×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سخنان کامل پزشکیان در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

سخنان کامل پزشکیان در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ، سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یک تیرماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

خبرگزاری شهرمردم – سومین برنامه مناظره با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی» در فاصله هفت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمعه یک تیرماه برگزار شد.

سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که موضوع کلی آن «فرهنگی و اجتماعی» بود به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟

فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای پزشکیان فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

اگر آموزش بدهیم تنش‌ها و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: این طورکه ما می‌گوییم باید اوضاع خیلی خوب می‌شد، ولی نمی‌دانم چگونه شده اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمده است. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود ما باید آموزش را از آنجا شروع کنیم با این نگاه برابر در ضمن توانمندی‌های این عزیزان را از آنجا آموزش بدهیم بیایند بالا، تمام این سوالاتی که شما این جا کردید ریشه آن در مدرسه است درست است اگر آموزش بدهیم آن وقت این تنش‌ها و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید.

من در زندگی خودم با همسرم که بودیم بالاخره الان بعد از ۳۲ سال که همسرم را از دست دادم چهار بچه داشتیم در زندگی هم ایشان درس می‌خواند هم من درس می‌خواندم یک شب ایشان کشیک می‌داد من بچه‌ها را نگه می‌داشتم، یک روز من کشیک می‌دادم او بچه‌ها را نگه می‌داشت با هم آمدیم بالا و با هم می‌توانستیم کارهایمان را انجام بدهیم.

از اول این نگاه بود وقتی که آدم در خیابان‌ها یا در برخورد‌هایی که با دختران و زن‌ها اتفاق می‌افتد را می‌بیند و وقتی آدم اعتراض می‌کند تازه گاهی پرونده‌هایی هم برای آدم درست می‌کنند. واقعیت قضیه این است که این بچه‌ها و این دختران و خانم‌ها را ما تربیت کردیم بیگانگان که تربیت نکردند به جای این که خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده، برخورد‌هایی با دختران مردم می‌کنیم که وقتی آدم نگاه می‌کند اصلاً نمی‌تواند بپذیرد که چنین برخوردی می‌تواند مشکل را حل کند.

اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید برگردیم ببینیم ما چه کردیم که این اتفاقات افتاده است الان مثلاً لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت زنان در مجلس خیلی وقت است مانده و ما نیاوردیم که حلش کنیم، خشونت را نتوانستیم حل کنیم جایگاهشان را نتوانستیم درست کنیم، ولی خوب حالا که مثلاً اوضاع خوب است می‌گوییم مثلاً ما احترام می‌گذاریم، احترام در عمل و در واقعیت اجتماعی و وقتی حقوقشان را در جامعه نادیده می‌گیرند ما باید حداقل صدایمان بلند شود که چرا دارید این کار را می‌کنید، چرا دارید این برخورد را با آن‌ها انجام می‌دهید.

آیاتی که در ابتدا خواندند در قرآن خدا به رسولش می‌گوید به خاطر رحمت خدا بود که تو با این مردم ملایم بودی و با اخلاق بودی اگر برخورد خشن با آن‌ها می‌کردی کسی دور تو جمع نمی‌شد، حرف خدا است مو لای درزش نمی‌رود به رسول خدا می‌گوید اگر خوب با مردم برخورد نمی‌کردی مردم دور تو جمع نمی‌شدند. برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست در تئوری هم هرچه بگوییم در عمل آنی نیست که باید باشد، این نگاه ما است که باید اصلاح و درست بشود و نهایتاً باید برگردیم ببینیم ما چگونه در مدرسه، محل، مسجد این‌ها را چگونه آموزش دادیم که به اینجا رسیدند و حتی در رابطه با نوع و سبک زندگی از مدرسه می‌شود آن‌ها را تغییر داد.

