×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شتاب در توسعه فاضلاب شهر صدرا: تسریع عملیات ساخت سامانه اول تصفیه‌خانه

شتاب در توسعه فاضلاب شهر صدرا: تسریع عملیات ساخت سامانه اول تصفیه‌خانه، مشکلات ناشی از کمبود تصفیه‌خانه در شهر صدرا در سال‌های گذشته، ساکنین برخی مناطق این شهر را آزرده خاطر کرده است؛ این در حالیست که شرکت آب و فاضلاب شیراز تلاش خود را برای توسعه تصفیه‌خانه در این منطقه به کار گرفته و طبق آخرین اعلام این شرکت سامانه اول تصفیه‌خانه فاضلاب غربی شهر جدید صدرا برای حل مشکلات جمعیت حدود ۹۰هزارنفر در حال احداث است.

 

به گزارش شهر مردم، مشکلات آلودگی و زیست محیطی فاضلاب شهر صدرا در طول سال‌های گذشته موجبات ایجاد مشکلات بسیاری برای شهروندان و ساکنان این شهر و مناطق پیرامونی آن شده بود؛ شهری که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد و در فاصله ۱۵کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

شتاب در توسعه فاضلاب شهر صدرا: تسریع عملیات ساخت سامانه اول تصفیه‌خانه

معضلات پساب فاضلاب شهر صدرا

در این سال‌ها شهرک‌های جوادیه و پردیس واقع در محدوده شمال‌غرب شیراز از جمله مناطق مسکونی بودند که به دلیل سرریز فاضلاب صدرا با معضلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند.

همچنین راهی شدن سرریز فاضلاب شهر صدرا به سمت چشمه‌ها و باغات تنگه قره پیری در شمال‌غرب شیراز مشکلات عدیده‌ای از جمله آلودگی آب قنات‌ها، چشمه‌ها، بوی تعفن و آلودگی محیط زیست را برای شهرکهای جوادیه و پردیس ایجاد می‌کرد.

تدابیر برای توسعه تصفیه‌خانه در این شهر

بدین‌ترتیب ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر صدرا با هدف پایان یافتن آلودگی‌های شهری در این منطقه در دستور کار قرار گرفت.

تصفیه خانه فاضلاب شرق شهر جدید صدرا در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه سال ۹۹ همزمان با دهه مبارک فجر افتتاح شد.

همچنین عملیات اجرایی تصفیه خانه غرب این شهر نیز با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد ریالی شرکت عمران و توسعه صدرا و با مشارکت شرکت آب و فاضلاب شیراز آغاز شد.

در سال ۹۹ هم برنامه‌های جامع برای تأمین آب و جمع‌آوری فاضلاب شهر صدرا انجام و مقرر شد این برنامه‌ها در افق میان‌مدت و کوتاه‌مدت تامین کننده رفاه و آسایش ساکنان این شهر باشد اما این پروژه تکمیل نشد.

عملیاتی کردن این پروژه در طول ۲سال گذشته شتاب گرفت؛ در طول این مدت برای رفع مشکلات مربوط به آب و فاضلاب در استان فارس طرح‌ها و پروژه‌های متعددی از جمله اجرای شبکه‌های فاضلاب و یا ساماندهی نظام انتقال آب فرسوده و کهنه که موجبات مشکلاتی در حوزه نگه‌داشت و عملیات آبرسانی را فراهم کرده اجرا شد.

شتاب در توسعه فاضلاب شهر صدرا: تسریع عملیات ساخت سامانه اول تصفیه‌خانه

۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال در شهر شیراز و صدرا

طبق آخرین اعلام شرکت آب و فاضلاب شیراز از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب در شهر شیراز، صدرا و روستاها اجرا شده است.

این فعالیت‌ها با هدف ساماندهی شبکه‌های فاضلاب و مدیریت منابع آب همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که مدیر عامل آب و فاضلاب شیراز اخیرا از احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب غربی شهر جدید صدرا خبر داده است.

مدول اول تصفیه‌خانه برای جمعیت ۹۰هزارنفری

بهمن بهروزی در این باره گفت: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب غربی شهر جدید صدرا برای جمعیت حدود ۹۰هزارنفر در حال احداث است.

بهروزی ادامه داد: با توجه به کمبود ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر جدید صدرا از محل اعتبارات عمرانی پیمانکار احداث مدول اول تصفیه خانه فاضلاب غربی صدرا به روش لجن فعال پیشرفته (کاروسل) انتخاب شده و اکنون در مرحله انجام عملیات مقدماتی و تجهیز کارگاه است‌.

به گفته رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب غربی شهر جدید صدرا با ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب در شبانه روز جمعیت حدود ۹۰هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شتاب در توسعه فاضلاب شهر صدرا: تسریع عملیات ساخت سامانه اول تصفیه‌خانه

مدت پیمان ۴۸ ماه؛ ۳۶ ماه ساخت و ۱۲ ماه بهره‌برداری

مدیرعامل آبفا شیراز افزود: عملیات اجرایی این پروژه از شهریور ماه سال جاری آغاز شده و مدت پیمان ۴۸ ماه شامل ۳۶ ماه ساخت و ۱۲ ماه بهره‌برداری پیشبینی شده است.

وی اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه را حدود چهار هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: امید است که با تأمین به موقع اعتبارات لازم این تصفیه خانه در زمان کوتاهتری به بهره‌برداری برسد.

آن طور که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت با به بهره‌برداری رسیدن این تصفیه‌خانه از پساب با کیفیت آن می‌توان در مصارف صنعتی و فضای سبز استفاده کرد.

شتاب در توسعه فاضلاب شهر صدرا: تسریع عملیات ساخت سامانه اول تصفیه‌خانه

به نقل از ایرنا، شهر صدرا که جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است و طرح مسکن نیز در آن اجرایی شده، نیاز مبرمی به حل مشکلاتی از جمله نداشتن تصفیه‌خانه استاندارد و شیوع بوی بد فاضلاب دارد و نیاز است تمهیدات کافی در این زمینه اندیشیده شود

true
true
شتاب در توسعه فاضلاب شهر صدرا: تسریع عملیات ساخت سامانه اول تصفیه‌خانه
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true