این پروژه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دوم آذرماه اعلام کرد: اکنون چهار و نیم میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری هستند و تا آخر سال هشت میلیون خانوار را به فیبرنوری متصل خواهیم کرد که این میزان تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد.

به نقل از ایرنا، بدین‌ترتیب اجرای این طرح در استان‌های مختلف کشور از جمله استان فارس همچنان ادامه دارد.

true
true
شهرهای فارس چه زمانی به فیبرنوری متصل می‌شوند؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true