مدرسه‌های ما هم به علت اینکه معلمینی که آنجا گذاشتیم بازآموزی ندارند، حقوقی که به آن‌ها می‌دهیم کفاف زندگی‌شان را نمی‌کند، تبعیضاتی که در نوع آموزش بین مقاطع مختلف است وحشتناک است در چنین وضعیتی خود این تبعیض باعث می‌شود ما افرادی را تربیت کنیم که این افراد وقتی به جامعه می‌آیند عقده‌ای می‌شوند با هم می‌جنگند با هم نمی‌توانند حرف بزنند، کنار هم نمی‌توانند بنشینند ریشه این‌ها از مدرسه دارد شروع می‌شود و اگر ما بخواهیم این‌ها درست شود باید به ریشه‌ها بپردازیم رفتار و نگاه خودمان را عوض کنیم و در عمل و در واقعیت بیاییم با آن‌ها برخورد کنیم، چون تئوری گفتن کار خیلی ساده‌ای است و این چیزی است که باید در نظر گرفت.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای پزشکیان فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

پزشکیان: بله فکر کنم وضع خوب است ما اینجا اوضاع را، ولی نمیدانیم چه اتفاقی می‌افتد که نارضایتی در جامعه وجود دارد من از نظر اعتقادی حالا بزرگان مطرح کردند با هرگونه زورگویی و یا برخورد خشن با هر انسانی تا چه برسد زنان هم که در حقیقت .. ا صلاً فرقی که الان ما ایجاد کردیم بین زن و مرد یک واقعیت است اینجوری هم مطرح که می‌کنیم حالا کار‌هایی هم که اتفاق افتاده در خیابان برخورد‌هایی که می‌شود، ماشین‌هایی که گرفته می‌شود یا مثلا فرض کنید چیز‌هایی که در فضای مجازی به وجود می‌آید چرا اعتراض نکردیم چرا باید کاری بکنیم که الان یعنی روند … این که ما می‌گوییم خانواده باید تحکیم بشود که اصلاً شکی در آن نیست.

درباره حقوق شهروندی نباید زور گفت

همه خانواده من با حجاب هستند، عروس‌هایم، خواهرهایم؛ چادری هم هستند، یعنی این طور نیست که فرض کنید بگوییم مانتو و روسری دارند، ولی سؤال این است؛ اگر کسی در بیرون نخواهد مثل این پوشش داشته باشد، ما باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانستیم تا این سن این‌ها را هدایت کنیم، کلی هم پول مراکز تربیت و دینی و مذهبی و هزینه گذاشتیم، نشده، الان می‌خواهیم این‌ها را با چه روشی، یعنی با روش‌هایی که انتخاب کردیم، می‌توانیم درست‌شان کنیم؟ یعنی تصور می‌کنیم درست کردن است؟ برخورد کردن و به این‌ها گرفتن، اصلاً خجالت می‌کشد برخی از رفتار‌ها را بگوید، در نتیجه من اعتقادم بر این است که ما باید نگاه‌مان را نسبت به زنان که این که یک جنیستاً از نظر رتبه دو هستند و برای خانواده فقط آفریده شدند، باید عوض کنیم. آن‌ها همراه مرد‌ها هستند در اقتصاد، صنعت، علم و کارایی و باید این جایگاه را در پست‌ها، مقام‌ها و موقعیت‌ها به آن‌ها بدهیم و عملاً در عمل این را ثابت کنیم، چون تئوری اگر بگوییم، الان که وقت رأی گیری است، همه می‌گوییم بله ما این کار‌ها را می‌کنیم، ما در رابطه با خیلی از این مسائل به نظرم قصور داریم و باید نوع رفتارمان را با این‌ها عوض کنیم، به جای این که بیاییم برخورد خشن با این‌ها کنیم، بیاییم ببینیم چه کار کردیم که این وضعیت در جامعه ایجاد شده و بچه‌های ما به این شکل درآمده‌اند؟

من بعد از فوت همسرم، دخترم را برای این که بتوانم هدایت کنم، خیلی وقت‌ها بحث می‌کرد، مرا قبول نمی‌کرد، کوتاه می‌آمدم، برای این که اگر می‌خواستم با زور و تحکیم با این دختر برخورد کنم، این نمی‌شد که الان شده است. مجبور بودم با آن‌ها کنار بیایم و با آن‌ها بنشینم صحبت کنم. ما بدون گفتگو، قانع کردن، این که با زور، دستور و قانون بخواهیم رفتاری عوض کنیم، با قانون؛ رفتار عوض نمی‌شود. همان گونه که در گذشته نتوانستند حجاب را از سر زنان ما بردارند، قطعاً ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم با این روند، مگر این که رفتارمان و همان آغاز مهد کودک، مدرسه و دانشگاه را با رفتار تربیتی اصلاح کنیم. به این سادگی هم نیست. نمی‌شود در دانشگاه و مدارس یک عده افرادی را گذاشت که از نظر تربیتی و آموزشی علمش را ندارند، رفتارشان درست نیست، تحکیمی با دانشجو و محصل برخورد می‌کنند.

