×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
رونمایی از طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیراز

جلال الدین عرفانی-شهرمردم
کتاب و کتابخوانی، از گذشته به عنوان یکی از دغدغه های حوزه فرهنگی مطرح بوده، یار آشنایی که مدتهاست در حال فراموشی است، در این بین، از چند سال قبل با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با نهاد کتابخانه های عمومی استان، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، اقداماتی که طی چند سال اخیر نیز شتاب بیشتری گرفته است و با این روند، به نظر می رسد در آینده نه چندان دور، شاهد آشتی دوباره یار آشنا با دوستدارانش باشیم، موضوعی که در مراسم رونمایی از طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیراز، در آخرین روز از هفته کتاب نیز بر آن تاکید شد و حوزه فرهنگی شهرداری شیراز از یک سو و نهاد کتابخانه های استان از سوی دیگر، بر لزوم گسترش زیر ساخت های کتابخوانی تاکید کردند،
معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این آیین، گفت: طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیراز، برای جبران کمبودهای شیراز در زمینه زیرساخت های فرهنگی است و ما در همراهی و همکاری با یکدیگر، تلاش خواهیم کرد تا خدمات شایسته ای به مردم شیراز ارائه شود.

  معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز مطرح کرد: جانمایی ۱۰۰ استرابورد تبلیغات شهری در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس خبر داد: ایجاد ۳ کتابخانه بزرگ مقیاس در شهر شیراز

