×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
از نامگذاری روزی به نام سبزبان تا پیشنهاد قرار گرفتن سبزبانان در لیست مشاغل سخت و زیان آور

شهردار شیراز تاکید کرد: اجرای کمربند سبز ۵۵ متری شهر در دستور کار حوزه فضای سبز شهرداری شیراز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، با ابتکار شهرداری شیراز، طی مراسمی روز سبزبانان (پرسنل فضای سبز شهری) پاس داشته شد و روز ۲۰ اردیبهشت هر سال، به نام این قشر زحمتکش شهرداری شیراز نامگذاری شد.

شهردار شیراز، در مراسم تجلیل از سبزبانان شهر شیراز، با اشاره به مصادف شدن این مراسم، با روز شاهچراغ(ع) و آغاز دهه کرامت، ضمن گرامیداشت این دهه، گفت: با پیشنهاد شهرداری شیراز و طبق مصوبه شورای شهر و در راستای پاسداشت این قشر زحمتکش، یک روز به نام سبزبان، نامگذاری شد که با توجه به سرسبزی شیراز در اردیبهشت، با تلاش این عزیزان، قرار شد هر سال، ۲۰ اردیبهشت به نام روز تجلیل از سبزبانان، نامگذاری شود، امیدواریم این روز، منشأ بسیار خوبی برای ارتقا و سرسبزی بهتر کلان شهر شیراز باشد.

محمد حسن اسدی، با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند زحمات سبزبانان را در سرسبزی و ارتقاء شهر نادیده بگیرد، افزود: نیروهای زحمتکش سبزبان، در سرما و گرما برای حفظ و نگهداری و توسعه درختان و فضای سبز کلان شهر شیراز، تلاش بسیاری دارند، در همین ارتباط، سال گذشته توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، بالغ بر ۳ میلیون بذر کاشته شد و ۳۵۰ هزار نهال غرس شد.

وی، تصریح کرد: اگر امروز شهر شیراز، به عنوان یک شهر سرسبز با باغات، پارک‌ها و فضای سبز، معروف است، بخشی از آن به دلیل زحمات شبانه روزی سبزبانان است که قدردان این زحمات هستیم.

شهرداری شیراز، ادامه داد: شیراز اگر امروز به عنوان شهر گل و بلبل معروف است و اگر بوی بهار نارنج، موجب لذت و طراوت برای مردم، مسافرین و زائرین است، همه به برکت وجود سبزبانان است.

وی، اظهار داشت: از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز، تقاضا دارم تا به امر فضای سبز، درختکاری و توسعه فضای سبز و به ویژه اجرای کمربند سبز ۵۵ هکتاری که مورد تاکید مسئولان استان به ویژه استاندار فارس است، همت گمارده و آن را در دستور کار خود قرار دهند و توجه ویژه داشته باشد و هیچ نقطه‌ای در شهر شیراز، به عنوان نقطه باز و رها شده ای در شیراز، وجود نداشته باشد که در آن فضای سبز و درختکاری، انجام نشده باشد و هر نقطه‌ای در شهر شیراز که امکان کاشت درخت وجود دارد، باید در آن درخت و فضای سبز ایجاد شود.

اسدی، گفت: امروز حتی قطع یک درخت، قابل قبول نیست و برای صدور مجوز یک ساختمان، مؤلفه اصلی آن باید این موضوع باشد که هیچ درختی قطع نشود.

وی، تصریح کرد: جادارد برای توسعه فضای سبز شهر، سازمان سیما و منظر و فضای سبز هم  شرایطی را برای شهروندان فراهم کند تا به صورت رایگان، نهال دریافت کنند.

شهردار شیراز، اضافه کرد: فضای سبز و گل و گلکاری در شهر شیراز، باید مردمی سازی شود و بستر لازم برای مشارکت مردم فراهم شود و در کنار آن موضوع آب که امروز مهم‌ترین مولفه در حوزه فضای سبز است، باید در دستور کار همه قرار گیرد، چرا که مردم شیراز، مردم بسیار خوبی هستند و بخشی از این خوبی، به دلیل علاقه به گل و گیاه است و باید بستر مورد نیاز برای توسعه فضای سبز ایجاد شود.

* نامگذاری سبز راه چمران به نام سبزبان های شهر

عضو هیات رئیسه و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز هم در این مراسم، گفت: شهر ما لایق بهترین‌هاست و اگر امروز شیراز و فضای سبز آن، شهره هست و عنوان پایتخت محیط زیست آسیا را کسب کرده، به دلیل تلاش و همت نیروی سبزبانان است.

افسانه خواست خدایی، افزود: طی چند سال گذشته، اتفاقات بسیار خوبی در شهر شیراز، رقم خورده است و این به دلیل تدابیر شهرداری شیراز و سازمان سیما، منظر و فضای سبز بوده است.