حکم اخراج به آن‌ها می‌دهند یا مثلاً تعلیق‌شان می‌کنند، انتظار داشته باشیم، آن‌ها ما را بپذیرند. ما داریم عقده‌ای می‌کنیم دختران و جوان‌هایی که این طور با آن‌ها برخورد می‌کنیم. حق نداریم به نظرم ما در رابطه با آن حقوق شهروندی، به دانشجو، دختران‌مان و خانم‌هایمان زور بگوییم.

مجری: مرحله اول پشت سر گذاشتیم، با آغاز در مرحله دوم در موضوع حمکرانی در فضای مجازی است، نحوه حکمرانی رسانه و فضای مجازی و توجه به حقوق شهروندی این موضوع بخش از مناظره است.

برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرده است که اقداماتی را انجام دهد تا در طول اجرای برنامه ۵ ساله حداقل شصت درصد اهداف سند راهبری جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی محقق شود از جمله این تکالیف حمایت از تولید محتوای مجازی با هدف مواجه موثر با جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی است.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و وات ساپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه شان برای اینترانت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

پزشکیان: والاه خیلی روشن است، فعلا که ما فیلترینگ راه انداختیم، ما کردیم و هیچ وقت هم راجع به این مسئله حرف نمی‌زنیم و کلی از شغل‌ها را از دست دادیم.

فیلترینگ کسب و کار‌ها را محدود می‌کند

کلی از شغل‌ها را هم از دست دادیم خیلی از کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کردند زندگیشان بهم ریخته است میلیون‌ها انسان در رابطه با این اقدامی که ما انجام دادیم از این طرف هم یک عده کاسب شدند و در حقیقت دارند فیلترشکن می‌فروشند کی این‌ها را می‌فروشد چرا بررسی نمی‌کنند چرا پیگیری نمی‌کنند خودش جای بحث است و این واقعیت تا ماه حالا بازم وقتی صحبت می‌کنیم فکر می‌کنم اصلا مشکل جای دیگه است ما همه مان موافقیم که فیلترینگ نباشد موافقیم که جامعه با زن‌ها و دختر‌ها برخورد کرامت گونه داشته باشند حالا حجاب بان‌ها را کی می‌گذارد در این مترو‌ها آن معلوم نیست کلی هم هزینه می‌کنند و بعد بچه‌های مردم را آن جا به علل مختلف برخورد‌هایی می‌کنند، ولی خب از این جا می‌نشینیم می‌گوییم از حقوق زنان هم دفاع می‌کنیم ما از حقوق زنان دفاع می‌کردیم جایگاه هایشان پستشان را مناطق به اصطلاح ارتقای من الان فکر می‌کردم در رابطه با همین دانشمندانی که در خارج داشتیم زنان ما مثلا آن جا بودند ما چه کردیم با آن‌ها واقعیت قضیه اگر می‌خواستیم درست عمل بکنیم به این جا نمی‌رسیدیم.

من اعتقادم بر این است که باید آزادش کنیم توییتر محل آموزش است محل خیلی از امکاناتی که می‌توانیم انجام بدهیم خیلی سرمایه و تکنولوژی و علم را از آن جا می‌توانیم یاد بگیریم می‌توانیم منتقل کنیم می‌توانیم ارتباطاتمان را افزایش بدهیم من اگر به قدرت به ریاست برسم قطع و یقین در رابطه با این ممنوعیت‌هایی که گذاشتند باعث عصبانیت شدند باعث این شدند که خیلی از شغل‌هایی که در این فضای مجازی داشتند کار می‌کردند این‌ها تخریبش کردند جلویش را خواهم گرفت و با قاطعیت جلویش خواهم ایستاد و در ضمن معنی این نیست که وقتی در بحران‌های خاصی اگر لازم است مداخله شود خب آن‌ها مداخله می‌کنند در یک بحران در همه کشور‌ها در رابطه با اینترنت مداخله می‌کنند، ولی وقتی فضا آزاد است الان چه لزومی دارد ما بیاییم به اصطلاح اینترنت را قطع کنیم فیلتر بگذاریم و بعد یک عده هم درست بشوند فیلتر‌ها فیلترشکن برایش بخرند و کلی پول و کسب و کار درست کردند دویست هزار تومان برای فیلترشکن پول می‌دهند پنجاه هزار تومان مثلا پول تلفنش است تازه این فیلترشکن‌هایی که این‌ها می‌زنند خیلی راحت‌تر می‌توانند به آن فضا‌های مستهجن دست پیدا کنند تا اینی که دولت خودش نظارت کند و جلوگیری بکند از این که این‌ها نروند در آن فضا‌هایی که وجود دارد دولت می‌تواند مدیریت بکند اگر اینترنت را راحت آزاد کند خودش کنترل بکند اجازه ورود به فضا‌هایی که نباید بروند آن فضا را نده، ولی اجازه بده مردم از آن استفاده بکنند.