محمدعلی چوبینی، افزود: با اهتمامی که شهردار شیراز در حوزه کتابخانه‌ها دارند، اقدامات خوبی در راستای توسعه کتابخانه های شهر شیراز، در حال انجام است.
وی، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته، موضوع تخصیص زمین برای احداث کتابخانه مرکزی و توسعه کتابخوانی در سطح شهر شیراز رخ داده است که جانمایی این فضا، در پارک ولیعصر صورت گرفت.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، با اشاره به مشارکت سازمان فرهنگی شهرداری با نهاد کتابخانه های عمومی استان فارس، در اجرای طرح توسعه زیرساختی کتابخانه های عمومی شهر شیراز، افزود: این طرح، در سه فرهنگسرای شهروند، حکمت و بهمن بیگی، سه فضای کتابخانه ای مدرن و فاخر با بخش های متنوع، طراحی ویژه و خاص و بسیار متفاوت از سایر کتابخانه ها، ایجاد می شود.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، اضافه کرد: با توجه به اینکه از مطالبه کتاب و سرانه مطالعه در حوزه زیرساختی عقب هستیم، انتظار می رود با اقدامات این چنینی، بخشی از این عقب ماندگی جبران شود.
به گفته چوبینی، تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این حوزه، خدمت به مردم به ویژه ترویج کتاب و کتابخوانی در بخش کودک و نوجوان است.
وی، تصریح کرد: برخی از دستگاه های اجرایی به ویژه دستگاه های فرهنگی، دیدگاه های متفاوتی در این حوزه دارند. لذا باید با هم افزایی و استفاده از ظرفیت ها، بتوان خدمت جدی به مردم ارائه کرد.
معاون فرهنگی شهردار شیراز، ادامه داد: با اجرای این طرح و مشارکت در آن، فضای کتابخانه فرهنگسراها، رونق جدی خواهد گرفت که توسعه آنها را به دنبال خواهد داشت.
چوبینی همچنین در این مراسم، به موضوع تخصیص نیم درصد عوارض دریافتی به انجمن کتابخانه های عمومی، اشاره کرد و گفت: این تکلیف، بر عهده شهرداری شیراز است تا نیم درصد از عوارض دریافتی از شهروندان، به حساب انجمن کتابخانه های عمومی پرداخت شود و شهرداری شیراز، تاکنون تلاش بسیاری داشته است تا این تکلیف به خوبی محقق شود.
وی، تصریح کرد: ما برای ترویج فرهنگ کتاب، نیازمند یک خیزش و موجی نو هستیم که خوشبختانه این اتفاق در نسل جدید دارد، رخ می دهد و نسل نوجوان دارد به سمت کتابخانه می رود، البته معتقدم به رغم پیشرفت تکنولوژی و ورود کتابهای الکترونیکی، اما باز هم کتاب را باید لمس کرد تا لذت مطالعه را درک کرد.
چوبینی، افزود: اینکه در گذشته چه اقدامی انجام شده، خیلی اهمیتی ندارد، معتقدم باید از جایی کار را شروع کرد، نمی شود بنشینیم و غصه گذشته را بخوریم.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، با اشاره به ضعف در تبلیغات محیطی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کلان شهر شیراز، تعداد ۱۰ استرابورد در طول سال، برای معرفی کتاب اختصاص خواهد یافت، همچنین جانمایی یکصد استرابورد در سطح شهر شیراز و راه اندازی مترو گالری ها، از دیگر اقداماتی است که اجرای آنها به جد، دنبال خواهد شد. چوبینی در ادامه با اشاره به تأثیر کتابخانه های عمومی و نقش کتابخوانی در ترویج مطالعه، گفت: نقش کتابداران باید در آموزش و پرورش و دیگر مکان‌ها پررنگ شود. چرا که این فعالیت کتابداران است که باعث رونق کتابخانه ها و توسعه فرهنگی می شود.
*طرح توسعه زیرساختی کتابخانه های عمومی شهر شیراز رونمایی شد؛
 مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز در این مراسم، با اشاره به همکاری خوب شورای شهر و شهرداری شیراز با نهاد کتابخانه ها، گفت: دستگاه‌های دولتی و متولی فرهنگ در شیراز، در حوزه کتابخوانی از مردم عقب افتادند، در یک دهه گذشته، یک شکاف در ارتباط و همکاری بین دو مجموعه بود که امروز، آغاز رفع این فاصله است، این همدلی به خاطر ارائه خدمات کتابخوانی به مردم شیراز، شکل گرفته است و هدف ما عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه در شیراز و استان است.
 محمدحسین فیروزی، تصریح کرد: همین همدلی باعث شد تا پس از سال‌ها، آرزوی شیرازی ها برای داشتن کتابخانه مرکزی محقق شود و دولت با ساخت کتابخانه مرکزی با ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار، موافقت کرد که هم اکنون مراحل فنی آن در حال انجام است و امیدوارم تا پایان سال، عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی، با اشاره به محورهای پنج گانه طرح توسعه کتابخانه های عمومی شیراز، از تمدید قرارداد فعالیت ۹ کتابخانه عمومی شهر شیراز که بیش از یک دهه قبل از طرف شهرداری، در اختیار این مجموعه بود، خبر داد و گفت: یکی دیگر از موارد مد نظر ما، انتقال سند زمین کتابخانه مرکزی از سوی شهرداری است که در این ارتباط، ۲۵۰۰ متر زمین محل ساخت کتابخانه مرکزی شیراز با زیر بنای ۱۷ هزار متر مربع در بوستان ولیعصر، اختصاص یافت.
وی، توافق دو مجموعه برای مدیریت مشارکتی فعال در مجموعه شهرداری را بخش سوم این طرح، برشمرد و گفت: در این راستا، ۱۱ کتابخانه شهر شیراز، به صورت مشارکتی با کتابخانه عمومی اداره خواهند شد و اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، از نظر منابع و رویدادهای فرهنگی از این کتابخانه‌ها حمایت می‌کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، از راه اندازی یک کتابخانه سیار در شیراز با همکاری شهرداری، به عنوان دیگر توافق صورت گرفته، یاد کرد و گفت: با توافق صورت گرفته، یک اتوبوس برای راه اندازی کتابخانه سیار در مناطق محروم شیراز، واگذار خواهد شد، این در حالی است که در حال حاضر، یک کتابخانه سیار در شیراز فعال است و با راه اندازی کتابخانه جدید، شاهد رشد ۱۰۰ درصدی این حوزه خواهیم بود.
وی، اظهار داشت: مهمترین بخش طرح توسعه زیرساختی کتابخانه های عمومی شیراز، ایجاد ۳ کتابخانه بزرگ مقیاس در ۳ فرهنگسرای بزرگ شهر شیراز است، در این رابطه، در غرب شیراز، بخشی از فضای داخلی فرهنگسرای حکمت، در منطقه شرقی شیراز، فرهنگسرای بهمن بیگی و در بخش جنوبی شهر، فرهنگسرای شهروند به کتابخانه تبدیل می‌شود.
فیروزی گفت: با اضافه شدن این سه کتابخانه، شاهد رشد کتابخانه‌های شیراز در زمینه زیرساختی خواهیم بود و پیش بینی می شود این کتابخانه ها، تا پایان سال، تجهیز و به چرخه فعالیت اضافه شوند.
وی، تصریح کرد: در حال حاضر، ۵۳ کتابخانه نهادی و مشارکتی با متراژ بیش از ۱۵ هزار متر مربع در شیراز، فعالیت دارند که با اجرای این طرح جدید، ۱۵ کتابخانه، شامل ۳ نهادی، ۱۱ مشارکتی و یک کتابخانه سیار، به شهر شیراز اضافه می شود و تعداد کتابخانه های عمومی این کلانشهر، به ۶۹ کتابخانه افزایش می یابد و در مجموع، شاهد رشد ۴۱ درصدی شاخص زیربنا، ۳۰درصدی تعداد کتابخانه های نهادی، ۷۱درصدی تعداد کتابخانه های مشارکتی و صد در صدی تعداد کتابخانه های سیار در کلانشهر شیراز، خواهیم بود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، در ادامه با اشاره به طرح سبد کتاب در آرایشگاه های شیراز نیز اظهار داشت: این طرح فرهنگی، با همکاری کتابخانه ها و شهرداری شیراز، از هفته کتاب آغاز شده است و براساس آن، سازه های مناسب همراه با کتاب در آرایشگاه های مردانه، قرار خواهد گرفت. در مرحله اول، ۳۰ آرایشگاه و در فاز دوم و سوم، ۱۰۰ آرایشگاه، به استندهای کتاب مجهز خواهند شد.
گفتنی است در پایان، از «طرح توسعه زیرساختی کتابخانه های عمومی شهر شیراز»، «داده پژوهی میزان رشد کتابخانه های عمومی شهر شیراز» و «سبد کتاب» رونمایی شد.

true
true
رونمایی از طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true