وی، اظهار داشت: در شورای اسلامی شهر شیراز مصوب شد تا نام معبر و یا محلی به نام سبزبانان نامگذاری شود که در این راستا، سبز راه چمران به نام سبزبانان نامگذاری شد.

خواست خدایی، تصریح کرد: در ایام نوروز، هر زائر و گردشگری که به شیراز سفر داشت، یکی از موضوعاتی که توسط گردشگران و شهروندان، به میان می آمد، سرسبزی و پاکیزگی کلان شهر شیراز بود که این شهر تمیز و پاک، به دلیل خدماتی است که سبزبانان و پاکبانان شهر ارائه می دهند.

وی، اظهار داشت: در همین راستا نیز شورای اسلامی شهر شیراز، در تمامی کمیسیون‌ها، ارائه خدمات هر چه بهتر به پرسنل سبزبان را در دستور کار خود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز، افزود: یکی از طرح‌هایی که در شهر شیراز، اجرا و عملیاتی شد، کاشت یکصد هزار اصله درخت نارنج بود که از سال گذشته، این اقدام آغاز شد و با تلاش سبزبانان شهر شیراز رقم خورد.

وی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص کاشت درختان ثمرده، گفت: این در حالی است که سیاست گذاری شورای اسلامی شهر شیراز و سازمان سیما و منظر در سال جاری نیز بر آن است تا کاشت درختان ثمری، در رأس امور قرار بگیرد.

خواست خدایی، با اشاره به اینکه مراسم تجلیل از نیروهای سبزبان شیراز، برای اولین بار در تاریخ شهرداری برگزار شده است، افزود: در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، طی یک سال گذشته، طرح‌ها و برنامه‌های بسیار خوبی، در حوزه فضای سبز اجرا شد تا علاوه بر ارتقاء جایگاه شغلی سبزبانان، توسعه فضای سبز شهر شیراز را شاهد باشیم.

*شورای شهر، دغدغه‌مند رفع مسائل و مشکلات سبزبانان

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: شورای اسلامی شهر شیراز، همچون مجموعه شهرداری، دغدغه رفع مسائل و مشکلات شما را دارد.

مسعود زارعی، تصریح کرد: شورا و شهرداری شیراز، همواره قدردان زحمات نیروهای سبزبان که ظرفیت مهم در مدیریت شهری هستند، خواهد بود.

*انتخاب عنوان سبزبان برای کارگران فضای سبز شهرداری

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز نیز در این مراسم، با پاسداشت مقام سبزبان، گفت: سالیان سال بود که به رغم اینکه نیروهای سازمان پسماند، از عنوان شایسته پاکبان برخوردار بودند، اما کارگران فضای سبز در خور نام و شایسته نبودند و با همت والای شهردار شیراز، واژه(سبزبان) انتخاب و در شورای شهر شیراز تصویب شد.

حمید کشتکار، افزود: با انتخاب این نام برای کارگران زحمتکش این حوزه، روز بیستم اردیبهشت ماه هر سال، به عنوان روز بزرگداشت سبزبان، مراسمی به جهت تجلیل از این نیروهای زحمتکش برگزار می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه طرح طبقه بندی مشاغل سبزبانان نیز از سال گذشته، به اجرا در آمده است، ادامه داد: این اقدام از سال گذشته و با انعقاد قراردادهای جدید در حال اجرا است و در قراردادهای جدید سال جاری، این موضوع اعمال می‌شود تا افزایش حقوق سبزبانان، همچون حقوق پاکبان‌ها باشد.

کشتکار، تصریح کرد: شغل پاکبانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است و شغل سبزبانی هم می‌تواند به عنوان شغل زیان آور در قانون قلمداد شود، چرا که همان گونه که پاکبانان، با آلودگی سر و کار دارند، سبزبانان، با سموم، آفت و آلودگی خاک سبز سر و کار دارند و به روی سلامت آنها، تأثیرگذار بوده و در معرض آسیب هستند.

وی، اظهار داشت: اگر امروز هر کدام از ما رنگ و رویمان زرد شود، سریع به پزشک مراجعه می کنیم تا با تلاش او، خوب شویم، فضای سبز شهر هم همین است، اگر امروز شاهد سرسبزی شهر گل و بلبل هستیم و درختی خشک نمی شود، پس کار سبزبانان برای حفظ بیش از ۲ میلیون موجود زنده و ۴ هزار هکتار فضای سبز شهر، بسیار مهم و ارزشمند است.

true
true
از نامگذاری روزی به نام سبزبان تا پیشنهاد قرار گرفتن سبزبانان در لیست مشاغل سخت و زیان آور
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true