این که ما بیاییم تقصیر‌ها را به گردن همدیگر بیندازیم تقصیر مال همه ماست فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند که فرهنگ را الان جا‌هایی که مثلا حوزه است به اصطلاح مساجد است کلی از این قسمت‌هایی که در مملکت وجود دارد شورای انقلاب فرهنگی یعنی اصلا چه ربطی دارد به دانشگاه باید جای دیگه روحانیت محترم در دانشگاه حضور دارد در مدرسه حضور دارد در محله حضور دارد این‌ها بی حجاب شدند چه جوری شد این‌ها بی حجاب شدند حالا، چون ما نتوانستیم آن کار‌ها را بکنیم این جا می‌آییم اونی که ما در خانواده چگونه ایم این یک بحث است اینی که الان با دیگرانی که مثل ما نیستند و در این مملکت زندگی می‌کنند این برخورد‌ها را می‌کنیم این را چگونه می‌خواهیم جواب بدهیم، بله خانواده محل صمیمیت است محبت است عشق است همه اینهاست، ولی این که در جامعه یک عده دارند ما را نمی‌پذیرند تکلیف ما با این‌ها چیست شفاف بگوییم با این‌ها چه جوری می‌خواهیم برخورد کنیم تعدادشان هم کم نیست تعدادشان آن قدر زیاد است که روز به روز دارند از ما دورتر می‌شوند به ما بدتر بی احترامی، الان خیلی راحت نمی‌شود با حجاب بیایند در خیابان، حرف‌هایی می‌زنند که قابل قبول نیست.

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای پزشکیان بفرمایید؟

پزشکیان: بله همین روندی که طرح کردن در تئوری ما باید به آن طرف برویم حالا برادرمان آقای زاکانی یک چیز‌هایی می‌گوید همان جوری گفتند اصلاً لازم نیست جوابش را بدهیم برای اینکه فکر نمی‌کنم تا آخر هم بماند بخواهد رقابت بکند و دولت تشکیل بدهد.

زاکانی: از این آرزو‌ها شما خیلی دارید ولی با یک رئیس جمهور دارید صحبت می‌کنید.

پزشکیان: بله این حرف‌هایی که می‌فرمایید که جریان شما ستاد شما این کار‌ها را می‌کنند به اصطلاح این روند را تا آخر ادامه بدهید انشاالله ولی واقعیت این است که همین رفتار‌هایی که ما داریم با خودمان و با گذشته همین اخلاقی که داریم می‌گوییم در این روند و در این حدود اعتقادی ما اخلاق را رد نمی‌کنیم در گفتگوهایمان در بحث‌هایمان در رفتارهایمان با مردم هم همینطوری برخورد می‌کنیم، مردم عزیز کشور ما الان نگاه کنند ببینند روند اخلاقی ما با کسب و کار‌ها با اتاق‌های اینترنتی یا جا‌هایی که دارند زندگی‌شان را با آن گذران می‌کنند چه کار داریم می‌کنیم اینکه ما باید در آینده، ما الان داریم خطوط باند اینترنتی را اتوبان می‌کنیم خیلی وسیع، ولی در هر ۵ متر یک دونه براشون مانع می‌گذاریم این مانع‌ها اعصاب کسانی که دارند از این اینترنت‌ها استفاده می‌کنند تخریب می‌کند و خراب می‌کند

ارتباطات اینترنتی در جهان ضرورت دارد

واقعا ما اگر داریم بستر را آماده می‌کنیم و آن زیرساخت‌ها را تقویت می‌کنیم نباید دیگر آنقدر موانع برایش درست کنیم که این موانع نتواند آن کسی که از آن استفاده کند به آن راحتی که باید دسترسی داشته باشد از آن دسترسی اش استفاده بکند و به رشد بتواند برساند، اگر ما بخواهیم آینده را از همان بحث هوش مصنوعی این بحث‌هایی که می‌شود در آینده از این قافله علم و تمدن عقب نمانیم لازمش این است که با دنیا ارتباطات اینترنتی داشته باشیم با در نظر گرفتن آن محدودیت‌های امنیتی که باید درش در نظر گرفت و باید کاری کنیم که دانشمندان ما که الان در این رشته دارند تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند از مملکت ما خارج نشوند الان بیشتر این افرادی که نخبه بودند و توانمند بودند یواش یواش از مملکت برای اینکه بستر برای کارهایشان آماده نیست دارند می‌روند خارج ما چه کسی ما که می‌گویند تقصیر ماست ما که الان نیستیم ما فقط داریم گناه را به گردن همدیگر می‌اندازیم واقعیت این است که بستر را برای کسانی که دارند کار می‌کنند در این کشور ما آماده نکرده‌ایم آماده هم کرده باشیم آنقدر برایشان مانع ایجاد کرده‌ایم که در حقیقت همه مردم می‌دانند وضعیت کسب و کارشان در این اوضاع و تصمیم‌هایی که گرفتند خوب شد یا بد شد بد شد و بدتر هم.

 

حالا انشاالله با آن تصمیماتی که قرار است گرفته شود و هر دولتی سر کار آمد این موانع را از سر راه اینها بردارد بلکه برگردند به آن اشتغالی که داریم به دنبالش می‌رویم و آن ایده‌هایی که داریم به خاطرش صحبت می‌کنیم، در اجرا عملیاتی شود، ما کاری کردیم در این مملکت که مردم الان یک نظرسنجی کنید کاری ندارد شما یک نظرسنجی از مردم کنید ببینید راضی هستند از کار ما یا راضی نیستند، از خواهران و دختران و زنانی که در جامعه زندگی می‌کنند یک نظرسنجی کنند و اعلام کنند که ما راضی هستیم اوضاع خوب است، فقط یک عده‌ای بد هستند من تصور می‌کنم آن عده‌ای که بد هستند را اگر در بیاورند آن وقت مشکلات پیدا می‌شود گیر کجاست شفافیت در حقیقت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه با اینکه ما اینجا پشت تریبون بنشینیم و بگوییم اوضاع خوب است همه حقوق زنان را داده‌ایم همه اشتغال‌ها را ما درست کرده‌ایم در آینده هم قرار است ما بهترین اوضاع را از نظر اینترنتی درست کنیم به هر حال بنده اگر به قدرت رسیدم قطعاً بستر را برای کسانی که دارند کار می‌کنند آماده خواهیم کرد در ضمن آن زیرساخت‌هایی که لازم است پیگیری خواهیم کرد که خودمان بتوانیم تا جایی که ممکن است مستقل شویم و نیاز به دیگران نداشته باشیم.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

موانع کار هنرمندان برداشته شود، دولت از فیلم و فیلم ساز حمایت کند

پزشکیان: در رابطه با بحث‌های سینما و هنر و اینها یک مشکلاتی داریم که در رابطه با این مشکلات اصولا باید آن موانع برداشته شود، چون امسال ۱۷ تا در حقیقت فیلم‌های بلند ایران که در فستیوال‌های بین المللی به نمایش گذاشته شد همه اش یا زیرزمینی بود یا خارجی بود یعنی در خود ایران این‌ها مجوز‌های لازم را نگرفته بودند ولی راحت توانستند آن جا بروند این موانعی که باعث می‌شود هنرمندان ما در زیرزمین‌ها کار کنند و یا به یک طریق‌هایی که ما می‌گوییم قانونی است عمل بکنند طبیعتا باید این‌ها اصلاح شود و ما بتوانیم از این حضور این عزیزان استفاده بکنیم که بسیار مهم است. مثلا اصغر فرهادی را همه تان می‌شناسید در خارج چه اعتباری برایش قایلند در رابطه با جزییاتش که نمی‌خواهم بگویم پیوست‌های فرهنگی شما واحد‌های مسکونی مهر را یا آن مسکونی که در زمان آقای رحمتی نژاد شروع به کار شد و خیلی از این خانه‌ها را ساختند نه مسجدش نه مدرسه اش نه ورزشگاهش نه کتابخانه اش نه جا‌های تفریحش هیچ کدام از این‌ها دیده نشد فقط مسکن ساخته شده طبیعتا فقط در یک فضایی که پیوست‌های فرهنگی آن همراهش نباشد مشکلات دیگه‌ای در آن جامعه اتفاق می‌افتد که ارزیابی‌های اجتماعی نشان می‌دهد مشکلات خانوادگی را و فرهنگی را و اجتماعی در آن جا خیلی بیشتر از جا‌هایی است که این پیوست‌های فرهنگی در آن وجود دارد.

برای کتابخوانی در حقیقت یکی از مشکلات ما گرانی کتاب هاست الان یعنی ما تا نتوانیم کتاب را طوری در اختیار قدرت خریدی نداشته باشند کسانی که می‌خواهند کتاب بخوانند و یا گران باشد که نتوانند استفاده کنند طبیعتا استفاده از کتاب کاهش پیدا می‌کند، اما اگر بخواهیم این راه را درست بکنیم اصولا باید از مدارس شروع کرد در مدرسه‌ها باید هم به صورت فردی هم به صورت تیمی هم با تشویق‌ها هم با عناوینی که چه درسی چه اعتقادی مطالبی را در آن جا طراحی کرد معلم‌ها به کسانی که این کتاب‌ها را بخوانند و بتوانند بیایند گزارش بدهند جایزه تعیین کنند روش‌هایی را باید درست بکنیم که تشویق بکنیم بچه‌ها از مدرسه یاد بگیرند کتابخوانی را، چون اگر آن یادگیری و عادت در عنفوان جوانی شکل نگیرد در سنین بالا خیلی سخت‌تر است که آدم بتواند کتابخوانی داشته باشد و کتاب بخواند و این چیزی است که باید از مدرسه این را آغاز بکنیم و کار بکنیم که عملا ما در این رابطه باید فشار بیاوریم که از طریق برنامه ریزی کنیم که اتفاق بیفتد.

در دولت آینده اگر به ما مردم رای دادند و حضور پیدا کردیم قطعا به فیلم و فیلم سازان و هنر و سینما باید دولت کمک بکند که آن‌ها تقویت بشوند و این کمک‌ها این موانعی که در مقابل این هنرمندان کارگردان‌ها و هنرپیشه هاست باید برداشته شود و نگذاریم کاری بکنیم که تعدادی از این‌ها مجبور و ممنوع الخروج بشوند به یک تعدادی اصلا از مملکت ما خارج بشوند در آخر به اصطلاح چیزی که آقای برادرمان زاکانی می‌گفت من نمی‌گذارم شما رئیس جمهور بشوید یا جای خدا نشستی یا جای مردم یک رقابت است و مردم جواب خواهند داد هیچ کس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد این مردمند که قضاوت خواهند کرد حق با چه کسی است و چگونه باید بود یا این دیدگاه را باید بروند که ادعا کردنش ساده است یا آن چیزی که الان ماه‌ها در خدمت مردم بودیم و می‌شناسند و با تیمی که هست در خدمت خواهیم بود.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای پزشکیان شروع شد.

به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد

پزشکیان: اصولا دولت باید از حالت مداخله گری در بیاید، سیاست گذار و ناظر برنامه باشد و کار را بسپارد به سازمان‌ها و نهاد‌ها و بخش‌های خصوصی و ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید به صورت سلیقه‌ای باشد و من آن را ممیزی‌هایی را که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌گیرد، رد می‌کنم و اجازه نخواهم داد، به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه تخصصی و فرهنگ را نخواهم داد.پذیرش عقلانی قواعد بین المللی از جمله قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است و باید آن بپذیریم و روی آن چارچوب را مصوب کنیم، تلاش خواهم کرد، دولت من، دولت فرهنگی باشد نه این که فرهنگ را دولتی بکند.دولت باید فرهنگی باشد ولی فرهنگ نباید دولتی باشد، تلاش خواهم کرد که امنیت فرهنگی برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهاد‌های غیر مسئول جلوگیری کنیم.

تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد، این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.الان نخبگان ما از کشور یک تعدادی ناراضی هستند و یک تعداد می‌روند، ما باید تلاش کنیم این اتفاق نیافتد، در قانون برنامه آن مصوباتی که شده است که آثار فاخر صدا و سیما درست بکند، حتما باید منابع مورد نیاز برای این سازمان دیده شود تا اینها بتوانند فرهنگ خودمان و گذشته خودمان را که همش پر از افتخار و پر از درس و عبرت و اندیشه است اینها بتوانند بازسازی کنند و نمایش بدهند و تبدیل به سریال‌ها کنند. تا اینها بتوانند فرهنگ خودمان و گذشته خودمان را که همش پر از افتخار و پر از درس و عبرت و اندیشه است اینها بتوانند بازسازی کنند و نمایش بدهند و تبدیل به سریال‌ها کنند.

این سریال‌هایی که از خارج می‌آید آن چیز‌هایی که آنها دارند نشان می‌دهند ما‌ها در سابقه تاریخی خودمان از آنها عمیق‌تر آموزنده‌تر و قابل بازسازی وجود دارد که انشاالله کمک خواهیم کرد، در دولت اینها بتوانند این کار‌ها را انجام بدهند، برای کتابخوانی که به نظر من بسیار مهم است و جامعه و انسان‌ها را با تعداد انسان‌هایی که در سال کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند، جوامعی که انسان‌های آنها ساعت‌های زیادتری را درس می‌خوانند، مشکلات اجتماعی جرم و جنایت فساد در آنها کمتر است هر جامعه‌ای با کتاب دوست باشد و کتابخوانی در آن شکل بگیرد مشکلات اجتماعی دعوا‌ها و جنگ‌ها و دزدی‌ها، قطعاً پایین‌تر از جوامعی است که اینها دارند می‌شود روند را در این رابطه تشویق کرد و پیگیری نمود در رابطه با آن پیوست‌های فرهنگی که باید برنامه‌هایی باشد در آن مناطق حتماً باید در آن درست شده، ولی نه متاسفانه نه کتابخانه است و نه مسجد است و نه محل تفریح و بازی است، قطعاً باید در آینده برنامه‌ریزی شود که آنها را هم ما بتوانیم کمک کنیم شکل و ساختار اجتماعی را طوری شکل بگیرد که بتوانند بیایند استفاده کنند، چون اگر ما بستر را آماده نکنیم طبیعتاً هر تئوری هم که بخواهیم بدهیم قابل اجرا نیست ساختار اجتماع را باید طوری کنیم تیم‌ها را طوری شکل بدهیم که این روند در آن قابل اجرا باشد انشاالله.

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

آقای پزشکیان با کسر زمان‌های اضافه شما به مدت ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه فرصت جمع‌بندی دارید.

دولت سیاست‌گذاری و نظارت کند و به خانه سینما و تئاتر اختیار دهد

پزشکیان: در دیدگاه اعتقادی که هست فرقی بین زن و مرد دیده نشده در رابطه با تلاش و کاری که می‌کنند هر کدام از اینها اگر باور داشته باشند عمل درستی انجام بدهند پاداش درست خواهند گرفت و یک حیات طیبه به آن دست پیدا خواهند کرد در نتیجه ما باید کاری کنیم که زنان ما در همان جایگاهی قرار بگیرند که بتوانند سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند نه اینکه مثلاً یک جور دیگر، با یک نگاه دیگر به آنها نگاه کنیم این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما هم می‌توانند قرار بگیرند و می‌توانند حضور پیدا کنند و وقتی با این نگاه بررسی می‌کنیم در قسمت دیگری از قضیه نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش آنها و یا نوع لباس آنها با آنچه که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند برخورد ما با اینها نباید به شکل خشن، اجباری و یا روش‌هایی باشد که وقتی انسان نگاه می‌کند مشکل پیدا کند.

در حقیقت اجبار در دین می‌گوید اگر خدا می‌خواست همه اینها را آن طور که شما می‌خواستید درست می‌کرد، آیا شما به زور می‌خواهید آن عده را که هرجور دلتان می‌خواهد قرار بدهید، خدا خودش می‌توانست این کار را بکند. در نتیجه این که چطور با این دختران و زنانی که در جامعه هستند و تعدادشان هم الان کم نیست در دانشگاه، در جامعه واقعیت است این که ما ایده آلی داریم یک بحث است این که ما با واقعیت درگیر هستیم یک بحث دیگر است. این واقعیت، واقعیت است گشت ارشاد، جریمه کردن و توبیخ کردن درست نیست ما باید با زبان خوش با آنها رفتار کنیم با رفتار مناسب جایگاهشان را حفظ کنیم و این برازنده جامعه اسلامی نیست که اخلاق و رفتار و برخورد ما با اینها باعث شود وقتی بیرون کسی به ما نگاه می‌کند این حرف‌هایی که از کرامت و انسانیت می‌گوییم خود به خود فقط ما داریم می‌گوییم مردم از ما نمی‌پذیرند کاری ندارد از مردم می‌شود پرسید، ارزیابی کرد ببینیم ما را چقدر قبول دارند که این گونه با آنها رفتار می‌کنیم.

در رابطه با فضای مجازی هم خیلی روشن است در این سال‌های گذشته به هر حال کسب و کار‌هایی را با مشکل مواجه کرده است این که ما باید زیرساخت را بسازیم، اینترنت داخلی داشته باشیم و هر چیزی که می‌گویند باید داشته باشیم ولی تا آن زمانی که به آنجا برسیم الان کسانی را که نانشان را بریدیم و از زندگی ساقطشان کردیم برای آنها چه کردیم؟ این چیزی است که در حقیقت باید به آن فکر می‌کردیم و اگر داریم آن طرف را می‌رویم این طرف را می‌دیدیم و این گونه زندگی عده‌ای را و نانشان را نمی‌بردیم. می‌گوید تیغ بران گر به دستت داد روزگار هرچه می‌خواهی ببر، اما نبر نان کسی در رابطه با هنر و فیلم و سینما واقعیت این است باید کار آن کاردان‌ها است دولت باید سیاست‌گذاری کند، دولت باید نظارت کند اختیار بدهد به خانه سینما خانه تئاتر، یعنی اون جا‌هایی که کارشناسند و در این کارند و هر انجمن و سازمانی که در این رابطه وجود دارد و نظارت را دولت انجام بدهد این واقعیت است باز هم چرا باید هنرمندان کشور ما و کارگردان‌ها و هنرپیشه‌ها یک تعدادی ممنوع‌الخروج بشوند، یک تعدادی هم از مملکت بروند بیرون این نگاهی که ما درست کردیم و امنیتی کردیم و دولت را به جای اینکه دولت فرهنگی باشد فرهنگ را دولتی کرده‌ایم یعنی یک چیزی است که الان نتیجه‌اش این است که بیشتر جوانان ما و کسانی که در حقیقت تو این مملکت هستند نسبت به رفتار ما مشکل دارند.

این را هم باز به خدمت شما بگویم تمام هر کی بخواهد پیشرو … خودش را بگوید آقا باید این کار را بکنید اول باید از خودش شروع کند یعنی اول خودش را اصلاح کند قبل از اینکه به دیگران بگوید باید اینجوری باشید اینجوری و این اصطلاح باید در رفتار این انسان‌ها باشد نه در گفتار و نمی‌دانم دستورالعمل‌ها اگر ما می‌خواهیم بگوییم خوبی و یا اون علم و دانشی که می‌گوییم ما آدم‌های شایسته درست کردیم خوب الگوهایش را به جامعه نشان بدهیم اگر ما الگو بودیم اگر شایسته بودیم اگر خوب بودیم دیگران می‌آیند به طرف ما لازم نیست ما زور بگوییم لازم نیست ما قطع کنیم اجازه حرف زدن به آنها ندهیم اجازه بدهیم آنها حرف بزنند که علم مان بیشتر است، دانایی مان بیشتر است رفتار و هنر و خلاقیتمان بیشتر است خیلی راحت‌تر است در ضمن همان دولتی که اینها هی دارند بهش گیر می‌دهند همان برجامش را دولت می‌رود دنبالش نمی‌تواند.

true
true
سخنان کامل پزشکیان در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true